Beantwoord

Digitenne wordt duurder?

• 30 december 2018
  • 18 reacties
  • 571 keer bekeken

Waarom voel ik mij genaaid met het idee dat ik alleen op mijn slaapkamer digitenne kan kijken.
Als ik hier 5 euro meer voor moet betalen (per maand) terwijl ik toen een nieuwe gekocht had.
Dat de kastjes verouderd zijn is in principe jullie probleem( ik weet ook wel dat dat geupdated moet worden) maar daar worden wij mee opgescheept,
Terwijl wij al genoeg betalen (prijsverhoging in juli) omdat wij ook compleet zijn en jaren lang al klant zijn zou het een goede service zijn om hier de klant niet mee op te zadelen.
Wij zijn door dit hele gedoe echt van plan om over te stappen naar een andere provider.
icon

Beste antwoord door Nadia 3 januari 2019, 10:20

@aton de Chromecast is een handige gadget waarmee je elke TV verandert in een smart-TV. Dus met name geschikt voor de iets minder moderne tv. De Chromecast werkt op alle TV's met een HDMI-poort. Heb je in de afgelopen tien jaar een TV gekocht, dan is deze poort vrijwel aanwezig op de tv. Daarnaast moet je in de ruimte waar je TV staat verbinding kunnen maken met het internet via een WiFi-netwerk. Dat heeft de Chromecast namelijk nodig om films te streamen.

De community helpt je ook graag bij het oplossen van Interactieve TV problemen. Wil je daarvoor een nieuw topic aanmaken? We kijken dan graag mee hoe we jouw ontvangst kunnen optimaliseren :)

Ha @LReith, welkom op het KPN forum. Ik snap goed dat je baalt dat de apparatuur die je 9 jaar geleden hebt gekocht voor Digitenne na de migratie onbruikbaar wordt. Zoals hierboven uitgelegd, is dat een noodzakelijke vernieuwing van het netwerk. Hiermee is iedere Digitenne gebruiker weer jaren verzekerd van een 'modern' en stabiel signaal. Helaas zullen daarmee de kooptuners wegvallen. Ik kan dat helaas niet mooier maken. Misschien is dit juist wel een goed moment om te kijken of jouw behoefte nog wel overeenkomt met de telecomproducten die je nu afneemt. In 9 jaar tijd is er het een en ander wel veranderd op het gebied van tv-kijken (en internet).

Digitenne is een product dat met name bedoelt is om 'ergens' mee naartoe te nemen, zoals bijvoorbeeld: op de boot, op de camping, tuinhuis een tijdelijke woning etc. Digitenne kijk je via een draadloze tv-ontvanger. Draadloos tv-kijken heeft als voordeel ten opzichte van kabel tv-kijken dat er geen tv-aansluiting aanwezig hoeft te zijn.

Gebruik je het voornamelijk thuis en heb je ook al een Ziggo abonnement voor tv, dan raad ik je aan om de andere tv's ook via de coax aan te sluiten. Dat is inderdaad goedkoper! Je kan natuurlijk ook over gaan naar Internet en TV van KPN. Interactieve tv biedt weer andere voordelen t.o.v. Digitenne. Zo kun je op je mobiel, tablet en/of laptop ook draadloos tv-kijken.

Mochten er nog vragen zijn, laat het weten. We helpen elkaar hier graag op het forum 🙂
Bekijk origineel

18 reacties

Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen. en hier ben ik op tegen.geld klopperij
Reputatie 7
Badge +16
Ik begrijp dat je niet blij wordt van een verhoging van jouw abonnement met vijf euro per maand. Dat zou ik ook niet willen.

Aan de andere kant is het huidige DVB-T zwaar verouderd. KPN moet verplicht over (van de overheid) naar het nieuwe DVB-T2. Jouw oude ontvanger is dadelijk waardeloos. Maar inmiddels ook wel economisch afgeschreven.....

Er is trouwens een gratis alternatief. (dat wil zeggen zonder maandelijkse kosten)

Als je (net als ik) in jouw slaapkamer alleen wilt kijken naar NPO 1/2/3 en twee regionale zenders kan je zelf een FTA DVB-T2 ontvanger kopen. Je moet dan wel je abonnement op Digitenne opzeggen. Je huidige antenne kan je blijven gebruiken voor de vijf FTA-zenders.

