Beantwoord

DVB-T antenne keuze kop van Goerree/Ouddorp

  • 16 January 2020
  • 17 reacties
  • 736 keer bekeken

Reputatie 2

Op de andere topics heb ik inmiddels begrepen dat de Digitenne ontvangst op de kop van Goeree-Overflakkee belabberd is.
Wij zitten zelf in Ouddorp en ik ben op zoek naar een andere antenne voor betere ontvangst.


Nadat de tuner (Xoro HRT7619) terug naar fabrieksinstellingen is gezet, is de ontvangst wel verbeterd. 
De plaats vd huidige antenne is op 3,7m hoogte. In de zichtlijn naar de Waalhaven staat wel een grote boom op 10m afstand. De afstand tot de zendmast is ca 37km.

Na wat inlezen zijn dit mijn bevindingen:

Momenteel is een König KN-DVBT-OUT112 (https://www.konigelectronic.com/nl/televisie/dvb-t-terrestisch/dvb-tt2-dab-versterkte-buitenantenne-23-db-fm-vhf-uhf-56020411) aangesloten.
Deze geeft haperend beeld en soms ook helemaal niets. Gek genoeg vaak in de ochtend. Ik heb al aan vocht in de antenne gedacht. Maar te weinig versterking lijkt aannemelijker nu.
Deze antenne heeft een versterking van 23dB en is inmiddels niet meer te koop.

Degene die er sterk op lijkt (opvolger?) is de König KNANOR5002B700 (https://www.konigelectronic.com/nl/televisie/dvb-t-terrestisch/dvb-tt2-versterkte-buitenantenne-40-db-uhf-vhf-550662992)  Deze heeft een versterking van 40dB.

 

Op 2 andere plekken heb ik gezien dat er recent een König KNANOR5003B700 geïnstalleerd is. Wat de ontvangst nu met deze antenne is weet ik niet, maar de installatie lijkt wel door een bedrijf gedaan te zijn.
Wat ik begrijp is dat dit een omni antenne is, die horizontaal gemonteerd moet worden. Maar ze zijn verticaal gemonteerd. Of moet deze in NL verticaal gemonteerd worden ivm de polarisatie?
En de ene wijst richting de kop vd Maasvlakte en de andere richting Dordrecht.
Deze heeft een versterking van 46dB en is gek genoeg niet leverbaar bij de reguliere DVB-T webshops.
Nadeel is dat deze een aparte 12V voeding nodig heeft (die dus altijd aanstaat) en niet de standaard 5V voeding vanuit de tuner gebruikt.

 

 

En dan hebben we ook nog deze antennes:

Het is een heel verhaal geworden :-)
Welke antenne zou het best voldoen?

icon

Beste antwoord door Noordzee 19 January 2020, 10:36

Bekijk origineel

17 reacties

Ik zeg direct : “harkantenne” , zoals we die jaren op het dak hebben gehad, maar dan een kwart slag draaien (belangrijk) DVB-T is verticaal gepolariseerd ( vroeger horizontaal, althans in nederland ).

 

En, O ja, en goede coax gebruiken.

 

De afstand tot de zendmast is ca 37km.

Zo ver zit ik ook van “onze “ mast.

Met een passieve yagi op zolder een goede ontvangst.

Nu met een koop FTA ontvanger, eerder met DVB-T en abonnement.

Toch zou de Funke Yagi (actieve harkantenne dus) dé keuze moeten zijn. Verticaal gemonteerd.

Een ouderwetse passieve yagi kan ook maar die is '’nog groter'’ dan de Funke Yagi.

Die ronde (omnidirectionaal) is eigenlijk voor schepen, vandaar de 12 volt, en zou dan juist horizontaal gemonteerd moeten worden. Zo kan een varend schip signaal blijven pakken.

Die ronde (omnidirectionaal) is eigenlijk voor schepen, vandaar de 12 volt, en zou dan juist horizontaal gemonteerd moeten worden. Zo kan een varend schip signaal blijven pakken.

Maar dan i-sie ook horizontaal gepolariseerd dus dan ontvang je in theorie niets.

Maar nu ik nog eens zoek wat er zo al te koop is zie ik dat de omschrijvingen nog al eens wat te wensen over laten . . . . .

Dat is een steeds groter probleem aan het worden.

Zo zie ik een heleboel UHF yagi’s die als VHF vermeld worden.

 

Vwbt de versterker in de antenne, ja dat kan goed werken als het een goede is, maar het zit buiten in weer en wind, en . . . vul maar in, spinnen zijn dol op die kastjes.

Vroegah, toen ik nog vaak dakantennes monteerde spoot ik het aansluitkastje (versterker) in met auto tectyl oid.

 

 

Reputatie 2

Ik zeg direct : “harkantenne” , zoals we die jaren op het dak hebben gehad, maar dan een kwart slag draaien (belangrijk) DVB-T is verticaal gepolariseerd ( vroeger horizontaal, althans in nederland ).

Oh ja, de passieve harkantenne hadden we ook nog :-)
Die wordt alleen wel erg groot.. Geen zolderplek, dus hij moet buiten hangen.

 

Toch zou de Funke Yagi (actieve harkantenne dus) dé keuze moeten zijn. Verticaal gemonteerd.

Een ouderwetse passieve yagi kan ook maar die is '’nog groter'’ dan de Funke Yagi.

Die ronde (omnidirectionaal) is eigenlijk voor schepen, vandaar de 12 volt, en zou dan juist horizontaal gemonteerd moeten worden. Zo kan een varend schip signaal blijven pakken.

