Vraag

Fox 2 schakelt te snel over naar AT5

  • 3 February 2020
  • 58 reacties
  • 737 keer bekeken

Hallo, ik woon in de provincie Noord-Brabant en ben veroordeeld om Amsterdam TV te kijken, terwijl op kanaal 25 Fox 2 uitzendt met voetbal wedstrijden. Zelfs als ze een wedstrijd uitzenden, word je om 21.30 uur omgeschakeld naar Amsterdam TV.

Waarom kan kanaal 25 niet gewoon Fox2 uitzenden en beperken jullie dat Amsterdamse gedoe niet voor de provincies Noord- en Zuid Holland en eventueel Utrecht, maar toch niet op kanaal 25 in de provincie Noord-Brabant.. Desnoods creëren jullie een extra zender voor  Amsterdam TV of een zender voor Fox 2.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

58 reacties

Reputatie 7
Badge +28

@M . te Brabant

Dit is inderdaad een slechte gang van zaken, dit valt met geen mogelijkheid meer goed te praten. 

Ik heb inmiddels begrepen dat KPN hier, onder andere naar aanleiding van de vele berichten hier, opnieuw naar gaat kijken. Ze willen namelijk ook de AT5 kijkers niet teleurstellen. 

Dat laatste is op te lossen door een deal te maken met de NPO over de doorgifte van AT5 via de NPO-mux. Of het zover komt? Het zou wel heel mooi zijn

Reputatie 7
Badge +30

Beste @M . te Brabant, welkom! Het klopt helemaal wat Noordzee zegt: we begrijpen heel erg goed dat dit erg frustrerend is. We zijn intern aan het uitzoeken hoe we dit beter in kunnen regelen. Er wordt dus aan gewerkt om dit te verbeteren. Zodra ik hier concreet meer informatie over heb, zal ik dat op het forum delen. 

Reputatie 7
Badge +28

@Marcia_

Mooi natuurlijk dat KPN nu intern naar een oplossing aan het zoeken is. Een oplossing waarin gezegd wordt dat er in de toekomst beter opgelet gaat worden door de betreffende afdeling is niet de oplossing. Dit is in het verleden zo vaak beloofd dat dit niet meer geloofwaardig is. 

De beste oplossing is om AT5 te verplaatsen naar de NPO-mux in Noord-Holland.

Als dit echt niet mogelijk is, omdat bv de NPO daar niet aan wil meewerken heb ik nog een ander idee. Zou je dit idee willen aandragen bij de afdeling die naar een oplossing zoekt? 

Mijn idee is om AT5 een eigen kanaalnummer te geven in bouquet 5. (kanaal 33?) En om daar in bouquet 5 wat meer ruimte te hebben dan de vijf Vlaamse radiozenders verplaatsen van bouquet 5 naar bouquet 4. Je krijgt dan een situatie waarin in de bouquetten 3, 4 en 5 elk acht TV-zenders worden doorgegeven alsmede enkele radiozenders. Dit moet haalbaar zijn, aangezien dit aantal zenders nu ook lukt in bouquet drie. AT5 kan dan verdwijnen van kanaal 25 en dat gaat heel veel ergernissen schelen.

 

 

48e8e8c5-3c45-4c07-a309-b96f18421de6.png

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Daar is ongetwijfeld over nagedacht, maar ik ga het zeker doorgeven! Bedankt voor het meedenken :-).

maar van me ook geregeld problemen 

hij wou voetbal kijken maar fox 2 springt zo over op at5 en dat is Overijssel!

kan hij zelf iets doen om fox terug te krijgen?

 

groeten 

ps. ik help hem want hij is niet zo handig met internet en zo 

Nu is dat niet zo erg @johnne scholten . Want Vitesse - Ajax is ook op open kanaal zender Fox. Via Digitenne kanaal 26.

@Marcia_ desondanks zou ook op Fox Sports 2 dit te zien moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @johnne scholten, welkom! Kan je aangeven op welke datum je dit ervoer? Om welke wedstrijd ging het? Ik ga dit dan ook doorgeven. Ik heb begrepen dat we nog aan het uitzoeken hoe we dit het beste op kunnen lossen met alle partijen. 

Vanavond @Marcia_ (woensdagavond 12 feb. )

Vitesse - Ajax voor de beker. Is nu nog bezig maar op Digitenne is 25 alweer AT5.

(22:00 u.)

Morgen weer een bekerwedstrijd van af 20:45 ….

Reputatie 7
Badge +30

Thanks, Peter!

