EDI-COMBO T2/C tuner

  • 9 June 2019
  • 24 reacties
  • 786 keer bekeken

Omdat de oude DVB-T2 ontvanger niet overweg kon met de nieuwe standaard een nieuwe DVB-T2 met HEVC gekocht voor aansluiting op USB van Laptop.
Alle NPO zenders worden nu ontvangen, maar beeld bevriest na 1 seconde terwijl geluid doorgaat. Oorzaak misschien te weinig signaal. Met de oude ontvanger wel stabiel beeld, geen problemen. Is de signaalsterkte van de zender inderdaad verandert of zijn de eisen voor een HD signaal hoger?

*afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

24 reacties

Zws kan de laptob het gereken niet aan.
Dat zal geheel aan de specs van de laptop liggen. De uitrichtingvan de antenne lijkt wel belangrijker te zijn wat ik zo lees.
Reputatie 7
Badge +28
@WimCos

De ontvangst van het nieuwe signaal (DVB-t2) is inderdaad wat kritischer als je niet direct in de buurt van een zendmast zit.

Van belang is een goede (buiten-)antenne.

Maar ik vraag me af of jouw laptop wel overweg kan met h.265/ HEVC .
Heb je al is getest met een FTA DVB T2 ontvanger?
Reputatie 7
Badge +28
Of heb je een FTA DVB-T2 ontvanger, maar heb jij die dan aangesloten op een laptop i.p.v. een TV?
Probeer dan eens wat er gebeurt als de ontvanger op een TV aansluit....
Af gaande op de omschrijving zoiets als dit @WimCos welke specs heeft de laptop.
De ontvanger is de EDI-COMBO T2/C tuner van het merk Edison voor aansluiting op de USB van laptop of PC. De antenne is een actieve antenne. De bijbehorende drivers gedownload en geïnstalleerd zowel op laptop als PC.
De pc heeft een Intel Core I7 processor met 6 GB memory.
Bovendien een GPU van AMD Radeon HD6800 (1024MB).
De ontvangst kwaliteit is: Q: 26dB en S: 54%.
Het programma is EdiComboPlayer.
Het beeld is direct aanwezig maar stokt na 1 sec. zowel op PC als laptop!
Overigens geen probleem met HD films.
Graag advies.
De Radeon lijkt alweer aan de oude kant wat ik zo vind geintroduceerd in 2010
6850 of 6870? Dat zijn de enige 2 die ik nog vind waar drivers voor zijn.
Dat lijkt mij de beperkende factor zover ik het terug vind ondersteund deze geen HEVC/ H.265

Als de software er niet mee om kan gaan zoals een VLC speler die de cpu dan heel zwaar belast.
Zal er een andere GPU in moeten zoals deze in de RX serie

De ontvangst zal het niet zijn. Dit lijkt echt hardware versus codec.
Dank je wel voor je reactie. Net ontdekt dat opnemen van NPO uitzendingen we goed gaat. Het levert een ….ts file die door de PC goed afgespeeld wordt! Maar de directe weergave stokt dus....
Speel je dat bestand met de EDI software af? Je kan nog proberen of hardware acceleratie aanzetten helpt bij het live afspelen. De opname zal een andere codec hebben vermoed ik.
Het ts bestand wordt afgespeeld met de "Films en TV" applicatie, maar wordt ook goed weergegeven door de VLC applicatie.
@WimCos Een Core i7 kan met gemak de Digitenne HEVC videostream in software decoderen. Maar het kan best zijn dat die EdiComboPlayer zaken niet goed aanstuurt, waardoor de flow/stream stockt. Kwa signaalkwaliteit zijn dit vrijwel dezelfde getallen als ik bij mij zie, maar dat zegt ook weer niet alles.

Ik zou kijken of je met VLC iets kan beginnen. Daar kun je in ieder geval software decodering forceren en in principe zit zender afstemming ook ingebakken.

