Beantwoord

Digitennesignaal valt steeds weg

  • 26 April 2019
  • 73 reacties
  • 7214 keer bekeken

Badge
Gebruik nu al enige tijd de nieuwe ontvanger ZXV7200. Heb er nog best problemen mee.
De signaalsterkte wisselt vrij vaak tussen 100% en 0% met als gevolg dat beelden blijven staan of wegvallen.
Bij “zappen” bij sommige zenders eerst zo’n 5 seconden “Geen Digitenne signaal” en pas daarna beeld.
Naarmate de ontvanger langer (na zo’n 6 uur) aanstaat wordt deze steeds trager om uiteindelijk min of meer “vast te lopen”; na aan/uit weer hersteld.

Heb de suggesties op dit forum gehanteerd. Kabels gecontroleerd, etc..
Maar geen verbetering.

Wellicht toch ontvanger omruilen ?
icon

Beste antwoord door Marezaten 22 June 2019, 11:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

73 reacties

Gebruik je de nieuwe Funke V5 antenne? Deze is zeer richtinggevoelig. Daarom heb ik mijn “oude” haaievin weer in gebruik met continue 100% ontvangst. Als je die ook nog hebt, zou ik die eens proberen.
Reputatie 7
Badge +28
@Marezaten

Jouw problemen vragen om een reset van je ontvanger. Ga in het menu is terug naar de fabrieksinstellingen en geef daarna een nieuwe opdracht tot uitgebreid zenders zoeken.
Reputatie 4
Badge +4
De ZX is erg gevoelig voor het vast lopen, voor aankondiging is het trager worden.
Gewoon aan en uit zetten, soms een paar X achter elkaar help dan.
Het wisselend signaal, tja het is wachten op een betere ontvanger of totaal ander software voor deze ontvanger.
Opvallen is dat het wisselend signaal zich alleen voordoet bij gecodeerde zenders.

Theo
Badge
Bedankt voor jullie reacties.

Heb “Noordzee” toegepast maar dit leverde helaas geen verbeteringen op.

Ik zal nog andere antenne gaan zoeken. Het voortdurend aan-en-uit zetten lijkt me geen echte oplossing in het jaar 2019.
Reputatie 7
Badge +28
Er staat in Apeldoorn een zendmast, dus de ontvangst mag normaliter geen probleem opleveren.
En anders inderdaad even vragen aan een moderator of je jouw ontvanger kunt omruilen.
Reputatie 7
Badge +28
Vanwege Koningsdag kan het even wat langer duren voordat er hier een moderator langskomt, dus nog even geduld.....

Mogelijk ga je dan een Rebox-ontvanger krijgen. Die werkt bijna hetzelfde, maar komt wel uit een andere fabriek.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Marezaten, Ik lees dat je al het één en ander hebt geprobeerd om het probleem op te lossen, maar het signaal nog steeds wegvalt. Aan de hand van je gegevens zie ik dat je gebruik maakt van twee ontvangers. Ervaar je het probleem op beide ontvangers of op één tv ontvanger? Als je het probleem maar op één ontvanger ervaart, zou je dan het CAS-ID nummer willen toevoegen aan je forumprofiel? Dan gaan we kijken of een nieuwe ontvanger het probleem oplost.
Badge
Maak inderdaad gebruik van 2 ontvangers. Bij de andere ontvanger zijn de problemen van het wegvallen van signaal niet opgevallen. Ik gebruik de andere veel minder dus dat kan de reden zijn. Heb CAS-ID (van de “probleemontvanger”) toegevoegd aan profiel.
Reputatie 7
Badge +19
@Marezaten, Zou je voor de zekerheid de andere ontvanger nog willen testen? Als je daar ook problemen mee ervaart, de oorzaak kan ook ontstaan i.c.m. je huidige antenne.
Reputatie 7
Badge +19
@Marezaten Heb je jouw andere ontvanger nog getest?
Badge
Heb de ontvangers omgewisseld. Ben nu grondig aan het testen. Eerste indruk is dat deze ontvanger het probleem niet heeft maar ik probeer het voor alle zekerheid nog even verder uit. Laat je het resultaat z.s.m. weten.
Badge
Blijft moeilijk allemaal.
Na omwisselen van ontvangers ook met de “nieuwe” ontvanger dezelfde problemen (wegvallen signaal) alleen wel in mindere mate.
Bij antenne optimalisatie schakelt signaal met antenne in bepaalde stand af en toe tussen 0 en 100%. Dat maakt het eventueel uitrichten van antenne ook zo moeilijk.

Wel vastgesteld dat er verschillende antennes worden gebruikt. In situatie 1 gaat het om een Funke V3 845570 en in situatie 2 om een Silvercrest DVT-480 Digital TV10x Amplified Aerial.
In beide situaties zijn er vergelijkbare problemen alleen in situatie 2 in mindere mate.

Welk type antenne wordt er geadviseerd?
Reputatie 7
Badge +28
De Funke V5 buitenantenne werkt momenteel het beste. Hoe hoger de antenne, hoe beter de ontvangst. Uiteraard het liefst de antenne buiten plaatsen voor het beste resultaat.
Badge
Mijn dank voor de reactie van “Noordzee”. Ik wacht voor de zekerheid ook nog even op “Marina” 🙂.

