Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Beantwoord

Digitenne: teletext met nieuwe HDMI ZXV7200 ontvanger functioneert niet goed

Reputatie 1
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
Ik heb de nieuwe digitenne HDMI ontvanger van KPN opgestuurd gekregen als vervanger voor mijn oude digitenne ontvanger. Vervanging is geen keuze, maar wordt gewoon aangekondigd. Eenmaal opgestuurd en ontvangen worden de tot dan in gebruik zijnde actieve insteekkaarten gedeactiveerd. Dus geen keus meer dan de nieuwe kastjes te laten activeren. Dit gebeurd automatisch of u moet bellen. In mijn geval waren er dus twee ontvangers gedeactiveerd. Van de drie eigen koopkastjes was er dus nog maar 1 actief. Vanaf eind volgend jaar zullen alle digitenneklanten die een abonnement hebben voor tv en internet en nu nog met eigen koopkastjes zonder kosten gebruik mochten maken van drie digitenne kastjes gaan betalen voor de tweede en derde ontvanger. U mag natuurlijk vanaf dat moment uw abbonement opzeggen. Het is een mooie manier om alle klanten van het eerste uur die digitenne bij hun alles in 1 abbonement zonder extra kosten mochten blijven ontvangen gelijk te trekken met nieuwe klanten die een tweede en derde ontvanger slecht als huurkastje konden bestel. Ik ben er uiteraard niet blij mee en zal tegen die tijd (wanneer er extra kosten twee x 5,00 worden berekend ) overwegen geen gebruik te maken van deze twee ontvangers. Ik zal dan nog maar op 1 slaapkamer tv ontvangen, een hoop gezeur krijgen met mijn kinderen en moeten kijken of er alternatieve aanbieders zijn die nu concurerend worden door dat er nu in totaal toch 10,00 bovenop de kosten voor het alles in 1 abbonement. Vraag voor het forum is wanneer het probleem met de teletekst is opgelost. Wanneer teletekst wordt opgeroepen dan komt er een miniatuur scherm te voorschijn van 25% van het tv scherm. Voor mij nog niet zo, n groot probleem omdat ik teletekst weinig gebruik. Echter heb ik voor een dove kennis van mij een week geleden digitenne aangevraagd en deze meneer is volledig afhankelijk van teletekst en ondertiteling een groot probleem. Meneer kan teletekst niet meer lezen en wanneer hij 888 invoert is de ondertiteling ook maar 25 % van wat het moet zijn onleesbaar dus op 3 m en meneer moet dus met zijn stoel vlak voor het beeldscherm plaats nemen. Navraag bij de klantenservice levert de volgende reactie op.... Ik zal dw klacht doorzetten, ik hoop dat het dan een keer wordt opgelost. Op de vraag hoe het kan dat een bedrijf als KPN een product in de markt zet dat niet voor 100% werkt kreeg ik het antwoord dat je in de wandelgangen ook wel hoort dat teletekst een achterhaald medium is. Daar zakt je broek wel van af. Ik geef aan dat er in Nederland onder andere vele dove mensen afhankelijk zijn van teletekst en ondertiteling dus dat wel een boude uitspraak vindt. Op de vraag of naar deze meneer een oud kastje kan worden opgestuurd met insteekkaart waarmee wel teletekst in beeldschermformaat kan worden bekeken wordt aangegeven dat KPN deze niet meer uitleverd. Graag een reactie of KPN bezig is om dit probleem te tackelen of dat men het maar op z,n beloop laat.
icon

Beste antwoord door Erwin_ 19 februari 2018, 22:55

Hoi allen. Ik heb ( naar alle waarschijnlijkheid ) goed nieuws!
Verschillende forumleden attendeerden mij op dit topic en ik heb vanavond contact gezocht met een van de implementatie mensen. Hier volgt zijn quote:

Het probleem met een klein teletekst scherm is eenvoudig op te lossen.
Dat zit namelijk in de software versie waarop we de boxen uitleveren (versie 10).
In de huidige versie (18) zit “gewoon full screen” teletekst.

Normaal gesproken zou de tv-ontvanger, als’ie ’s nachts aan staat, de juiste nieuwe software versie binnen moeten halen.
Als hij dat niet doet, kun je hem altijd op afroep binnen halen. (Menu -> Abonnement status [hier zie je ook de actuele software versie, 18 is de meest recente] -> blauwe knop (IrdetoCas status) -> laatste tabblad -> OTA update [OTA=Over The Air] -> Download New Software).

Laat me weten of deze handelingen het gewenste effect hebben. Ik hoop uiteraard van wel!

Bekijk origineel

20 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
In de instellingen zelf zit ook een optie om TT888 aan te zetten, probeer die anders eens:

https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/digitenne/digitenne-handleidingen.htm#!/device/digitenne/tv-ontvanger-zxv7200/topic/instellingen/ondertiteling-instelling/1

(Waarschijnlijk is het ook de bedoeling dat je via deze weg TT888 aan zet en niet via teletekst zelf.