@Marcia_  het gaat om de wedstrijd van gisteren.. Vitesse Ajax.. 

hij heeft het niet kunnen kijken, hij is voor Feyenoord en vanavond spelen ze tegen Heerenveen..  

 

jawel op fox 2 dus dat word ook niks voor hem

Reputatie 7
Badge +28

Mogelijk op zowel. 1 als. 2 ? 

Laten we nou toch de mazzel hebben dat die bekerwedstrijd vanavond ook op het open net van Fox (26) is, @johnne scholten . Dus zelfs als het wéér fout gaat op Fox Sports 2 toch lekker kijken.

Reputatie 7
Badge +28

Misschien doen ze dat dubbel uitzenden  wel speciaal voor de Digitenne-klanten in afwachting van de definitieve oplossing. 

Nee hoor. De KNVB heeft voor de beker-rechten gesteld dat de toppers op een open zender doorgegeven moeten worden.
Daarvoor heeft Fox zelfs het contract met Ziggo moeten aanpassen opdat die zender, wel alleen SD, ook voor ongecodeerd kijken beschikbaar is.

Reputatie 7
Badge +28

Ok, ik dacht dat dat vanaf de halve finale gold. 
 

Maar moeten deze wedstrijden dan ook niet op Digitenne worden vrijgeschakeld? 

Maar moeten deze wedstrijden dan ook niet op Digitenne worden vrijgeschakeld? 

Nee, ze worden juist op het open net Fox uitgezonden. Niet te verwarren met Fox Sports.

Fox zit ook op Digitenne.

Fox Sports 1: 24
Fox Sports 2: 25 (als iemand het knopje laat staan :wink: )
Fox: 26

Volledige zenderlijst Digitenne.

En open net geldt als zodanig als minimaal 75% v.d. huishoudens dit kunnen zien.

Reputatie 7
Badge +28

@PeterG 

Ik ben nu thuis en ik heb dan nu wat meer tijd om het goed uit te zoeken.  Dit zijn de afgesproken regels voor dit seizoen : 

KNVB Beker: FOX Sports, maar ook FOX tv

De uitzendrechten van de KNVB Beker zijn in 2019-2020 weer in handen van het FOX-imperium. Zij zenden heel veel bekerwedstrijden live uit op zenders van FOX Sports (tv en livestream). Daarnaast zenden zij echter ook heel wat wedstrijden van de KNVB Beker live uit op hun 'open net', FOX tv, dat door de meeste Nederlanders die digitale tv hebben, gratis te ontvangen is. In elke bekerronde zenden ze op dat 'open net' (kanaal 11 bij Ziggo) minstens één wedstrijd live uit.

Ook zenden ze op dat gratis digitale kanaal de beide halve finales uit en ook de KNVB Bekerfinale. In tegenstelling tot veel voorgaande jaren verkoopt FOX geen sublicenties van livewedstrijden aan andere omroepen, zoals in het verleden vaak aan SBS Broadcasting (dat het uitzond op Veronica Tv of SBS6).

 

Dit schept duidelijkheid: Vorig seizoen kon je vaak nog bekerwedstrijden zien via Veronica. En inderdaad moeten de halve finales dus sowieso op het "open" kanaal Fox. Ik zal altijd tegen die term "open" kanaal blijven ageren, want het is natuurlijk geen open kanaal. Een open kanaal is ook door de vrije (FTA) kijkers te ontvangen en dat is Fox niet. Maar goed, dat is een hele andere discussie.   

Volgens mij is de definitie van een open kanaal:

Zender die in het basispakket van de provider zit. En een minimale dekking van 75% v.d. huishoudens dient te hebben. (dat laatste heeft sowieso een keer op TotaalTV gestaan)

Zo is bv. Veronica, volgende week weer uefa op te zien, ook een ‘open kanaal’.

Reputatie 7
Badge +28

Ja, maar iemand heeft die definitie verzonnen. En ik blijf een eigen idee houden van een open zender. Voor mij is een open zender die ik zo kan ontvangen, dus zonder abonnement. Daar zijn er gelukkig duizenden van…..  Fox blijft voor mij gesloten….  

Ja, maar iemand heeft die definitie verzonnen. En ik blijf een eigen idee houden van een open zender. Voor mij is een open zender die ik zo kan ontvangen, dus zonder abonnement. Daar zijn er gelukkig duizenden van…..  Fox blijft voor mij gesloten….  

