dvb-t2 systeem, dvb-t ouderwets?

• 9 januari 2012
  • 13 reacties
  • 17967 keer bekeken

Nederland is te snel overgestapt naar het dvb-t systeem. Dit systeem is eigenlijk verouderd. Net zoals DAB. De DAB zenders worden op termijn uitgeschakeld. De NPO (Nederlands Publieke Omroep) stapt over naar DAB+ waar veel meer zenders op kunnen dan DAB, een systeem dat ontwikkelt is in de jaren '80. Het zou mooi zijn dat KPN overstapt naar het nieuwe dvb-t2 systeem. Alleen een groot nadeel is dat dan alle ontvangers vervangen dienen te worden. Maar daarvoor krijg je wel veel terug. De vraag is echter dat de vrije FTA zenders (NPO) zenders wil mee willen gaan naar dit nieuwe systeem. Anders moet je met 2 systemen gaan werken, NPO dvb-t systeem en de andere zenders (betaal tv) met dvb-t2 systeem. Met analoge TV van de NPO zenders zag ik veel meer details dan Digitenne dat bied. KPN adverteerd met Digitale kwaliteit, maar in wezen zegt dat niet zoveel. Het gaat om hoeveel bandbreedte er gebruikt wordt. Canal Digitaal gaat geleidelijk aan wel naar een andere systeem qua ontvanger en doet aanbiedingen richting de klanten zodat ze verleid worden om een nieuwe ontvanger te kopen in combinatie met abonnement. Een goede zet is dat KPN over stapt naar het nieuwe digitale systeem zodat ze meer zenders kunnen aanbieden.     KPN komt voorlopig niet met hd-televisie via Digitenne

Door Dimitri Reijerman, zaterdag 5 september 2009 12:08, views: 33.892

KPN heeft voorlopig geen concrete plannen om hd-televisie via Digitenne uit te gaan zenden. Om dit mogelijk te maken zou het telecombedrijf moeten overstappen naar mpeg4-compressie, een techniek die onder de dvb-t2-standaard valt.

In toenemende mate zijn hd-televisies op de Nederlandse markt niet alleen uitgerust met een dvb-t-tuner die de huidige mpeg2-streams van Digitenne kan decoderen, maar ook met mpeg4/H.264-streams die volgens de dvb-t2-standaard ook hd-kwaliteit kunnen leveren. KPN-woordvoerder Steve Hufton bevestigt aan Tweakers.net dat KPN voorlopig geen plannen heeft om hd-televisie via dvb-t2 te gaan aanbieden. "Digitenne zal voorlopig geen hd gaan uitzenden. Het is in de markt gezet om tegen een lage prijs toch een compleet programma-aanbod aan te kunnen bieden", aldus de zegsman.

Volgens Hufton zijn er diverse redenen waarom KPN de stap naar hd-tv via Digitenne nog niet maakt. Zo wil de provider zijn klanten - die veelal nog over een decoder beschikken die uitsluitend met mpeg2 kan omgaan - niet gaan dwingen om een nieuwe settop-box te laten kopen. Daarnaast zou de overstap KPN dwingen tot het doen van hoge investeringen. De overstap naar mpeg4-compressie zou wel als voordeel kunnen hebben dat het programma-aanbod breder wordt, omdat een tv-kanaal minder ruimte vereist.

Op de langere termijn zal er vermoedelijk wel een omslagpunt komen om hd-televisie via Digitenne te gaan verspreiden, zo stelt Hufton. KPN zou de ontwikkelingen rondom de nieuwe dvb-t2-standaard nauwgezet volgen. Daarbij kijkt het telecombedrijf onder andere naar het Verenigd Koninkrijk. In dat land heeft onder andere de BBC al een free to air-zender in de lucht op basis van mpeg4-compressie.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/62292/kpn-komt-voorlopig-niet-met-hd-televisie-via-digitenne.html

13 reacties

USLAND EN DUITSLAND OOK GEHEEL OVER OP DVB-T2Kijkers in Nederland en België met de mogelijkheid om het DVB-T pakket uit Duitsland te ontvangen, moeten binnen een paar jaar de daarvoor gebruikte tuners vervangen door een DVB-T2 variant. Steeds meer landen schakelen over op DVB-T2.