Je kan een FTA-ontvanger b.v. kopen via de website www.amazon.de. Daar dan zoeken op DVB-T2 receivers. Bekende merken zijn Xoro, Technisat, Strong en Philips. Een ontvanger zonder opnamemogelijkheden kost ongeveer 30 euro. Zelf heb ik een Xoro 7619 aangeschaft voor 27 euro. Ontvangers met opnamemogelijkheden zijn wat duurder, vanaf ongeveer 60 euro. Let op H.265 en/of HEVC in de specificaties van de ontvanger.
Maar dat is het hem nou juist ik wil ook boven op mijn slaapkamer de zenders willen blijven ontvangen zonder die extra kosten
Zoals bijvoorbeeld rtl7 ,want ik kijk nooit regionale zenders.
Dus kom maar op met een oplossing want ik ben al zeker 25 jaar klant bij KPN
En ik vindt het jammer als je door zoiets zoveel klanten verliest.
Reputatie 7
Badge +16
Tsjaa, daar is dan geen oplossing voor. Of je moet gaan slepen met je ontvanger van beneden naar boven. ......

Ik kijk trouwens nooit RTL 7, SBS 6 of één van die andere reclamezenders. Maar goed, ieder zijn meuk.....

Overigens betaal je bij een andere provider ook extra bij meerdere ontvangers, maar daar kom je wel achter als je je daarin gaat verdiepen.
Reputatie 7
Als je ook IPTV afneemt van KPN, waarom koop je dan geen Chromecast en gebruik je een telefoon of tablet om met de iTV app de uitzendingen naar de televisie te casten.
Ik vindt het wel jammer want je hebt wat dat betreft geen keuze meer het wordt je opgedrongen.
Reputatie 7
Badge +15
Hallo aton, welkom op het KPN forum. Terecht dat je hier de vraag stelt. We helpen je hier graag. Ik zou het niet beter kunnen uitleggen dan Noordzee al heeft gedaan 🙂

De huidige Digitenne techniek loopt op zijn einde. We willen graag onze gebruikers de beste draadloze tv-ervaring bieden met Digitenne. Daar voldoet de huidige DVB-T techniek helaas niet meer aan. Daarom zien we ons genoodzaakt de hele infra (masten etc) te vervangen om op de nieuwste norm uit te kunnen zenden (DVB-T2). Je kunt na de migratie voortaan in HD-kwaliteit tv-kijken! 😃

Om het Digitenne signaal te (blijven) ontvangen heb je ook de nieuwste DVB-T2 tuner nodig. De prijs van Digitenne verandert niet, iedere klant kan kosteloos de tuner vervangen. De gebruikers van een kooptuner kunnen een nieuwe huurtuner krijgen, deze kost € 5,- p/maand. Ik begrijp heel goed dat je er van baalt om meer te betalen. Ik hoop dat we hier op het forum in elk geval erin geslaagd zijn een goede uitleg te geven waarom deze investering noodzakelijk is.

Gouden tip van wjb(!) Als je iTV afneemt kun je jouw favoriete zenders casten naar de tv met een Chromecast. Is dat niet iets voor je?
Ook ik voel mij zwaar genaaid met de 2 "gekochte" ontvangers en als je deze wilt omruilen, moet je €10,00 p/mnd extra voor betalen.

KPN klantenservice zegt dan dat ik 9 jaar heb geprofiteerd van de koopontvangers !!!!
Dus straks in totaal €25,50 p/mnd. Terwijl ik ook Ziggo heb (beter en scherper beeld).
KPN klantenservice zegt dat ik zeur en mij niet druk moet maken over die €10,00.
Geen SBS9 (wat zij ook al jaren beloven).

Van mij hoeft KPN Digitenne niet meer en ga deze opzeggen.
Ik denk dat KPN hierdoor veel klanten zal gaan verliezen en de hand in eigen boezem moet steken.
Raar dat het zo slecht gaat met KPN, maar dat hebben zij (in deze) volledig aan zichzelf te danken.
Zij prijzen zichzelf de markt uit en straks is het te laat.
Zelfs voor een telefoonabonnement is het bij de andere providers goedkoper en al jaren ben ik daar dan ook jaren geleden naar overgestapt tot volle tevredenheid.
Voor de camping ben je dan ook veel goedkoper uit met een schotel (apparatuur heb ik reeds).
Hallo aton, welkom op het KPN forum. Terecht dat je hier de vraag stelt. We helpen je hier graag. Ik zou het niet beter kunnen uitleggen dan Noordzee al heeft gedaan :)

De huidige Digitenne techniek loopt op zijn einde. We willen graag onze gebruikers de beste draadloze tv-ervaring bieden met Digitenne. Daar voldoet de huidige DVB-T techniek helaas niet meer aan. Daarom zien we ons genoodzaakt de hele infra (masten etc) te vervangen om op de nieuwste norm uit te kunnen zenden (DVB-T2). Je kunt na de migratie voortaan in HD-kwaliteit tv-kijken! :D

Om het Digitenne signaal te (blijven) ontvangen heb je ook de nieuwste DVB-T2 tuner nodig. De prijs van Digitenne verandert niet, iedere klant kan kosteloos de tuner vervangen. De gebruikers van een kooptuner kunnen een nieuwe huurtuner krijgen, deze kost € 5,- p/maand. Ik begrijp heel goed dat je er van baalt om meer te betalen. Ik hoop dat we hier op het forum in elk geval erin geslaagd zijn een goede uitleg te geven waarom deze investering noodzakelijk is.