Verder klopt deze weergave helaas wel:
https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/digitenne/digitenne-handleidingen.htm#!/device/digitenne/tv-ontvanger-zxv7200/topic/tips/teletekst-gebruiken/2
Geen idee of dit in de toekomst mischien verholpen wordt. Ik vind het ook raar in ieder geval.
Reputatie 7
Ik ben 't helemaal met je eens. Dit is te dom en stom voor woorden.
Had dit ook eens met een vroege digitale ontvanger. Maar via de scart met de teletekstdecoder van de televisie zélf ging (/gaat) het dan wel goed. Maar ja, dat is natuurlijk geen échte oplossing.

Voor gewoon teletekst gebruik kun je evt. de TT-website of de TT-app gebruiken van de NPO. Dit is geen oplossing voor de ondertiteling helaas.
Alle andere zenders (RTL, SBS-groep) zijn met TT gestopt op de ondertiteling na.

Héél attente tip van Adam! 👌🏼 😄 Helpt dit, Bret62
adam88 schreef:

In de instellingen zelf zit ook een optie om TT888 aan te zetten, probeer die anders eens:

https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/digitenne/digitenne-handleidingen.htm#!/device/digitenne/tv-ontvanger-zxv7200/topic/instellingen/ondertiteling-instelling/1

(Waarschijnlijk is het ook de bedoeling dat je via deze weg TT888 aan zet en niet via teletekst zelf)..

Reputatie 6
Badge +9
Zoals op de BBC nu al het geval is het mooiste nmi

functies DVB-T2 ontvanger :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/functies-dvb-t2-ontvanger-438822

Met een TV/monitor op scart kun je daar de teletekst aanzetten, maar kan dat via HDMI ook ?
Reputatie 7
De HDMI norm, die een internationale is, omvat geen teletekst (bron). (in landen als de V.S. heeft bij mijn weten nooit Teletekst bestaan)
Reputatie 4
Badge +3
PeterG schreef:

De HDMI norm, die een internationale is, omvat geen teletekst (bron). (in landen als de V.S. heeft bij mijn weten nooit Teletekst bestaan)

In de VS zitten ondertitels geloof ik gecodeerd in het beeld zelf in verborgen beeldlijnen. (atans dat was in het Analoge tijdperk), nu is dat appart signaal geloof ik net als DVB ondertiteling.
Die met lijnen in het beeld zelf wordt nog steeds welleens toegepast bij DVD, een europese DVD speler kan de ondertitels dan niet weergeven. Zelfs niet als ie NTSC compatible en regio vrij is. Grafische ondertitels kunnen uiteraard wel worden weergegeven.

Volgens mij is teletekst trouwens ook een uitvinding van de BBC of niet?
Reputatie 7
adam88 schreef:

Volgens mij is teletekst trouwens ook een uitvinding van de BBC of niet?

Klopt, Adam. Begin jaren '70 v.d. vorige eeuw voor . . . ondertiteling voor mensen met hoorproblemen. Nieuws en andere info kwam pas véél later.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Teletekst (zie onder Geschiedenis)
Reputatie 4
Badge +3
PeterG schreef:

Ik ben 't helemaal met je eens. Dit is te dom en stom voor woorden.
Had dit ook eens met een vroege digitale ontvanger. Maar via de scart met de teletekstdecoder van de televisie zélf ging (/gaat) het dan wel goed. Maar ja, dat is natuurlijk geen échte oplossing.

Voor gewoon teletekst gebruik kun je evt. de TT-website of de TT-app gebruiken van de NPO. Dit is geen oplossing voor de ondertiteling helaas.
Alle andere zenders (RTL, SBS-groep) zijn met TT gestopt op de ondertiteling na.

Héél attente tip van Adam! 👌🏼 😄 Helpt dit, Bret62

adam88 schreef:

(Waarschijnlijk is het ook de bedoeling dat je via deze weg TT888 aan zet en niet via teletekst zelf)..

O, als ik het goed begrijp gaat het beeld met 1920x1080 naar buiten, en de teletekst met 720x576 naar buiten, oftwel de teleteks schaalt niet mee? 😀

Sorry dat ik hier even inbreek, maar heeft een 16:9 DVD eigenlijk slechtere beeldkwaliteit dan 4:3 DVD, beiden zijn immers 720x576 pixels?
Reputatie 7
Badge +13
Verschillende forumleden attendeerden mij op dit topic en ik heb vanavond contact gezocht met een van de implementatie mensen. Hier volgt zijn quote:

Dat zit namelijk in de software versie waarop we de boxen uitleveren (versie 10).

