DVB-T2 Nederland versus DVB-T2 Duitsland

  • 21 September 2019
  • 56 reacties
  • 2661 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Das DVB-T2-Angebot: Das kann der neue Standard

DVB-T2 HD bietet im Vergleich zu seinem Vorgänger zahlreiche Verbesserungen. Insgesamt soll der neue Sendestandard besseres und komfortableres Fernsehen ermöglichen. Außer der Übertragung des Fernsehbilds in HD-Qualität gibt es weitere Verbesserungen, von denen Sie profitieren:
  • Schnelleres Umschalten zwischen den Programmen
  • Mobile Nutzung möglich
  • Stabilere Signale für besseren Empfang
  • Bis zu 40 Programme empfangbar
Waarom zijn de zijn deze verbeteringen hier niet aanwezig ?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

56 reacties

Reputatie 1
Is niet helemaal waar hoor.

Ik ontvang hier met mijn 55" Philips TV (265/hevc) ook de Duitse publieke zenders.
Met het overschakelen van zenders is er geen verschil, duurt even lang als bij Digitenne.
Reputatie 6
Badge +4
Ik denk dat wordt bedoeld dat het omschakelen ten opzichte van DVB-T sneller is geworden. Eerlijk gezegd: Geen idee, het lijkt me vooral een ontvanger kwestie.

Mobiele ontvangst kon met DVB-T ook al, zij het met een speciale ontvanger. Daarbij: Wie gebruikt dat?
Reputatie 5
Badge +4
Hier is het "zappen" aanmerkelijk trager geworden en gek genoeg van stabilere signalen is echt geen sprake dat was bij dvb-t beter. Nu moet ik wel zeggen dat de keuze van kpn voor de ontvangers hier grotendeels debet aan is.
DvBT en T2 is toch mobiel toepasbaar in boot of caravan noem maar op of begrijp ik het stukje mobiel gebruik verkeerd?

Het aantal kanalen dat ligt bij de aanbieder.
Reputatie 6
Badge +4
Zowel het trage zappen als de stabiliteit die minder is als bij DVB-T zijn specifieke problemen die niet aan de DVB-T2 standaard liggen. Er komt nog wel nieuws over de ontvanger en/ of aanpassingen aan het netwerk maar het is wel een kwestie van lange adem. Ik ben bang dat het voor een groep klanten mosterd na de maaltijd is.

Mobiele ontvangst is inderdaad op twee manieren te lezen. Ik ging uit van echt mobiel dus met snelheid omdat statisch mobiel met DVB-T allang normaal was. Dan is het geen verdienste van DVB-T2.

Maar misschien lees ik het verkeerd, ik vind het sowieso weinig concreet.
Mobiel als in een bewegend voertuig of vaartuig daarvoor mist er context. En daarbij alleen nuttig voor pasagiers.
Voor Nederland zal dat heel lastig zijn zeker in de gebieden met weinig antennes en de naar wat ik lees hogere richtgevoeligheid. Ik kan me bijna niet voorstellen dat Duitsland meer masten heeft staan.

Uit de eerdere opmerking van DVBT-combiner begrijp ik dat er hardware bestaat die net als autoradio's de sterkste zender kiest.

Het zappen zal software/ hardware gerelateerd zijn.
Reputatie 5
Badge +5
Wat ik begrijp staan in Duitsland niet meer masten, maar zenden ze vaak op een hoger vermogen uit dan in Nederland, en staan ze hoger opgesteld.
Voor de KPN ontvanger is door een moderator aangekondigd dat volgende maand meer duidelijk wordt over de software update. Wat betreft eventuele aanpassingen aan het netwerk wordt het in ieder geval afwachten tot na oktober, omdat volgende maand nog frequentiewijzigingen worden gedaan.
Reputatie 7
Badge +28
Ik kan hier zowel Nederland als Duitsland ontvangen via DVB-T2. Ik merk niet zoveel verschil op mijn FTA-ontvanger. De beeldkwaliteit is in Nederland zelfs nog iets beter als in Duitsland, maar ook in Duitsland is dat prima geregeld.

