Beantwoord

Digitenne ouderwets

  • 12 September 2019
  • 20 reacties
  • 608 keer bekeken

Waarom sta ik in deze digitale wereld nog buiten te draaien aan een antenne zoals in de jaren 70
hebben jullie als KPN nu niks beters voor camping of boot qua tv ontvangst ?
icon

Beste antwoord door Noordzee 13 September 2019, 06:57

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Wat voor type antenne gebruik je?
Wat is jouw locatie ?
Badge +19
Dat moet iedereen met een satellietschotel ook. Je ziet ze op vooral campings regelmatig tobben.
Ja maar serieus waarom heeft niemand hier nog wat op verzonnen
Wat voor type antenne gebruik je?
Wat is jouw locatie ?

Zuid-Holland en buiten antenne west Voorne
Reputatie 5
Badge +5
Waarom sta ik in deze digitale wereld nog buiten te draaien aan een antenne zoals in de jaren 70
hebben jullie als KPN nu niks beters voor camping of boot qua tv ontvangst ?

Het signaal is niet meer analoog, maar verder is de werking van televisie door de ether nog hetzelfde als in de jaren 70. Een schotel is het alternatief, tv kijken via mobiel internet zou nog kunnen met een grote of onbeperkte databundel.
Reputatie 7
Badge +28
In jouw regio is KPN nog niet klaar met de frequentiewijzigingen.

Ik verwacht dat op 1 oktober 2019 de ontvangst beter moet lukken.

Wel steeds op iedere nieuwe locatie de volgende procedure uitvoeren:

1/ Ga terug naar de fabrieksinstellingen.
2/ Opnieuw zenders zoen via de optie uitgebreid zenders zoeken.
3/ En dan toch de antenne bijdraaien aan de hand van de signaalmeter uit het menu.
Reputatie 7
Ha @Mozes70, leuk dat je ons hier hebt gevonden, welkom op het KPN forum! Tja, ook een stukje nostalgie toch? Camper /auto parkeren, (voor)tent opzetten, moeders die alvast een heerlijk bakje troost zet, en dan je antenne goed uitrichten vóór het 20:00 uur journaal ;)

Zonder gekheid. De techniek waarmee het nieuwe DVB-T2 signaal wordt uitgezonden is geheel nieuwerwets. Je kunt tegenwoordig met Digitenne je favoriete programma's in HD-kwaliteit ontvangen. Het ritueel is nog wel hetzelfde gebleven, het signaal wordt nog altijd via de lucht getransporteerd. Afhankelijk van je locatie en de omgevingsfactoren is het inderdaad even 'zoeken' naar het beste ontvangst.
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb het vermoeden dat @Mozes70 met zijn boot in dezelfde jachthaven ligt als @VRM marine .

Tussen die jachthaven en het Westland ligt slechts de Nieuwe Waterweg. De afgelopen weken is ook bij andere klanten uit de omgeving van Brielle gebleken dat de ontvangstsignalen vanuit de twee zendmasten uit Den Haag soms sterker binnenkomen dan die uit de regio Rijnmond.

Is natuurlijk wel afhankelijk van de antenneopstelling.

Op 1 oktober 2019 wordt de ontvangstsituatie in de regio Groot-Westland verbeterd.
Reputatie 7
Juist ja. Klopt dat, @Mozes70? Heb je last van ontvangstproblemen in de jachthaven waar Noordzee het over heeft? 🙂

Als je het mij vraagt, ik heb liever wel ontvangst in iets mindere kwaliteit dan geen beeld.
Ik (wij) heb de hele digitenne periode in SD uitgediend, perfect, maar ja, dat was weer niet mooi genoeg, en nu zien we wat er komt van die moderniserings drang.
Ik hoop dat er snel een ontvanger komt met dezelfde (of betere) ontvangst zoals voorheen met DVB-T
DVB-T(2) is perfect voor mobiel gebruik of op plaatsen waar geen snel internet is en geen kabel TV. Dan is de kwaliteit voor mij echt ondergeschikt, voor een plaatje met een praatje is SD mooi zat. En veel beter dan de PAL zenders waar we jaren zonder te mopperen naar hebben gekeken.

