Beantwoord

Digitenne zapt vanzelf naar andere zender

  • 18 July 2019
  • 20 reacties
  • 666 keer bekeken

Reputatie 2
DVB-T2 ontvanger nu een paar maanden in gebruik. Ontvangst wordt slechter en sinds kort springt de ontvanger om de paar seconden naar een andere zender. Vooral naar zenders waar ik niet naar wil kijken.
Ontvanger is gereset, batterijen uit de AB gehaald. geen resultaat!
Ik gebruik de ontvanger in meerdere regio's en uiteraard doe ik dan de zoekfunctie voor de andere regio.
Ik krijg na contact met de service desk een nieuwe ontvanger. Dat is in ieder geval snel geregeld.

Wat dat betreft prima service.
Wel is het vreemd dat de ontvanger niet naar het huisadres gestuurd kan worden, terwijl dat bij "de grote omruil" wel kon.

Na doorlezen van het forum lijkt de kwaliteit van de ontvanger maar matig.
Volgens de faq kan led-verlichting of ambi-light storing veroorzaken, kom op zeg....dat is toch niet van deze tijd.
Verder is er veel storing (blokvorming) in de zogenaamde verbeterde beeldkwaliteit van het DVB-T2 signal, en jaha ik heb 100% signaal.
Gek, want beeld- en ontvangst problemen had ik niet met de insteekkaart, daarmee had ik perfect beeld dus een verbetering is het niet .
Ik mag toch hopen dat de kwaliteit van de ontvangers en het signaal verbeterd.

Kortom:
Hebben meer mensen last van een "zappende" ontvanger?

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 31 July 2019, 09:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +28
De zelf-zappende ontvanger was ik nog niet tegengekomen hier op het forum. Was het niet niet de buurjongen die achter het raam stond te dollen? 😉

Maar gelukkig krijg je een nieuwe ontvanger, dat is een voordeel van het huren van een ontvanger.

De andere door jou genoemde punten komen inderdaad geregeld voor. Vaak is er wel een oplossing mogelijk, Het forum hier staat vol met dit soort topics.
Reputatie 2
KPN verschuilt zich achter regeringsmaatregelen, maar levert gewoon een slecht product.
Hoe kun je een redelijk goed product zo verknoeien.
Als dit zo blijft wordt dat het einde van digitenne in ieder geval mij.
Ik ben benieuwd hoelang vervangende kastjes worden geleverd als ze elke keer stuk gaan.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi @harst56, een zelfzappende ontvanger. Die had ik ook nog niet eerder gezien. Bij alle zenders en altijd dus? Klinkt alsof er iets fout gaat in de software. Hopelijk komt het bij de nieuwe ontvanger niet meer voor.

En ja het signaal kan verstoord worden. Dit omdat het door de lucht gaat. Vaak is hier goed wat aan te doen: draaien van de antenne enz. Daarbij moest het product veranderen. Er moest een frequentie vrijgemaakt worden dus dit moest verhuizen. Hierbij is de techniek inderdaad veranderd.

In ieder geval hoor ik graag hoe de nieuwe ontvanger zijn werk doet.
Reputatie 7
Badge +28
@harst56 :

Voer na de ontvangst van jouw ontvanger de volgende procedure uit:

  1. Ga in het menu van je ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen.
  2. Doe daarna een nieuwe zenderzoekopdracht via de optie uitgebreid zenderzoeken.
  3. Als je een melding krijgt over een software-update, dan die uitvoeren...
  4. Probeer de antenne is wat te draaien, in het menu staat een signaalmeter.
Laat de ontvanger een uur aanstaan zodat de abonnementsstatus kan verspringen van NEE naar JA.


Ik gebruik de ontvanger in meerdere regio's en uiteraard doe ik dan de zoekfunctie voor de andere regio.


Mijn advies is om niet te zoeken op regio maar altijd te kiezen voor de optie uitgebreid zenders zoeken. Dat werkt beter. Dan krijg je per zender het sterkste signaal. Soms/Vaak kan het zijn dat een signaal uit van een andere zendmast sterker doorkomt dan uit de gekozen regio.

