Elke avond antenne uitrichten

  • 15 July 2019
  • 26 reacties
  • 600 keer bekeken

Reputatie 1
Beetje oud topic, maar ik heb precies dezelfde problemen. Voorheen altijd naar tevredenheid gebruik gemaakt van digitenne, tot afgelopen voorjaar.

Mijn digitenne is op de boot, dus elke avond uitrichten van de antenne vind ik geen optie. (Buiten) antenne is in de mast, dus op een meter of 4 hoogte. Overigens hetzelfde probleem als ik een V5 in de mast hang.

Ik vraag me af of er nu inmiddels een fatsoenlijke procedure is waarmee ik mijn digitenne aan de praat krijg.

Ik heb er geen zin in elke avond een kwartier in de weer te zijn om tv te kunnen kijken. Dat voelt als terug naar de jaren '90

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Ik heb de tip al eens gegeven maar misschien kun je 3 of maximaal 4 antennes bovenin de mast plaatsen die ieder 120 resp. 90 graden van de cirkel pakt. Dan heb je 3 danwel 4 kabels naar beneden en kun je eenvoudig ompluggen op de antenne ingang van de ontvanger welke het beste ontvangt.
Reputatie 7
Badge +28
@Tagelus

Deze antenne is goed bevallen door een andere booteigenaar:
https://digitennes.nl/antennes/222-dvb-t-dvb-t2-digitenne-buitenantenne-odsc-100-345t-8717056973920.html

Verder kan het geen kwaad om een een extra FTA-ontvanger aan te schaffen. Deze ontvangers hebben een betere ontvangst. Op sommige locatie's kan je niet kijken via de KPN-ontvangers, maar nog wel naar de NPO via een FTA-ontvanger.
Reputatie 1
Bedankt voor jullie opbouwende reacties!

Maar het is natuurlijk te zot voor woorden. Iets dat prima werkte is nu ineens een waardeloos drama. De KPN moest zich rotschamen over het leveren van een dienst waar je de broek van afzakt. Het lijkt nergens op.

Natuurlijk ga ik niet rondvaren met drie antennes in mijn mastje. En bijkomendekabels en gehannes.

Ik heb al een dure antenne die nu ineens waardeloos blijkt. Moet ik er dan nog eentje aanschaffen van €60 met twijfelachtig resultaat en op de koop toe een extra ontvanger?

Ik ben blij met de suggesties hoor, maar de KPN kan voor mij wat digitenne betreft de boom in. Wat een afgang. Ik verzin wel iets met mijn telefoon en een laptop.

En ze moeten stoppen met reclame maken voor digitenne op je boot. Dat is geen fatsoenlijke optie meer. Eigenlijk ben ik heel boos
Reputatie 7
Badge +28
Ik snap jouw boosheid en kan dat ook niet wegnemen.

Ik heb nog wel een tip voor jou waardoor die dure antenne toch nog waarde gaat hebben. Koop voor ongeveer drie tientjes een FTA-ontvanger. Die ontvangers hebben veel minder moeite met een storingsvrije ontvangst.

https://www.amazon.de/Xoro-HRT-7619-FullHD-HEVC-T2-Receiver/dp/B018JZR6E0

Je blijft dan ontvangst houden op NPO 1/2/3 en de regionale zenders.

Je bespaart dan wel de kosten van jouw Digitenne-abonnement. Want dat gaat het duidelijk niet meer worden.....
Reputatie 6
Badge +4
Ik geef toe dat ik het van een technische kant bekijk want een antenne die beter ontvangt heeft nu eenmaal meer richtwerking vandaar mijn idee.

Maar ik schrik van de heldere klacht die de verslechtering ten opzichte van het oude DVB-T neerzet. Ik ben zelf geen KPN medewerker maar het steekt behoorlijk. Vind het heel jammer dat het zo moet lopen!

Ik denk dat KPN er goed aan doet jouw situatie snel zelf te bekijken. Er is hier al eens iemand geweest waarbij dat is gebeurd.
Reputatie 1
Ik denk niet dat we van KPN veel kunnen verwachten. Die komen niet verder dan wat componenten omruilen
Reputatie 6
Badge +4
Je zult wel niet snel uitgezocht worden om nauwkeuriger naar te kijken dat denk ik ook. Toch was er hier echt iemand waar dat wel is gebeurd. Misschien wishful thinking.