Wat ook zou kunnen is dat USB1.1 modus wordt bedreven, ook al lijkt dat erg onwaarschijnlijk. Dat zal Windows ook wel melden.
@WimCos Een Core i7 kan met gemak de Digitenne HEVC videostream in software decoderen. Maar het kan best zijn dat die EdiComboPlayer zaken niet goed aanstuurt, waardoor de flow/stream stockt. Kwa signaalkwaliteit zijn dit vrijwel dezelfde getallen als ik bij mij zie, maar dat zegt ook weer niet alles.

Ik zou kijken of je met VLC iets kan beginnen. Daar kun je in ieder geval software decodering forceren en in principe zit zender afstemming ook ingebakken.

Wat ook zou kunnen is dat USB1.1 modus wordt bedreven, ook al lijkt dat erg onwaarschijnlijk. Dat zal Windows ook wel melden.

Klopt dat is je systeem overbelasten met werk wat de GPU moet doen ik vermoed ook dat de Edi software er niet lekker mee omgaat. Het belangrijkste onderdeel is die GPU eigenlijk vreemd dat deze is gebruikt afhankelijk van hoe nieuw deze laptop is.

In mijn ogen is dit geen Media/Game apparaat echt een beetje surfen en tekst verwerken.

@WimCos Een Core i7 kan met gemak de Digitenne HEVC videostream in software decoderen. Maar het kan best zijn dat die EdiComboPlayer zaken niet goed aanstuurt, waardoor de flow/stream stockt. Kwa signaalkwaliteit zijn dit vrijwel dezelfde getallen als ik bij mij zie, maar dat zegt ook weer niet alles.

Ik zou kijken of je met VLC iets kan beginnen. Daar kun je in ieder geval software decodering forceren en in principe zit zender afstemming ook ingebakken.

Wat ook zou kunnen is dat USB1.1 modus wordt bedreven, ook al lijkt dat erg onwaarschijnlijk. Dat zal Windows ook wel melden.
Klopt dat is je systeem overbelasten met werk wat de GPU moet doen ik vermoed ook dat de Edi software er niet lekker mee omgaat. Het belangrijkste onderdeel is die GPU eigenlijk vreemd dat deze is gebruikt afhankelijk van hoe nieuw deze laptop is.

In mijn ogen is dit geen Media/Game apparaat echt een beetje surfen en tekst verwerken.

Een GPU is er voor 3D visualisatie, het decoderen van een industrie standaard videocompressie zoals H.264 of H.265 is iets heel anders. Het is in mijn ogen echt onzin wat je stelt wat betreft workload. Intel heeft een topmodel CPU niet bedacht voor tekstverwerking.

Meest waarschijnlijke is dat samenwerking tussen driver en software heel beroerd is. En met 8 threads op een i7 er maar eentje wordt gebruikt in een soort half-duplex modus.
Ik lees dat de i7 de UHD Graphics 630 standaard integrated heeft deze mag met HEVC geen probleem hebben. In dat geval geef ik je helemaal gelijk en zal het in de software zitten.

Ik houd me niet meer zo op de hoogte in dit geval is de gpu blijkbaar meer ondersteunend dan vind ik deze persoonlijk wel ondermaats in ieder geval niet de meest recente.
Hallo mensen.

Volgende uitdaging.

Ik heb op amazon een August DVB-T230 stick aangeschaft. Primair voor de Duitse markt bedoeld volgens mij want de installatie text en het bijbehorende boekje is in het Duits.

In windows krijgt hij voor driver installatie de omschrijving "EyeTV". Na driver installatie krijgt hij omschrijving DVB-T/T2/C USB device. Volgens de specs ondersteunt hij HEVC maar met bijgeleverde client een scan uitvoeren over alle frequentie ranges levert toch niets op. 0 programs found.

Heb hem ook aan een raspberry pi gehangen met de juiste drivers gecompileerd binnen Raspian en laten scannen met TVHeadend maar ook hier niets te vinden.

