Beantwoord

digitenne van Kpn slecht ontvangt op binnenschip

  • 19 April 2019
  • 34 reacties
  • 1701 keer bekeken

we gebruiken nu de nieuwe versie van Digitenne van KPN .Helaas zit er altijd storing in.We kunnen geen 5 minuten kijken zonder dat er een storing optreed. Alles geprobeert om het te verbeteren dat is helaas niet gelukt en nu hoor ik dat andere gebruikers ook problemen hebben.Ik Hoop dat een en ander door KPN een keer goed opgepakt wordt en we weer gewoon tv kunnen kijken
icon

Beste antwoord door schipper Rob 5 May 2019, 11:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Beste @schipper Rob,

Wat vervelend dat je problemen ervaart met Digitenne, heb je ook het Digitennekastje een reset gegeven?
dat doen wij bijna elke dag want wij varen met een binnenvaartvrachtschip.Het probleem zit hem in het wegvallen van de zender het ene moment 100% dan weer niets.Omdat colega's met de zelfde problemen zitten vermoed ik een fout in de rebox
Hoi @schipper Rob . Welkom op het forum!
Wat hinderlijk dat de ontvangst zo slecht is! Treedt het probleem ook op als je voor anker ligt? Of is dit tijdens het varen? Waar heb je de antenne hangen en kun je aangeven welk type antenne dit is?
het gebeurt altijd. al diverse antennes geprobeerd het wordt helaas alleen maar slechter
voorheen met het oude apparaat had ik dit probleem niet. Sinds het nieuwe systeem is dit het geval.
verder zit ik met een ander probleem namelijk varen in Belgie.Daar is men ook over gestapt op dvbt2 en sinds dien kun je alleen via TV-Vlaanderen een abonnement nemen helaas alleen mogelijk voor Belgen.
Voor mij is dat discriminatie. zou er hier in Nederland kunnen worden nagedacht over een oplossing?
bijvoorbeeld een abonnement via digitenne lijkt mij een goede oplossing. vriendelijke groet Rob
Reputatie 7
Badge +28

@Erwin_

Kan dit topic verplaatst worden naar Digitenne?

 @schipper Rob :

Als je een abonnement wilt nemen op DVB-T2 in België, kan je dat alleen maar regelen via een kennis in België. Is wel vervelend inderdaad. Zou eigenlijk niet mogen. Satelliet TV via TV Vlaanderen is wel mogelijk voor Nederlanders.

Wat betreft jouw problemen met je Nederlandse Digitenne:

Gebruik je al de Funke V5 buitenantenne? Dat is de enigste antenne die goed werkt met het nieuwe Digitenne. Zet die antenne zo hoog mogelijk.

Verder adviseer ik jou om inderdaad is terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. En daarna de optie uitgebreid zenders zoeken uit te voeren.

Als je constant van locatie verandert, zul je het uitgebreid zenders zoeken regelmatig moeten uitvoeren. Zeker als je in een andere provincie komt.

Verder is de richting van de antenne ook belangrijk. Dar kan je ook is mee experimenteren, als je een storing ervaart.

Er gloort wel hoop aan de horizon. In een aantal provincie's (bijvoorbeeld Brabant) komt binnenkort nog een frequentiewissel aan. Dat gaat een ontvangstverbetering opleveren.

“Gebruik je al de Funke V5 buitenantenne? Dat is de enigste antenne die goed werkt met het nieuwe Digitenne. Zet die antenne zo hoog mogelijk”

Dat is niet waar. Ik heb met mijn “oude” haaievin op ca. 2 mtr hoogte een ontvangst van 100%. Tevens is deze antenne niet zo richtinggevoelig, wat op een varend schip natuurlijk wel zo prettig is. Ik denk dat je de Funke V5 na elke koerswijziging zult moeten bijrichten.
Reputatie 7
Badge +28
@Casey ik heb hier zowel de haaienvin als de V-5 staan. Het verschil in ontvangst is aanzienlijk.

Als je in de buurt bent van een zendmast, werkt de haaienvin uiteraard ook prima. Maar de V5 heeft al bij heel wat bezoekers hier voor een flinke verbetering van de ontvangst gezorgd.

Wel is de V5 inderdaad duidelijk richtingsgevoeliger. Maar ik ga er vanuit dat hij meestal TV kijkt als het schip ergens aangemeerd ligt.
het tv kijken gebeurt zowel varend als afgemeerd. vroeger had ik ook een haaienvin maar zowel de een als ander zou ik ergens moeten kunnen kopen.Graag zou ik uitvinden waar dat ik die kan aanschaffen.Wel is het zo dat we nu in Brabant zijn waar het duidelijk slechter is op dit moment.
Reputatie 7
Badge +28
OK schipper Rob,

Ik had al het idee dat het aan jouw antenne lag. Een moderator kan jou een Funke V5 buitenantenne + montageset sturen. Die kan je dan bovenop je hut monteren en de ontvangst zal dan veel beter gaan!

