Beantwoord

Dubbele antenne voor beter ontvangst met Digitenne mogelijk?

  • 15 May 2019
  • 21 reacties
  • 1598 keer bekeken

Reputatie 1
Als de nieuwe antenne echt zo sterk richtinggevoelig is, vraag ik me af of het mogelijk is om twee antennes te koppelen.
Ik heb hier nog een coax-splitter gevonden (2x M en 1x V; van ooit een UPC aansluiting) en die bracht me op een idee.
Die heb je ook omgekeerd, als koppelstuk met 2x V en 1x M. Dus zou ik 2 antennes moeten kunnen aansluiten op de ontvanger.
Als die antennes onder een (kleine) hoek worden gezet, zou dan de ontvangst beter en stabieler kunnen zijn?

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid topic
icon

Beste antwoord door DVB-T combiner 18 May 2019, 17:36

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +28
@DVB-T combiner weet alles van antennes. Hij kan jou een goed advies geven.
Reputatie 6
Badge +4
Dat kan met een heleboel mitsen en maren:

De KPN antenne is een antenne met ingebouwde versterker. De splitter moet dan spanning (DC) doorlaten richting de antennes. De door jou genoemde splitters doen dat niet.

Verder is het voor het pakken van de maximale winst (op elk kanaal!) nodig dat de signalen precies even sterk en in fase op beide antennes aankomen. Met in fase bedoel ik vanuit de zender gezien gelijktijdig.
Bij een golflengte van een halve meter leidt 25 cm verschuiven van één antenne juist tot uitdoven van de ontvangst.

Bij het opstellen van de antennes in een omgeving die niet vrij is van reflecties dus bijvoorbeeld in een huis zal deze eis nooit gehaald worden. In dat geval is het veel eenvoudiger een antenne te kiezen die van zichzelf al meer versterking heeft.

In de regel wordt het combineren van meerdere antennes gedaan met antennes die van zichzelf al zo'n beetje het maximum haalbare zijn. Leuk voorbeeld hier:

https://www.rundfunkforum.de/viewtopic.php?t=23527
Reputatie 6
Badge +4
Zijn ontvangstinstallatie voor Oostenrijkse DVB-T

https://generationtestbild.wordpress.com/interviews/interview-mit-daniel-paul/
De kabels van de antenne naar het samenvoegkastje moeten even lang zijn, zo krap komt dat.
Overigens zie ik de antennes in oostenrijk horizontaal, is dat daar zo of is het een oud plaatje ?
Reputatie 6
Badge +4
De kabels van de antenne naar het samenvoegkastje moeten even lang zijn, zo krap komt dat.
Overigens zie ik de antennes in oostenrijk horizontaal, is dat daar zo of is het een oud plaatje ?

Inderdaad is bij die antenne heel mooi te zien dat alles exact gelijk is gemaakt.

De zender die hij ontvangt op 170 kilometer afstand zendt inderdaad horizontaal uit. Dit is niet ongebruikelijk. Nederland is bij de overgang naar Digitenne verticaal geworden omdat dit beter matcht met de binnen antennes maar landen die zich nog voornamelijk op dakantenne ontvangst richten hebben nog volop horizontale polarisatie.

De voor ons te ontvangen Duitse zenders hebben een vreemde overgang hierin: Nordrhein Westfalen met Münster, Kleve, Wesel, Aachen, Köln enz zenden allemaal verticaal uit terwijl Niedersachsen met Lingen, Aurich en alles t/m Berlijn horizontaal uitzenden...
Reputatie 1
Hallo.
Ik volg met interesse de discussie over antennes
Mijn Digitenne staat aan boord en het zal duidelijk zijn dat wanneer ik voor anker lig de boot heen en weer draait.
Met de oude Digitenne geen enkel probleem.
Ik begrijp nu dat de nieuwe kastjes gevoeliger zijn qua ontvangst.
En dat dan de antenne gericht moet worden.
Dat is aan boord geen optie.
Nu zijn er aanbieders die antennes verkopen die rondom ontvangen.
Vraag is Zoë dit dan beter werken?
Reputatie 7
Badge +28
Voor op de boot zal dat inderdaad beter werken. Wel zo'n antenne zo hoog mogelijk plaatsen. En KPN heeft niet van die antenne's, die zal je dan zelf moeten aanschaffen.
Reputatie 1
Voor andere geïnteresseerden ik heb de volgende antenne besteld
"Banten DVB-T/T2 antenne voor motorboot met LTE Filter"
Bij Nautic Gear
Vr Gr. Bert
Reputatie 7
Badge +28
Mooi, wel kostbaar. Bijna 90 euro. Nu maar hopen dat het goed gaat werken....
Reputatie 7
Dag heren, leuk om te zien dat jullie je kennis hier met elkaar delen. Welkom terug op het KPN forum Bert @Pol01 🙂 Leuk apparatuur heb je besteld, ik hoop ook dat het goed werkt. Deel je met de community jouw ervaring wanneer je het hebt getest?
Reputatie 1
Hallo,
Ik heb gisteren de antenne geïnstalleerd en getest met een triest resultaat.
Er viel met deze antenne geen signaal te ontvangen.
En dit was afgemeerd in de haven dus geen draaiend of bewegend schip.
Antenne is weer retour naar leverancier.
funcke 5 antenne weer geplaatst en helder ontvangst nu maar afwachten hoe dit varende weg gaat uitpakken
Vr Gr Bert
Reputatie 6
Badge +4
Ik was er al bang voor want het komt uit de lengte of de breedte. Het basis principe is heel eenvoudig: Om meer signaal op te pikken moet de antenne uit meer oppervlak signaal halen. Dat kan door extra afgestemde elementen zoals met een yagi maar daar krijg je richtwerking door en dat is in dit geval net niet gewenst. In de Funke zit een reflector en één element ervoor.