 

De actieve Funke Yagi lijkt inderdaad wel de beste optie.

Maar ik ben ook zo nieuwsgierig naar die omnidirectional. Waarom hij zo gemonteerd en gericht is.
Trouwens vergeten daar linkje van bij te voegen. https://www.konigelectronic.com/nl/televisie/dvb-t-terrestisch/dvb-tt2-versterkte-buitenantenne-46-db-uhf-vhf-550662993

Dat van die 12V voor schepen verklaart misschien ook waarom hij niet zo makkelijk verkrijgbaar is..
Maar blijkbaar is er wel een professional die voor deze oplossing kiest. Maar waarom?

Hij is toch wel mooi compact en heeft hoge versterking. De mensen vh huis waar hij hangt zijn er alleen niet, dus kan niet naar de ontvangst vragen.

Zijn er ervaringen met de Funke ODSC100? Die is ook mooi compact en heeft hoge versterking. Wordt aangeprezen als ‘beste koop’

Maar ik ben ook zo nieuwsgierig naar die omnidirectional. Waarom hij zo gemonteerd en gericht is.

Omdat het een horizontaal gepolariseerde antenne is, voor rondontvangst.

Nu is de ontvangst richting een verticale schijf, beetje vreemd idd.

 

Wbt het plaatsen van een grote yagi, met een goede coax kabel kun je die ook op een minder opvallende plek zetten ?

Reputatie 7
Badge +28

Ik deel de mening van PeterG en KeesYagi. 

De Funke YagiNX heeft al een handvol mensen hier op het forum aan goede ontvangst geholpen, terwijl dat met hun oude antenne niet lukte. 

Op jouw locatie moet je met die antenne een goede ontvangst kunnen behalen. 

Reputatie 7
Badge +28

 

 

De actieve Funke Yagi lijkt inderdaad wel de beste optie.

 

Zijn er ervaringen met de Funke ODSC100? Die is ook mooi compact en heeft hoge versterking. Wordt aangeprezen als ‘beste koop’

 

@Peter196

Ik heb geen ervaring met die antenne. Het zal vast een prima antenne zijn. Ik heb het idee dat de Funke Yagi meer een richtantenne is, en dat is voor jou van belang. 

Volgens deze website heeft de Funke Yagi NX-plus tot 80 km ontvangst en de Funke ODSC1000 tot 45 km.  

https://digitennes.nl

Ik blijf bij mijn advies om de de Funke Yagi aan te schaffen. 

Heb je al een besluit genomen? 

 

Reputatie 2

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga dan voor de Funke YagiNX-Plus. Als hij hangt laat ik nog even mijn bevindingen weten

Reputatie 7
Badge +28

@Peter196 

Heb je de Funke YagiNX inmiddels al ontvangen? 

 

Reputatie 7
Badge +17

@Peter196 Het duurde even, maar hier is dan ein-de-lijk een moderator. Je hebt ondergesneeuwd ben ik bang en Noordzee heeft je voor mij naar boven gevist. Overigens had ik geen betere adviezen kunnen geven dan de heren, dus ben jullie dankbaar voor jullie bijdrage.:pray_tone2:  
Heb je ondertussen een andere antenne aangeschaft? Hoe bevalt deze? 
Laat het maar weten als ik nog iets voor je kan betekenen. :thumbsup_tone2:

Reputatie 2

Leuk jullie interesse, bedankt!
De Funke YagiNX is binnen, alsmede een nieuwe goede kwaliteit coax kabel voor de zekerheid.

Ik ga eerst testen wat de ontvangst binnen is. Heb nog een kleine plek onder het dak waar deze wel zou passen. En anders gaat ie naar buiten.

Nog geen tijd gemaakt om te gaan testen. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen :relaxed:

Reputatie 7
Badge +28

Ik ook, tot nu heb ik alleen goede ervaringen gelezen over deze antenne. 

Reputatie 2

Het heeft even geduurd..
De Funke YagiNX hangt nu binnen; net onder het dak in een technische ruimte, uitgericht op de Waalhaven.

Ontvangst is nu prima!
Nog even afwachten als straks de bomen vol in de bladeren staan en/of als het flink regent. Maar dan heb ik altijd de mogelijkheid om hem alsnog buiten te installeren.

Bedankt voor jullie input!

Reputatie 7
Badge +28

Wat fijn dat de antenne goed werkt! 👍

Misschien wat laat maar ik zie nu pas deze discussie.

Ik heb inderdaad zo'n verticaal gemonteerde omnidirection antenne van Konig op mijn huisje in Ouddorp. Deze is gericht op Waalhaven. De ontvangst van dvb-t2 via mijn Edision ontvanger is over het algemeen goed. Het gaat dan om NPO, Rijnmond, Zeeland en soms TV West en Utrecht.  Zeer incidenteel valt de ontvangst, kennelijk wegens atmosferische omstandigheden, weg.

Als ik de antenne horizontaal monteer heb ik geen ontvangst, geen idee waarom niet.

Als ik alle reacties goed begrijp zal de yaginx nog iets beter presteren. Wel benieuwd of die ongevoeliger is voor atmosferische condities, bosrijke omgeving, enz.

Goed om te lezen.

Het is blijkbaar moeilijk om de juiste informatie te vermelden bij een antenne (en veeeeele andere producten), met name bij dit soort rondom antennes staat er niets vermeld over de polarisatie.

Als ik de antenne horizontaal monteer heb ik geen ontvangst, geen idee waarom niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Polarisatie_(elektromagnetisme)#Polarisatie_van_radiogolven

 

Reageer