Normaal gesproken zou de tv-ontvanger, als’ie ’s nachts aan staat, de juiste nieuwe software versie binnen moeten halen.
Als hij dat niet doet, kun je hem altijd op afroep binnen halen. (Menu -> Abonnement status [hier zie je ook de actuele software versie, 18 is de meest recente] -> blauwe knop (IrdetoCas status) -> laatste tabblad -> OTA update [OTA=Over The Air] -> Download New Software).

Laat me weten of deze handelingen het gewenste effect hebben. Ik hoop uiteraard van wel!
Reputatie 7
Badge +13
Gaan de ondertitelingen niet via een ondertitelknop maar moet je ouderwets eerst op teletekst en 888 drukken en dus bij elke zenderwissel de teletekst weer uitzetten?
Reputatie 7
Badge +13
Overigens is de TS wel een eyeopener voor me. Ik wil namelijk dat nieuwe kastje niet als mijn oude Digitenne kaart wordt afgesloten. Ik wil graag tot het einde toe gebruik maken van mijn eigen ontvanger.
Reputatie 6
Badge +9
Giant2000 schreef:

Overigens is de TS wel een eyeopener voor me. Ik wil namelijk dat nieuwe kastje niet als mijn oude Digitenne kaart wordt afgesloten. Ik wil graag tot het einde toe gebruik maken van mijn eigen ontvanger.

Precies ! Zet mij ook maar op die lijst !

Wbt ondertitels, zoals het nu is bij de BBC werkt is uitstekend, dus dat zelfde systeem toepassen op alle andere zenders met ondertitels lijkt me voor de hand liggend !
Maar ja, dat heb ik al veel vaker naar voren gebracht hier !
Reputatie 7
Giant2000 schreef:

Gaan de ondertitelingen niet via een ondertitelknop maar moet je ouderwets eerst op teletekst en 888 drukken en dus bij elke zenderwissel de teletekst weer uitzetten?

adam88 schreef:

(Waarschijnlijk is het ook de bedoeling dat je via deze weg TT888 aan zet en niet via teletekst zelf.)

@Erwin, wordt bedoelt dat ie echt áán moet staan of juist standby?

Reputatie 4
Badge +3
Giant2000 schreef:

Nou als dit werkt is dat denk ik een NEE : https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/digitenne/digitenne-handleidingen.htm#!/device/digitenne/tv-ontvanger-zxv7200/topic/instellingen/ondertiteling-instelling/1

Erwin_ schreef:

Lijkt me in dat geval slim als die update er out of the box op wordt gezet.
Reputatie 7
Badge +13
adam88 schreef:

Giant2000 schreef:

Nou als dit werkt is dat denk ik een NEE : https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/digitenne/digitenne-handleidingen.htm#!/device/digitenne/tv-ontvanger-zxv7200/topic/instellingen/ondertiteling-instelling/1

Als ik dit lees lijkt het me dus wel, helaas niet per zender.
Reputatie 4
Badge +3
Wat bedoel je met niet per zender? Lijkt mij juist handig als het voor alle zenders tegelijk aangaat.

Bij VU+ is het inderdaad wel per zender.
Reputatie 1
Iedereen bedankt voor alle tips, de tip van Adam88 heeft het probleem opgelost. Teletekst wordt nu beelvullend weergegeven.
Reputatie 1
Correctie... de tip van Erwin heeft het probleem opgelost, handmatig dus niet automatisch.
Wellicht vanaf aankomende nacht automatisch maar dan moet u wel de ontvanger aan laten staan.

Erwin_ schreef:

Reputatie 7
Badge +13
Erg blij dat het gelukt is! Dank voor je update!

@Peter: Ik zal de vraag over standbye of 'echt aan' bij dezelfde persoon navragen. Antwoord volgt.
@Giant2000: ik doe de aanname dat ze er van uit gaan dat het 'auto-update' systeem z'n werk doet. Maar ik ga voor je navragen waarom de actuele software er niet voor delivery opgezet wordt.

Reputatie 7
Badge +13
Een update met betrekking tot jullie vragen. ( ik zal erik ook vragen om het grote digitenne topic met deze info aan te vullen )

@PeterG: Met 'aan laten staan' wordt idd standbye bedoeld. Op die manier kan het apparaat nog steeds zijn updates binnenkrijgen.
@Giant2000: De tuners die nu geleverd worden komen regelrecht bij de leverancier weg. Daar staat nog de 'oude' firmware op. Ze zijn dus besteld terwijl de nieuwe firmware er nog niet was. De nieuwe batch tuners zullen al wel direct voorzien van de R18 firmware. Het is voor KPN onbegonnen werk om die eerste partij handmatig van de nieuwe software te gaan voorzien. 🙂
Reputatie 7
Badge +13
Bedankt Erwin, al was ik niet degene met de vraag over de firmware (ik geloof dat het Peter was).

Reageer