Beantwoord

Digitenne overal in Nederland? Mooi niet!

  • 1 August 2019
  • 19 reacties
  • 489 keer bekeken

Reputatie 2
Op de site van Digitenne adverteert KPN met de tekst dat je overal in Nederland TV kan kijken met HD-kwaliteit, waar je maar wil. De praktijk is anders. Op een gewone camping in Drenthe is mijn signaalsterkte precies 0%. Gebeld met KPN: "meneer u zit 22 km van een zendmast, KPN adviseert maximaal 15 km". Ook op mijn vorige camping in Friesland was de ontvangst slecht. Meerdere keren met de helpdesk gebeld: de een stuurt een software-update naar mijn kastje, de volgende stuurt mij een nieuwe antenne. Het mocht allemaal niet baten.
Hoe denkt KPN de belofte dat ik overal in Nederland TV kan kijken in HD-kwaliteit waar te gaan maken?
icon

Beste antwoord door Noordzee 1 August 2019, 14:44

Bekijk origineel

19 reacties

Op onze camping in Drenthe op ca. 35 km. van de zendmasten in Smilde en Groningen is de ontvangst met de aloude haaievin antenne uitstekend behoudens enige storingen bij slecht weer, zoals gisteravond. Dus het moet wel kunnen.

Zie ook:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/krijg-je-foutcode-e016-0-e017-0-of-e-150-0-te-zien-466062
Reputatie 7
Badge +28
@Paulus55

Ik ben het met je eens. Het is niet zo dat in heel Nederland ontvangst mogelijk is. De website klopt niet.

Zeker in z-o Drenthe gaat het niet lukken. Maar jij geeft aan dat je op 22 km van de zendmast zit. Wil je jouw locatie opgeven?

Want dan kan ik aan de hand daarvan nog een advies geven wat je er nog zelf aan kunt doen.
Reputatie 2
De postcode is 7913 TL
Reputatie 7
Badge +28
In Elim moet ontvangst mogelijk zijn.

Je schrijft dat je nieuwe antenne hebt, ik neem aan dat dat de Funke V5 is. In Elim is het wel noodzakelijk dat je de antenne buiten plaatst.Daar is een buitenmontageset voor. Heb je die nog niet? Geef dat hier dan aan.

Wil je het volgende proberen?

1/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen.
2/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.
3/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.

Uiteraard heb je antenne zo hoog mogelijk geplaatst.

Wil dit al helpen?
Reputatie 2
De antenne is een Funke DSC 550. Ik heb geen buitenmontageset ontvangen. Is het mogelijk dat deze naar onze camping wordt verzonden? Wij zijn hier nog wel een dag of 5 a 6. Ik zet het adres van de camping in mijn profiel.
Ik heb het menu teruggezet naar fabrieksinstellingen. Als ik de antenne uit het dakraam hou heb ik voldoende signaalsterkte om de zenders te ontvangen (niet de bedoeling om zo de hele avond te blijven staan 😅). Als jullie mij een buitenantenne kunnen sturen maak ik een constructie om deze hoog te kunnen bevestigen. Wellicht is het dan opgelost.
Reputatie 7
Badge +28
Kijk, dat is al een mooie tussenrapportage. 👍

Jouw antenne is inderdaad het laatste model. Dus dat is ook OK.

Een moderator zal jou de buitenmontageset opsturen. Die moderator komt hier vanzelf langs.
Als je even naar een bouwmarkt gaat voor een beugeltje en een in de antenne passend boutje kun je dat met tie wrap ergens aan bevestigen en kun je vanavond al kijken.
Reputatie 7
Badge +28
@Paulus55

