Beantwoord

Ervaringen met Digitenne nog niet zo goed tot nu toe

  • 30 November 2019
  • 15 reacties
  • 518 keer bekeken

Ik heb afgelopen vrijdag 3 kastjes ontvangen van digitenne. Hiervoor gebruikte gratis digitenne met een ontvanger van samsungĀ  die in Duitsland ook gebruikt wordt voorT2. Mijn ervaring hiermee was erg goed. Goede ontvangst zonder haperingen en een snel reagerende afstandbediening.

Bij het eerste kastjeĀ  kreeg ik thuis haperingen terwijl de antenne ontvangst 100% was.

Bij het tweede kastje wat ik gebruik in mijn tuinhuis ging het mis. Kreeg de foutcode E033-0.

Gebeld met de kpn na 5 uur zou het weer werken. Het derde kastje werkte hier wel redelijk goed.

Na 5 uur was er nog niks veranderd dus maar weer de kpn opgebeld. Een uur later werkte het wel.

Mijn derde kastje gebruik ik in mijn atelier. Daar viel de ontvangst voortdurend weg ondanks 100% ontvangst (de samsung t2 ontvanger werkte hier altijd perfect).

Weer gebeld met met de kpn en kreeg een medewerkster T. aan de lijn die zelf niet veel van digitenne snapte. Ze probeerde mij terwijl mijn vraag nog niet beantwoord was aan mij te vragen waarom ik geen kpn thuis internet abonnementĀ  met tv had. Blijkbaar wilde ze mij een abonnementĀ  aan smeren.Het werd een heel raar gesprek en toen heb ik maar opgehangen.

Uiteindelijk kwam ik er zelf achter de DAB + installatie stoorde op het digitennesignaal. Dat gebeurde niet bij de samsung t2 ontvanger.

De uitkomst tot nu toe is dat de 7200 kastjes zeer storingsgevoelig zijn. Het zappen gaat heel traag. Ik heb dat kunnen verbeteren door de HDMI kabel te vervangen door een HDMI kabel van de action.

Ik kijk het nog even aan en dan beslis ik of ik het pakket ga terugsturen. 27 ā‚¬ is best duur.

Het is jammer waarom de kpn niet gekozen heeft voor de veel meer stabielere samsung t2 ontvang welke ook in Duitsland gebruikt wordt.

De klantenservice zou ook beter kunnen, vooral de laatste dame die ik aan telefoon had.

Tot slot vind ik het jammer dat History channel niet in het pakket zit.

icon

Beste antwoord door Noordzee 30 November 2019, 21:41

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +28

HoiĀ @HakuinĀ 

Dt is een heel verhaal. Ik zei wel dat je zelf al best veel hebt opgelost.Ā 

Ā 

De kennis op de telefonische helpdesk is inderdaad vaak tenenkrommend. Daar wordt je niet wijzer van. Hier op het forum zitten wel kundige KPN-medewerkers en andere Ā ervaren hobbyisten.Ā 

Ā 

De ontvangst met de nieuwe ontvangers is inderdaad matig. Zeker als je het vergelijkt met de jou ook bekende FTA-ontvangers. Verder zijn ze gevoelig voor externe storingsbronnen. Naast een DAB+-radio, kun je ook denken aan een modem, LED-lamp of zelfs een buitenthermometer. Zet dat soort apparaten niet in de buurt van een ontvanger of antenne.Ā 

Ā 

Wat je kunt doen om de ontvangst te verbeteren? :

Gebruik een goede buitenantenne.Ā KPN levert jou gratis (na aanvraag) de Funke V5 inclusief een buitenmontageset. Er zijn nog betere antennes, maar dan moet je daar zelf in investeren. De beste antenne is momenteel de Funke Yagi.Ā 

Ā 

Probeer verder eens het volgende per ontvanger:Ā 

1/ Haal de ontvanger volledig van de stroom af.Ā 

2/ Doe na vijf seconden de ontvanger (en de TV) weer aan.

3/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.Ā 

4/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken.Ā 

5/ Richt de antenne bij aan de hand van deĀ signaalmeter uit het menu.Ā 

Ā 

Ā 

Reputatie 5
Badge +4

Dit is het zoveelste verhaal van het falen van de KPN dvb-T2 ontvangers. Deze hadden nooit een CE keur mogen krijgen. Zijn totaal niet afgeschermd tegen externe storingsbronnen, hadden de vorige Digitenne ontvangers geen last van (metalen kasten). en ook de duitse Freenet ontvangers zijn daar niet gevoelig voor. Ipv v5 antennes kan KPN beter goede ontvangers gaan verhuren,nog beter klanten laten kopen als deze dan niet goed functioneerd geef je hem terug dan moet de kwaliteit wel omhoog!

Reputatie 7
Badge +21

Goedemorgen @Hakuin, welkom op het Forum en goed dat je jouw vraag hier stelt!

Ik zie dat Noordzee al een heel bericht heeft getypt, waaronder het verhaal over de antennes. Mocht je nog een oudere variant (dan de Funke V5) hebben staan, dan ruil ik in ieder geval graag eerst Ć©Ć©n om. Om te kijken of dit helpt en verbetering met zicht meebrengt. Om dit te kunnen toesturen heb ik wel wat gegevens nodig. Zou je jouw Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer?

