Beantwoord

Digitenne problemen sinds nieuwe ontvanger

  • 3 October 2019
  • 28 reacties
  • 782 keer bekeken

Badge
Wat een verschrikkelijk apparaat zeg. Storingen, beeld dat vast loopt, zenders die niet werken, tv gids die 75% van de tijd niet werkt(en als ie het doet, vol fouten en verkeerde programma's en halve beschrijvingen van programma's/film), volume regelaar met een minuut vertraging, 's nachts aantal keer onaangekondigd onderhoud, waardoor je ineens helemaal geen beeld hebt. En het bekende verhaal; kastje 4x omgeruild, antennes, kabels en afstandsbedieningen tig keer omgeruild. Er liggen nu 3 dezelfde ab's voor mn neus nu. Dan de klantenservice die geen flauw idee hebben waar het over gaat en tegen je praten alsof je 9 bent en dat het aan jou ligt.
Echt spuugzat! Ik wil mijn geld terug! Vanaf dag 1 dat dat nieuwe kastje is langsgekomen. Het is een niet werkend product, waar ze pas zelf het lef voor hadden om de prijs van 15,50 te verhogen naar 17 euro. Ik voel me zwaar opgelicht!
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 31 October 2019, 11:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dit gaat niet meer goed komen....

Er is een gratis alternatief met een betere ontvangst, klik hier maar eens op.
Badge
Dat is alleen voor npo 1, 2 & 3. Die kun je ook kijken op npo start.
Ik kijk heel veel tv. Ik wil dus het nederlandse aanbod. Op een apparaat dat werkt. Ook naar basis zenders zoals sbs9, die op digitenne niet wordt uitgezonden. Nog een voorbeeld: Spike tv. Zijn hele leuke programma's op. Niet bij digitenne, want die zenden tot 10 uur 's avonds kinderfilmpjes uit. Misbruik maken van een monopoly positie vind ik het.
Reputatie 7
Badge +28
Tsjaa, Dan adviseer ik jou om een schotel te plaatsen. Daar is het allergrootste aanbod van TV-zenders. Dus ook SBS 9.

Kijk maar eens op de website van Canal Digitaal.
Reputatie 7
Badge +28
Maar voordat je opzegt:

Probeer dit nog even een keer:

1/ Zet de antenne zo hoog mogelijk.
2/ Haal de ontvanger even vijf seconden van de stroom.
3/ Ontvanger (en TV) weer aandoen.
4/ Ga via het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
5/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.
6/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.

Als dit niet helpt, dan heb ik een paar vragen:

Wat voor type antenne gebruik je?
Staat de antenne binnen of buiten?
In welke locatie (woonplaats) zit je?
Reputatie 7
Badge +30
Beste @Marnix1234, welkom! Wat rot om te lezen dat je zo gefrustreerd bent over Digitenne. Heb je nog kunnen kijken naar vooral de laatste reactie van Noordzee? Wellicht lukt het jullie toch om 'm samen aan de praat te krijgen. Wil je daarnaast je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)?
Reputatie 7
Badge +30
Je hebt niet meer gereageerd, doe dat vooral alsnog als je nog vragen hebt!
Badge
Ik heb een buiten antenne
De antenne staat buiten
Het is in Hoogersmilde

Al die stappen heb ik meerdere malen gedaan
Reputatie 7
Badge +28
Dan staat de zendmast zo beetje in jouw achtertuin.

De ontvangst zal vast geen probleem zijn. Maar mogelijk zit je zo dichtbij dat je last hebt van andere stoorsignaken.

Heb je al het nieuwste type antenne? De Funke V5 werkt beter met verstoringen dan oude antennes.

Als je een ouder type antenne hebt, kan Marcia jouw desgewenst het nieuwe type antenne opsturen. Op de foto hieronder staat de Funke V5.

Badge
Daar heb ik er zelfs 2 van
Reputatie 7
Badge +28
Als je werkelijk onder de zendmast woont, dan heb je mogelijk last van andere factoren.

Ik tag hier even twee andere forumleden. Misschien hebben @DVB-T combiner of @WAAE een idee?
Reputatie 5
Badge +1
Gevalletje waar e.e.a. lekker over z'n nek staat te gaan vermoed ik.

Als je , zoals ik lees, dicht bij een mast als Smilde zit kan ik me geen situatie bedenken dat het Digitenne signaal (te) zwak is. Wel krijg je te maken met (hele) sterke signalen, en die kunnen ook storing veroorzaken.
Verdr zitten er op zo'n mast meer zenders op andere frekwenties die ook problemen kunnen veroorzaken.