Dat er 40 zenders te ontvangen zijn tegenover ongeveer 33 heeft te maken met het aantal gebruikte frequenties. En het is ook niet zo dat in heel het land 40 zenders te ontvangen zijn. In de regio die aan Drenthe grenst bijvoorbeeld niet. Maar dan blijft er ook in Duitsland nog ruim voldoende over, het grote voordeel van Duitsland is dat het aantal vrije zenders een stuk hoger ligt,
In Nederland zijn er uiteraard ook meerdere vrije regionale zenders/omroepen echter kan of mag je enkel de omliggende regionalen ontvangen.

Is het aantal freqeunties niet juist de belemmering onstaan door de omzetting en verband houdend met andere ontwikkelingen.
Reputatie 7
Badge +28
Het aantal beschikbare kanalen is verminderd als gevolg van de toekomstige verdere uitrol van 5G-internet. De kanalen 49 t/m 60 zijn per 1 januari 2020 niet meer beschikbaar. Maar dat geldt dacht ik internationaal.

In de grensstreken zijn niet alle kanalen 21 t/m 48 beschikbaar voor nationaal gebruik beschikbaar. Want behalve met andere regio's In Nederland moet er dan ook rekening worden gehouden met de gebruikte frequenties van over de grens.
Reputatie 6
Badge +4
Mobiel als in een bewegend voertuig of vaartuig daarvoor mist er context. En daarbij alleen nuttig voor pasagiers.
Voor Nederland zal dat heel lastig zijn zeker in de gebieden met weinig antennes en de naar wat ik lees hogere richtgevoeligheid. Ik kan me bijna niet voorstellen dat Duitsland meer masten heeft staan.

Uit de eerdere opmerking van DVBT-combiner begrijp ik dat er hardware bestaat die net als autoradio's de sterkste zender kiest.

Het zappen zal software/ hardware gerelateerd zijn.

Inderdaad alleen nuttig voor passagiers zoals in een bus of boot. De ontvangers waarop ik doelde had een diversity systeem waarmee het signaal uit meerdere antennes wordt afgenomen/ geschakeld en waarschijnlijk iets om frequentie shift door doppler effect aan te kunnen.
Reputatie 6
Badge +4
Dat er 40 zenders te ontvangen zijn tegenover ongeveer 33 heeft te maken met het aantal gebruikte frequenties. En het is ook niet zo dat in heel het land 40 zenders te ontvangen zijn. In de regio die aan Drenthe grenst bijvoorbeeld niet. Maar dan blijft er ook in Duitsland nog ruim voldoende over, het grote voordeel van Duitsland is dat het aantal vrije zenders een stuk hoger ligt,
Het aantal FTA zenders van de Duitse publieke omroep bedraagt ca. 14 waaronder 3e netten van de aangrenzende deelstaten. Hiervoor worden landelijk 3 etherkanalen gebruikt. De zendmasten zijn van oudsher vrij hoog en het bereik met dakantenne is daardoor landelijk.

In de grootstedelijke steden gebieden zijn 3 extra etherkanalen met commerciële zenders te ontvangen via een abonnement dat 19 zenders omvat. Daarnaast 5 FTA shopping zenders en Bibel TV.

Digitenne heeft geen shopping zenders en zo bezien is het Duitse aanbod qua aantal dus best vergelijkbaar.

Er zijn in Duitsland voor de overgang naar DVB-T en T2 nooit "nieuwe" masten gebouwd maar bij de overgang naar DVB-T2 zijn wel een aantal locaties in gebruik genomen die ooit door laag vermogen commerciële zenders werden gebruikt zoals Münster en Osnabrück Stad.
Reputatie 7
Badge +28

Het aantal FTA zenders van de Duitse publieke omroep bedraagt ca. 14 waaronder 3e netten van de aangrenzende deelstaten.
Digitenne heeft geen shopping zenders en zo bezien is het Duitse aanbod qua aantal dus best vergelijkbaar.