De Duitse DVB-T signalen komen vrij ver Nederland en België binnen en kijkers die in het oosten wonen, kunnen met een buitenantenne een fors aantal Free To Air-zenders uit Duitsland ontvangen. Dit staat geheel los van Digitenne van KPN waar al tijden geen Duitse zenders meer op worden uitgezonden. Duitsland schakelt in de loop van 2014 geheel op DVB-T2 over, een bandbreedtebesparende techniek met MPEG-4 modulatie die tevens HD mogelijk maakt. Tegen die tijd moeten kijkers hun apparatuur vervangen.

Dat moet iedereen in Rusland al snel doen, want dat land schakelt over op DVB-T2 en doet dit na een succesvolle test in vijf steden al in de loop van dit jaar. Veel landen maken een start met de nieuwe modulatietechniek. Ook in Frankrijk worden alleen nog DVB-T2 kanalen uitgeschreven en ook Groot-Brittannië moet in die richting gaan, terwijl Scandinavische landen het al grotendeels toepassen. In België worden ook al tests met DVB-T2 uitgevoerd. Eigenlijk vrijwel overal, behálve in Nederland want plannen om Digitenne naar DVB-T2 om te zetten, zijn er nog altijd niet. Dit terwijl er al een bandbreedtegebrek is voor DVB-T uitzendfrequenties, dat toekomstig alleen maar groter kan gaan worden en waarvoor de bandbreedtebesparende DVB-T2 techniek de enige oplossing is.Bron: http://www.totaaltv.nl/nieuws/7972/Rusland_en_Duitsland_ook_geheel_over_op_DVB-T2.html
Interessant de verschillen tussen de modulatie systemen DVB-T (MP2) en DVB-T2 (hd mp4).
Ik heb al jaren naar tevredenheid een actieve dmv 5v versterkte DVB-T buitenantenne voor de ontvangst van DVB-T kanalen op mijn Samsung met ingebouwde DVB-T (digitaal naar analoog) decoder voor het TV kijken naar de FreeToAir (FTA) kanalen ned 1 – 2 en 3.
Echter het probleem dat ik nu heb is dat hij na automatisch KANALEN zoeken en opslaan : over de kanalen 5-69 wel 91 diensten vindt waaronder veel FTA Duitse zenders zoals Vox , Eurosport, Einslive, ARTE, KikaBeo en ook de voor digitenne CoNax gecodeerde Nederlandse RTL4 , 5, 6, Veronica plus DAB radiozenders enzo voort,
!!! Maar ineens geen zenders NPO1 , NPO2 , NPO3 meer !!!
Terwijl ik dat voorheen wel kon kijken en deze 3 publieke omroepen (zoals de naam al doet vermoeden vrij voor het publiek toegankelijk zouden moeten zijn) volgens de overheid en KPN wel vrij als fta kanalen zouden moeten worden doorgegeven in Nederland .
Aan de locatie vd buitenantenne kan het haast niet liggen die is hoog & vrij buitenkant bovenste 3e etage vh flatgebouw.
Weet U of dit vaker voorkomt. Is er iets veranderd aan de fta doorgifte van Ned 1/2/3 via het KPN digitenne netwerk door KPN waardoor deze niet meer gratis zijn te ontvangen op het DVB-T netwerk ?

*Admin: Dubbele topics verwijderd
Reputatie 7
Hallo Pascal. Er is niets veranderd aan de doorgifte van de NPO zenders. Dat is hetzelfde als de laatste jaren.
P.S. waarom heb je opnieuw gescand? Dat zou niet nodig moeten zijn.
Stel bij het scannen wel in dat je alleen de FTA zenders wilt vinden/hebben. Anders heb je ook de gecodeerde zenders en dat is niet nodig las ik in alinea 1.
Lukt het niet om de NPO met automatisch zoeken te krijgen stel ze dan handmatig in (zie evt. gebruiksaanwijzing van je toestel). Voor frequentie/uhf kanaal: radio-tv-nederland.nl/digitenne.

