Beantwoord

Digitenne signaal stopt af en toe

  • 7 June 2019
  • 50 reacties
  • 2065 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Zowel thuis als op de camping hapert het signaal voor seconde of twee, als je op de antenne knop drukt van de afstand bediening zie ik het signaal 100% en bij het haperen is dit dan even 0%.
Heb het kastje ZXV7200 en al een fabrieks reset gedaan en zenders via de wizard opgezocht.
De binnen antenne op diverse manieren gedraaid en op de camping de buiten antenne ook, maar de storing is zowel thuis als op de camping het zelfde.
icon

Beste antwoord door Noordzee 8 June 2019, 11:13

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Ik heb hetzelfde, ik heb 2 ontvangers die naar verschillende zendmasten kijken en op beide is normaal gesproken het signaal 100% maar heel regelmatig (een paar keer per avond) valt het kort terug naar 0%. Is hier wat aan te doen? Soms is het echt te irritant. Locatie tussen Eindhoven en Tilburg. Ook een ZVX7200. OTA is bijgewerkt.
Reputatie 7
Badge +28
Goedemorgen @Duc1953 en @waltervl

Vervelend die storingen !
Ik zie dat jullie zelf al geprobeerd hebben om een oplossing te zoeken en dat de ontvangstkwaliteit meestal 100% is.

Er zijn een paar mogelijke oplossingen te bedenken.

1/ Zorg dat de ontvanger niet op een warme plek staat.
2/ Zet de ontvanger niet direct bij/boven een ander elektrisch apparaat, zoals een LED-Lamp of een modem.
3/ Zorg dat je een goed antenne-kabel gebruikt. Bij de binnenantenne wordt standaard zo'n dun draadje meegeleverd. Dat is dus geen goede kwaliteit kabel. Gebruik een coax-kabel van 0,7 cm breed. Die werken beter.
4/ De storingen kunnen ook komen door b.v. 4G-Internet. Tegenwoordig zijn er betere antenne's op de markt dan vroeger die een beter storingsfilter hebben. KPN levert de Funke V5-antenne. Heb je een oudere antenne? Dan kan je in dit topic een moderator vragen om zo'n antenne.
5/ Nog beter is om die antenne buiten te plaatsen. Er is een speciale montageset voor het buiten plaatsen. Daar zit ook een goede kabel bij van 10 meter lang. Wil je ook zo'n buitenmontageset ? Geef dat hier aan....
6/ Wat betreft het zenders zoeken. Het is beter om (na het teruggaan naar de fabrieksinstellingen) zenders te zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken.
7/ En tot slot: Experimenteer wat met de plaats van de antenne. Uiteraard zo hoog mogelijk. Maar een stukje verplaatsen en het bijdraaien van de antenne kan wonderen opleveren.
Reputatie 6
Badge +7
Dank je wel Noordzee voor de tips. Het enige wat ik nog kan doen is een beetje met de locatie van de ontvanger spelen, de antenne draad vervangen en de antenne buiten zetten. Dat laatste ben ik zeker niet van plan.

Ik heb deze sets sinds november vorig jaar, ben een nieuwe klant anwege een verhuizing naar het buitengebied. Heb dus ook al de nieuwe antenne. Ik heb deze problemen overigens pas sinds de overgang naar de nieuwe uitzend norm. Daarvoor had ik nergens last van.

Het vreemde is dus dat het signaal altijd 100% is en toch af en toe in 1 keer terugvalt naar 0%.
Ik ben zo te lezen niet de enige met dit probleem,
Komt er wellicht een software update die dit probleem verhelpt of beter zichtbaar maakt, bv aangeeft dat het signaal niet echt 100% is of dat de ontvanger te warm is?
Reputatie 7
Badge +28
De problemen zijn zeker niet alleen bij jou. KPN is bezig met een onderzoek ernaar. Ik vraag mij (persoonlijk) wel af of een software-update alle problemen gaat verhelpen.

