Beantwoord

Digitennesignaal valt steeds weg

  • 26 April 2019
  • 73 reacties
  • 7211 keer bekeken

Badge
Gebruik nu al enige tijd de nieuwe ontvanger ZXV7200. Heb er nog best problemen mee.
De signaalsterkte wisselt vrij vaak tussen 100% en 0% met als gevolg dat beelden blijven staan of wegvallen.
Bij “zappen” bij sommige zenders eerst zo’n 5 seconden “Geen Digitenne signaal” en pas daarna beeld.
Naarmate de ontvanger langer (na zo’n 6 uur) aanstaat wordt deze steeds trager om uiteindelijk min of meer “vast te lopen”; na aan/uit weer hersteld.

Heb de suggesties op dit forum gehanteerd. Kabels gecontroleerd, etc..
Maar geen verbetering.

Wellicht toch ontvanger omruilen ?
icon

Beste antwoord door Marezaten 22 June 2019, 11:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

73 reacties

Badge
Heb inmiddels de nieuwe ontvanger aangesloten en hij werkt vooralsnog naar behoren. Ik stel mijn definitieve oordeel, gezien m’n ervaringen nog even uit 🙂

in mijn profiel heb ik inmiddels het CAS-ID van mijn 2e ontvanger vermeld. Deze reageert n.l. niet meer op de afstandsbediening. Enkele weken geleden begonnen met wat haperingen maar nu verder kansloos. Aangezien ik, doordat ik 2 ontvangers gebruik, uitgebreide testmogelijkheden heb gaat het echt om de ontvanger. De afstandsbediening werkt prima op de andere ontvanger. Ik wil wel een fabrieksreset uitvoeren maar hoe doe ik dat zonder afstandsbediening ?

ps. Ik doe het er echt niet om maar heb wel erg veel problemen met die ZXV-7200-ontvangers van jullie 😏
Badge
Nog een aardig verschijnsel (doet zich ook voor op de net ontvangen nieuwe ontvanger)

Na Teletekst te hebben opgeroepen manoeuvreer ik m.b.v. “de pijltjes toetsen up en down” langs de pagina’s.
(Met die pijltjes kun je overigens buiten Teletekst ook, net als Channel+/- , langs de zenders zappen)

Dat gaat prima wanneer de ontvanger nog niet zo lang aan staat.

Na enige tijd ( ik vermoed zo’n 1 a 1,5 uur) werken binnen Teletekst de pijltjes opeens niet meer als Teletekst-pagina-wisseling maar gaan spontaan over naar zenderwisseling.
Dus bijvoorbeeld:
1) oproepen Teletekst pagina 100 op NPO-2 met de “Teletekst-toets”;
2) pagina 100 verschijnt;
3) pijltje “up” indrukken om naar pagina 102 te gaan;
4) in plaats hiervan verschijnt het beeld van de zender NPO-3.

Hierna kun je dus (wat je ook doet) alleen nog naar Teletekst pagina 100 kijken; de overige pagina’s zijn onbereikbaar.
De remedie is om de ontvanger aan/uit te zetten waarna e.e.a weer prima werkt (voor enige tijd).
(Opvallend is wel dat het soms lijkt of ie wel z’n best doet om de volgende TT-pagina te laten zien (heel even springt de aanduiding P100 naar P101 (de inhoud van P100 blijft overigens staan) maar dat ie er niet in slaagt en daarom terugschiet in de zender-mode)

Ook dit lijkt op een software-issue.

Het hangt n.l. niet af van de afstandsbediening. Ik heb er inmiddels 3 en heb ze allemaal rond dit probleem getest.
Weten jullie wat de oorzaak is? (Doe ik iets fout ?)

(Overigens werkt mijn afstandsbediening niet zoals in de online handleiding staat beschreven. Het vanuit Teletekst terugkeren naar de zenders gaat niet via de return-toets maar door nogmaals op de Teleteksttoets te drukken. Maar dit terzijde 🙂)
Reputatie 7
Badge +28
DIt probleem met teletekst lijkt inderdaad op een software-issue.

De nieuwe moderator in dit topic (Susan?) wil dit probleem ongetwijfeld doorzetten naar de technische dienst.

Er zijn al diverse andere softwareproblemen gemeld. Er is beloofd om de al eerder gemelde teletekst issues mee te nemen in een volgende software-update.

Het aanpassen van de software duurt helaas erg lang, maar ooit komt er de beloofde update.
Reputatie 7
Badge +21

@Marezaten, dat is niet de bedoeling. Ik ga je bevindingen uiteraard doorgeven!