Hebben de overige tips hierboven nog geholpen trouwens?
Ā 

@Susan De tip van Noordzee had ik al geprobeerd. Het gaat nu beter misschien vanwege atmosferische omstandigheden. Ik heb trouwens een Funke DSC550 antenne.

Het analoge geluid van de radio is ook niet zo goed. Bij de vroegere topfield ontvanger kon ik via een toslink kabel digitale ontvangst krijgen. Mijn audio installatie heeft alleen een toslink aansluiting.

Ik zou een HDMI splitter moet hebben en vervolgens een verloop van HDMI naar een toslinkkabel moeten hebben (ik weet niet of dat bestaat en werkt).Ā 

Misschien hebben mensen op dit forum daar ervaring mee.

Reputatie 7
Badge +28

@HakuinĀ 

Ā 

De Funke DSC550 is precies dezelfde antenne als de Funke V5. Heb je belang bij een buitenmontageset? Want door het buitenplaatsen van jouw antenne kun je de ontvangst verbeteren. Zou je dan jouwĀ Forum profielĀ willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer?

Ā 

Wat betreft deĀ HDMI splitterĀ en vervolgens een verloop van HDMI naar een toslinkkabel. Dat is nu echt iets wat @PeterGĀ zou kunnen weten.Ā 

Apart. Geen RCA audio in op een versterker.

Een moderne tv heeft ook optical out (audio). Bij de meeste merken (Samsung uitgezonderd) kun je het scherm uitzetten bij gebruik alleen geluid danwel doorvoer via optical out.

Verder heb ik even gegoogeld op adapters met
HDMI in ā†’ hdmi out plus optical S/PDIF out.

https://www.google.com/search?q=hdmi+naar+toslink

DEZE lijkt me wel wat. En is niet al te prijzig.

@PeterGĀ  Er zit wel een RCA audio aansluiting op mijn soundbar, maar met een optical kabel krijg je een beter geluid (dat was met de vroegere topfield ontvanger het geval).Ā 

Op mijn tv zit geen optical uitgang.

Ik had zelf ook al vergelijkbare kastjes gevonden, maar nu weet ik dat ik op de goede weg zit.

Bedankt voor de informatie.

Reputatie 7
Badge +28

@HakuinĀ 

Ā 

Heb je nog belang bij een buitenantenne?Ā 

Ā 

Ik kijk het nog even aan hoe het gaat. Op mijn tuinhuisje heb ik momenteel weinig haperingen. Ik vul het profiel nog wel een keer in.

Wel fijn op dit forum dat je snel goede respons krijgt. En zelfs van de KPN moderator. Dat ben ik niet meer gewend.

Reputatie 7
Badge +28

OK, dan ook weer even er hier om vragen. Het gaat niet automatisch na het vullen van jouw profiel. Maar voor op een tuinhuisje is een buitenantenne zeker een aanrader. Is daar vaak eenvoudig op te monteren.

Ik heb Ć©cht een flinke audioset (5 X 100 watt) en hoor geen verschil tussen rca verbinding of spdif. Frequentiebereik e.d. is gelijk (stereo). Dolby geluid is niet bij Digitenne. RCA is dus prima.

Mensen zeggen altijd verschil te horen (rca vs. optical) maar dat zit mijns inziens tussen de oren.

Bij de topfield ontvanger hoorde ik een duidelijk verschil met mijn oren ( en niet ertussen):grinning: .

Ā 

Heb de antennes inmiddels zo hoog mogelijk gezet en krijg nu weinig haperingen.

Reputatie 7
Badge +28

Mooi dat het verplaatsen van de antennes geholpen heeft.Ā :thumbsup_tone3:

Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +21

@Hakuin, fijn dat je er beetje bij beetje uitkomt! En mocht je inderdaad de antenne nog buiten willen testen dan hoor ik het vanzelfĀ :blush:

Even een update. Het digitennesignaal is labieler dan van de samsungontvanger die in Duitsland voor T2 wordt gebruikt. De ontvanger reageert bij zappen veel sneller dan de ontvanger van KPN. Misschien kan de KPN in de toekomst over gaan op deze ontvanger.

De stabiliteit van het beeld kan beter, maar ik kan ermee leven.

Ik heb inmiddels dezeĀ https://www.amazon.de/gp/product/B07N7LLJZ9/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1L LINKFOR3 Port HDMI Audio Extractor Switch gekocht.

Daarop heb het diigitennekastje en een chromecastdongle op aangesloten. Het voordeel is dat ik makkelijker kan schakelen tussen die 2 door met de afstandbediening van de extractor poort 1 of 2 in te drukken. Ik heb dan de afstandbediening van de tv niet meer nodig.

De optical kabel heb ik van de exextractor op mijn soundbox aangesloten. Het voordeel is dat het geluid automatisch geschakeld wordt van de hdmiport die ik gebruik.

Ik hoor weinig verschil in vergelijking met de rca aansluiting zoals PeterG al suggereerde. Bij de topfield ontvanger was het geluid duidelijk beter.

Reageer