Beantwoord

Digitenne zenders vallen weg op de boot

  • 13 July 2019
  • 31 reacties
  • 906 keer bekeken

Badge
Ben ik de enigste die problemen met digitenne heeft sinds de omschakeling? Ik ontvang maar de helft van de zenders en die vallen nog regelmatig weg ook... 😤😤😤
icon

Beste antwoord door Noordzee 13 July 2019, 21:27

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Nee hoor, een groot deel van de digitenne klanten heeft die problemen met de nieuwe ontvangers. Zie maar dit forum.
Reputatie 7
Badge +28
Hallo Patrick,

Nee, jij bent niet de enige met ontvangstproblemen.
Gelukkig is er vaak wel wat te verbeteren aan de ontvangst.

Maar dan heb ik wel wat meer info van jou nodig:

Wat is jouw locatie?
Wat voor type antenne gebruik je?
Staat de antenne binnen of buiten?
Staat de ontvanger op een warme plek?
Staat de ontvanger vlakbij een storingsbron zoals een LED-Lamp of een modem?

Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators.


Na het beantwoorden van de vragen kan je alvast de eerste stappen doen:

1/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
2/ Geef een opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.
3/ Doe een software-update als daar om gevraagd wordt.
Badge
Zenders zoeken heb ik al gedaan.. locatie verschilt nogal, heb digitenne voor mn boot. Nooit geen.problemen gehad tot vandaag..
Reputatie 7
Badge +28
Wat voor type antenne gebruik je?
Staat de antenne binnen of buiten?
Staat de ontvanger op een warme plek?
Staat de ontvanger vlakbij een storingsbron zoals een LED-Lamp of een modem?


Op welke locatie ben je nu ?
Badge
Antenne zat bij het nieuwe kastje
Mn antenne heb ik binnen en buiten geprobeerd
Ontvanger staat niet op een warme plek en niet bij een storingsbron... staat gewoon op dezelfde plek als mn vorige digitenne ontvanger....
En nu??
Reputatie 7
Badge +28
Jij zit op een boot. Het probleem is dat er niet in heel Nederland een dekking is voor Digitenne. Aangezien ik nu niet weet waar jij nu bent met je boot, is het lastig om een goed antwoord te geven.

Dan maar algemeen:

Zet jouw antenne zo hoog mogelijk.
Probeer de antenne in verschillende richtingen.
Gebruik op iedere nieuwe locatie de optie uitgebreid zenders zoeken.

Als deze tips niet helpen, en je wilt investeren in een betere antenne. Lees dit topic dan eens:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099
Badge
Ik zit in de Dordtse Biesbosch ... daar werkte het altijd zonder problemen...
Badge
Uitgebreid zenders zoeken heb ik al gedaan, t werkte altijd prima.. en nu ligt het ineens aan de antenne...
Reputatie 7
Badge +28
Als je de Funke V5 antenne (zie mijn link drie reacties hierboven) al hebt, kun je met behulp van de buitenmontageset de antenne zo hoog mogelijk plaatsen. Wel zal je regelmatig moeten draaien aan de antenne voor het beste resultaat.

Op dit moment staat de dichtstbijzijnde zendmast in Sliedrecht, de ontvangst zou dus goed mogelijk moeten zijn.

Blijft wel een kwestie van proberen en goed uitrichten.

Heb je de buitenmontageset nog niet? Die kan je aan een moderator vragen mits je jouw profiel hebt gevuld.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Patrick! De antenne zal niet defect zijn maar met het nieuwe HD signaal komt de plaatsing van de antenne wel wat nauwkeuriger. Als je veel op verschillende plekken bent kan het even wat gedoe zijn om weer optimaal signaal te krijgen. De V5 is een richtingsgevoelige antenne.

Zoals Noordzee aangeeft staat er vlakbij een mast, je mag hier uitstekend bereik verwachten. Zorg dat de antenne naar het noorden of noord-westen wordt gericht, afhankelijk van waar je precies bent. De antenne buiten monteren kan voor een beter bereik zorgen. Als je een montageset nodig hebt, laat het weten.
Badge
Goede avond Joran.

Buiten plaatsen heb ik al geprobeerd, was geen succes.
En volgens mij is de meegeleverde antenne geen buiten antenne?(kan dr ook naast zitten)
Ik snap niet dat het eerst perfect werkte en na de "verbetering" het niet meer werkt.
Wat is er dan verbeterd?
Je kan nu diggitenne slecht of niet ontvangen in HD.
Reputatie 7
Badge +28
De Funke V5 antenne kun je zowel binnen als buiten zetten. Dit is de Funke V5:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag of je deze antenne hebt. Als dat zo is, heb je nu alleen de buitenmontageset nodig. Heb je deze antenne nog niet dan heb je de Funke V5 nodig + buitenmontageset.

