Vraag

Draadloos Coax mogelijk?

• 23 juni 2018
  • 14 reacties
  • 2275 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +3
Is het mogelijk een Coax draadloos te maken? HDMI kan tegenwoordig ook al draadloos, maar draadloze coax heb ik nog nooit van gehoord.

Ik bedoel overigens niet draadloos in de zin er helemaal geen coax kabels meer nodig zijn maar met verzend en ontvangst station zeg maar.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +31
HDMI hoeft ook steeds maar 1 signaal tegelijk doorheen.

Bij coax zijn het vele (frequenties en daarin meerdere zenders). Dat wordt dus lastig draadloos te herverspreiden. Bovendien is het al draadloos tot de antenne. Dus nogmaals is wat overdreven. 2 redenen dat het niet bestaat.
Tussen antenne en ontvanger zouden dan evenzoveel 'zenders' moeten zitten. Bij digitenne 5. Dat wordt véél te duur; 5 minizenders voor DVB-T2 HEVC lijkt me 😉
Reputatie 5
Badge +3
Nee ik bedoel eigenlijk binnenhuis, en dan ook mogelijk met DVB-C en DVB-S (en mischien zelfs annaloog)

Het kan handig zijn bij een (huur)huis waar geen gaten in de muren geboord mogen of kunnen worden. Of wanneer er geen kabel door huis gelegd kan worden en dan bv. voor een 2de TV in de slaapkamer.
(hoewel zou DVB-T, DVB-S en DVB-C niet ook via LAN homeplug kunnen? Is dat snel genoeg?)

Nog een interessante vraag, Hoe worden de zenders eigenlijk via de lucht verzonden?
DVB-T? DVB-C (kan dit uberhoud via de lucht?), Wi-Fi, 4G? 5G? Radio golven, infrarood, bluetooth? Iets anders? (er zal dan een signaal aan toe moeten worden gevoegd en een converter, die het signaal weer vertaald naar het oorspronkelijk signaal. In het geval van DVB-C is het dan bijvoorbeeld. DVB-C>Wi-Fi>DVB-C

Bij DVB-C mogen de freqeunties niet op dezelfde zitten als DVB-T anders kunnen de buren ontvangst storing krijgen indien die Digitenne hebben.

Nep dit, dit geen draadloze coax maar draadloos HDMI.:
https://www.draadloostvkijken.com/draadloos-coax-signaal/
Reputatie 7
Badge +31
Ik bedoel dus ook binnenshuis hoor. Het is technisch niet mogelijk zoals ik al uitlegde. Bovendien moet er ook een zendvergunning zijn voor de tussen ''antenne'' en ''ontvanger''' gebruikte frequenties. Die mogen en kunnen dan weer niet hetzelfde zijn als hun oorspronkelijke.
Ook voor bluetooth en Draadloze FM toepassingen (833 - 834 Mhz) zijn vergunningen.

Ik heb de originele antenne met dun coax kabeltje. Gaat gewoon prima door het raam. Raam open, kabeltje erdoor, raam weer dicht 😉 :)
Maar ik heb binnenshuis prima ontvangst. Km of 8 van de zendmast denk ik zo. Alleen buiten ook andere regiozenders te krijgen.
Reputatie 5
Badge +3
Bij mij moet het door een deur. Er is geen raam dat open kan. De kabel zit helemaal klem, en er mag geen gat worden geboord.
Hoewel deze oplossing mij ook niet gaat helpen, er zal toch stroom naar de verzender moeten en er is buiten geen stopcontact, daarnaast als dit zou bestaan zou de verzender ook waterdicht moeten zijn als je die buiten gebruikt.

Vergunning? Voor een FM transmitter is toch ook geen vergunning nodig? (OK dit coax signaal is dan wel wat sterker)
Reputatie 7
Badge +31
Ze maken het waar jij woont wel moeilijk om 'gewoon' tv te kijken. Er is ook al geen kabel-tv beschikbaar begreep ik. Dan móeten ze m.i. gewoon toestaan dat er een gaatje geboord mag worden. Waar hebben we het over: ca. 5 à 6 millimeter rond. Gaatjes zijn later ook weer dicht te maken.

Ik zie het ook al voor me: de schotelantenne binnen voor het raam . . . 🤔
Reputatie 5
Badge +3
Ze maken het waar jij woont wel moeilijk om 'gewoon' te te kijken. Er is ook al geen kabel-tv beschikbaar begreep ik. Dan móeten ze m.i. gewoon toestaan dat er een gaatje geboord mag worden. Waar hebben we het over: ca. 5 à 6 millimeter rond.