Het blijft overigens een vreemd, tot nu toe onvoorspelbaar gebeuren.
Het wegvallen van signaal start plotseling en het betreft dan doorgaans meerdere zenders (bijv. RTL4, RTL5 en SBS6).
Signaal blijft dan na “zappen” steeds zo’n 15 a 20 seconden weg. Na, via afstandsbediening, de ontvanger uit en aan te hebben gezet is het probleem weer opgelost (tot het na langere tijd zich weer voor doet).
Krijg daardoor het gevoel dat het niet alleen een antenneprobleem is maar ook hoe de software van de ontvanger hiermee omgaat.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @Marezaten, Jouw vraag is intern opgevallen en één van mijn collega's wil hierover contact met je opnemen. Zou je jouw 06-nummer willen toevoegen aan opmerkingen, zodat ze je kunnen bellen?
Badge
Heb mijn telefoonnummer toegevoegd aan mijn profiel bij “Persoonlijke opmerkingen”
Reputatie 7
Badge +19
Bedankt @Marezaten! Ik stuur je gegevens door en dan wordt er z.s.m. contact met je opgenomen.
Reputatie 7
Badge +28
@Marezaten :

Is er al zicht op een oplossing? Ik vermoed dat je zeker de Funke V3 moet vervangen door de nieuwe Funke V5.
Badge
Dank aan “Noordzee” voor het medeleven 🙂

Heb net een nieuwe antenne van KPN ontvangen. Die ga ik nu uitproberen.
Met de huidige V3 heb het probleem wel verder kunnen “lokaliseren”.
Wanneer de ontvanger langere tijd (enkele uren) heeft aan gestaan begint er vertraging te komen in het “zappen”.
Bij het wisselen van sommige zenders (nog niet kunnen ontdekken of het gaat om bepaalde) is er gedurende zo’n 15 a 20 seconden geen “Digitenne signaal” voor de nieuwe zender (ik check dit m.b.v. van de antenne optimalisatie functie). Dan is er ineens 100% signaalkwaliteit en wordt de nieuwe zender zonder problemen weergegeven. Dit treedt bij meerdere zenderwisselingen op (zoals gezegd nog niet precies kunnen vaststellen).
Schakel ik de ontvanger even uit (via de afstandsbediening) is het probleem weer voor enige uren verdwenen.

Krijg uit bovenstaande niet de indruk dat het uitsluitend een antenneprobleem is maar ik ga morgen uitvoerig testen met de nieuw geleverde antenne. Overigens heeft KPN zelfs aangeboden een technicus langs te sturen om ter plekke de zaak te controleren.
Maar we doen het stap voor stapel en ik hou jullie op de hoogte.
Badge
Inmiddels e.e.a getest. Probleem bij het gebruik van de nieuwe antenne helaas niet opgelost.
Nog steeds af en toe wegvallen van verbinding (van 100% naar 0% en dan weer naar 100%; geen enkele tussenliggende waarde overigens!!!)
Antenne met kompas gericht op dichtstbijzijnde mast (ca. 1500 meter!). Ik begin zo langzamerhand een “antenne-probleem” uit te sluiten.
Terug naar de ontvanger.
Naarmate deze langer aan staat nemen de probleemverschijnselen toe. “Langer” gaat hierbij om enkele uren.
Het “zappen” gaat steeds trager. Kies een zender, wacht 7 seconden op het beeld en dan toch 5 seconden voor de bijbehorende audio en deze tijd gaat bij sommige zenders ook nog eens gepaard met het wegvallen van het signaal. Niet echt prettig allemaal.
De ontvanger uit/aanschakelen helpt en ook het maar naar één zender blijven kijken 🙂

Heb het zo langzamerhand wel gehad met e.e.a
Reputatie 5
Badge +4
Marezaten, jouw kwartje is ook gevallen. Het is toch erg met die miserabele doosjes.
Reputatie 7
Badge +28
@Marezaten Goed dat je het uitgetest hebt. Zelfs met een betere antenne wordt jouw probleem niet opgelost.

Het wordt steeds duidelijker dat je een andere ontvanger nodig gaat hebben.

Maar wil je het volgende nog is bekijken? : Ik heb namelijk het idee dat er bij jou lokale storingsbronnen spelen.

Staat jouw ontvanger vlakbij andere elektrische apparatuur? Een modem kan b.v. best wel veel storen.
Loopt jouw kabel langs andere elektrische apparatuur?

Maar nogmaals: Ik denk dat jouw ontvanger niet helemaal 100% is. Als iedereen last zou hebben van de door jou genoemde problemen, zou het forum hier helemaal vol staan met klachten.

@Marina_ komt hier ongetwijfeld binnenkort jou verder helpen.
Badge
Naar mogelijke lokale storingsbronnen heb ik al eerder gezocht. Maar daar is m.i. geen sprake van.
Als dichtstbijzijnde elektrische apparatuur geldt alleen het TV-toestel; en dat is best handig als je m.b.v Digitenne TV wilt kijken 🙂

Ik gebruik op 2 verschillende plekken (slaapkamer en schuur) deze ZXV7200-ontvangers en beide hebben min of meer dezelfde problemen. Dus dan zou je nog kunnen denken aan een externe storingsbron maar dat kan ik zelf moeilijk vaststellen.

Misschien is het nog wel zinvol om een andere ontvanger te testen. Dan weten we wellicht weer iets meer.
Reputatie 7
Badge +28
Er worden door KPN ook Rebox-ontvangers uitgeleverd. Het is zeker de moeite waard om zo'n ontvanger is een keer te testen.

Blijft moeilijk allemaal.
Na omwisselen van ontvangers ook met de “nieuwe” ontvanger dezelfde problemen (wegvallen signaal) alleen wel in mindere mate.


Hieruit blijkt dat het per ontvanger verschil oplevert. Die ene ontvanger is wel erg slecht...
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Marezaten, Aangezien collega's van mij deze case verder op hebben gepakt wil ik hun reactie even afwachten. Ik heb je bevindingen in ieder geval doorgezet en ze nemen weer contact met je op.