Van mij mag KPN ook de joker inzetten om de ontvangst problemen aan te pakken maar ik verwacht niet dat dat gebeurt.
Reputatie 5
Badge +4
@noordzee jemoet me toch eens vertellen waarom de fta ontvangers beter ontvangen dan die kpn bakjes. Want ik lees alleen maar dat het aan de antenne ligt. Nu ik kan je vertellen dat de meeste duitse freenet ontvangers (zoals bv XORO) het zelfs op de oudste kpn antennes het prima doen zelfs binnen geplaatst!!! Dus de kpn inkopers hebben flink zitten slapen bij de keuze voor deze rommel! Zelfs de epg functioneerd slecht en is moeilijk te lezen. En dan ook nog met droge ogen zeggen we verhuren alleen nog ontvangers om de kwaliteit te waarborgen!
Reputatie 7
Badge +28
Jij vraagt nu een beetje naar de (voor jou) bekende weg.

Bij jou is al bekend dat de XORO-ontvangers een stuk betere ontvangst hebben.

De mindere ontcangstmogelijkheden van de KPN-ontvangers zijn deels te compenseren door het gebruik van betere antennes.

De EPG wordt verbeterd in een komende software-update.
Reputatie 1
Ik heb mijn digitenne opgezegd. Ben er wel klaar mee.
Heb een chromecast besteld en ga streamen vanaf mijn telefoon.
Hoi @Tagelus . Dat is een duidelijke keuze. Ik heb alles gelezen en ik ben ook bang dat ik je weinig kon bieden. Uiteraard faciliteer ik met liefde een andere antenne of montage set.
Ik moet er wel bij vertellen dat we in veel gevallen de digitenne goed aan te praat krijgen. Ook op de boot is het onze klanten gelukt om stabiel signaal te krijgen. Al dan niet door de aanschaf van een eigen antenne. Uiteraard vind ik het vervelend dat we je in deze situatie forceren en ik kan me goed indenken dat je hier niet zoveel tijd en energie in wilt steken.
Reputatie 1
Hallo Erwin, dank voor je reactie.

Wat mij betreft is digitenne een afgesloten verhaal. Het werkt of het werkt niet. Het is helaas het laatste geworden na de omzetting.
Ik heb een dure 360 graden antenne gekocht die het ook niet doet: €80,- Abonnementsgeld waar ik niks voor kreeg: €30,- En eindeloos gepruts en ergernis: veel.
Ik ga er niet nog meer geld en tijd tegenaan gooien.

Tot ik de ontvanger terug moet sturen wil ik best kort iets proberen wat me niks kost, maar daar blijft het bij.
En de support en verkoopadvies (voor de vele bootjesmensen) van jullie mag wel wat minder onnozel en rooskleurig wat mij betreft. Jullie leveren een B-product. In Friesland tenminste.
Reputatie 7
Badge +28
@Tagelus

Laat je nog wel even horen hoe die bestelde FTA-ontvanger werkt?



Citaat:
Ik heb idd zo’n ding besteld. Ik ben benieuwd. Heb mijn digitenne stopgezet en een chromecast besteld. Kijk ik fijn tv via mijn iPhone. Heb ik zelfs Netflix! 😄
KPN Digitenne kunnen ze afzinken wat mij betreft


Reputatie 6
Badge +4
Hoi @Tagelus . Dat is een duidelijke keuze. Ik heb alles gelezen en ik ben ook bang dat ik je weinig kon bieden. Uiteraard faciliteer ik met liefde een andere antenne of montage set.
Ik moet er wel bij vertellen dat we in veel gevallen de digitenne goed aan te praat krijgen. Ook op de boot is het onze klanten gelukt om stabiel signaal te krijgen. Al dan niet door de aanschaf van een eigen antenne. Uiteraard vind ik het vervelend dat we je in deze situatie forceren en ik kan me goed indenken dat je hier niet zoveel tijd en energie in wilt steken.

Het blijft altijd afhankelijk van omgevingsfactoren, afstand tot de zender en antenne opstelling.

Digitenne is een product dat zich profileert met een eenvoudige antenne oplossing. Hoe lastiger de ontvangst omstandigheden des te meer moet er uit de kast worden getrokken voor goede ontvangst maar dan verschuift de normale inzet naar maatwerk. In sommige landen zijn grote antennes nog normaal.