Gouden tip van wjb(!) Als je iTV afneemt kun je jouw favoriete zenders casten naar de tv met een Chromecast. Is dat niet iets voor je?

Maar dan moet je tv het ook wel aankunnen, maar los daarvan de laatste tijd ook veel last van slecht ontvangst met interactieve tv.
Ik heb al een paar keer gebeld en dan moet ik alles resetten maar dat houd toch ook een keer op
Reputatie 7
Badge +15
@aton de Chromecast is een handige gadget waarmee je elke TV verandert in een smart-TV. Dus met name geschikt voor de iets minder moderne tv. De Chromecast werkt op alle TV's met een HDMI-poort. Heb je in de afgelopen tien jaar een TV gekocht, dan is deze poort vrijwel aanwezig op de tv. Daarnaast moet je in de ruimte waar je TV staat verbinding kunnen maken met het internet via een WiFi-netwerk. Dat heeft de Chromecast namelijk nodig om films te streamen.

De community helpt je ook graag bij het oplossen van Interactieve TV problemen. Wil je daarvoor een nieuw topic aanmaken? We kijken dan graag mee hoe we jouw ontvangst kunnen optimaliseren :)

Ha @LReith, welkom op het KPN forum. Ik snap goed dat je baalt dat de apparatuur die je 9 jaar geleden hebt gekocht voor Digitenne na de migratie onbruikbaar wordt. Zoals hierboven uitgelegd, is dat een noodzakelijke vernieuwing van het netwerk. Hiermee is iedere Digitenne gebruiker weer jaren verzekerd van een 'modern' en stabiel signaal. Helaas zullen daarmee de kooptuners wegvallen. Ik kan dat helaas niet mooier maken. Misschien is dit juist wel een goed moment om te kijken of jouw behoefte nog wel overeenkomt met de telecomproducten die je nu afneemt. In 9 jaar tijd is er het een en ander wel veranderd op het gebied van tv-kijken (en internet).

Digitenne is een product dat met name bedoelt is om 'ergens' mee naartoe te nemen, zoals bijvoorbeeld: op de boot, op de camping, tuinhuis een tijdelijke woning etc. Digitenne kijk je via een draadloze tv-ontvanger. Draadloos tv-kijken heeft als voordeel ten opzichte van kabel tv-kijken dat er geen tv-aansluiting aanwezig hoeft te zijn.

Gebruik je het voornamelijk thuis en heb je ook al een Ziggo abonnement voor tv, dan raad ik je aan om de andere tv's ook via de coax aan te sluiten. Dat is inderdaad goedkoper! Je kan natuurlijk ook over gaan naar Internet en TV van KPN. Interactieve tv biedt weer andere voordelen t.o.v. Digitenne. Zo kun je op je mobiel, tablet en/of laptop ook draadloos tv-kijken.

Mochten er nog vragen zijn, laat het weten. We helpen elkaar hier graag op het forum 🙂
Beste

Had het zelfde als jou
Al ruim 13 jaar trouwe klant
3 tuners in huis waarvan 1 koop
Die kooptuner wordt niet vervangen door kpn
Woon nabij schiphol dus soms rukbereik ivm de vliegtuigen, affijn dat neem ik voor lief
Maar ik kreeg 2 dagen geleden een mail dat de prijs WEER omhoog gaat met 1.50
En dan maken ze het nog mooier voor ons National Geographic verdwijnt
In plaats daarvan krijgen we daar een rukzender voor
En aangezien ik maar een paar zenders kijk van het totaalpakket, waaronder ook veel naar National Geographic was de keuze voor mij heel simpel

Heb per direct mijn digitenne abonnement opgezegd
Meer betalen voor minder
Sorry kpn, maar de mensen zijn niet achterlijk
Ga nu voor een Apple tv mediaspeler icm een tv abonnement voor nog geen tientje in de maand en een Netflix abonnement
En dan ben ik nog steeds goedkoper uit
Nou KPN, veel succes met het flessen van uw laatste digitenne klanten

Mvg
Reputatie 7
Badge +15
Hey @qtarantino, welkom op het KPN forum. Heel erg jammer dat je het abonnement hebt opgezegd. Ik snap wel dat je de aankomende wijzigingen niet met open armen ontvangt. Het verdwijnen van National Geographic (en 24Kitchen) betreuren wij net zo goed als jij! Helaas zijn we met FOX/Disney er (nog) niet uitgekomen. Naar onze mening vraagt de eigenaar van de zenders te veel voor het aanbod. Vandaar dat we de deal niet hebben gemaakt. Maar we zijn nog altijd in onderhandeling, dus allicht dat we het er alsnog met goede voorwaarden en prijs uit kunnen komen.