Uit recente posts elders uit dit forum begrijp ik dat de omschakeling naar DVB-T2 pas in dit stuk van NL (Delft) op 9 juli is. Ik heb net een 10 maand oude LG Oled TV maar die ontvangt ook niets hier.

Misschien antenne niet krachtig genoeg. Nieuwe Konig camping antenne gescoord voor DVB-T. Ook niets.

Begrijpt iemand hier iets meer van? ik moet toch IETS kunnen ontvangen?

Groet
Maarten
Reputatie 6
Badge +4
Hallo Maarten,

Ook al is jouw regio nog niet omgeschakeld moet je wel de DVB-T signalen kunnen ontvangen. Uit je beschrijving wordt mij niet helemaal duidelijk welke antenne je gebruikt.

De meeste antennes zijn van het actieve type die middels een ingebouwd versterkertje werken. Hiervoor moet de ontvanger 5 Volt afgeven om te kunnen werken. Een TV toestel kan dat voor zover ik weet nooit en een USB ontvanger twijfel ik aan.

Probeer eens na te gaan of hier de schoen wringt. KPN leverde voorheen bij de actieve antennes losse spanning inserters met een adapter. Misschien is dit wat je nodig hebt.
Ik heb op amazon een August DVB-T230 stick aangeschaft. Primair voor de Duitse markt bedoeld volgens mij want de installatie text en het bijbehorende boekje is in het Duits.
Ik heb ook een USB stick met 'T230', gekocht via aliexpress. Er zijn flink wat varianten, maar mijn keuze was gebaseerd op dit:
https://linuxtv.org/wiki/index.php/Geniatech_T230
Het merk van die van mij is Geniatech.
In windows krijgt hij voor driver installatie de omschrijving "EyeTV". Na driver installatie krijgt hij omschrijving DVB-T/T2/C USB device. Volgens de specs ondersteunt hij HEVC maar met bijgeleverde client een scan uitvoeren over alle frequentie ranges levert toch niets op. 0 programs found.

Heb hem ook aan een raspberry pi gehangen met de juiste drivers gecompileerd binnen Raspian en laten scannen met TVHeadend maar ook hier niets te vinden.

Het probleem wat ik tegenkwam is dat het niet echt duidelijk is welke firmware de laatste is en ook voldoende stabiel werkt.
Ik had de stick voor linux in gedachten, maar heb als test toch maar even de installatie op Windows gedaan. Helaas was de software dusdanig afstotend, dat ik er niet door mee ben gegaan. In plaats daarvan maar dieper in die firmware files op linux gedoken. Op AMD64 Linux werkte het toen met een simpele spriet antenne buiten op de schuur. Dat was op DVB-T, nog voor de omschakeling naar T2, in mijn geval op 12 februari dit jaar.
Helaas na een maand ofzo werden de aantallen blockerrors zo hoog dat TVHeadend de opgeslagen transportstreams afkeurde en die ook niet meer af te spelen waren. Een andere oudere stick van 7 euro, die alleen maar DVB-T kan, werkte in de zelfde setup wel gewoon prima.

Reden van het falen van mijn Geniatech weet ik nog steeds niet, heb de stick een tijd terug nog een keer tussen een RasberryPi en een active antenne gezet, maar geen enkel signaal/succes. Dezelfde setup met de TV HAT op die RPi werkt nog altijd prima (ook voor de omschakeling naar T2).
Dus ik heb die Geniatech maar afgeschreven.

Ik heb ook een 'EyeTV micro' ( micro USB connector, is alleen DVB-T) bedoeld voor tablets. Deed het destijds in Duitsland alleen als ik met tablet en al in- of buiten open raam ging hangen. Of in vrije veld op dak van auto.

