Beantwoord

Geen bereik digitenne postcode 4328nn

  • 17 October 2019
  • 7 reacties
  • 199 keer bekeken

Wij hadden eerder een kastje van Digitenne KPN gekocht (zonder abonnement). Redelijk beeld op de camping. In februari jl.  konden wij niets meer ontvangen en volgens KPN klantenservice moesten we een digitenne abonnement afsluiten om tv te kunnen kijken. Dat was de boodschap!!! Raar want we hadden toch al jaren gewoon tvbeeld met die gekochte spullen van KPN. Uit nood hebben we toen maar een Edison DVB T2 HEVC ontvanger gekocht. Prima beeld zelfs! Afgelopen week zaten we weer zonder bereik, omdat er weer wat was veranderd in de ether.  De ontvanger kon weer geen signaal meer vinden. Wat nu?  KPN is verantwoordelijk voor de zendmasten door de overheid om gratis NPO 1. 2 en 3 te verschaffen. Maar ze niet "thuis" voor niet betalende klanten!!! Moeten we nu weer een dure buitenantenne gaan kopen?  En over een paar jaar met de snelle veranderingen weer iets? 

Graag uw advies! 

icon

Beste antwoord door andevrie 21 October 2019, 21:25

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo@andevrie ,

Het is nog steeds mogelijk om met een FTA-ontvanger gratis naar de NPO en regionale omroep te kijken. Zelf doe ik dat ook.

Je moet nu wel wat aanpassen. Vorige maand is de frequentie in Zeeland gewijzigd naar kanaal 21. Je kunt weer beeld krijgen door opnieuw zenders te zoeken. Dat kan op alle zenders of alleen op kanaal 21. (474 mHz)
 

En wat betreft de antenne. Ik adviseer jou wel om de antenne buiten te plaatsen. Zelf heb ik de Funke V5 antenne (van KPN) buiten neergezet en die werkt bij mij prima. 

Als de binnenantenne niet meer voldoet?: Hieronder staan links naar de nieuwe antenne en de buitenmontageset. 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/

Hoi Noordzee.  Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad tig keren laten zoeken naar het signaal op 21. Was eerst 52 of zo. Heb een keer daarmee een stilstaand beeld gehad. Was zo weer weg. Ook de frequentie gaf ie 100% groen en signaal 100% groen. Uiteindelijke resultaat: geen signaal!

Kan jij daar nog iets mee om te helpen? 

Reputatie 7
Badge +28

Natuurlijk andevrie, 

Ik heb nog een paar tips. 

Heb je in de ontvanger de antennespanning (5 volt) aangezet? Voor de KPN-antennes is de 5 volt spanning noodzakelijk. 

 

Vermoedelijk staat die instelling wel goed, dus de belangrijkste verbetering is te behalen uit het plaatsen van de antenne. Op jouw locatie moet de antenne echt buiten worden gezet. Op een camping moet dat geen probleem zijn. De Funke V5 antenne (zie de links hierboven) is een prima oplossing Ook heel betaalbaar. 

 

Wil je de beste oplossing? Investeer dan in een Funke YagiNX antenne. Deze antenne is tweemaal zo duur, maar werkt beter: https://digitennes.nl/antennes/443-funke-yaginx-plus-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html

 

En welke antenne je ook gaat kopen. Het nauwkeurig uitrichten richting Goes is dan ook belangrijk. 

 

 

Dank je voor de tips! Ja de antennespanning staat op 5 volt. Ik ga morgen naar Zeeland en probeer de  binnenantenne nog even te richten naar Goes haha. Anders maar weer een buitenantenne kopen,  zoals jij schrijft. Bedankt, ik ga ermee aan de gang!

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @andevrie Welkom hier op het KPN Forum en goed om te zien dat Noordzee je al zo goed heeft geholpen. Hij geeft erg goede tips en ik hoop van harte dat je er mee uit de voeten kunt. Welke antenne heb je nu eigenlijk in gebruik? 

Hallo,  Ik ben inmiddels veel wijzer geworden. Zendmast Goes 54 doet het bij ons niet meer.  We hebben met de binnenantenne van (KPN oude digitenne) bereik door hem te richten op Rotterdam 21. En pfff gelijk weer beeld en geluid!!!

Reputatie 7
Badge +28

Aha, dat is mooi!

Kanaal 21 wordt nu zowel in Rotterdam als in Goes gebruikt. (Zie ook mijn eerste reactie.) Het maakt op zich niet uit waar je het signaal vandaan haalt. Vermoedelijk is dat nog steeds Goes. Maar het belangrijkste is dat je nu weer beeld hebt. 

Reageer