p.s. in de tweede helft van 2017 wil de NPO in dvb-t2 en hd gaan uitzenden. Dat zal gebeuren in de H.265 (ook wel HVEC) norm binnen t2. Mogelijk dat je tv dat niet ondersteunt. Tegen die tijd zullen er echter vast losse ontvangertjes met die mogelijkheid in de winkel liggen.
Hallo Peter bedankt voor uw snelle reactie. Je bent de eerste de heeft gereageerd op dit FTA NPO 1/2/3 ontvangst probleem.
"Waarom ik opnieuw gescand de kanalen naar beschikbare diensten gescand heb ?" was omdat de oude DVB-t kanalen scan sinds mijn verhuizing niet meer up to date was of op de nieuwe woonlocatie (koopappartement) niet functioneerde.
De scan op mijn oude ex huurwoning dateerde van aug 2014 toen ik dus nog gewoon op dezelfde tv (ik zal geen merk reclame maken) met dezelfde instellingen Ned 1/2/3 fta kon ontvangen.
Of je in kan stellen om alleen FTA diensten te zoeken weet ik niet. Maar hij vind dus wel +/- 20 fta Duitse zenders. De FTA duitse HD zenders van het daar deze zomer gelanceerde "Freenet" (zie bijgevoegde afbeelding kaartje) kan ik idd niet verwerken omdat mijn TV geen dvb-t2 of H265 of HVEC digitale signalen kan moduleren, De actieve antenne is in principe al wel DVB-T2 geschikt.
Fijn dat je duidelijk heb gemaakt dat de Ned fta kanalen nog gewoon via de oude standaard dvb-t1 gaan tot de tweede helft van 2017 (dat duurt dus nog bijna een jaar). Ik dacht namelijk dat het misschien aan de overgang op het nieuwe t2 zou liggen dat ik deze niet meer kan ontvangen met mijn dvb-t tv en android device.
Het enige wat ik nog kan proberen is handmatig (Manual) de frequentie en kanaalnum invoeren. Dmv jouw vermelde link. Het gekke hierbij is dat ik niet kan kiezen voor de kanalen 1-2-3 uit bouquet 1 groepje 1 waarin KPN deze omroepen apart heeft gezet. Maar het pas begint te lopen bij kanalen >5-6- enzo met de commerciele conax versleutelde omroepen uit de andere bouquetten.
Als het lukt laat ik het je weten.
Maar er moet bijna haast wel iets veranderd zijn in de uitzending via het KPN digitenne systeem van de FTA publieke omroep kanalen,sinds 2014 aangezien ik NIETS heb veranderd aan mijn apparatuur en instellingen in de oude prima wekende configuratie, met uitzondering van alleen een andere ontvangst qua hoogte bijna identieke woon-locatie.
Reputatie 7
Het verbaast me niet dat ik de eerste ben. Dit topic is stokoud, bijna bejaard: 4 jaar geleden geplaatst.

Er is echt niks veranderd in de uitzendtechniek/frequenties. Hier een ontvanger die 5 jaar oud is en die vind de zenders probleemloos. Ook een 10 jaar oude vind ze nog prima.

Wat je hiermee bedoeld " dat ik niet kan kiezen voor de kanalen 1-2-3 uit bouquet 1 groepje 1 " snap ik niet; tenzij je bedoelt dat ze er na een automatische scan niet inzitten (maar dat maakte je in je eerste bericht al duidelijk). Heeft je opmerking met het handmatig instellen van de zenders te maken dan kan ik het niet volgen. Heb al zo'n 100 x decoders voor mensen ingesteld op digitenne of herscans gedaan, maar die beschrijving kan ik niet volgen.