@Bart_Z : Welkom op het Digitenne-forum ! Ik zie jou hier voor het eerst, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Reputatie 7
Badge +28

Gek, want beeld- en ontvangst problemen had ik niet met de insteekkaart, daarmee had ik perfect beeld dus een verbetering is het niet .
Ik mag toch hopen dat de kwaliteit van de ontvangers en het signaal verbeterd.


Heb je de nieuwe ontvanger al ontvangen? Werkt die ontvanger wel goed?

Wat betreft het ontbreken van de insteekkaart: Kijk ook eens in dit topic:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/waarom-geen-digitenne-insteekkaart-meer-na-de-omruiling-dit-is-de-reden-466163
Reputatie 7
Badge +28
@harst56

Werkt de nieuw ontvanger naar behoren?
Reputatie 2
@Noordzee
Ik heb een nieuwe ontvanger en die ga ik aan het einde van de week testen.
Reputatie 7
Badge +20
We zijn erg benieuwd @harst56. We zijn benieuwd naar jouw bevindingen.
Reputatie 2
Nieuwe ZXV7200 ontvangen en aangesloten.
Antenne is een haaienvin 2de generatie, buiten.
Terug naar fabrieksinstellingen, uitgebreid zoeken en het werkt.
Alle zenders met af een toe een blokje, so far so good!

Tot zover het zelfde als een paar maanden geleden.
Het zappen begon later, dus het is afwachten.

Ik heb ook een xoro hrt 7620 om, "in geval van", free to air zenders te ontvangen.
Ik snap niet dat iedereen hier zo enthousiast over is, de ontvangst is niet beter dan het digitenne kastje, maar het is ok.
Reageer tijd is traag en AB connectie/reactie is ronduit slecht.
De bijgeleverde antenne plus versterker is zeer matig, maar op mijn haaienvin is de ontvangst hetzelfde als via zxv7200 .
Prijs is een slechte raadgever en ik denk dat ik het terug stuur!
Ontvangst is alleen praktijk ervaring dus geen meting.

Ik heb ook nog een Banten buitenantenne en daarmee is de ontvangst storingsvrij.
Volgende project wordt montage van een "echte" rondom gevoelige DVB-T2 antenne in de mast.
Reputatie 7
Badge +28
Een mooi verslag heb je geschreven. 👍

Fijn dat de nieuwe Digitenne-ontvanger redelijk goed werkt. Ik denk dat je de ontvangst nog beter kunt krijgen door het vervangen van de oude haaienvin door de nieuwe Funke V5(plus buitenmontageset) Mogelijk kan @Bart_Z jou daar aan helpen.

Wat betreft de XORO. Daar heb je kennelijk een waardeloze antenne bij gekregen. Als je een betere antenne op de XORO aansluit, ga je daar plezier van beleven. Heb je trouwens in het menu van de XORO de antenna-power op ON gezet?
Reputatie 2
De Funke v5 is niet nodig, die is te fragiel om "bewegend/trillend" te monteren.
De haaienvin heb ik zelf verstevigd en volgeschuimd om boven in de mast te kunnen monteren en deze voldoet tot nu toe.
De volgende wordt een Banten of een Glomex omni-directional antenne, die zijn opvallend beter.

De Xoro 7620 heb ik gekocht nav de opmerkingen in dit forum.
Kennelijk is dit prijs gedreven en niet kwaliteit gedreven.
Als men de ZTE ZXV7200 van digitenne zo slecht vindt, begrijp ik niet waarom men zo enthousiast is over de Xoro, behalve dan dat je dan geen abonnement meer nodig hebt!
Maar goed de FTA zenders worden goed weergegeven.
De XORO HAN 100 binnenantenne niet kopen, die is nutteloos.
Reputatie 7
Badge +28
De Xoro 7620 heb ik gekocht nav de opmerkingen in dit forum.
Kennelijk is dit prijs gedreven en niet kwaliteit gedreven.
Als men de ZTE ZXV7200 van digitenne zo slecht vindt, begrijp ik niet waarom men zo enthousiast is over de Xoro, behalve dan dat je dan geen abonnement meer nodig hebt!
Maar goed de FTA zenders worden goed weergegeven.
De XORO HAN 100 binnenantenne niet kopen, die is nutteloos.



