Beantwoord

DVB-T2 antenne, signaal te zwak in Groningen

  • 25 October 2019
  • 20 reacties
  • 700 keer bekeken

Hallo DVB-T2 kijkers,

Is de zender voor Groningen misschien van de aardbodem verdwenen?

Geen ontvangst meer, Duitsland super.

Henk

icon

Beste antwoord door Noordzee 31 October 2019, 19:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Waar woon je precies (in welke plaats?) ? 
 

Heb je al uitgebreid zenders gezocht? 

Reputatie 7
Badge +28

@HeSm58 

 

Ik heb net even gekeken op kanaal 40: Ik heb ontvangst van TV Noord, Omrop Fryslan en de NPO-zenders. En dat ik Drenthe. De zender staat dus gewoon aan. 

 

Ik woon in Holwierde en heb een zeer slecht ontvangst ondanks dat een goede antenne heb. Zo nu en dan is het goed en kan ik ongestoord kijken maar vandaag is het weer kudde. Alle Duitse zenders (16) ontvang ik hier prima en heb een goed signaal.

Ik heb al eens eerder dit probleem aangekaart maar krijg dan onnozele antwoorden zoals, de zender vanuit Aurich is dichter bij jouw dan de zender Groningen (Aurich is ong. 55 km en Groningen 30 km hemelsbreed). Het is gewoon dat de zender Groningen een te zwak signaal voor deze kant heeft m.a.w. een paar wattjes erbij.

Reputatie 5
Badge +4

Ik denk @HeSm58 dat je met een simpel kpn-ontvangertje zit. Als je een Xoro neemt of kwalitatief vergelijkbaar kun je het moeiteloos ontvangen.

Reputatie 7
Badge +28

@HeSm58

 

Laat het duidelijk zijn, Ik ben het met jou eens. KPN schiet met maar één zendmast in (het westen van) Groningen tekort voor Digitenne in de hele provincie. Dat doen ze helaas ook in Friesland, Drenthe en Zeeland. In het oosten van de provincie is ontvangst heel lastig tot onmogelijk. (Omgeving Sellingen) 

 

Bij jou in Holwierde gaat ontvangst alleen maar lukken als je de antenne buiten plaatst en dan zo hoog mogelijk. Je hebt nog niet geschreven wat je voor antenne gebruikt, maar ik denk dat de KPN-antennes inderdaad niet altijd voldoen bij jou. Wel als je kijkt op een Xoro-Ontvanger naar de NPO-zenders, zoals John123 al terecht opmerkt. 

Als je bereid bent om te investeren in een hele goede antenne, dan raad ik jou de Funke YAgi antenne aan. Die antenne kan net het verschil geven. 

https://digitennes.nl/antennes/443-funke-yaginx-plus-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html

 

De kans dat KPN het vermogen gaat opschroeven acht ik niet heel groot. Als ik zoiets opper, wordt er meteen gepareerd dat ze al met het maximaal toegestane vermogen uitzenden. Laat die vergunning dan opnieuw vastgesteld worden zou je zeggen, want op deze manier krijg je nooit in het hele land een stabiele ontvangst. 

Reputatie 7
Badge +28

@HeSm58 

 

Wat ga je doen? Investeren in een Funke Yagi ? Of heb je wat anders in gedachte? 

 

Ik wacht eerst nog maar even af wat KPN nog van plan is met signaal, want je leest hier en daar dat men nog druk bezig is met het inregelen en afstellen van de zenders in heel Nederland sinds de invoering van DVB-T2. Dat het signaal voor de Nederlandse zenders (Duitse super) slecht is duidelijk op alle drie ontvangers bij mij thuis, dus afwachten maar.

Voor mij is het eigenlijk een bijkomstigheid daar ik satelliet ontvangst heb en er niet op aangewezen ben. Alleen met zware sneeuwval schakel ik nog wel eens over op DVB-T2.

Reputatie 7
Badge +28

In Groningen zijn ze al in het begin van dit jaar overgegaan naar de nieuwe frequenties.

Het zou heel prettig zijn als er een sterker signaal gaat komen, maar ik ben bang dat KPN daar geen werk van gaat maken. 

Ik zie het niet staan maar misschien lees ik er over heen, dat overkomt me wel eens :-)

Heb je een kpn-huur ontvanger of een koop ontvanger ?

Aangezien je dit schreef

Voor mij is het eigenlijk een bijkomstigheid daar ik satelliet ontvangst heb en er niet op aangewezen ben. Alleen met zware sneeuwval schakel ik nog wel eens over op DVB-T2.