Ik heb het eerder in dit forum gemeld: bij gebruik van apparatuur met breedbandige actieve signaalverwerking is het de duivel op de koffie vragen.
De apparatuur kan die vele en sterke signalen niet (goed) verwerken. Gevolg is signaalvervorming. Vergelijk het met als je de radio te hard zet: deluidspreker beginnen het geluid te vervormen en het plezier in luisteren vergaat je.

De gebruikte actieve antenn's versterken alle signalen die ontvangen worden, Dus niet alleen Digitenne signalen.

In de genoemde situatie zou ik het eens proberen met een antenne gemaakt van een stuk coax.
Aan het einde haal je +/- 15 cm van de mantel en afscherming weg. Dat laatste stukje is dan enkel de middendraad met isolatie. Dat fungeert dan als antenne.
Houdt dit stuk weg van elektronische apparaten, want stralen altijd wel wat storing uit.
Aan het begin zet je een coax-stekker die vervolgens in de digitenne ontvanger gestoken wordt.
De kans dat er nu gestoord signaal aan de antenne-ingang verschijnt is een stuk kleiner, en omdat het minder sterk is verkein je de kans dat de tuner vanm de digitenne ontvanger overstuurd wordt.
Reputatie 5
Badge +4
Wat jammer van die storing maar KPN geeft volgens de algemene voorwaarden wel een vergoeding.

Reputatie 7
Badge +28
@Marnix1234

Zorg ook dat de ontvanger en de antenne niet in de directe omgeving staan van een storingsbron zoals een modem, een LED-lamp of zelfs een buitenthermometer. Dat soort apparaten veroorzaken ook storingen,.
Badge
Heb ik allemaal niet. Het is een simpel bos chaletje en de antenne zit precies als op de foto. Een beugel die ik er bij heb moeten kopen. Nu voert voornamelijk storen en freeze frame weer de boventoon. Dat zal zo met voetbal wel weer erg fijn worden. Echt schandalig dat het geld kost.
Badge
Maar dat weet KPN toch ook dan? Dan moeten ze toch zorgen voor andere antennes voor mensen binnen een bepaalde straal? Bij mn buurtjes hebben ze dezelfde problemen. Die hebben er minder last van, want die kijken maar heel weinig.
Reputatie 6
Badge +4
Wat een bizar verhaal dit! Ik had in de DVB-T tijd ruim 70 kilometer van Hoogersmilde stabiele ontvangst op kanaal 60 met een antenne op zolder. En nu wonen er twee klanten in het zicht van de sterkste zender van Nederland en dan lees ik dit??

Kom op KPN, dit mag niet waar zijn. Stuur er iemand naartoe want hier is veel van te leren.

Ik begrijp dat het voor de hand ligt te vermoeden dat de actieve antenne of ontvanger wordt overstuurd maar er wonen ontzettend veel klanten vlakbij een zendmast. Dan moet dit ontzettend vaak misgaan. Bovendien: De zendantenne bevindt zich in Hoogersmilde op dik 300 meter hoogte en straalt zijn vermogen hoog over de huizen binnen de eerste kilometers.

Als het echt oversturing is dan moet de ontvangst antenne niet zo hoog mogelijk maar in de kruipruimte...
Storing van apparaten vind ik ook onwaarschijnlijk met een hoge veldsterkte.

Waar ik zelf meer aan zit te denken in het grillige signaal patroon door dit paraplu effect van de hoge zender. De ontvangst dichtbij is dan sterk benadeeld door reflecties. Zo kon ooit de chef van een TV toren geen bruikbaar analoog beeld ontvangen van de toren die letterlijk in zijn tuin stond: Bomvol reflecties.

Maar: DVB-T en T2 zouden heel robuust moeten zijn tegen reflecties en daarom mag dit niet waar zijn...
Ik heb geen meetappatuur meer voor T2 maar anders zou ik zelf willen onderzoeken hoe dit kan.
Reputatie 6
Badge +4
Gevalletje waar e.e.a. lekker over z'n nek staat te gaan vermoed ik.

Als je , zoals ik lees, dicht bij een mast als Smilde zit kan ik me geen situatie bedenken dat het Digitenne signaal (te) zwak is. Wel krijg je te maken met (hele) sterke signalen, en die kunnen ook storing veroorzaken.
Verdr zitten er op zo'n mast meer zenders op andere frekwenties die ook problemen kunnen veroorzaken.