Als uitzondering kan ik hier schrijven dat ik onder ideale omstandigheden Friesland kon ontvangen met 100% kwaliteit op een afstand van 116 kilometer. De verklaring is een heel grote antenne op de beste plaats en het uitzonderlijke tijdstip. Dit is geen normale situatie maar ik wil er maar mee zeggen dat de zenders het wel kunnen. Het is sinds DVB-T2 helaas wel iets moeilijker geworden.
Reputatie 1
@Noordzee Die Duitse ontvanger besteld, aangesloten, niks veranderd aan antenne of ligplaats, zenders zoeken, klaar. Binnen 5 minuten beeld. Alleen geen commercieel, maar daar mis je ook nauwelijks iets aan.

@Erwin_ Je kan mij niet met droge ogen vertellen dat dat ding van jullie deugt. Een Duits apparaat zeurt niet over het signaal en laat keurig alle zenders zien. Ik kan er alleen niet naar kijken, behalve dan naar de publieke zenders. Enorm gemiste kans voor jullie dat er zo’n brak apparaat uitgeleverd wordt. Bah!!


PS We hebben ook een Chromecast aan de tv gehangen. Kun je perfect Netflix kijken.
Reputatie 1
.
Reputatie 7
Badge +28
Fijn @Tagelus 👌🏼,

Ik sta er niet van te kijken. Ik heb die tip niet voor niets aan jou gegeven. Die ontvangers werken gewoon zoals het hoort!

Verder ben ik het met je eens dat je niets mist aan de commerciële zenders. Die heb ik zelf ook al een half jaar niet meer. Benieuwd naar mijn ontvanger? (Naast de XORO 7619 in de hobbykamer) :

https://forum.kpn.com/de-huiskamer-5/dit-is-mijn-nieuwe-tv-ontvanger-470333
Reputatie 1
@Noordzee Goed bezig! Heel erg dank voor je tip. We hadden het abbo om af en toe ook eens een film te kunnen kijken. Maar eigenlijk een veel te dure oplossing voor in de seizoensweekenden en de vakantie. Op deze manier lukt het ook. Dus blij toe
Reputatie 6
Badge +4
@Noordze: Ik weet ook dat je hier al ontzettend veel kijkers hebt geholpen met die tip maar als ik de reactie van Tagelus las dacht ik echt on-voor-stelbaar. De omslag van drama in probleemloos ontvangen.

Ik heb hier geen verschil kunnen ontdekken met een FTA ontvanger maar dat ondersteunt waarom de ontvanger gewoon op de markt is gekomen terwijl er dus andere omstandigheden zijn die hem onderuit halen. Het moet echt opschieten met een oplossing lijkt mij.
Reputatie 1
@DVB-T combiner Nee, stel je voor dat KPN iets in de periferie van het land uitprobeert. We mogen al blij zijn met 1 mast in Leeuwarden.
Reputatie 6
Badge +4
@DVB-T combiner Nee, stel je voor dat KPN iets in de periferie van het land uitprobeert. We mogen al blij zijn met 1 mast in Leeuwarden.
Hoe bedoel je dit? Je doelt nu niet op de ontvanger maar het bereik van de zendmast. Dit is niet wezenlijk veranderd ten opzichte van voor de omzetting naar DVB-T2.
Reputatie 1
Oh ja, daarom staan er duizend in de randstad. Maar goed, ik ben er verder klaar mee. Einde discussie. Ik ga straks op vakantie
Reputatie 2
Ik heb mijn digitenne opgezegd. Ben er wel klaar mee.
Heb een chromecast besteld en ga streamen vanaf mijn telefoon.
Reputatie 2
@Tagelus
Dit is off-topic maar ben erg benieuwd!
Ik ben benieuwd hoe je dat met chromecast voor elkaar krijgt?
Je hebt voor chromecast namelijk een netwerk nodig.
Ik heb wifi-extender/router als eigen netwerk maar daar krijg ik de chromecast niet werkend op.
Ook met mijn telefoon als hotspot krijg de chromecast niet werkend.
Zou fantastisch zijn om dat werkend te krijgen want naast ziggo-go en netflix heb je dan geen digitenne nodig.
Reputatie 1
Ik heb een intern wifi netwerk aan boord met een antenne buiten waarmee ik met hotspots verbinding kan maken. Met het huidige hotspot werkt het prima, maar er zijn er ook die niet toestaan dat je er een netwerk aan hangt. Ik heb gewoon verbinding met de Chromecast.
Ik heb nog niet geprobeerd om verbinding te leggen met de hotspot van mijn iphone. Zou interessant kunnen zijn.