Vraag

EMC compliance Digitenne-ontvanger

  • 29 June 2020
  • 3 reacties
  • 60 keer bekeken

Ik vraag me ook af hoe goed de EMC compliance van het nieuwe digitenne kastje is. Ik heb een TV die ook DVB via de antenne ontvangt. Dat zijn de niet gecodeerde FTA zenders en dat ziin er in de grensstreek best veel. Mijn digitennekastje is aangesloten op de HDMI ingang van deze TV. Als het kastje aan staat zijn een aantal zenders niet of met veel storing te ontvangen door de TV. Zet ik het kastje verder van de TV is het minder maar niet weg. Trek ik de HDMI kabel eruit dan is het nagenoeg over. Natuurlijk kan ik FTA zenders ook via het digitennekastje ontvangen maar dan kan ik bijv, EPG van mijn TV niet gebruiken. Verder start mijn TV veel sneller op dan het digitennekastje. Volgens de Europeese Directives mag een apparaat de werking van een ander apparaat niet verstoren. Dat doet het digitenne kastje wel.  Dat hoort niet zo te zijn !! 

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Koop een HDMI CEC killer en het probleem zal zo goed als zeker verholpen zijn (verwacht ik).

Elk apparaat dient zelf te voldoen aan de EMC richtlijnen voor CE zonder dat daar externe componenten voor nodig zijn. Het is overigens niet de HDMI kabel. Als ik de decoder verplaats is de storing minder. Dat betekent dat het digitenne kasje rechtstreek de tuner van mijn TV verstoord. Dat zou niet moeten. Ik zou het EMC testrapport wel eens willen zien. 

Bij langer gebruik heb ik wel meer zwakheden ontdekt. Als je het kastje in standby heb staan en er is een netstroomonderbreking geweest dan komt het NIET terug in standby !  Laat je het dus achter in een vakantie huisje trek dan dus de netvoeding eruit om te voorkomen dat het wekenlang aan blijft staan. Ik ken geen moderne TV die dat zo doet.  Over standby: Zet ook niet de tijd op het display want dan gaat het kastje helemaal niet in standby. Het blijft gewoon aan en trekt dus maximaal stroom ! En dat in deze tijd van vergroening ? Het is duidelijk een ontwerp dat veel beter had gekund. Nog een minpunt is dat je de zenderlijst niet kunt editten . In een grensgebied staan er dus veel gecodeerde zenders in de lijst waar je niks aan hebt, maar niet kunt verwijderen.

Toen we de insteekkaart nog hadden …….…….…...

Reputatie 7
Badge +28

Tsjaaa, de insteekkaart.…

Wellicht komt die ooit terug. KPN heeft nooit uitgesloten dat dit nooit meer gaat gebeuren. 
 

Tot die tijd zal het behelpen zijn met de nukken en fratsen van de huidige ontvanger. 
 

Â