Het verplaatsen van de ontvanger en het vervangen van de kabel zal bij jou zeker al wat schelen. Mogelijk wil KPN jou een goede kabel opsturen? Daarvoor hebben ze wel jouw gegevens nodig:

Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.
Reputatie 6
Badge +7
Mijn profiel is bijgewerkt.
Reputatie 7
Badge +28
Ok, vanwege het Pinksterweeekend kan een reactie van een moderator wel even duren. Even geduld dus....
Reputatie 6
Badge +7
Geen probleem, kan ik nog eea testen dit weekend.
Reputatie 1
Badge
Mijn gegevens zijn ingevuld.
Reputatie 7
Badge +28
@waltervl Ik verwacht dat een moderator jou een goede kwaliteit coax kabel (0,7 cm dik) gaat opsturen, zodat je kan kijken of dat meehelpt aan de oplossing.

@Duc1953 Heb je mijn tips uit mijn eerste bericht al geprobeerd? Merk je al wat verschil?
Reputatie 7
Badge +28
Welkom @Duc1953 en hoi @waltervl! Top dat jullie al zoveel hebben kunnen uitsluiten en @Noordzee, bedankt voor al het advies!

Ik twijfel er aan dat de oorzaak in de coax kabel zou liggen. Ik zou dan niet verwachten dat er de hele tijd 100% bereik is en af en toe helemaal niets meer. Als er bijna altijd een uitstekend bereik is lijkt de kabel me juist uitgesloten. De dikkere coaxkabel is onderdeel van een set waarin een buitenantenne en een montageset zitten en kunnen we niet los versturen. Dat is nogal een dure operatie voor een oplossing die niet zeker is.

Ik neem daarom eerst contact op met een productmanager van Digitenne om na te vragen of zij meer informatie hebben over dit probleem. Als zij er hetzelfde over denken maak ik de verzending natuurlijk in orde. Zodra ik meer weet laat ik het hier weten!
Reputatie 7
Badge +28
@Joran Susan heeft anders kort geleden wel iemand alleen een kabel opgestuurd. Dat noemde ze een verlengkabel.

Dat dunne kabeltje wat bij een binnenantenne zit, is van een armoedige kwaliteit. Dit kabeltje is veel gevoeliger voor storingen dan die dikke kabel die bij de buitenantenne zit.
Reputatie 6
Badge +7
Ik vond dat kabeltje tussen antenne en ontvanger ook al zo dun. Tegenwoordig moet alles goed afgeschermd zijn en dat lijkt inderdaad met deze kabel niet zo te zijn.
Reputatie 7
Badge +28
De verlengkabel kan inderdaad wel los worden verstuurd maar dat is ook een dunne kabel, maar dan wat langer. Dikkere kabels zijn altijd beter, of het nu om coax gaat of stroomkabels. Ik ben het niet met je eens dat de meegeleverde kabels van armoedige kwaliteit zijn. Er wordt een balans gezocht tussen kwaliteit en kosten, de kabels die meegeleverd worden voldoen aan de eisen die wij hebben gesteld. We hebben er ook weinig aan als alle klanten direct storingen ervaren. Dat gezegd hebbende, ik heb de mail verstuurd en kom er zsm op terug.
Reputatie 7
Badge +28
Prima Joran,

Een andere zienswijze, daar is niets mis mee.
Toch wil ik @DVB-T combiner (hij werkt in de antenne-branche) graag even uitnodigen om hier wat te vertellen over het verschil in kwaliteit tussen het dunne kabeltje en de dikkere coax-kabel. Hij heeft daar meetapparatuur voor in huis. En dan gaat het hier specifiek even over invloed van externe storingen. Want daar heeft waltervl nu last van.
Reputatie 7
Badge +28
Helemaal prima!