Hier een eerder verhaaltje van mij :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/ontvangst-mogelijk-postcode-controle-niet-vertrouwen-457530

Reputatie 5
Badge +5
In Duitsland is onlangs een test gestart met broadcasting via 5G.
Zie:
https://www.broadbandtvnews.com/2019/05/09/germany-launches-tv-via-5g-broadcast-trial/
Ik heb het artikel een paar keer doorgelezen maar ik begrijp er nog niet veel van, het doet me denken aan DVB-H.
The two test transmitters are operated as a single frequency network (SFN) on channel 56/57 (750-760 MHz)

Dat is het stukje DVB-T band wat juist is vrijgemaakt.
Reputatie 5
Badge +5
Hoe het precies werkt weet ik ook niet. Het is een manier van uitzenden van TV via het nieuwe G5 netwerk op, inderdaad frequenties die onlangs zijn vrijgemaakt.
Reputatie 5
Badge +5
Dit kan misschien een opvolger van dvb-t2 worden, maar dan op de langere termijn. Wellicht iets voor na het aflopen van de licentie in 2030?
Juist ja. Klopt dat, @Mozes70? Heb je last van ontvangstproblemen in de jachthaven waar Noordzee het over heeft? :)
Nee Oostvoorne gewoon thuis omdat ik maar op een tv televisie kan kijken en voor mijn zoon een aparte ontvanger moest kopen draadloos voor 90€ dus digitenne op onze slaapkamer
Reputatie 5
Badge +5
Voor digitenne ontvangst is Oostvoorne vergelijkbaar met Brielle: de zendmast in Vlaardingen is het dichtst bij, maar zendt op een lager vermogen uit. Ontvangst vanuit Rotterdam ligt het meest voor de hand, maar kost sinds de omzetting naar HD meer moeite. Zie de topics over Brielle.
Blijft over Den Haag; daar zitten de zenderbundels met NPO, RTL en o.m. BBC en Fox nog op een voor de ontvangst minder gunstige hoge frequentie. Zoals Noordzee al meldde worden deze op 1 oktober gewijzigd naar een lagere frequentie.
Reputatie 7
Badge +28

Juist ja. Klopt dat, @Mozes70? Heb je last van ontvangstproblemen in de jachthaven waar Noordzee het over heeft? :)Nee Oostvoorne gewoon thuis omdat ik maar op een tv televisie kan kijken en voor mijn zoon een aparte ontvanger moest kopen draadloos voor 90€ dus digitenne op onze slaapkamer


Wat voor type buitenantenne gebruiken jullie?
Ik heb het artikel een paar keer doorgelezen maar ik begrijp er nog niet veel van, het doet me denken aan DVB-H.


The two test transmitters are operated as a single frequency network (SFN) on channel 56/57 (750-760 MHz)
Dat is het stukje DVB-T band wat juist is vrijgemaakt.

Het is al sinds 3G (UMTS) mogelijk om TV via het mobile netwerk te hebben, alleen is er vrijwel geen operator die het commercieel inzet. Met LTE (4G en 5G) is de specificatie verder aangepast, tot grofweg hoe DVB-T(2) in elkaar zit, maar het blijft de vraag of het commercieel aantrekkelijk genoeg is om in te zetten. Het onderliggende probleem is dat lineair TV kijken ouderwets is, niet zozeer de techniek waar DVB-T(2) gebruik van maakt. Zie ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/Multimedia_Broadcast_Multicast_Service
Reputatie 5
Badge +5
Wat ook niet helpt voor de commerciële haalbaarheid van dit soort technieken, is dat Nederland heel dicht bekabeld is. Bijna iedereen die tv wil kijken kan dat doen via een vaste verbinding. Bij het internet- en televisie abonnement komt (i.i.g. bij de twee grootste aanbieders) ook de mogelijkheid om via een app of website tv te kijken, en daardoor blijft er weinig markt over voor televisie via een aparte dienst op het mobiele netwerk.
Reputatie 7
Badge +28

Nee Oostvoorne gewoon thuis omdat ik maar op een tv televisie kan kijken en voor mijn zoon een aparte ontvanger moest kopen draadloos voor 90€ dus digitenne op onze slaapkamer


In jouw regio is KPN nog niet klaar met de frequentiewijzigingen.

Ik verwacht dat op 1 oktober 2019 de ontvangst beter moet lukken.

Wel steeds op iedere nieuwe locatie de volgende procedure uitvoeren:

1/ Ga terug naar de fabrieksinstellingen.
2/ Opnieuw zenders zoen via de optie uitgebreid zenders zoeken.
3/ En dan toch de antenne bijdraaien aan de hand van de signaalmeter uit het menu.



@Mozes70
Inmiddels zijn er frequentiewijzigingen geweest in jouw regio.
Heb je de stappen 1,2,3 van hierboven nog eens geprobeerd?

Hoe is de ontvangst nu?

Reageer