Wat betreft de ontvanger, zonder afstandsbediening kan je inderdaad niet resetten.. Maar gelukkig heb ik wel de mogelijkheid om vanaf hier het te proberen. Dus dat heb ik zojuist even gedaan! Wil je controleren of dit geholpen heeft? Zo niet… dan moeten we deze denk ik ook maar omruilen :( 

Badge

Susan,

Dank voor je reactie. De ontvanger heb ik niet aangesloten. Hij/zij ligt in de vensterbank. Ik wist niet dat jij dit ook remote kunt resetten.

ik zal ‘m morgenvroeg weer aansluiten en aanzetten. Misschien wil jij het dan in de middag nog ‘s proberen te resetten.

ps. De nieuwe ontvanger werkt nog steeds prima (muv dat Teletekst-probleem). Ik hoef hem niet steeds aan- en uit te zetten en hij wordt ook niet trager naar mate hij langer aanstaat is mijn indruk.

Reputatie 7
Badge +28

@Susan_ 

Heeft dat resetten vanaf afstand wel zin? Dat gaat toch alleen maar over het activatiesignaal? 

Een teruggang naar de fabrieksinstellingen heeft dacht ik andere gevolgen, is volgens mij iets anders. 

Marezaten deed iedere keer de ontvanger uit- en aan. En dat is weer wat anders... 

 

Badge

Even voor alle duidelijkheid.

Het lopende probleem gaat over mijn 2e ontvanger die niet meer reageert op de afstandsbediening.

Het vorige probleem betrof mijn 1e ontvanger die ik steeds aan/uit moest zetten. Dat probleem lijkt met de vervanging van die ontvanger te zijn opgelost.

Ik wacht Susan wel even af.

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Als je tweede ontvanger op geen enkele afstandsbediening reageert, dan is die ontvanger duidelijk ook aan vervanging toe……

 

Badge

Ik hoop inderdaad dat Susan hiervoor de noodzakelijke acties opstart.

Kan natuurlijk zijn dat ik de pech heb gehad dat beide ontvangers uit een niet erg succesvolle batch afkomstig zijn.

Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze nieuwe Digitenne-ontvanger nog de nodige kinderziektes heeft waarvan het merendeel waarschijnlijk met een software-update kan worden opgelost.

De ontvangstcapaciteiten, zelfs met buitenantenne, zijn niet optimaal. De correctie op “ontvangst-hiks” die in de software is opgenomen leidt tot vollopende buffers die niet tijdig worden geschoond en die uiteindelijk de ontvanger steeds trager maken. Deze laatste opmerkingen zijn afkomstig van een leek (ik dus 🙂). Ik kan me wel voorstellen dat het de nodige tijd kost om een beetje fatsoenlijke update voor te bereiden.

 

Alhoewel, de updates van Apple vliegen me om de oren!!!

 

 

 

Reputatie 5
Badge +5

Gezien de terugkoppeling vanuit KPN over de software update lijkt het me niet raadzaam daar al teveel van te verwachten. Ook vraag ik me af wat er aan de gebruikte hardware ligt, en wat softwarematig kan worden opgelost. Op dat laatste is het nog een paar maanden wachten. 

Reputatie 7
Badge +28

Ik hoop inderdaad dat Susan hiervoor de noodzakelijke acties opstart.

Kan natuurlijk zijn dat ik de pech heb gehad dat beide ontvangers uit een niet erg succesvolle batch afkomstig zijn.

Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze nieuwe Digitenne-ontvanger nog de nodige kinderziektes heeft waarvan het merendeel waarschijnlijk met een software-update kan worden opgelost.

De ontvangstcapaciteiten, zelfs met buitenantenne, zijn niet optimaal. De correctie op “ontvangst-hiks” die in de software is opgenomen leidt tot vollopende buffers die niet tijdig worden geschoond en die uiteindelijk de ontvanger steeds trager maken. Deze laatste opmerkingen zijn afkomstig van een leek (ik dus 🙂). Ik kan me wel voorstellen dat het de nodige tijd kost om een beetje fatsoenlijke update voor te bereiden.

 

Alhoewel, de updates van Apple vliegen me om de oren!!!


 

Voor een zelfbenoemde "leek" schrijf je  een prima analyse. Er zijn hier via het forum al heel wat ontvangers omgewisseld voor beter werkende apparaten. Het kan dus zomaar zijn dat het bij jou niet heeft meegezeten. 

 

De werking van de ontvanger is verre van perfect. Er zijn door moderators inmiddels de nodige aandachtspunten doorgegeven aan de technische dienst van KPN. De fabrikant gaat zeker nog een keer een software-update doorvoeren, maar het duurt allemaal erg lang. Onlangs is bekend gemaakt dat de update pas medio 2020 gaat plaatsvinden. Tot die tijd zal je moeten leven met de huidige eigenaardigheden.   

 

Maar goed, eerst nog even wachten tot @Susan_ weer aan het werk is. Zij kan dan voor jou een omwisseling inplannen. 

 

Reputatie 5
Badge +5

De software update is toch beloofd voor begin volgend jaar? Medio 2020 zou wel erg laat worden. 

Reputatie 7
Badge +28

In de update van begin volgend jaar komen alleen wat “dingetjes” die verband houden met het verwijderen van DVB-T restanten. Dit schreef Erik een paar weken terug. 