De methode om breedbandig en rondstralend meer signaal op te pikken is verticaal stapelen van antennes en deze samenkoppelen. Dit principe is bijvoorbeeld zichtbaar op de Digitenne zendmasten maar ook nog met de eis dat het op een vierkant frame geplaatst moet worden.

Ik heb een paar weken geleden een antenne gemaakt voor een veerboot die tevreden is met het resultaat. Deze antenne was opgebouwd uit alleen de hele golf dipool van een hiervoor verzaagde yagi antenne. Dat is al beter dan een kwart golflengte sprietje.
Met een stuk of 4 van deze antennes boven elkaar zit je aan een totale hoogte van 2 meter en een passieve versterking van meer dan 6 dB, net iets meer dan de Funke antenne met richtwerking kan bereiken.

Een praktischer idee is misschien om 3 of 4 Funke antennes, ieder voor 120 of 90 graden sector, te plaatsen en om te schakelen welke het beste signaal levert?
Reputatie 7
Badge +28
Gelukkig heb je nu wel beeld. Je zal regelmatig (als je ergens in een haven ligt) de antenne moeten bijdraaien. Je kan hiervoor de signaalmeter gebruiken uit het menu.

Ook handig is, om als je op een nieuwe plek bent, een nieuwe opdracht te geven voor uitgebreid zenders zoeken. Want dan pakt jouw ontvanger de sterkste zenders op die locatie. Zoeken op provincie werkt helaas nog niet zo goed.
Reputatie 1
Heren,
bedankt voor jullie reactie ik had ook al mijn bedenkingen maar dat het zo slecht was had ik niet gedacht.
Inderdaad op elke nieuwe plek signaal zoeken en
Proberen op anker zo weinig mogelijk te draaien.
In ieder geval begrijp ik dat het soort antennes die hiervoor worden aangeboden minder geschikt zijn.
Vr.gr. Bert
Reputatie 7
Badge +28
Graag gedaan, en als je niet al te ver van een zendmast afligt, dan is een beetje draaien met de boot ook niet zo'n ramp. Alleen als je wat verder weg ligt van een zendmast, dan is het wel zaak om nauwkeurig uit te richten.
Reputatie 7
Dat is erg jammer Bert, helaas niet de oplossing. Goed om te lezen dat je wel weer signaal hebt. Fijn dat hier vanuit verschillende forumgebruikers zo goed wordt meegedacht. Speciale dank voor @DVB-T combiner voor de duidelijke en vakkundige uitleg over antennes, klasse! 🙂
Reputatie 7
Badge +28
@dodo2u

Na het stellen van jouw vraag hebben we jou hier niet meer gezien. Is jouw vraag nu ook beantwoord? Of heb je nu nog een aanvullende vraag die hier nog niet beantwoord is?
Reputatie 1
Zo'n hele stellage met hoge-kwaliteitsantennes zie ik niet zitten.
Ik dacht meer aan de standaard Digitennes waarvan ik nu een laatste en een voorlaatste versie heb.

Zal dan maar zo'n koppelstukje bestellen en het gewoon maar eens uitproberen. Zo duur zijn die dingetjes niet.
Jullie horen nog wat het oplevert.
Reputatie 7
Badge +28
OK, we horen graag van jou of het koppelstukje de oplossing heeft opgeleverd.
Reputatie 1
Zag de informatie van DVB-T combiner en vergeet het combineren van 2 antennes (voorlopig) dan maar.
Iets anders. Op de onderkant van de Funke staat een reliefpijltje. Ik dacht: dat is de richting waarin ik die antene moet zetten naar de zenders in Leeuwarden. Maar dat gaf vaak een belabberd beeld en vaak wegvallen van beeld.
Leeuwarden ligt hiervandaan een beetje ten Noorden van het Westen.
In een gekke bui heb ik de antenne 90° linksom gedraaid en die staat nu met de zijkant richting Leeuwarden. Ik heb niet eerder zo'n goed beeld gehad.
Moet die antenne echt met de zijkant naar de zenders en heeft die pijl niets met de ontvangstrichting te maken?
Reputatie 7
Hey @dodo2u, je laatste vraag is mij even ontgaan, sorry.
....Iets anders. Op de onderkant van de Funke staat een reliefpijltje. Ik dacht: dat is de richting waarin ik die antene moet zetten naar de zenders in Leeuwarden. Maar dat gaf vaak een belabberd beeld en vaak wegvallen van beeld [......]In een gekke bui heb ik de antenne 90° linksom gedraaid en die staat nu met de zijkant richting Leeuwarden. Ik heb niet eerder zo'n goed beeld gehad. Moet die antenne echt met de zijkant naar de zenders en heeft die pijl niets met de ontvangstrichting te maken?

Wat je aangeeft klopt! Antenne’s zijn richtingsgevoelig, ze ontvangen het beste signaal vanuit de kant van het pijltje gericht naar de zendmast. Maar, door; weerkaatsing, afbuiging en/of absorptie van objecten, gebouwen, bossen etc. van het signaal vanaf de zendmast (Leeuwarden) naar jouw antenne aflegt kan de beste 'richting' voor een optimaal ontvangst anders zijn. Daardoor kan het Digitennesignaal ‘last’ (en soms profijt) hebben van alles wat ze onderweg tegenkomt. Het hoeft dus lang niet altijd te betekenen dat de antenne in een rechte lijn met de mast moet staan voor het beste ontvangst 🙂

Reageer