De XORO 7619 en 7620 worden op dit forum vooral aangeraden omdat de ontvangst van de NPO-zenders hiermee een stuk beter gaat dan met de KPN-ontvangers. Maar wel natuurlijk een fatsoenlijke antenne erbij gebruiken. Dat kan prima de Funke V5 zijn. Die werkt goed.

(Op dit forum zijn voldoende voorbeelden te vinden van mensen die eerst geen stabiele ontvangst hadden, en met de XORO wel.)

En met de 7620 heb je ook nog opnamefaciliteiten. Zelf heb ik daar niets mee, maar veel mensen vinden dat heel belangrijk.
Reputatie 2
De opname mogelijkheid was ik inderdaad vergeten te melden.
Ik vind dat ook niet belangrijk maar de Xoro 7619 is bijna nergens meer te krijgen en is kennelijk zeer populair.
Wat de funke v5 antenne betreft zal je best gelijk hebben als deze statisch op de gevel zit, maar ik houd nu eenmaal niet van rammelende antennes.
Iets wat rammelt gaat stuk op een boot of camper.

Bedankt voor alle reacties !!
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Harst, ik onderschrijf wat Noordzee ook al benoemd: ik zou zeker die 2e generatie haaienvin vervangen. De Funke v5, die ik je kan opsturen als je wilt (inclusief montageset), is ook beter beschermd tegen storing van mobiele (4G) frequenties. Als je dit toch wilt, vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt.
Reputatie 2
@Erik_ Tegen zoveel overmacht kan ik niet op. 😀
Het profile heb ik ingevuld maar:
Inmiddels heb ik Digitenne opgezegd, dus over een maand wordt het voor mij gesloten.
Neem aan dat ik nu niet meer aanmerking kom voor de antenne hoewel als het echt zoveel beter wordt.... je weet nooit. 😀
Reputatie 7
Badge +28

Inmiddels heb ik Digitenne opgezegd, dus over een maand wordt het voor mij gesloten.
Neem aan dat ik nu niet meer aanmerking kom voor de antenne hoewel als het echt zoveel beter wordt.... je weet nooit. 😀


@Erik_ is toch zeker Sinterklaas niet! 🤡
Reputatie 5
Badge +5
@harst56 sinds de omschakeling naar dvb-t2 gebruik ik een Xoro 8720. Die doet er tijdje over om op te starten, maar zappen gaat niet traag. Aan de werking van de afstandsbediening is mij ook niks opgevallen. Met andere Xoro's heb ik geen ervaring.
Welk typenummer heeft de haaienvin antenne? De modernere versie(s) daarvan hebben net als de V5 een 4G filter, en dat filter is eigenlijk het enige voordeel van de V5 t.o.v. oudere antennes.
Reputatie 7
Badge +28

Ik vind dat ook niet belangrijk maar de Xoro 7619 is bijna nergens meer te krijgen en is kennelijk zeer populair.


https://www.amazon.de/Xoro-HRM-7619-Receiver-Mediaplayer/dp/B01N0O6OUI/ref=pd_lpo_sbs_504_t_0?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=0GY4MJPDKESKATYK7KYD


Hier is de 7619 gewoon te koop. In navolging van P. Grigio kan ik jou ook bevestigen dat mijn Xoro (de 7619 dus) prima bevalt.
Reputatie 2
@P. Grigio & @Noordzee
De DSC310-345T van Funke
Volledig HD compatibel
Geen onderhoud nodig


  • 4G-LTE-filter
  • DVB-T en DVB-T2
  • Tot 40 km ontvangst
kopie uit advertentie!

Mijn xoro 7620 heeft een probleem met de AB, Ik had er ook een voor iemand anders besteld en die is wel goed en die heeft ook betere ontvangst.
Helaas de goede weggeven hahaha, maar goed, overmorgen komt de vervanger al,.
Bedankt voor de info!
Reputatie 7
Badge +30
@Erik_ Tegen zoveel overmacht kan ik niet op. 😀

Het profile heb ik ingevuld maar:
Inmiddels heb ik Digitenne opgezegd, dus over een maand wordt het voor mij gesloten.
Neem aan dat ik nu niet meer aanmerking kom voor de antenne hoewel als het echt zoveel beter wordt.... je weet nooit. 😀


Ai, ja dan moet ik inderdaad mijn aanbod voor vervanging intrekken 🙂