Met die TV HAT op een RPi zit ik wel vast aan een RPi (het is geen USB maar interne SPI bus), maar vooralsnog kan ik daarmee zonder falen streams op een harde schijf (NAS) dumpen.
Als ik toch (weer) iets met USB wil, ga ik denk ik maar terug naar 'oude merken' , Hauppage WinTVsolo denk ik. Ik had vroeger in het analoge tijdperk een PCTV kaart van die firma en daar heb ik heel veel plezier van gehad.
Klein beetje of topic
Hauppage werkte bij mij met ziggo met dvb-c destijds ook ideaal. In een venstertje nieuws kijken in een ander venster browsen. Vanwege de beperkte ruimte wou ik alles op 1 scherm films of series keek ik full screen.
Ik lees dat de i7 de UHD Graphics 630 standaard integrated heeft deze mag met HEVC geen probleem hebben. In dat geval geef ik je helemaal gelijk en zal het in de software zitten.
Er zijn ondertussen 9 generaties van processoren die Intel van het label 'i7' voorziet. Wat jij noemt zal voor (een van) de laatste generatie zijn. Ikzelf heb o.a. een i7-4470. Die kan geen HEVC in hardware, maar met gemak zelfs alle 5 FTA zenders tegelijk afspelen, in software. Ook een oudere Core i3 in een laptop kan met gemak een HEVC stream via software decoding afspelen.
Ik houd me niet meer zo op de hoogte in dit geval is de gpu blijkbaar meer ondersteunend dan vind ik deze persoonlijk wel ondermaats in ieder geval niet de meest recente.

Je blijft maar hangen in dat er een GPU nodig zou zijn. Het zou er dan op neer komen dat iemand die een USB DVB-T2 stick heeft gekocht, dan ook maar gelijk een nieuwe computer zou moeten kopen. Voor 'ondermaats' kan de referentie per persoon of toepassing sterk verschillen.

Het probleem van 'DVB-T2 op een computer' m.b.t. via een USB stick zit hem in de eigenlijk valse belofte "met HEVC". Die USB sticks kunnen geen HEVC decoderen, dat moet het apparaat doen waar je de stick instopt.
Een kastje als de HRT7620 die ik voor 20 euro op Amazon.de heb gekocht heeft ook een dergelijke belofte, maar kan dat ook. Voor live TV kijken is dat voldoende, maar voor vertraagt kijken, opslag enz is zo'n kastje niet bruikbaar.
De USB DVB-T2 sticks hebben dus geen HEVC aanboord, dat heeft ook geen zin want de USB 2.0 snelheid is veels te laag om gedecodeerd (on-gecomprimeerd) full-HD video te transporteren. Daardoor kunnen die USB DVB-T2 sticks flink goedkoop, maar moet de eindgebruiker/consument dus zelf zijn 'TV-box bouwen' als het ware. Wat anders al door de fabrikant van b.v. HRT7620 is gedaan.
Dus de integratie van tuner en videodecoder over een USB aansluiting middels driver software moet de eindgebruiker/consument dus zelf doen. En dus per definitie ook niet getest door de leverancier van de USB DVB-T2 stick, want het is ondoenlijk om voor elk type/variant computer/besturingssysteem dit op voorhand te doen.
Mijn EDI-COMBO USB DVB-T2 tuner getest op 2 laptops en op mijn PC met actieve antenne; Er worden wel 33 zenders gevonden, maar geen enkele werkt goed. Een laptop geeft soms een beeld, de andere stokt na 1 seconde. Ik ben het met TMoesel eens dat de HEVC decodering niet door de ontvanger maar door de laptop moet gebeuren en dat de aansturing hiervan door de ontvanger niet getest kan zijn voor elke laptop. De ontvanger dus maar retour gestuurd. Welk merk werkt gegarandeerd goed?
Mijn ervaring met die kleine wonder apparaatjes is nog niet overwegend positief.
Toch moet het wel kunnen als ik zo de berichten van elektronica hobbyisten hoor/lees/zie.
Dit is een hele bekende op dat gebied : RTL-SDR Dongle (RTL2832U)
Zoek daar maar eens op, dan ben je wel even zoet weer 🙂
Mijn EDI-COMBO USB DVB-T2 tuner getest op 2 laptops en op mijn PC met actieve antenne; Er worden wel 33 zenders gevonden, maar geen enkele werkt goed. Een laptop geeft soms een beeld, de andere stokt na 1 seconde. Ik ben het met TMoesel eens dat de HEVC decodering niet door de ontvanger maar door de laptop moet gebeuren en dat de aansturing hiervan door de ontvanger niet getest kan zijn voor elke laptop. De ontvanger dus maar retour gestuurd. Welk merk werkt gegarandeerd goed?
Ik durf het echt niet te zeggen welke gegarandeerd werkt. De sticks die geproduceerd en/of ontworpen zijn in China is echt koffiedik kijken.