Ik heb ondertussen al reactie gekregen, blijkbaar wordt er gewoon doorgewerkt met Pinksteren :)

De techneuten willen dit graag verder onderzoeken. Het is altijd lastig om dit soort problemen te reproduceren, vandaar een aantal vragen:
1) Valt het op dat het op bepaalde zenders vaker voorkomt dan op andere?
2) Treedt het probleem pas op nadat een tijdlang TV is gekeken, of gebeurt het soms ook vanaf allereerste begin?
3) Staat de antenne in de buurt van andere electrische apparaten of speakers?
4) Welke software versie staat op de ontvanger? (menu > abonnementsstatus)
5) Welke antenne wordt gebruikt? (meer voor @Duc1953, is het de V4 of V5? zie https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne/antenne-aangesloten.htm)
Reputatie 6
Badge +4
Ik zie hier twee dingen voorbijkomen:

De dunne antennekabel houdt geen verband met al dan niet oppikken van storing(en). In tegenstelling tot coax kabels voor providers die eigen/ andere signalen op coax hebben staan dan die in de ether van Digitenne. Het is wel zo dat dunne kabel bij grote(re) lengte een grotere signaal demping veroorzaakt. Als de kabel verlengd moet worden bij voorkeur met dikke(re) coaxkabel zoals bij de buitenmontage set.

Het kortstondig wegvallen van signaal waarbij de kwaliteit meter van 100 naar 0 terugvalt is iets dat vaker wordt gemeld en mogelijk heb ik een hint: Vonkstoring.
Het inschakelen van een elektrisch apparaat veroorzaakt in de schakelaar een vonk. Ontstekingsmotoren met bougies doen dit ook maar horen hiervoor ontstoord te zijn. Ik herinner mij een pizza koerier die het presteerde om mijn Duitse Digitenne ontvangst tot 100 meter van het bezorgadres te laten blokken. Die was dus niet ontstoord ic.m. een zwak signaal van grote afstand dus erg kwetsbaar.

In een Digitenne ontvanger zit een complexe techniek die fouten herstelt maar als het over een grens komt lukt dit niet meer en zal de kwaliteit kort naar nul vallen. Ik weet natuurlijk niet of de klachten hieruit stammen maar een antenne opstelplaats met meer signaal op een grotere afstand van mogelijke stoorbronnen is dan de oplossing.

Onlangs heb ik een Youtube filmpje geplaatst met een analoge TV opname waarin ik toevallig heftige vonkstoring ontdekte en misschien is het handig om het effect duidelijk te maken.

Klik in de begeleidende tekst op de tijdstippen om naar het fragment te springen
https://www.youtube.com/watch?v=m9SAnqqKvy8&t=480s
Reputatie 6
Badge +7
Ik heb zaterdag beide ontvangers een fabrieks reset gegeven en opnieuw ingesteld.
Gisteravond was nr 1 eigenlijk foutloos (kreeg vaak ook geen signaal bij wisselen van zender). Heb wel maar kort gekeken, dus vanavond nog even afwachten.
Nr 2 gaf nog steeds problemen. Ik heb nr 2 ook van de dvd speler/versterker afgehaald waar hij op stond.
1) geen verschil in zenders gezien
2) willekeurig, in het begin maar ook na langere tijd.
3) Antenne staat 1 mtr van de TV op 1,5 mtr hoogte.
4) versie 32
5) V5
Reputatie 7
Badge +28
Ontzettend interessant @DVB-T combiner! Bedankt voor je uitgebreide bevindingen. Ik stuur dit door naar de Digitenne techneuten.

@Duc1953: Ik wil jou vragen, wanneer je de mogelijkheid hebt, deze vragenlijst nog te beantwoorden, dan stuur ik alle gegevens in één keer door zodat dit verder onderzocht kan worden. Alvast bedankt!
Reputatie 1
Badge
@waltervl Ik verwacht dat een moderator jou een goede kwaliteit coax kabel (0,7 cm dik) gaat opsturen, zodat je kan kijken of dat meehelpt aan de oplossing.

