Beantwoord

Digitenne tv-ontvanger omwisselen

  • 23 January 2019
  • 7 reacties
  • 195 keer bekeken

Ik word uitgenodigd om mijn Digitenne tv-ontvanger om te wisselen. Ik gebruik nu een insteekkaart in de TV. Maar ik begrijp dat dit niet meer mogelijk is. Erg jammer. Wat zijn dan de alternatieven?? Kunt u mij vertellen welke apparatuur ik van KPN heb en of deze op koop- of huurbasis is? Verder, moet de ontvanger omgewisseld worden, of ook de smartcard? Of juist allebei? Dank.
icon

Beste antwoord door PeterG 23 January 2019, 18:57

Bekijk origineel

7 reacties

Smartcards komen te vervallen. Ook het gebruik van Module's (insteekkaart), waarmee een smartcard direct in een televisietoestel kan, vervallen. Dit omdat veel thuis staande tv's niet beschikken over ontvangst van de nieuwe uitzendnorm DVB-T2 HEVC.

Er komt / is een losse huurdecoder (à € 5 p/m) beschikbaar. Deze werken zonder smartcard, de decoder zelf is gekoppeld aan je abonnement door de zgn VSC (virtual smartcard). Een stukje techniek in de ontvanger. Dit omdat de overheid ook voorschrijft dat je beveiliging op een hoger niveau moet. Ook contentaanbieders eisen dat bij HD doorgifte.

Of je nu nog koop hebt kan een moderator voor je nakijken. Maar het wordt dus sowieso huur. Voor de nieuwe norm zijn, i.c.m. abonnement, geen apparaten te koop.

Voor de KPN moderator zijn wel wat gegevens nodig.
Zodat je door een moderator geholpen kunt worden zou je je gegevens willen invullen in je forumprofiel? Deze gegevens zijn niet publiek te zien.
I.i.g. voor- en achternaam, postcode + huisnummer, klantnummer(s), Tel.nr. (op de regel Persoonlijke opmerkingen)
Na het invullen onderaan op {Sla wijzigingen op} klikken.
Dank, Peter, voor het stukje toelichting op de techniek. Begrijp ik goed uit je antwoord dat er ook geen koop-apparatuur bij andere aanbieders beschikbaar is?

Ik wacht bericht van de moderator af of ik op dit moment huur of koop apparatuur heb.
mvrgr, Fuzzy.
Reputatie 7
Badge +28
Er zijn wel FTA DVB-T2-ontvangers te koop. Maar dan kan je alleen maar NPO 1/2/3 en twee regionale zenders ontvangen. Voor sommige mensen (waaronder ikzelf) is dat genoeg. Zeker in combinatie met de ontvangst van Engelse- en Duitse zenders via de schotel.
Dank, Peter, voor het stukje toelichting op de techniek. Begrijp ik goed uit je antwoord dat er ook geen koop-apparatuur bij andere aanbieders beschikbaar is?
Dat klopt feitelijk.

Als je namelijk een ontvanger koopt wil je daar natuurlijk alle zenders op kunnen zien. Dat kan alleen met een smartcard. En die krijg je bij Ziggo, Caiway etc alleen als je bij hen een (eenvoudige) ontvanger huurt. De smartcard kan dan wel in je koopontvanger maar je betaalt er dus wel € 5 per maand voor. Een koopontvanger met opnemen voor de kabel is trouwens best duur. De enige die ik nog nieuw te koop kan vinden is de HUMAX 5200c. Die is € 345 (bol.com). Dan zou ik een recorder huren bij de kabelaar à € 5 per maand. (als je kóópt dan dus voor 345 en betaalt ook nog eens 5 per maand voor de smartcard... Met direct huren bespaar je dus die 345)

b.t.w. Voor OUD-UPC gebied zijn geen geschikte ontvangers te koop! Die kan je alleen huren. Met een koopontvanger kun je daar alleen het ongecodeerde pakket krijgen (4 HD zenders; overig SD).

Is ook de reden dat ik in maart 2011 naar KPN ben gegaan. Had alleen Digitenne en wilde HD. Bij Ziggo (zou nieuw abonnement zijn) zeiden ze: "u kunt alleen een apparaat kopen". Maar HDrecorders waren toen heel duur. Dus doei doei, Ziggo. En is het KPN I-TV geworden. Tot op heden geen spijt van.
Dat ik nu voor mijn 2 Digitenne's huur moet gaan betalen, het zij zo. Tenminste ook éindelijk HD 😃
Reputatie 7
Badge +21
Goedenavond @Fuzzy_m, bedankt voor je bericht en gegevens! Ik heb meteen even gekeken, ik zie dat er in totaal 3 ontvangers zijn voor Digitenne. 1 daarvan huur je (zonder kosten) en 2 hebt je destijds gekocht. Mocht je ze dus alle 3 willen behouden, dan ruil je ze alle 3 om en ga je € 10,00 (€ 5,00 per ontvanger) huur extra per maand betalen. Omdat je Internet en TV hebt en maar 1 HD tv-ontvanger afneemt, kan je die 2e ontvanger zonder kosten blijven afnemen. Maar je gaat voor die 2e en 3e Digitenne ontvanger € 5,00 extra per ontvanger betalen.

Heb je hier nog meer vragen over dan hoor ik het graag!
Reputatie 7
Badge +28
@Fuzzy_m Heb je al besloten hoeveel Digitenne-ontvangers je dadelijk van KPN gaat huren?

Mocht je voor één of twee TV's genoeg hebben aan NPO 1/2/3 en twee regionale zenders, kan ik jou desgewenst een advies geven over het kopen van zo'n FTA-ontvanger. Je huidige antennes kan je blijven gebruiken met het nieuwe systeem.
@Noordzee: ik heb voldoende aan 1 Digitenne ontvanger. Dank voor je advies.

Reageer