Zou ik denken dat je een koop ontvanger hebt.

Ik heb geen ontvanger van KPN en dus geen abonnement maar vrij ontvangst voor nood, de rest gaat via de schotel. Daar heb ik een VU+ Ultimo4k ontvanger met een extra DVB-T2 tuner voor en een Panasonic Oled TV - en een Philips TV allen met ingebouwde DVB-T2 tuner.

 

Aha, dus je hebt 2 ontvangers, is daar nog verschil in qua ontvangst ?

Hoi @HeSm58 . Jammer dat het ontvangst daar tegenvalt. 

Een buitenantenne is wel belangrijk ik het gebied waar jij woont. Helaas staan er geen upgrades gepland. 

vanmorgen nog even nieuwe zenders gezocht en heb nu TV-Drenthe, Oost + 3 x NPO met goed signaal maar geen TV-Noord enz.

Ik denk dat Smilde hemelsbreed verder van mij is dan Groningen. Zet deze laatste bij Smilde op of meer signaal op Groningen.

 

Reputatie 7
Badge +28

De zendmast van Smilde is tweemaal zo hoog. Het vermogen in Smilde is 40 kW en in Groningen is dat 20 kW. 
 

Vanwege deze twee redenen komt het signaal van Smilde verder dan dat uit Groningen. 
 

Van beide zendmasten zou het signaal versterkt moeten worden om in de hele provincie een goed signaal te hebben. 
 

Dit is heus wel bekend bij KPN, naar er wordt steeds verwezen naar de vergunning. We komen zo dus niet aan een goede dekking in het hele land. 

Reputatie 7
Badge +28

@HeSm58 

 

Volgens de website fmsscan.org ligt Groningen hemelsbreed op 24 km van Holwierde en Smilde op 59 km. Groningen zou met 62 dB bij jou moeten binnenkomen en Smilde op 56 dB. 

 

Als bij jou Smilde nu harder binnenkomt dan Groningen lijkt het erop dat jouw antenne niet helemaal goed uitgericht is richting Groningen. Heb je daar al wat mee geëxperimenteerd? 

 

Zoals al eerder geschreven verwacht ik niet een sterker signaal in de toekomst. Maar een Funke Yagi-Antenne gaat bij jou wel helpen, mits goed uitgericht natuurlijk. 

 

Reputatie 7
Badge +28

@HeSm58 

 

Ik heb TV Noord en Omrop Fryslan nu al twee dagen storingsvrij hier in Zuid-Oost Drenthe op kanaal 40. Met dit koude en heldere weer is bij mij de ontvangst juist beter dan bij andere weersomstandigheden. 

En ik zit ongeveer tweemaal zo ver van de zendmast als jij in Holwierde. 

 

Heb je al wat aan jouw antenne bijgedraaid? 

 

IK heb een rondom gevoelige antenne en doet het prima voor zowel de Nederlandse/Regionale als de Duitse zenders, behalve Groningen (Tv Noord en Friesland). Het namelijk altijd goed geweest tot een paar weken terug.

Reputatie 7
Badge +28

Die antenne is dan prima te gebruiken voor Duitsland en de zenders van Smilde. Maar voor TV Noord en Friesland blijf ik jou dan toch een richtantenne adviseren, bv de eerder genoemde Funke Yagi. 

 

Overigens gebruik ik voor TV Noord en Friesland (op de TV in mijn hobbykamer) een oude haaienvin antenne. Dat is ook niet bepaald een richtantenne. En toch zit ik op zo'n 50 km van de zendmast in Groningen af. 

IK heb een rondom gevoelige antenne

Kun je daar iets meer over vertellen, met name de polarisatie ben ik benieuwd naar.

In Nederland is alles verticaal,  in Duitsland komt het beiden voor.

Niet dat deze info een verklaring voor alles geeft maar toch mogelijk weer een stukje van de puzzel.

En, ook belangrijk, hoe staat de antenne en wat staat er in de buurt ?

(waarom is mijn regelafstand zo groot ???)

 

Reputatie 7
Badge +28

IK heb een rondom gevoelige antenne en doet het prima voor zowel de Nederlandse/Regionale als de Duitse zenders, behalve Groningen (Tv Noord en Friesland). Het namelijk altijd goed geweest tot een paar weken terug.

 

@HeSm58 

Ik heb hier in mijn woonplaats geen signaalverandering opgemerkt op kanaal 40. Mogelijk is er toch iets veranderd aan jouw antenne. Misschien is het tijd om te investeren in een nieuwe antenne?Â