Beantwoord

Digitenne signaal valt steeds weg

  • 20 May 2019
  • 11 reacties
  • 720 keer bekeken

Mijn digitenne signaal valt regelmatig weg, zo ineens van 100% naar 0%, wanneer er een 100% signaal is dan is het beeld en de kwaliteit perfect, maar ik vind dit toch vervelend. Ik heb een nieuwe buitenkabel gemonteerd, draaien van antenne positie helpt ook niet, vreemd genoeg is het signaal in verschillende standen nagenoeg hetzelfde, vaak gewoon 100% zelfs en dan valt het plotseling weg.
icon

Beste antwoord door Noordzee 20 May 2019, 20:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo matchless,

Ik lees hierboven dat je al van alles hebt geprobeerd. Maar kun je nog even aangeven wat je voor antenne gebruikt?

En verder ben ik benieuwd naar jouw locatie.

Maar voor nu alvast twee algemene tips:

  1. Ga in het menu is terug naar de fabrieksinstellingen.
  2. Geef daarna een nieuwe opdracht voor zenders zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken.
Ik gebruik de speciale buiten antenne (V5 ) en de locatie is Meerssen (Zuid Limburg)
De 2 tips die gegeven worden heb ik al meerdere keren uitgevoerd maar ga het nu direct nogmaals doen.
Reputatie 7
Badge +28
OK, dankjewel. Ik kan nu wat meer tips geven.

Zet de Funke V5 antenne buiten, zo hoog mogelijk. Er is een montageset voor beschikbaar:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed
(even voor de zekerheid, je schrijft hierboven wel buiten antenne)

Richt de antenne naar Maastricht, daar staat een zendmast. Meerssen-Maastricht moet makkelijk kunnen.

De door jou genoemde haperingen wijzen op een storingsbron. Staat jouw ontvanger vlak bij een modem of een ander elektrisch apparaat? Ook de kabel kan beter zo veel mogelijk vrij liggen. De huidige ontvangers zijn helaas best gevoelig voor externe storingen.

En tot slot heb ik nog goed nieuws te melden. Op 4 juni 2019 gaat er in Limburg een frequentiewijziging plaatsvinden. Je zal merken dat dit ook een verbetering gaat opleveren.
De antenne gericht richting Maastricht, de nieuwe buitenkabel hangt geheel vrij, buitenmontage set afgelopen vrijdag gemonteerd, modem zit op ca. 18mtr. Wel zit ik ca. 35 mtr. vanaf de (elektrische) spoorlijn en vaak is er storing als de trein passeert, maar niet bij elke trein maar wel vaak dus. Hopelijk zal 4 juni een verbetering geven.
Reputatie 7
Badge +28
Dat van die langsrazende trein bevestigd dus eigenlijk wel dat deze ontvangers gevoelig zijn voor externe storingen. Is wel jammer!

Krijg je de storingen vooral op b.v. NPO 1/2/3 en b.v. één en Canvas? En wat minder op b.v. BBC 1 en 2?
Ik kijk op het toestel nagenoeg alleen NPO 1, 2 en Veronica op de maandag en vrijdag Fox sport op kanaal 24 maar de storingen zijn wisselend, heb ik storing op 1 dan schakel ik naar 2 en dan is dat ok maar het is heel wisselend soms gaat het een half uur lang goed en dan ineens 3-4 storingen in 30 seconden.
Reputatie 7
Badge +28
OK, Ik vroeg het omdat de frequenties van o.a. NPO 1/2/3, Ketnet en Canvas gaan wijzigen. Het signaal van die zenders gaat beter worden.

Afwachten maar.....
Ik had al een vermoeden dat het aan de trein (spoorlijn) zou liggen, ik wacht 4 juni af, hopelijk is het een verbetering. Heel hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb het idee dat de NPO zenders nu redelijk (goed onder voor behoud) zijn, heb nu nog veel problemen met Fox Sport (kanaal 24/25) Heb bij KPN om een update gevraagd, Cas Nummer doorgegeven maar nog niet zonder problemen, helaas.
Reputatie 7
Badge +28
Ook Fox Sports krijgt op 4 juni een nieuwe frequentie. Ik hoop dat dat gaat helpen.

Nog een vraag over de plek van jouw ontvanger: Staat deze ontvanger op een koele plek? Dus niet direct naast andere elektrische apparaten. Probeer is of een andere plek van de ontvanger wil helpen.
De ontvanger staat vrij, open en bloot naast de TV, maar zoals het nu gaat ben ik redelijk tevreden met zoals het geweest is, ik zie uit naar 4 juni.