Je moet bij de instelling op je tv gewoon één uhf kanaal invullen voor ALLE NPO zenders (1,2,3 en regio, inclusief de radiozenders daarvan). De uhf kanalen beginnen v.a. 21. Dus helemaal niet 1, 2, 3, 4, o.i.d. laags.
Kies bij het instellen van de zenders voor 'handmatig' en voor dvb-t. Uiteraard in de volgorde waarin je tv hierom vraagt. Bij handmatig kun je óf een frequentie invullen (één voor alle NPO dus) of een uhf kanaal. op radio-tv-nederland vindt je de uhf kanalen. Vraagt ie om een freq. (Philips bv) plaats dan hier even het uhf kanaal van je regio. Dan zoek ik de bijbehorende frequentie voor je op.
Volgens http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html hebben de publieke omroepen in provincie Gelderland waar ik woon (UHF) kanaal 42. De bijbehorende zendmast is volgens mij die van Doetinchem (34km hemelsbreed ten westen van mijn woonplaats Winterswijk) de frequentie die ik niet in hoef te voeren staat er ook bij : 642Mhz)
Zie afbeelding 1 (*)
Terug naar de TV : de antenne staat goed aan versterkt. Bij handmatig invoeren vul ik bij kanaal dmv de pijltoetsen het kanaal in 42 in. Zie afbeelding 2.
En druk op de rode knop om het handmatig zoeken te starten..........
Zie afbeelding 3 en 4 voor het resultaat.
------------------------------------------------------------------------------
| "Geen diensten gevonden. Controleer uw antenne." |
-------------------------------------------------------------------------------
De actieve DVB-T1 & DVB-T2 antenne heb ik gecontroleerd: hij kan zelfs in totaal [182 zenders !
ontvangen waaronder veel Duitse via de zendmast in Wesel die hemelsbreed 15 km verder weg staat dan die van Doetinchem.
Als het aan de antenne ligt, dan zou die bij het automatisch scannen de Nederlandse commerciële zenders zoals RTL allemaal ook niet moeten kunnen vinden , toch ? Maar die vind hij hetzij verssleuteld dus wel als beschikbare diensten. De enige die hij niet kan vinden hetzij handmatig / hetzij automatisch zijn bij mij dus nog steeds de FTA publieke omroep kanalen NPO 1/2/3.
Erg frustrerend dat het voor het verhuizen in 2014 wel lukte en ontvangen nu zelf met hulp van een expert en ervaringsdeskundige niet meer.
AAngezien ik voornamelijk naar het NOS journaal wil kijken en zo op de hoogte kan blijven van het nieuws :zijn de publieke omroepen meer dan voldoende TV voor mij.
Waarom de fta publieke omroepen bij mij thuis zijn verdwenen. Ik kan het niet verklaren ! :-(
As ik bij handmatig zoeken of elders bij deze stappen iets verkeerd heb gedaan of je een andere oplossing kan bedenken , moet je het maar zeggen.
PS In principe vind ik het zonde vh geld en ben ik niet van plan om een abonnement van € 14 per maand of te sluiten voor bv digitenne of een kabelabonnement voor enkel npo 1/2/3 . Als je als Nederlander in Nederland via de overheid opgelegd : recht hebt op de ontvangst van de 3 publieke omroep kanalen.
Afbeelding 3. Nogmaals." If message "could not be loaded" appears
Reputatie 7
Ik ken, uiteraard, alleen de ontvangers van kpn zelf én hoe het zit bij mijn Philips tv uit 2013.
Bij beide, als ik een uhf kanaal invoer en dan op zoeken klik gaat ie v.a. dat kanaal zoeken en niet het opslaan. Je zou eerder iets als opslaan moeten hebben.
Al die Duitse FTA zenders... kun je die wel zien?

NPO is via Digitenne juist gratis vanwege, inderdaad, het recht van gratis ontvangst van die zenders.
NPO is trouwens ook gratis via npo.nl. Alle TV zenders live en de radiozenders ook. Dus langs die weg kun je, vooralsnog, ook het journaal zien. En via gemist op npo.nl[/u] en via [url=http://nos.nl/]nos.nl.
GOED NIEUWS : Het is gelukt !
🆒
De verklaring voor het niet ontvangen is : toch de locatie van de buitenantenne en in mindere mate de manier van automatisch kanalen zoeken op mijn TV.
Nadat ik de ingebouwde tv dvb-t ontvanger had opgegeven, ben ik het op mijn pc gaan proberen.
Het klopt jou tip dat je ook NPO kan kijken via internet zou ook nog een alternatief zijn.
Maar ik had al in 2014 al een voor de PC geschikte DVB-t - USB 2.0 merk conceptronic ontvanger met WIndows driver en arcsoft TotalMedia TV gekocht.
Zie afbeelding 1 en evt de test van deze voor kpn digitenne geschikte ontvanger en gewaardeerde totalmedia software op :
https://nl.hardware.info/reviews/1426/4/test-16-ontvangers-voor-dvb-t-digitenne-conceptronic--kpn