Op dit moment ontvang ik vijf verschillende Nederlandse FTA zenders tegenover (bij goede weersomstandigheden) veertien Duitse zenders. Daarbij ook zenders als ARTE en Phoenix die vaak mooie programma's uitzenden.

Het Duitse FTA aanbod is dan toch uitgebreider dan het Nederlandse FTA-aanbod?
Reputatie 6
Badge +4
Het Duitse publieke omroep FTA aanbod is zeker veel groter maar de vergelijking gaat tussen het totale aanbod als betalende abonnee.

In dat geval biedt Digitenne evenveel zenders als het Duitse Freenet als ik de shopping zenders niet meetel (die zenden begrijpelijk ook FTA uit).

Freenet kost ongeveer de helft echter daarin zitten 9 zenders minder dan in het betaalde NL gedeelte en alle hardware moet zelf aangeschaft worden.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb mij iets verder verdiept in de materie en heb begrepen dat in tegenstelling van Duitsland KPN heeft gekozen om QAM256 ipv. QAM64 modulatie toe te passen. Dit is niet noodzakelijk voor het aantal zenders, maar heeft wel tot gevolg dat dit véél storing gevoeliger is en wat betreft de afscherming van de ZTE ontvanger heb ik niet zo'n hoge pet op, een volledig plastic bakje.
Reputatie 5
Badge +5
Zoals ik het begrijp gaat het inderdaad niet om het aantal zenders, maar om de hoeveelheid data: met qam256 kan (bijna) het hele zenderpakket in full hd worden uitgezonden. Het lijkt erop dat dit teveel vergt van het zenderpark: meer data betekent foutgevoeliger. De met het abonnement meegeleverde ontvangers lijken tekort te schieten in rekenkracht , bijvoorbeeld met schommelingen in signaal.
Reputatie 5
Badge +4
Meer bandbreedte
Als dit gebeurt is, komt er via dezelfde capaciteit die UPC voor digitale televisie gebruikt meer bandbreedte voor de uitbreiding van digitale zenders, HD-kanalen of Video on Demand beschikbaar. Op één frequentie met QAM256 modulatietechniek kan men 50,6 Mbit/s aan data gebruiken, bij QAM64 is dat slechts 38 Mbit/s. Een groot nadeel is er ook. QAM256 is veel storingsgevoeliger. Elk gebruik van slechte coaxbekabeling in de huiselijke omgeving wordt bij digitale televisie genadeloos door blokvorming in de ontvangst of zelfs algehele ontvangstuitval afgestraft.
Bij ziggo zijn er veel problemen geweest met de overgang naar QAM256.
Het lijkt mij voor ether uitzending zeker minder geschikt.
Reputatie 6
Badge +4
Klopt helemaal sailorbobby. Ik heb mij er vanaf het moment dat ik op mijn TV zag dat het 256QAM was over verbaasd. Het verschil in benodigde signaalsterkte is door de efficiëntere techniek achter DVB-T2 niet zo heel groot maar in lastige ontvangst omstandigheden kan het opbreken.
In technische documenten over DVB-T2 wordt deze modulatie als gevoelig aangemerkt en is het meest geschikt voor dakantenne ontvangst.

Maar goed: Er is al volop discussie over gevoerd en moeilijk uit te komen: De consequentie van 64QAM is tot 50% minder bandbreedte dus een offer brengen in beeldkwaliteit of aantal zenders.

Iemand die door een simpele verplaatsing van de antenne de benodigde verbetering bereikt zal de huidige keuze het beste vinden. Iemand die geen goede ontvangst meer kan bereiken zou misschien liever een paar weinig bekeken zenders in standaard definitie/ SD hebben?
Reputatie 6
Badge +4
Correctie: Tot 30% minder bandbreedte.
Reputatie 7
Badge +28
Op Sat4all hebben we ook een uitgebreide discussie over dit onderwerp gehad.