 

 

Hierin heeft @Noordzee wel degelijk een punt. Het is enkel toegankelijk als je het product TV bij een provider afneemt en/of diens hardware gebruikt. Ik kan via een eigen tv ontvanger(oude amino)  niet eens NPO 1, 2 en 3 zien als deze op een Experiabox is aangesloten dus, nee er is niks open aan, Itv is zo gesloten als maar kan.

Terzijde die amino moet ook nog eens de juiste software en decryptie hebben. Het enige open in Nederland zijn ether en sateliet zenders, en voor de ether enkel de kanalen waar we de 1,1% belasting voor afdragen.

Ps @PeterG  onze beste man van Totaal tv  is niet echt een goede bron. Wel klopt het dat de definitie ongeveer zo in elkaar zit.

Bron

Wordt daar ergens genoemd saillant detail aangaande Digitenne.

In het wetsvoorstel wordt een afwijkende regeling getroffen voor digitale ethertelevisie vanwege de relatie met het etherfrequentiebeleid van de rijksoverheid. Voor pakketaanbieders van digitale ethertelevisie (KPN Digitenne) wordt in overeenstemming met de beschikbare ethercapaciteit en gebruikte uitzendtechnieken en tot 1 februari 2017 het standaardpakket vastgesteld op minimaal 25 televisiezenders (artikel 6.14c, eerste lid). Na 31 januari 2017 vervalt deze bepaling, omdat de vergunning die is verleend door de toenmalige Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat voor het gebruik van de etherfrequenties, dan is afgelopen (artikel VI, tweede lid). Of er na 31 januari 2017 ook een aanbieder van digitale televisie actief in de ether zal zijn, hangt mede af van het etherfrequentiebeleid van de overheid. Afhankelijk van het dan geldende frequentiebeleid zal voor een eventuele pakketaanbieder in de ether de minimumomvang van 30 televisiezenders gelden of opnieuw bij wet een afwijkende regeling worden getroffen.

Mediawet over open televisieprogrammakanaal:

open televisieprogrammakanaal: televisieprogrammakanaal dat ontvangen kan worden door ten minste vijfenzeventig procent van alle huishoudens in Nederland, waarvoor geen andere kosten verschuldigd zijn dan:

  1. het tarief dat een pakketaanbieder als bedoeld in artikel 6.9a aan zijn abonnees in rekening brengt voor de ontvangst van het programma-aanbod van een door die aanbieder met inachtneming van de artikelen 6.13 tot en met 6.14b vast te stellen aantal programmakanalen; of
  1. de kosten van aankoop of gebruik van technische voorzieningen die de ontvangst van televisieprogramma’s mogelijk maken;

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025028/2020-02-01 (Mediawet)

tekst is vrijwel aan het begin. Desnoods even met ctrl F zoeken op “open televisieprogrammakanaal”

Dat maakt een TV kanaal niet letterlijk open dus FTA.

Net zo min dat onze huidige telecomnetwerken open ofwel vrij toegangelijk zijn al zeggen de definities van wel.

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Daar is ongetwijfeld over nagedacht, maar ik ga het zeker doorgeven! Bedankt voor het meedenken :-).


@Marcia_ 

Om even terug te komen op het door mij ingebrachte idee: Heb jij al een terugkoppeling ontvangen? 
 

Vanwege de maar aanhoudende problemen lijkt mij een snelle oplossing nu toch echt wel gewenst. 

Daar is ongetwijfeld over nagedacht, maar ik ga het zeker doorgeven! Bedankt voor het meedenken 🙂.


@Marcia_

Om even terug te komen op het door mij ingebrachte idee: Heb jij al een terugkoppeling ontvangen? 
 

Vanwege de maar aanhoudende problemen lijkt mij een snelle oplossing nu toch echt wel gewenst. 

Iets met pasen en pinksteren op 1 dag.oh sorry iets te negatief 😉

Reputatie 7
Badge +30

Vandaag is dan de dag dat pasen en pinksteren op één dag vallen! ;-)

 

We doen op dit moment een proef van een aantal weken met verlengde uitzendtijden op de vrijdagen, zaterdagen en zondagen op kanaal 25. We gaan dit daarna evalueren en mocht dit zo blijven, dan laten we dit natuurlijk ook hier weten. 

Voor klanten die géén Fox Sports abonnement hebben, geldt dat zij gedurende deze tijd een melding krijgen dat ze geen abonnement op deze zender hebben.

 

Dit geldt dus niet voor de (inhaal- en bekerwedstrijden) die doordeweeks zijn. We hebben bij alle partijen nogmaals benadrukt dat we elkaar op de hoogte moeten houden wanneer wedstrijden uitlopen.