De (female) ingang van deze USB DVB-t adapter heb ik niet op de meegeleverde kleine binnenantenne aangesloten, maar op mijn reeds versterkte duurdere buitenantenne.
Software & drivers geinstalleerd vanaf de meegeleverde CD-rom in WIndows 10. Yes: de Hardware werkte direct. Mooi het automatisch scannen binnen het programma Arcsoft media kon beginnen.
Zonder dat ik de antenne op mijn balkon had verplaatst vond conceptronic na 12 minuten heel verassend maar gelukkig wel de FTA publieke omroepen NPO 1/2/3 en ook npo radiozenders 1/2/3/4/5 NPO Jazz, plus een regionale provinciale radio & tv omroep.
Zie afbeelding 2.
Daarna kon ik via de pc (Pentium i5 met Nividia videokaart) hetzij haperend weer naar NPO 1 en NPO2 kijken volgens mij naar het maandagavondprogramma "memories" als ik het me goed herinner.
Wat opviel was dat het bereik van de zender NPO2 dat op de pc met blokjes live wordt aangegeven sterk variëerde van 1 streepje (20%) tot 5 streepjes van de 5 (100%) .
Omdat het geluid ook stotterde en beeld vaak stilstaand wegviel ben ik buiten verder gaan experimenteren met: de positie van de DVB-T antenne.
De enige positie waarbij het ontvangende signaal op de pc stabiel bleef was: nog 1 meter hoger dan mijn balkon op de hoogste 3e etage nl tot net iets boven de allerhoogste rand van het DAK van het appartementencomplex. Daar heeft hij wel vrij uitzicht op het westen richting de zendmast van Doetinchem dat op mijn iets lager gelegen balkon net niet zo was.
Misschien dat de antenne daar ook minder last heeft van de storende invloed van bv in en uitgaande 4G lte mobiele data signalen want die net als wifi signalen zijn er wel veel.
Nu ik had ervaren dat een kleine verandering in de positie van de antenne zo veel invloed kon hebben op het te ontvangen mogelijk in sterkte variërende signaal , dacht ik dat ik op de nieuwe antenne positie het aansluiten op de ingang van de TV en opnieuw scannen ook wel weer een goede kans van slagen zou hebben.
Zo gezegd ,, zo gedaan.
En wat denk je ? Hoppa ! De Samsung tv heeft nu ook weer net zo als vanouds beeld & geluid van de publieke omroepen.
Zie afbeelding 3 & 4.
Als extra kers op de taart is bovendien niet alleen de ontvangst van het signaal maar ook het aantal gevonden FTA zenders gestegen van 182 (4 pagina's) naar 191 stuks (6 Pagina's) . Zie afbeelding 6.
PS
De beeldkwaliteit vind ik eigenlijk al best prima. Maar als het volgend jaar 2017 zover is dat NPO overstapt op DVB-T2 dan overweeg ik wel om als uitbreiding het dit systeem een DVB-t2 of H265 receiver erbij te kopen. Voordeel is dat de meeste daar ook een USB POORT in hebben zitten waarmee je TV uitzendingen kan opnemen en media kan afspelen.
Peter bedankt !
Met vriendelijke groeten van Pascal
Reputatie 7
Ten eerste: SUPER dat het gelukt is. Net op tijd voor Prinsjesdag ;)
Ten tweede: je hebt wel héle verhalen:D; desalniettemin voor mij ook boeiend. Ik ga ook altijd uitproberen met andere gelijkwaardige apparatuur.

Een aantal handelingen van je zouden ook mijn adviezen zijn geweest. Antenne anders richten, evt. andere ontvanger proberen (desnoods buren / buurtgenoten die ook Digitenne hebben vragen).

Nu ik had ervaren dat een kleine verandering in de positie van de antenne zo veel invloed kon hebben op het te ontvangen mogelijk in sterkte variërende signaal
Vertel mij wat. Soms kan zelfs 1 meter verplaatsen in horizontale richting al heel veel uitmaken. Ook is de actieve Digitenne-antenne richtinggevoelig. Dus draaien van de antenne kan zomaar 1, soms 2 streepjes ontvangst schelen.

Kennelijk is het ontvangertje bij je pc iéts gevoeliger dan die in je tv. Dat kan makkelijk verklaren dat die wel in eerste instantie de NPO zenders kon vinden. De antenne geeft wel versterking maar een zwak signaal kan natuurlijk nooit supersterk versterkt worden ;)

Inderdaad kan een flat aardig in de weg zitten. Mijn nicht woont op 9 hoog. Je zou zeggen hoog genoeg. Toch had ze nooit goede ontvangst van Digitenne, omdat ze net aan de andere kant van het gebouw woont t.o.v. de zendmast. En voor haar was de antenne net boven het dak 'brengen' helaas geen optie; de flat is 12 hoog... Ze hebben nu interactieve TV van KPN. (Dat is overigens goedkoper dan een abonnement op Digitenne i.c.m. internet van KPN)

Overigens kun je natuurlijk ook TV Oost op nr. 22 kijken. Die is ook ongecodeerd. En de radiozender van Oost beluisteren.