@Duc1953 Heb je mijn tips uit mijn eerste bericht al geprobeerd? Merk je al wat verschil?
Reputatie 1
Badge
Geen verbetering op de camping en thuis.
Reputatie 7
Badge +28
Jammer Martien! Heb je nog de mogelijkheid de 5 vragen hierboven te beantwoorden? Dan stuur ik alles in één keer door naar de technische dienst.
Reputatie 1
Badge
Joran,
vraag 1: ja weet zeker RTL 5 en NPO zenders
vraag 2: vanaf het begin
vraag 3: neen
vraag 4: 32
Vraag 5: antenne binnen en buiten betrokken van KPN
buiten antenne Funke 845637 even via internet model gezocht en is volgens mij DSC310-345T
binnen antenne Funke ook even gegevens gezocht via internet V3/DSC250-345
verder gebruik ik alle bekabeling voor de antenne's die is verstrekt indertijd door KPN.

groeten van Martien
Reputatie 7
Badge +28
Vriendelijk dank beide! Ik heb jullie reacties en specificaties van de apparatuur doorgestuurd naar de techneuten. Hoewel er nog geen directe oplossing is gaan we hier verder naar kijken. Als de reactie van DVB-T Combiner de oorzaak blijkt te zijn weet ik niet of we hier een (softwarematige) oplossing voor kunnen bieden maar daarom is het juist goed dat jullie hier melding van maken. Als ik een verdere reactie krijg laat ik het hier weten.
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb een uitgebreide reactie gekregen van de techneuten.

Het dunnere kabeltje is het probleem niet. De dunne kabel verliest wat meer signaal dan de dikke kabel maar hier wordt door de versterker in de antenne rekening mee gehouden. De versterker in de antenne is er (onder andere) voor om de kabel verliezen te compenseren. Door deze versterking verandert de signaal/ruis-verhouding niet en zal deze gelijk zijn op de ontvanger bij de dikke of dunne kabel.
Het ontvangstniveau (de sterkte) zal wel iets minder zijn bij de dunne kabel maar altijd ruim voldoende, zodat er geen verlies van onvangstkwaliteit is.

@waltervl: Een TV is een stoorzender en 1 meter daarvandaan is niet erg ver. Als het werkt is het prima, maar omdat je wel storing ervaart adviseren we de antenne wat verder weg te zetten.

@Duc1953: Deze antennes hebben geen 4G filter, zoals bijvoorbeeld de Funke V5 wel heeft. Telefoons en zendmasten kunnen daarom voor storing zorgen op het Digitenne signaal. Ik heb je daarom een V5 antenne opgestuurd en ben erg benieuwd of dat het probleem helemaal oplost. Laat je bevindingen vooral weten :)

Voor beide: De V5 is een richtingsgevoelige antenne. Als je blijft merken dat het signaal wegvalt, probeer de antenne dan in stapjes van 45 graden te draaien tot de ontvangst stabiel blijft. Hou hierbij wel in het achterhoofd waar de masten staan. Deze (externe) site lijkt actueel te zijn: Kaart zendmasten
Badge
sinds ik een ander kasje heb alleen maar ellende geen signaal ook reageerde de toetsen van de afstand bediening niet goed 3 winkels geweest en verschillende keren gebeld vandaag nieuw kasje gekregen met de nieuwe software versie 32 ik naar de boot waar we hem gebruiken geen signaal als weer mee naar huis antenne aan een grote stok woon in friesland wolvega dus instelling op friesland geen signaal ook niet met draaien dan instelling op groningen en na wat draaien 100 procent maar valt na een paar seconden weer op 0 dan weer na een paar seconden weer 100 procent dit herhaald zich steeds dus kan geen zenders zoeken ben der gestrest van altijd was het goed en na het nieuwe kasje totaal geen signaal

Reageer