Er is wel kabel TV (eigenlijk IPTV), maar deze vind ik zo slecht dat ik er geen gebruik van wil maken. Zappen duurt 12 sec. en kan niet opnemen, ook geen timeshift. (digitenne kan straks ook niet meer opnemen, maar ik neem ongecodeerd dus kan nog wel opnemen)
TV aanbieden moet trouwens, dit schrijft de wet voor. De wet schijft voor dat zorginstellingen verplicht zijn TV, internet en telefonie aan te bieden. en terecht!
Het zou wel heel vernederend en lachwekkend zijn je bv. in een bejaardetehuis, of ziekenhuis verblijft en dan je het maar zonder internet en TV moet stellen.
(en dan graag niet aankomen, vroeger had men dit ook niet, we leven nu)

Je zit ook met de plug die moet er ook nog doorheen, tenzij je zelf een stekker kan monteren en demonteren. Maar inderdaad, het wordt wel erg verzuurt, als je zulke (flut) TV aanbied moet je ook maar acsepteren dat mensen iets anders willen vind ik....

Ik heb geen zicht op het zuiden, dus een schotel aan of achter het raam zou ook niet gaan. Alleen via het dak, maar dat zullen ze wel helemaal niet goed vinden en ook dan zal er een gat geboord moeten worden voor de kabel.

30x 5mb (1 Digitenne zender) = 150.
Homeplug: 500 Mbps
Als ik het goed begrijp is een homeplug, LAN snel genoeg om alle Digitenne zenders te kunnen overdragen?
Dan zou dit toch kunnen?

Coax in homeplug. Homeplug converteert naar IPTV (of kan DVB-T ook?) en dan weer naar Coax. (2de homeplug)
Reputatie 7
Badge +10
https://forum.kpn.com/digitenne-12/draadloze-antenne-voor-digitenne-436048
Reputatie 7
Badge +30
Wat is nu het doel dan? Je kan gewoon met een HomeRun achtig systeem je coax (volgensmij per se DVB-C voor HomeRun maar zullen vast alternatieven zijn) over Ethernet drukken. Dat kan je van vervolgens over WiFi of HomePlugs drukken indien nodig. Alleen het zappen gaat iets anders omdat niet het volledige spectrum over Ethernet gaat.
Reputatie 5
Badge +3
In dit geval ga ik uit van de situatie een buiten antenne wilt gebruiken en er geen gaatje in de gevel is en geboord mag worden en geen raam is waardoor de coax kabel naar binnen kan.

Dat Marmitek TV Anywhere is absoluut niet wat ik bedoel, dit is ook helemaal geen draadloze coax maar draadloze HDMI. Is deze zin slaat het draadloze coax waar men het daarbij over heeft echt nergens op.
Reputatie 7
Badge +31
I.i.g. Adam... het is NIET mogelijk omdat het NIET bestaat. Ik denk dat er ook te weinig vraag naar is dat fabrikanten uit de kosten komen indien ze zo iets ontwikkelen én produceren. Je zult het dus dienen te doen met wat er voor handen is. In de toekomst zie ik het ook niet gebeuren. Te veel kabeltelevisie (kpn itv is dat feitelijk ook) in gebruik in Nederland en omringende landen. Dus te weinig vraag naar euh, wat jij vraagt. Ik kan die contradictie in termini niet eens via m'n toetsenbord krijgen.
Reputatie 5
Badge +3
Ik kan die contradictie in termini niet eens via m'n toetsenbord krijgen?????

Wat bedoel je daarmee? Wat betekent dit?

Als draadloze coax zou bestaan zou het ook heel veel band breedte vragen, meer dan draadloos HDMI of wat dan ook. Er moeten immers 30 zenders doorheen met een band breedte van 5MB per stuk.
Reputatie 7
Badge +30
Ja, tenzij je dus eerder in de lijn bepaalde frequenties blokt. Maar die oplossingen zijn er simpelweg niet zo 123 voor consumenten.
Reputatie 7
Badge +31
Draadloze antenne. Ontvangst via een antenne is al draadloos. Contradictie in termini dus. Een zeker conflict in termen.
Reputatie 7
Badge +19
Hallo adam88, ik lees dat er al heel wat informatie heeft verstrekt. Hier heb je vast iets aan gehad. Als we nog iets voor jou kunnen betekenen horen we het graag.

Reageer