Net als een aantal anderen daar zit ik niet te wachten op een slechtere beeldkwaliteit. Tenslotte gebruik ik DVB-T2 ook in de huiskamer en daar wil ik bij voorkeur een perfecte beeldkwaliteit. Ik heb dan ook geen belang bij QAM64. Dat zou een verslechtering van de beeldkwaliteit opleveren.

Ik begrijp jou (sailorbobby) natuurlijk wel en ook een aantal anderen die nu geen goede stabiele ontvangst kunnen krijgen met hun Digitenne-apparatuur.

Maar naar mijn mening ligt dit aan de gebruikte ontvangers. Zoals sailorbobby ook heeft ervaren, heb je met een goede FTA-ontvanger geen last van verstoringen.

Ik blijf erbij dat er een oplossing moet komen met betrekking tot de huidige ontvangers. Als dit niet softwarematig kan, dan maar een nieuw type ontvanger erbij. (Voor klanten die veel last hebben van storingen.)
Reputatie 5
Badge +4
QAM64 wil niet automatisch zeggen slechtere beeld kwaliteit. Is maar net hoeveel kanalen je in een bouquet zet. Maar kwaliteit is ook ongestoorde ontvangst. In Duitsland is het beeld ook prima en werkt wel met QAM64. Ik weet niet hoeveel ze daar per bouquet in zetten. De huidige huurontvangers voldoen vaak niet met de huidige uitzendtechniek en als dit te lang duurt gaat het veel klanten kosten, als het al niet is gebeurt.
Reputatie 5
Badge +5
Met een FTA ontvanger zul je minder snel last hebben van verstoringen, uitsluiten kun je ze niet. Na de laatste frequentiewijziging -en gelijke plaatsing van de antenne- stond ook met de hier gebruikte Xoro het beeld stil door signaalschommelingen. Met alleen een betere ontvanger zijn de ontvangstproblemen niet opgelost.
Reputatie 5
Badge +4
Op Sat4all hebben we ook een uitgebreide discussie over dit onderwerp gehad.

Net als een aantal anderen daar zit ik niet te wachten op een slechtere beeldkwaliteit. Tenslotte gebruik ik DVB-T2 ook in de huiskamer en daar wil ik bij voorkeur een perfecte beeldkwaliteit. Ik heb dan ook geen belang bij QAM64. Dat zou een verslechtering van de beeldkwaliteit opleveren.

Ik begrijp jou (sailorbobby) natuurlijk wel en ook een aantal anderen die nu geen goede stabiele ontvangst kunnen krijgen met hun Digitenne-apparatuur.

Maar naar mijn mening ligt dit aan de gebruikte ontvangers. Zoals sailorbobby ook heeft ervaren, heb je met een goede FTA-ontvanger geen last van verstoringen.

Ik blijf erbij dat er een oplossing moet komen met betrekking tot de huidige ontvangers. Als dit niet softwarematig kan, dan maar een nieuw type ontvanger erbij. (Voor klanten die veel last hebben van storingen.)
Reputatie 5
Badge +4
@Noordzee Naar ik begrijp kijk jij FTA naar Digitenne, met omschakeling op QAM64 merk jij helemaal niets van slechtere beeld kwaliteit. De NPO en regio passen makkelijk in HD in de RTS.
Duitsland zet er 6 HD kanalen in. Het gaat mij om de abbonnees die tegenwoordig dik betalen om een minder produkt te ontvangen. Het voldoet op dit moment niet aan de normale eisen.
Ik lees al een tijdje mee en wil niet de indruk wekken dat ik het topic negeer. Ik heb alleen geen antwoorden.
KPN heeft dit project nu voor een groot deel afgerond en er zal geëvalueerd worden. Wat de uitkomst daar van is, is voor mij pure speculatie en daar begin ik niet aan.
Als er nieuwtjes zijn of er zijn structurele verbeteringen bekend zal ik dat uiteraard bekend maken.