Een moderator wil je graag van dienst zijn, maar dan hebben ze jute gegevens nodig. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

En nog een opmerking over de huidige ontvangstsituatie in Brabant. Deze is nu verre van ideaal. Op 21 mei 2019 gaat er frequentiewijzigingen plaatsvinden en je zal merken dat dat gaat helpen.
ik heb het profiel aangevuld. Ik ben Al wel eens aan het zoeken geweest naar zo een haaievin maar ik kon die niet gelijk vinden vroeger via de kpn winkel of elektronica winkel maar daar zijn ze niet meer
Ik kijk uit naar de nieuwe antenne en hopelijk wordt het dan beter.
Ik sluit me volmondig aan bij de analyse en heb zojuist de benodigde hardware opgestuurd. Ik hoop dat dit voor de oplossing zorgt! Laat het ons weten!
Reputatie 5
Badge +6
Mocht je nog meer signaal nodig hebben op het schip dan kan je altijd nog
een yagi aanschaffen van het zelfde merk, maar deze moet je dan wel roteerbaar opstellen.

Deze antennes kunnen het signaal nog veel sterker ontvangen. (44 dB ipv 30)

Reputatie 7
Badge +22
Mocht je nog meer signaal nodig hebben op het schip dan kan je altijd nog
een yagi aanschaffen van het zelfde merk, maar deze moet je dan wel roteerbaar opstellen.

Deze antennes kunnen het signaal nog veel sterker ontvangen. (44 dB ipv 30)


Wow! Die is mooi! Heb je hem zelf ook @WimC? 🙂
En niet vergeten, een kwart slag draaien anders ontvang je (in theorie) niets.
Verticale polarisatie immers.
Reputatie 7
Badge +28
Zeker leuk, ook wel iets voor KeesYagi. 😎

Maar schipper Rob kan beter eerst de Funke V5 gaan proberen. Want die antenne wordt hem gratis aangeboden. En je hebt er geen mast bij nodig, alhoewel die op een boot wellicht wel ergens beschikbaar is.
de antenne is op ons postadres gearriveerd maar het duurt een paar dagen voor ik hem aan boord heb.
zodra ik hem geinstalleerd heb zal ik mijn ervaringen op het forum laten weten.Wat betreft de yagi antenne indien nodig zal ik daar zeker op terugkomen maar ik wil wel graag eeerst de funke uitproberen.Mijn colega die ook hier bij ons in Brabant(Veghelhaven) lag had overigens een haaievin antenne en toch slechte ontvangst maar ik begrijp dat daaraan gewerkt wordt
tot over een paar dagen
Recht zo die gaat, Rob! 😉 We lezen graag je ervaringen!
Reputatie 7
Badge +28
En? Heb je de antenne een mooie hoge plek gegeven?

Hoe is de ontvangst nu van de NPO-zenders?

En van de commerciele zenders zoals RTL en SBS? De ontvangst van de commerciele zenders kan nog lastig zijn. Vanaf 21 mei zal dat veel beter werken in Brabant.
Reputatie 5
Badge +6
@Dennis Schreve , ik zelf gebruik een stukje coax als een spriet van 12 cm achter in de TV,
woon 10 km vanaf twee zenders, zijn zo sterk, dat een stukje draad voldoende is.

Een kennis die iets verder woont krijgt helemaal geen ontvangst om dat daar de
twee zenders even sterk zijn en elkaar opheffen. Moet dus echt een richtantenne gebruiken.

Ik zag ergens dat je een zender overzicht zocht van alle digitenne zenders,
die zitten hier Radio en TV zenders in Nederland
Reputatie 7
Badge +22
@Dennis Schreve , ik zelf gebruik een stukje coax als een spriet van 12 cm achter in de TV,
woon 10 km vanaf twee zenders, zijn zo sterk, dat een stukje draad voldoende is.

😂Heb jij een mazzel! 😉
Reputatie 7
Badge +28
@schipper Rob :

Heb je de antenne een mooie hoge plek gegeven?

Hoe is de ontvangst nu van de NPO-zenders?

En van de commerciele zenders zoals RTL en SBS? De ontvangst van de commerciele zenders kan nog lastig zijn. Vanaf 21 mei zal dat veel beter werken in Brabant.
Een kennis die iets verder woont krijgt helemaal geen ontvangst om dat daar de
twee zenders even sterk zijn en elkaar opheffen.

De zenders praten (als het goed is) netjes om de beurt :
https://en.wikipedia.org/wiki/Single-frequency_network
Het zou kunnen zijn dat de timing (nog) niet helemaal goed staat.
De nieuwe antenne is geplaatst toen we in Gorinchem lagen.Ik kon niet zien dat het beter werd.
naar de Dintelhaven in Rotterdam gevaren.De ontvangst is daar beroerd. Npo 1 gaat wel de andere zenders totaal niet.Nu in Empel nabij Rosmalen. De ontvangst is hier goed alleen de zender volgorde ligt hopeloos door elkaar. Tot zover mijn ervaringen.Morgen naar Veghel en dan zien hoe het daar is. In Gorinchem nog de meegeleverde coaxkabel gebruikt om te zien of dat verbetering gaf helaas niet.
Reputatie 5
Badge +4
Nogal logisch dat de V5 niet werkt, die is sterk richtingsgevoelig. De boot van schipper Rob is namelijk geen woonboot. Je kunt moeilijk van hem verwachten dat hij constant z'n antenne zit te mikken onder het varen.

btw waarom vind moderator Erwin dit trieste verhaal leuk?