Wat voor type antenne gebruik je nu?

en :

Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators.
Badge
Ik gebruik de antenne die meegeleverd is met de ontvanger. Als de funky v5 standaard meegeleverd wordt gebruik ik die dus. Heb ik al eerder gemeld.
Buiten plaatsen werkte ook niet.
Heb ik ook al eerder gemeld dus ik begrijp je reactie niet helemaal?

Ook begrijp ik niet helemaal dat je aandringt op het invullen van mijn gegevens aangezien jij geen medewerker van KPN bent begrijp ik.
Reputatie 7
Badge +28
Als je nu b.v. de Funke V4 hebt, dan is het handig om die antenne te vervangen door de verbeterde uitgave Funke V5. Bovendien is daar dus een buitenmontageset voor, wat handig is als je Digitenne gebruikt op een boot.

Ik heb zelf niets aan jouw gegevens ( de meeste kan ik ook niet zien), maar @Joran kan jou dan evt. wat toesturen.
Reputatie 7
Badge +28
Wat Noordzee zegt inderdaad. Welke antenne wordt meegeleverd is afhankelijk van hoe lang je al Digitenne hebt. De Funke V5 heeft een 4G filter, wat een grote bron van storing kan zijn. Daarom werkt die antenne beter dan de voorgangers. Kun je even controleren of jouw antenne dezelfde is als in het plaatje die Noordzee stuurde? Dan kunnen we dat van de lijst strepen.

De verbetering bij Digitenne zit hem puur in het nieuwe HD signaal. De plaatsing/hoek van de antenne komt echter nauwkeuriger dan voorheen. Het kan nodig zijn de antenne te richten naar een mast in de buurt. In de Randstad niet echt nodig door de grote hoeveelheid masten in elke richting, bij minder drukke gebieden wel. Op deze (externe) site staat een handig overzicht: Kaart zendmasten.
Reputatie 5
Badge +4
@Joran jokt of hij weet de waarheid niet. De kpn ontvangers zijn puur slecht en het advies van een richtantenne op een rond het anker zwalkende boot is behoorlijk stom. Je kunt het best een fta kopen ongeacht het merk want die zijn allemaal goed.
Badge
Ik heb inderdaad de funky V5 want die is meegeleverd toen ik mn kastje inwisselde.

Ik ben echt zwaar teleur gesteld! Eerst werkte het overal zonder problemen, nu moet ik gaan lopen kloten met richt antennes en iedere keer op nieuw zenders zoeken?

Denk dat de reden waarom ik uberhaupt diggitenne heb nu een beetje verloren gaat!

@John123 fta ben ik onbekend mee. Wat houd dat in en werkt dat wel goed?
Reputatie 7
Badge +28
Patrick,

Wacht eerst even die buitenmontageset af. Daarmee kan je antenne stevig en wellicht wat hoger op je boot plaatsen.

Bijkomend voordeel is de 10 meter (dikkere) Coax kabel die je daarbij geleverd krijgt.

Trek daarna jouwe conclusies.....


FTA (Free to Air) is alleen NPO 1/2/3 en de regionale zenders. Die zijn gratis uit de lucht te plukken. Waar John op doelt, is dat die ontvangers een veel betere ontvangst hebben, waardoor je veel eerder een ongestoord beeld hebt.
Reputatie 7
Badge +28
@Joran jokt of hij weet de waarheid niet. De kpn ontvangers zijn puur slecht en het advies van een richtantenne op een rond het anker zwalkende boot is behoorlijk stom.

Dat laatste puntje wil ik wel in meegaan. Op een boot is een richtantenne niet ideaal. Maar soms werkt de combinatie buitenantenne + montageset prima op een boot. Het is altijd mogelijk zelf een antenne aan te schaffen.

Dat een FTA ontvanger beter kan zijn ontken ik niet. We zoeken een balans om het product betaalbaar te houden en om de meeste klanten van een prima signaal te kunnen voorzien. Er blijven altijd uitzonderingen, zoals bij het gebruik op een boot.

@Patrick1234567890: Als je het ziet zitten om te testen met de buitenmontageset maak ik dat in orde. Kun je dan nog je gegevens toevoegen aan je profiel?
Reputatie 7
Badge +28
@Patrick1234567890

Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators.
Badge
nou, stuur maar op maar ik heb de antenne al buiten geprobeerd en ik kan me niet voorstellen dat als ik er een beugeltje aan doet dat het dan wel ineens werkt?
Reputatie 7
Badge +28
In de set zit ook nieuwe bekabeling en een nieuwe antenne. Nou gaan antenne's zelf niet zo vaak stuk maar ik kan de montageset niet los versturen. Laat maar weten of het helpt.
Reputatie 7
Badge +28
@Patrick1234567890

Heb je de buitenmontageset al ontvangen?

Ik ben benieuwd of dit wat beter gaat werken.
Reputatie 7
Badge +28
@Patrick1234567890: Ik ook! 🙂 We horen graag nog even van je.
Badge
Heb de set ontvangen maar voorlopig ben ik niet op mn boot. Dus je zult even geduld moeten hebben.

Reageer