Hier kan je zien hoe de buitenantennemontageset wordt geleverd:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed
Reputatie 6
Badge +4
Ik vind die reclame ook niet passend. En al helemaal niet als ik lees dat KPN intern van 15 kilometer uitgaat. Dan vallen waarschijnlijk juist de recreatie gebieden buiten bereik. Toen de masten werden gebouwd richtte KPN zich op TV kijkers in de stad als concurrent van de kabel maar daar werkt KPN allang met interactieve TV. Misschien toch een grotere antenne introduceren?
Reputatie 5
Badge +5
Op de site van Digitenne adverteert KPN met de tekst dat je overal in Nederland TV kan kijken met HD-kwaliteit, waar je maar wil. De praktijk is anders. Op een gewone camping in Drenthe is mijn signaalsterkte precies 0%. Gebeld met KPN: "meneer u zit 22 km van een zendmast, KPN adviseert maximaal 15 km".
Ging KPN bij die maximum 15 kilometer uit van een binnen of buiten geplaatste antenne? Bij een binnenantenne klopt dat denk ik wel. Een buiten (geplaatste) antenne kan ook wel op 30 kilometer afstand -zoals in een eerdere reactie ook genoemd.

Hoe denkt KPN de belofte dat ik overal in Nederland TV kan kijken in HD-kwaliteit waar te gaan maken?

Die belofte kan KPN niet waarmaken, en zouden ze niet moeten doen. Op de digitenne website zeggen ze ook "Het signaal van de zendmasten kun je bijna overal in Nederland ontvangen." Daarbij noemen ze de postcodecheck. Wat KPN daarnaast zou moeten doen, is een of twee kaarten met de dekking van binnen- en buitenontvangst van digitenne op de site plaatsen.
Reputatie 7
Badge +28
Eens, P. Grigio,

Zo’n kaart heeft er in het verleden heel lang op gestaan. In de kleuren donkergroen, lichtgroen en wit. Zelf woon ik in een wit gebied. (Normaliter geen ontvangst)
Reputatie 7
Badge +28
Maar ondertussen heeft Paulus55 nog geen buitenmontageset.

Zo’n set is niet alleen handig vanwege het beugeltje en de juiste schroeven.
Maar zeker ook vanwege de 10 meter lange coax-kabel die erbij zit.

Ik verwacht later vandaag hier een moderator. Met een beetje geluk heeft @Paulus55 die set dan morgen al ontvangen op de camping.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Paulus55, Welkom op het forum. Ik lees dat je al een heel eind op weg bent geholpen. Er is geconstateerd dat je nog geen buitenantenne hebt en dat dit kan helpen om ervoor te zorgen dat je op de camping ook fatsoenlijk tv kan kijken. De montageset heb ik aangevraagd en opgestuurd naar het adres van de camping. Stuur je hier weer een bericht als je de montageset hebt ontvangen en geplaatst hebt? We zijn erg benieuwd of je verbetering ervaart.
Reputatie 7
Badge +28
@Paulus55

Is de buitenmontageset al ontvangen en in gebruik genomen?
Reputatie 2
Ja, deze heb ik ontvangen en werkt goed. Hartelijk dank voor de oplossing.
Tot slot nog een tip voor KPN: de helpdesk wat beter instrueren; deze vertellen doodleuk dat ontvangst hier niet mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +28
Graag gedaan! 👍🏾

Dan was het uitgebreid zenders zoeken in combinatie met de buitenmontageset inderdaad de oplossing.

Helaas weet de telefonische helpdesk vaak niet zo heel veel over Digitenne te vertellen. Gelukkig is dat hier op het forum beter geregeld.

Veel plezier met je nieuwe ontvanger.
Reputatie 2
Ik denk dat ik voortaan meteen naar het forum ga 😊.
Reputatie 7
Badge +28
Je bent hier altijd welkom. Er zijn ook veel andere onderwerpen die hier besproken worden. Dan krijg je vaak antwoord van andere mensen. Want iedereen heeft zijn/haar eigen specialiteit.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Paulus55, Fijn dat je dankzij een montageset nu wel goed ontvangst hebt! En wat leuk om te lezen dat je voortaan meteen naar het forum gaat! Dankzij Noordzee zijn kennis over Digitenne worden klanten hier erg goed geholpen. Ook dat maakt een groot verschil 🙂 Mocht je weer vragen hebben, zien we je ook graag weer terug op het forum. Voor nu wens ik je veel plezier verder op de camping en uiteraard van je Digitenne abonnement.

Reageer