Een groot voordeel van wonen in de grensstreek als je een Digitennetuner hebt is inderdaad de grote hoeveelheid f.t.a. zenders in Duitsland. Overigens is Duitsland met de switch naar dvb-t2 H.265 bezig; dat zou in de loop van komend voorjaar voltooid zijn. DVB-T wordt dan uitgeschakeld in Duitsland. Dan kun je zeer waarschijnlijk de huidige hoeveelheid Duitse zenders niet meer ontvangen met je tv waar dvb-t2 H.264 in zit (info). Tenzij je tv jonger is dan een jaar 2, dan zou er wel H.265 in kunnen zitten. Je kunt wel, voor een paar tientjes, dan een los ontvangertje kopen (in Duitsland i.i.g.). Daar is m.i. ook NPO mee te ontvangen als die in dvt-t2 H.265 gaan uitzenden.
In Nederland levert i.i.g. het merk VU+ ook Digitenne ontvangers voor dvb-t2 H.265; die kunnen ook overweg met het huidige dvb-t. Opnemen kunnen ze ook. Wel prijzig: zo;n € 200. Maar dat kosten STB's die kunnen opnemen voor kabel ook (dvb-c2).

Kun je van die 191 zenders ze echt allemaal zien? In Duitsland zijn er nml zo'n 30 dan uiteindelijk alleen via internet te zien via een speciale dvb-t(2) ontvanger met LAN verbinding.

Enne, in de laatste alinea spreek je over dvb-t2 OF H.265 (ook wel HVEC). Het is echter dvb-t2 H.265, zonder of. Je hebt ook dvb-t2 H.264, wat waarschijnlijk in je toestel zit. Maar dat zal de nieuwe dvb-t2 H.265 zenders dus niet kunnen weergeven. Een systeem is tenslotte niet upwards compatibel.
Reputatie 7
Badge +11
zoek ook eens op "RTL stick"
( laat je niet misleiden door "RTL", dit is een hele andere RTL )
Reputatie 7
zoek ook eens op "RTL stick"KLIK
Re:
"Kennelijk is het ontvangertje bij je pc iéts gevoeliger dan die in je tv. Dat kan makkelijk verklaren dat die wel in eerste instantie de NPO zenders kon vinden. "
Ja het automatisch scannen dmv pc ontvanger gaat kennelijk iets gevoeliger dan op mijn tv van 2007. Het scannen vh hetzelfde aantal kanalen duurde ook langer; alsof hij meer de tijd nam om ook bij zwakke signalen stil te staan ipv deze over te slaan. Met als gevolg dat bij de in 1è instantie dezelfde positie vd antenne hij de publieke omroepen wel heeft kunnen registreren en opslaan.
Wat betreft de 191 zenders daar zitten ook Duitse internetvarianten tussen ja maar van alle gevonden normale ftair kanalen kan ik ze allemaal goed weergeven.
Ik beheers redelijk goed de Duitse taal, aangezien dit een verplicht vak was op het VWO net als Frans en Engels tot/met het 4è jaar. Verder ga ik ook vaak in Duitsland boodschappen doen. Maar door die zenders met ondertiteling aan te kijken, kan ik die kennis weer opfrissen en van de taal weer wat bijleren.
Tot slot een verklaring waarom de Duitse omroepen met hun modernere momenteel al uitgerold wordende dvb-t2 h265 uitzendsysteem voorop lopen is een logische, die je de Nederlandse overheid of KPN niet echt kwalijk kunt nemen.
De bijdrage / belasting van het zogenaamde "kijk & luistergeld" ofwel de omroepbijdrage aan de overheid die in Nederland oa door KPN (Koninklijke Ptt Nederland) werd geind, is sinds 2000 afgeschaft door het 2è paarse kabinet (vvd, pvda en d66) en wordt nu uit het gezamelijke belastinggeld betaald. Maar bestaat in Duitsland bestaat deze aparte heffing nog steeds en is daar zelfs behoorlijk hoog +/- €18 per maand voor alle inwoners ongeacht of ze een tv of radio bezitten. Ook Duitse ondernemingen moeten naar ratio van hun aantal vestigingen meebetalen, waardoor deze Duitse overheidsinkomsten vanaf 2013 een budget van 9,1 Miljard per jaar opleverd !
Als je zoals mij als woonachtige Nederlander in het oosten van Gelderland langs de grens van het Duitse netwerk gratis kan profiteren, mag je van geluk spreken :8
Andersom zijn er ook wel Duitsers langs de grens waar ik vaker grote dakantennes op de daken van hun vrijstaande huizen heb zien staan die de Nederlandse dvb-t kanalen kunnen ontvangen.

Reageer