Ik heb het eerder in dit forum gemeld: bij gebruik van apparatuur met breedbandige actieve signaalverwerking is het de duivel op de koffie vragen.
De apparatuur kan die vele en sterke signalen niet (goed) verwerken. Gevolg is signaalvervorming. Vergelijk het met als je de radio te hard zet: deluidspreker beginnen het geluid te vervormen en het plezier in luisteren vergaat je.

De gebruikte actieve antenn's versterken alle signalen die ontvangen worden, Dus niet alleen Digitenne signalen.

In de genoemde situatie zou ik het eens proberen met een antenne gemaakt van een stuk coax.
Aan het einde haal je +/- 15 cm van de mantel en afscherming weg. Dat laatste stukje is dan enkel de middendraad met isolatie. Dat fungeert dan als antenne.
Houdt dit stuk weg van elektronische apparaten, want stralen altijd wel wat storing uit.
Aan het begin zet je een coax-stekker die vervolgens in de digitenne ontvanger gestoken wordt.
De kans dat er nu gestoord signaal aan de antenne-ingang verschijnt is een stuk kleiner, en omdat het minder sterk is verkein je de kans dat de tuner vanm de digitenne ontvanger overstuurd wordt.

In de actieve antenne zit 1 transistor met een lage versterking <15 dB, voldoende stroom en vermoedelijk voldoende uitstuurniveau. Het kan ook de ontvanger zijn.

Een passieve antenne proberen is zeker een goed idee!
Reputatie 7
Badge +28

@Marnix1234

 


Er zijn nu al diverse tips gegeven. Ik heb er nog eentje bedacht. Verplaats de antenne eens van buiten naar binnen. Misschien op de grond achter de bank ofzo.

(Meestal proberen we (hier op het forum) van alles om meer signaal te ontvangen.....)

 

Reputatie 7
Badge +30
Bijzondere situatie dit! Ik ga het voorleggen bij de betreffende technische collega's, hopelijk kunnen zij opheldering verschaffen. Ik hou jullie op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +28


In de genoemde situatie zou ik het eens proberen met een antenne gemaakt van een stuk coax.
Aan het einde haal je +/- 15 cm van de mantel en afscherming weg. Dat laatste stukje is dan enkel de middendraad met isolatie. Dat fungeert dan als antenne.
Houdt dit stuk weg van elektronische apparaten, want stralen altijd wel wat storing uit.
Aan het begin zet je een coax-stekker die vervolgens in de digitenne ontvanger gestoken wordt.
De kans dat er nu gestoord signaal aan de antenne-ingang verschijnt is een stuk kleiner, en omdat het minder sterk is verkein je de kans dat de tuner vanm de digitenne ontvanger overstuurd wordt.

In de actieve antenne zit 1 transistor met een lage versterking <15 dB, voldoende stroom en vermoedelijk voldoende uitstuurniveau. Het kan ook de ontvanger zijn.

Een passieve antenne proberen is zeker een goed idee!

 

@Marnix1234 : Ik heb  hier een passieve antenne gevonden voor jou. Een passieve antenne doet niets met de 5 volt spanning die de ontvanger naar jouw antenne pompt. Eigenlijk is deze antenne dus helemaal niet geschikt voor de ontvanger. Maar mogelijk in jouw situatie wel. 

 

 

Reputatie 7
Badge +28

@Marnix1234

 


Er zijn nu al diverse tips gegeven. Ik heb er nog eentje bedacht. Verplaats de antenne eens van buiten naar binnen. Misschien op de grond achter de bank ofzo.

(Meestal proberen we (hier op het forum) van alles om meer signaal te ontvangen.....)

 

@Marnix1234 Hoe is de situatie nu? Heb je al geprobeerd om de antenne naar binnen te verplaatsen? Ergens onder de bank ofzo…..

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik ben ook erg benieuwd hoe het er nu voor staat! Zelf heb ik nog geen reactie mogen ontvangen, dus daar ben ik opnieuw voor je achteraan gegaan. Zodra ik iets hoor, laat ik het weten. 

Reputatie 7
Badge +28

@Marnix1234 

Hoe gaat het nu met de ontvangst van Digitenne. Ik ben ook benieuwd of Marcia nog wat gehoord heeft. 

Reputatie 7
Badge +30

Nope! Het staat in m'n agenda voor dinsdag om erachter aan te gaan als ik niets gehoord heb. 

Reputatie 7
Badge +30

Nog niets gehoord, dus opnieuw achteraan gegaan!