Beantwoord

DVB-T2 HEVC receiver met opnamemogelijkheden?

  • 10 July 2019
  • 17 reacties
  • 519 keer bekeken

Reputatie 2
Sinds 9 juli 2019 heb ik geen FTA NPO 1, 2 en 3 (alsmede FTA radio zenders) ontvangst meer. Mijn situatie is als volgt:
  • Sony DVD- recorder:
  • Sharp LCD tv
  • Digitenne-receiver met binnenantenne
De apparatuur zijn met elkaar verbonden met scart-kabels. Voor het opnemen van programma's programmeerde ik zowel de receiver als de dvd-recorder. Sinds jaar en dag heb ik geen tv-abonnement en kon tot voor kort dus alleen de FTA-zenders ontvangen. Mijn gewenste situatie is:
  • kunnen blijven gebruiken van de dvd-recorder;
  • opname-mogelijkheden van de FTA-zenders
Welke apparatuur moet ik hiervoor aanschaffen? Is de XORO HRT 7620 DVB T2 - receiver geschikt? En welke (binnen)antenne is geschikt?
icon

Beste antwoord door PeterG 10 July 2019, 14:18

Bekijk origineel

17 reacties

Mogelijkheid:

Ze hebben allemaal HDMI (voor HD kijken op je tv met HDMI)

De XORO 7620. Die kan opnemen als je er een usb-memorystick of usb-harddiscdrive aan hangt. Heeft 1 tuner, dus als je wat opneemt kun je niet iets anders kijken.
1 x SCART, 1 x HDMI
Via aangesloten HDD wordt in HD opgenomen.

Te koop via: http://amazon.de .
Reputatie 2
Bedankt voor je reactie!! Kan ik deze tuner gewoon verbinden met de digitenne (binnen)antenne?? Ik begrijp dat ik de tuner via een scart-kabel kan aansluiten op de DVD-recorder. Het zou er dus op neer komen dat de digitenne-receiver wordt vervangen door de XORO 7620?
Je kunt gewoon dezelfde antenne blijven gebruiken. Mijn antenne uit 2006 werkt ook nog prima (alles 100 % signaal).
Mogelijk zul je de antenne (iets) moeten verplaatsen want ontvangst is met het nieuwe systeem een beetje (echt een beetje) kritischer.

Ja, je oude digitenne-receiver kun je naar de milieustraat brengen want die doet natuurlijk nooit meer iets 😉
Het is dus idd een vervanging.

Succes! 😎 .
Reputatie 2
Hartelijk bedankt voor de snelle reactie!!!😉Ik ben enthousiast over dit forum waarvan ik voor het eerst gebruikmaak. Waarschijnlijk zullen er nog veel vragenstellers volgen nu de Randstad aan beurt is voor deze omschakeling van Digitenne
Reputatie 7
Hallo @Hans-Eric, welkom op het KPN forum. Leuk dat je hier een vraag stelt! Je hebt meteen al een van onze deskundigen getroffen, top!

Mocht je nog eens een vraag hebben, kom gerust nog eens langs. Hier wordt veel kennis en informatie gedeeld 🙂
Reputatie 2
Hallo Nadia, Bedankt voor je reactie!!😉Ik had ook al aan PeterG geantwoord dat ik enthousiast was over zijn vlotte en adekwate antwoord. Toch heb ik wel een vraag en die heb ik ook aan jullie team gesteld maar het antwoord is mij niet helemaal duidelijk. Hoe kan ik naar mijn topic gaan anders dan via de link bij reacties. Stel dat er niemand reageert, hoe kan ik dan mijn topic terugvinden. Überhaupt zullen er in deze dagen veel vragen bij jullie terecht komen inzake het niet ontvangen van radio- en tvsignalen via digitenne. Wat is dan een goed trefwoord om mee te zoeken?
Je kan je eigen topics en reacties altijd terugvinden via je profiel. Klik maar eens op de oranje avatar met de H (net als bij je reactie) helemaal boven in de groene balk rechts naast 'stel je vraag' 😉 .
Ook vouwt het uit als je met de muis over je avatar bij je berichten gaat. Dan kun je klikken op X topicx of X reacties bijvoorbeeld.

Wat betreft die topics en reacties over Digitenne: ik zou gewoon bij de rubriek Digitenne kijken.
https://forum.kpn.com/digitenne-12
Reputatie 2
Dat jullie werk in een behoefte voorzien is wel duidelijk. Zie navolgend antwoord van de rijksoverheid op mijn vraag hoe de overheid denkt te reageren als er een ramp gebeurt.
Uw kenmerk is EM1259402.

Geachte heer / mevrouw,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail waarin u vraagt naar de ontvangst van free-to-air televisie.