Zelf vermoed ik dat het zoeken op regio dan ook hersteld gaat worden. 
 

Maar verbeteringen m.b.t. Teletekst , EPG, en wie weet ontvangst komen niet in die update. Die volgen hopelijk later in 2020. 

Reputatie 7
Badge +21

@Marezaten, het duurt wel lang zo :( Ik heb besloten om deze ontvanger (nogmaals) om te ruilen. Je hebt dan wel enorme pech gehad met de afgelopen ontvangers.. :slight_frown:

Ik denk dat je inmiddels wel weet hoe het werkt, maar als reminder:

De antenne moet niet mee teruggestuurd worden, die hou je gewoon. Verder de huidige ontvanger (met genoemde CAS-ID nummer) in een doos stoppen en hier het ordernummer (3720161) en retour adres op schrijven (KPN , antwoordnummer 10119, 2400VB Alphen aan den Rijn).

Morgen na 14.30 kan je hem omruilen bij de Primera aan het Ordenplein 50 Apeldoorn.

Ik hoor graag hoe het gaat als je deze aansluit :) 

Badge

Susan,

Nieuwe ontvanger (RBX2800) ontvangen en in gebruik. De teruggestuurde probleemontvanger was de ZXV7200.

Verschillen tot nu toe:

  • de RBX toont op z’n display een reactie op de afstandsbediening; dat is erg prettig omdat je bij de ZVX maar moest “gokken” of iets was overgekomen;
  • de RBX heeft geen Teletekst-probleem. Het ziet er allemaal iets anders uit dan bij de ZVX en het verkrijgen van pagina 100 duurt iets langer maar het blijft wel werken;
  • “Zappen” lijkt iets trager te gaan op de RBX dan op de ZVX: de RBX vertoont beeld en gesynchroniseerde audio wanneer beide beschikbaar zijn terwijl de ZVX eerst het beeld laat zien en later de audio toevoegt. Dus het “lijkt” vooral trager hoewel ik niet met stopwatch heb gemeten;
  • de RBX doet er iets langer over om op te starten dan de ZVX;
  • de RBX lijkt niet trager te worden naarmate hij langer aanstaat in tegenstelling tot de ZVX;
  • last but not least: de ontvangst op de RBX is erg stabiel (tot nu toe geen enkele “hik” ervaren): de ZVX heeft ook met buitenantenne nog best veel “hiks” in de ontvangst.

Het gebruik omvat nog maar een korte periode en de weersomstandigheden zijn natuurlijk ook niet precies vergelijkbaar maar ik vind deze ontvanger, de RBX, toch veel en veel  beter dan de ZVX.

Ik ben blij dat jullie mij deze uiteindelijk hebben toegestuurd maar ook een beetje verdrietig dat jullie mij zo lang met de ZVX hebben laten modderen 😥. Geef mij voor mijn andere ZVX ook maar een RBX.

Met vriendelijke groet,

Marezaten

 

 

 

Reputatie 7
Badge +21

@Marezaten bedankt voor je haarfijne terugkoppeling :) En goed om te lezen dat deze een stuk beter bevalt. Mocht je ook problemen gaan ervaren met je ZVX die je nu nog hebt (is me even niet duidelijk of je daar nu al problemen mee had) dan kan altijd opnieuw bij ons aankloppen!

Reputatie 7
Badge +28

😥. Geef mij voor mijn andere ZVX ook maar een RBX.

Met vriendelijke groet,

Marezaten

 

 

Het probleem is dat een  moderator het type ontvanger niet aan kan sturen. 

Badge

Susan,

Denk dat er administratief toch iets fout is gegaan. M.u.v. de “openbare” zenders is alles nu geblokkeerd met de foutcode E017-0.

In mijn profiel staat het CAS-id van deze het laatst vervangen ontvanger.

Reputatie 7
Badge +28

Dat gebeurt helaas regelmatig. Een moderator kan jouw ontvanger een zetje geven. 
 

Meld je daarvoor  even in onderstaand topic. Daar wordt je sneller geholpen. 

https://forum.kpn.com/digitenne-12/krijg-je-foutcode-e016-0-e017-0-of-e-150-0-te-zien-466062

Reputatie 7
Badge +21

@Marezaten ah dat kan gebeuren inderdaad. Maar is ook snel weer opgelost! Ik heb hem toegevoegd aan jouw abonnement, hij zou het nu weer moeten gaan doen! Wil je het even laten weten of dat klopt? :)

Reputatie 7
Badge +28

Aha, Susan is back in business. 👍 Daar had ik even geen rekening mee gehouden. Mooi dat het zo snel is opgepakt.
 

 @Marezaten 

Heb je alweer beeld op alle zenders? 

Badge

Susan,

Alles werkt weer !!!

Bedankt voor je snelle reactie op zo’n vroeg uur 🙂

Reputatie 7
Badge +21

@Marezaten, top haha! Geen probleem, fijn om te lezen dat het alweer werkt ;)