Begrijp ik goed dat je thuis 3 tuners hebt met Digitenne? Is het dan sowieso niet aantrekkelijker om Interactieve TV in huis te nemen?
Aantrekkelijker??
Wat een fantastische reactie
Leg het uw klanten maar even uit dat ze gewoon het nootje zijn, en dat ze meer gaan betalen voor minder
Grappig
Trouwe klanten uitknijpen en dan niet begrijpen waarom ze pleite gaan
Maar nogmaals
Succes met het flessen van uw laatste digitenne klanten

Mvg
Reputatie 7
Badge +16
Wat wel aantrekkelijk aan het nieuwe Digitenne is, is de nieuwe beeldkwaliteit. Als je daarvan toch wilt profiteren, is er een gratis alternatief. (dat wil zeggen zonder maandelijkse kosten)

Als je (net als ik) alleen wilt kijken naar NPO 1/2/3 en twee regionale zenders kan je zelf een FTA DVB-T2 ontvanger kopen. Je huidige antenne kan je blijven gebruiken voor de vijf FTA-zenders.

Je kan een FTA-ontvanger b.v. kopen via de website www.amazon.de. Daar dan zoeken op DVB-T2 receivers. Bekende merken zijn Xoro, Technisat, Strong en Philips. Een ontvanger zonder opnamemogelijkheden kost ongeveer 30 euro. Zelf heb ik een Xoro 7619 aangeschaft voor 27 euro. Ontvangers met opnamemogelijkheden zijn wat duurder, vanaf ongeveer 60 euro. Let op H.265 en/of HEVC in de specificaties van de ontvanger.

Wat ook mogelijk is om een combi-ontvanger te kopen voor deze zenders in combinatie met streams via internet. Die ontvangers zijn wel wat duurder.
Reputatie 7
Badge +15
Daar kunnen de meningen over verschillen @qtarantino. Momenteel zijn we druk bezig met de migratie naar een andere techniek: DVB-T2. Hiervoor worden masten omgebouwd en heb je een andere tuner nodig. Daardoor kunnen onze klanten wel gaan genieten van HD- beeldkwaliteit. Dat noem ik dan wel weer dikke winst.

Lijkt me sowieso een goed moment om (kritisch) te kijken welk abonnement goed bij jouw (huidige) situatie past. Met aantrekkelijker refereer ik aan interactieve tv. Die vraag heb je niet beantwoord. Vanaf 2 (of meer) beeldschermen, en een stabiele internetverbinding, biedt Interactieve TV veel meer voordelen. Zoals Opnames maken, Terugkijken, Online tv kijken op elk scherm: Tablet, laptop en/of telefoon oók in de EU. Fijn, voor op vakantie bijvoorbeeld! Vandaar mijn vraag, is dat niet een beter alternatief voor je?
Weet je wat aantrekkelijk is
Een Apple tv mediaspeler icm een tv abonnement voor nog geen tientje in de maand en een Netflix abonnementje
Dan ben ik nog goedkoper uit dan bij kpn
Dus weg hier en nooit meer terug, dat is aantrekkelijk

Mvg
Reputatie 7
Badge +15
Dan hanteren we een andere rekenmodel @qtarantino. Ervan uitgaande dat we wel dezelfde vergelijking maken; Internet en Internet en TV Basis bij KPN verschilt ook € 10, - p/mnd. Voor een tientje krijg je bij ons een hoge kwaliteit tv-dienst, met vele extra's Interactieve TV. Maar, als ik je reactie zo lees geloof ik dat je de keus al hebt gemaakt en niet zit te wachten op goedbedoelde adviezen en tips van de community. Dan laat ik het er jammer genoeg bij. Fijne avond 🙂
Ja laten we gaan rekenen
Ik zeg voor NOG GEEN tientje alle zenders op een mediaspeler
Maar laten we nog beter rekenen
Die kooptuners die uw klanten nu bezitten net als ik, kunnen bij het grof vuil
En in plaats daarvan mogen uw trouwe digitenne klanten WEER hun portemonnee trekken om ze vervolgens bij jullie te moeten huren
Maar ik ben weg, zit inderdaad niet te wachten op die zogenaamde goede adviezen

Mvg

Reageer