Deze informatie is niet beschikbaar bij de rijksoverheid. Er is mogelijk in enkele provincies iets veranderd in de standaard waarin wordt uitgezonden. Wellicht kunt u op internet meer informatie hierover vinden.

Ik vertrouw erop dat ik u voldoende heb geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Informatie Rijksoverheid via https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier, bellen met 1400 of gebruik maken van onze social media kanalen op Facebook, Twitter en WhatsApp, zie https://www.rijksoverheid.nl/contact.

Met vriendelijke groet,


Michiel Bootsma
Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid

Ik hoor graag of u tevreden bent over mijn reactie.

U kunt deelnemen aan het tevredenheidsonderzoek door te klikken op de volgende link: https://www.kcmsurvey.com/qSwu0d44e2ce30e1dd09b29eebaeMaSd?AgentID=1231&Datum=20190711&InteractieID=EM1259402&Onderwerp=Media+en+publieke+omroep
Reputatie 7
Bedankt wederom @PeterG, voor het snelle antwoord. Ik heb daar niks aan toe te voegen.

Wat een mooie compliment, @Hans-Eric. Heel leuk om te lezen dat je enthousiast bent over ons forum 😊 Hier vind je met dank aan vele forumgebruikers de meest actuele en uitgebreide kennis over uiteenlopende vragen, die gerelateerd zijn aan KPN-producten. Mede door alle reacties, vragen en wensen kunnen we elke dag weer onze mooie producten nog bijzonderder maken. Dus mocht je een vraag hebben, kun je de bovenstaande zoekbalk gebruiken. Misschien is het hier al eens behandeld. Of maak gerust een nieuw topic aan. We helpen je hier graag!
Reputatie 2
Haarlem; Op vrijdag 2 augustus op je advies een XOro HRT7620 gekocht. En op 3 augustus na veel ergernis weer naar Amazon geretourneerd. Op mijn tv en dvd/videorecorder zijn geen HDMI aansluitingen. Wel scart-aansluitingen. Na de Xoro via scart-kabels te hebben aangesloten kreeg ik bij zender zoeken (bij de commerciële zenders) “geen ontvangst; versleuteld” in beeld. Mijn bedoeling was echter alleen NPO1,2,3 en NH te ontvangen. De kanalen (???, 191, 192, 193) kreeg ik niet in beeld en kon deze dus ook niet selecteren. Navraag bij een tv-winkel leerde mij dat de ontvangst hier in Haarlem niet meer mogelijk is (alleen via Ziggo-gecertificeerde providers). Is dat waar? Als ik toch weer een poging met een XOro HRT7620 waag. Hoe moet ik die dan upgraden? Via pc/laptop? Hoe krijg de relevante kanalen in beeld zodat ik die kan kan selecteren? Of is überhaupt niet mogelijk?
Hé, ook welkom op 't forum Hans-Eric.
Heb je op m'n Breedbeeldweetjes ook al van een antwoord voorzien.
https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dvb-t2-in-nederland-welke-ontvanger-is-geschikt-voor-het-gratis-npo-pakket/comment-page-2/#comment-2193

De Xoro 7620 en ook de 8720 hebben opnameondersteuning.
Echter heeft alleen de 7620 nog een SCART aansluiting en de 8720 heeft dat niet. Die heeft alleen HDMI. Wat al 14 jaar een norm is overigens. Een TV zonder hdmi is al best oud. Ook qua ondersteunde techniek (geen HD enzo).

Er zijn relatief nog weinig ontvangers met SCART die de HD norm DVB-T2 HEVC ondersteunen overigens.
Reputatie 7
Badge +28
De vraag was ook hier gepost en beantwoord:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/ontvangst-van-npo-1-2-3-op-xoro7620-477535#post803120

Maar Peter kan hier wel mooi bevestigen dat de ontvangst van kanaal 39 in Haarlem goed mogelijk is.
Maar Peter kan hier wel mooi bevestigen dat de ontvangst van kanaal 39 in Haarlem goed mogelijk is.

Komt hier prima binnen.

Maar voor de Xoro kan het zeker nodig zijn eerste een update te doen. (via de LAN met internet)

@Hans-Eric

Die dvd/hdd-recorder is niet meer nodig. De Xoro 7620 neemt op als je een SSD drive in de usb steekt.
Reputatie 2
Na een maand prima te hebben gefunctioneerd geeft de XORO op 17 september aan geen ontvangst te krijgen van NPO1,2,3 en TV NH. Kan één van jullie aangeven wat er aan de hand is?
Reputatie 7
Badge +28
Er is vandaag een frequentie-wissel geweest.

Even opnieuw scannen op kanaal 34.
Reputatie 2
Bedankt voor je snelle reactie!!!! Het is gelukt.
Reputatie 7
Hah @Hans-Eric, daar ben je weer. Fijn dat Noordzee je zo snel te hulp schiet, topper 🙂

Reageer