De RTL2832U gebaseerde die KeesYagi noemt heb ik er uit China gelijk maar 2 besteld van verschillende verkopers. Ze doen het allebij goed, maar zijn alleen DVB-T, dus nu niet meer voor TV ontvangst te gebruiken, maar wel voor vele andere zaken die in de lucht aanwezig zijn, o.a. FM radio.

Ik zou denk ik voor een WinTV dualHD of soloHD gaan. Ik denk dat daarbij goede windows drivers zitten en relatief veel gebruikt/verkocht wordt.
tmoesel : Ik lees nu pas je vorige bijdrage (goed) https://forum.kpn.com/digitenne-12/edi-combo-t2-c-tuner-474737#post777541

Je geeft daarin aan dat de decodering in de PC gebeurt dus waarom zou een oudere stick dan beperkt zijn tot T1 (ipv T2)
Nu vraag ik me al langer af wat voor extra truken in de modulatie ze hebben toegevoegd in T2, maar ik zou veronderstellen dat dit gewoon compleet wordt doorgeven aan de PC tenzij er hele ingewikkelde combinaties van modulatie methoden zijn geïntroduceerd met T2.
tmoesel : Ik lees nu pas je vorige bijdrage (goed) https://forum.kpn.com/digitenne-12/edi-combo-t2-c-tuner-474737#post777541

Je geeft daarin aan dat de decodering in de PC gebeurt dus waarom zou een oudere stick dan beperkt zijn tot T1 (ipv T2)
Nu vraag ik me al langer af wat voor extra truken in de modulatie ze hebben toegevoegd in T2, maar ik zou veronderstellen dat dit gewoon compleet wordt doorgeven aan de PC tenzij er hele ingewikkelde combinaties van modulatie methoden zijn geïntroduceerd met T2.

Met die decodering bedoel ik de video-decodering, of misschien eenduidiger, video-decompressie of source de-coding;
Voor de zender kant is het omgekeerd, dus encoding, zie het paarse block in dit schema:
https://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T#/media/File:Dvbt_tx_scheme.svg
Het omgekeerde (ontvangerkant) van het roze block zit en gebeurt dus in de stick, is ook een vorm van de-coding, maar dat heet dan channel decoding. De tuner, het analoge gedeelte is kortweg 'front-end'.
Voor RTL-SDR modus met die oude DVB-T sticks gebruik je andere firmware/driver en tap je de ruwe bits/samples direct af na de ADC+front-end en stuur je dan door naar de PC via USB. En sla je dus de channel-decoding specifiek voor DVB-T over.

De verschillen tussen T1 en T2 zijn:
https://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T2#System_differences_with_DVB-T
o.a. dus compleet andere FEC

Zo even als buikgevoel is de channel-decoding ook wel te doen op een standaard PC, mensen hebben er ook een simpele LTE receiver mee gebouwd, maar het probleem is dat USB2 maar zo.n 350Mbps is. Dat is prima voor de complete transportstream van zo'n 25Mbps, maar niet voor de ruwe samples direct van de DAC+front-end/antenne die de transportstream representeren.

Reageer