Beantwoord

Geen bereik via Digitenne (Friesland)

  • 8 April 2019
  • 64 reacties
  • 4690 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

64 reacties

Voor degenen die zitten te tobben met de ontvangst met de nieuwe ontvanger cq het nieuwe systeem, het is het proberen waard om er een koop ontvanger bij te nemen, ter vergelijk, kost een paar 10-tjes, uiteraard dan alleen voor de vrije, ongecodeerde zenders.

Reputatie 7
Badge +28

Zolang KPN een extra (hoognodige) zendmast in Zuid (-West en -Oost) Friesland niet definitief afschiet, zullen wij ons hier op het forum er periodiek hard voor maken.   

De reacties tot nu toe zijn dat het Digitenne-omzettings-proces geëvalueerd wordt en dat er mogelijk in de toekomst nog een uitbreiding komt. Weliswaar niet heel erg waarschijnlijk, maar het is niet definitief van tafel.  

Het zou zo simpel moeten zijn met mogelijkheden voor zendmasten in Spannenburg en evt. Irnsum. 

 

Hallo allemaal,

Ik krijg dit jaar (2022) opnieuw € 30,- (50%) retour van KPN op mijn digitenne abonnement, nu al een aantal jaren achtereen. Aangezien wel duidelijk is dat het met de ontvangst niet meer beter gaat worden dan het nu is en omdat de licentie van KPN over een aantal jaren eindigt ben ik me aan het oriënteren om de smartphone als hotspot te gaan gebruiken. Bij vele providers krijg je voor nagenoeg hetzelfde geld steeds hogere databundels, zelfs al aantrekkelijke ‘onbeperkte’, waardoor dit een prima alternatief wordt om bv via ID-tv van KPN televisie te gaan kijken.

Digitenne was een prachtig medium zolang het nog ‘analoog’ werd uitgezonden, jammer dat KPN het heeft (moeten?) digitaliseren. Daarna zijn alle problemen begonnen zonder uiteindelijke oplossing. Toch jammer.

Reputatie 7
Badge +28

@Watersporter

Lees dit maar eens goed door. De oplossing voor jouw probleem! En de licentie loopt gelukkig nog vele jaren door. Tot na 2030 zelfs….

Digitenne gebruikers,

Net terug van een 6 weken durende vaarvakantie door een groot deel van Nederland. Aanlegplaatsen waren o.a. Steenwijk, Zwolle, Kampen, Harderwijk, Almere Haven, Weesp, Schoonhoven, Dordrecht, Heusden, 's Hertogenbosch, Woudrigem, Gorichem, Rotterdam, Alphen ad Rijn, Haarlem, Durgerdam, Enkhuizen, Stavoren en terug op de Friese Meren. De Funke antenne staat op een hoogte van 3,80m en ik kan verklappen dat de ontvangst in nagenoeg alle jachthavens waar we lagen ‘kwalitatief uitermate teleurstellend’ was. Van letterlijk nul ontvangst tot maximaal 6 à 8 zenders (die nu niet bepaald mijn voorkeur hadden). Enige positieve uitzondering was Enkhuizen met een ontvangst van wel 42 (!) zenders, ongelooflijk.  Maar ja, toen waren de terrasjes in de stad leuker dan het zenderaanbod….

En ja, iedere keer gezocht door de antenne steeds 45 graden te draaien. Mijn conclusie met digitenne is dat het na de digitalisering niets meer was, niets meer is en waarschijnlijk ook niets meer wordt.

Als KPN de insteekkaart nu als coulance zou aanbieden dan getuigt dit van een hoge mate van klantgerichtheid, maar naar ik lees betaal je hier ook weer maandelijks € 5,- (extra) voor. Dan moet je waarschijnlijk eerst ook nog investeren (ik i.i.g. wel) in een andere tv. Dat gaat hem dus niet worden.

Zoals in mijn vorige post gesteld: een onbeperkte databundel en dan gewoon lekker via ID-tv kijken op je laptop.

Ik geef het op, voor mijn gebruik (varend aan boord door Nederland) werkt digitenne nu sinds de digitalisering niet of slechts zeer onder de maat.

Veel doorzettings- en uithoudingsvermogen gewenst aan de ‘blijvers’, maar dit was het.

Reputatie 7
Badge +28

De insteekkaart is net zo duur als een gewone ontvanger. 
Verder zou je een betere antenne kunnen proberen: 

https://digitennes.nl/antennes/478-rebox-re-23ga-dvb-t2-power-plus-buiten-antenne-80km-8717056977386.html

Vroeger was het heel normaal om een echte antenne te gebruiken, tegenwoordig moet het allemaal met die actieve rotdingen. Zo'n versterker is leuk, maar als je signaal al in de marge is versterk je alleen maar rotzooi. De beste versterker blijft een passieve antenne, groter en hoger is beter.

Voor ZW-Friesland zijn Lelystad, Enkhuizen en Hoogersmilde de beste opties om op te richten.

Reputatie 7
Badge +28

In bepaalde gebieden is de ontvangst lastig als je op een boot zit. Een antenne is dan vaak niet stabiel uitgericht op een bepaalde zendmast. 
 

Maar hij noemt ook plaatsen als Rotterdam, Almere en Haarlem. Daar staan hoge zendmasten en daar zou je gewoon ontvangst moeten hebben. Dan gaat het er bij mij niet in dat hij ook in die plaatsen maar tot maximaal zes zenders komt. 
 

Met een betere antenne en een betere ontvanger (zoals de Rebox of de XORO met insteekkaart) ga je veel betere resultaten boeken. 
 

Zuid-Friesland is wel een probleemgebied. 

ZW-Friesland zit inderdaad wel net aan de grens van de verzorgingsgebieden van alle zenders rondom. Een steunzender in Spannenburg zou wel welkom kunnen zijn maar het zou me verbazen of dat soort investeringen in Digitenne ooit nog gedaan worden. Dat nog los van de onrust die daar toch al heerst door de radiozenders in de toren (not in my backyard syndroom).

Varend zal een richtantenne inderdaad problemen opleveren, maar voor de Funke gaat dat ook al op (en de versterker er in zal het effect vergroten). Het beste is een simpel mastje op wal maar het is natuurlijk wel wat meer werk.

Reputatie 1

Ik lees er nergens iets over maar blijkbaar heeft KPN een extra zender geplaatst in Friesland en dat maak ik op uit dit overzicht waar Digitenne wordt vermeld op mast Tjerkgaast > www.radio-tv-nederland.nl

Interessant.
Wel een lager vermogen :
https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/cgi-bin/dav.cgi?action=input_submit&kanaal=Alle&vhf_uhf=UHF&provincie=Friesland
https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/index.html  kies UHF voor digitenne  )

Ik kan vooralsnog niet ontdekken wanneer die zenders er bij zijn gekomen.
Ook niet middels dit :
Tjerkgaast site:https://radio-tv-nederland.nl
In een zoekmachine.
Dan kom ik op : https://radio-tv-nederland.nl/nieuws/2015-mrt.html
Maar dat gaat over DAB
Het lijkt wel of de site niet erg meer wordt bijgehouden trouwens.
De mooie fotoserie over de herbouw van de mast in Hoogersmilde zie ik ook niet meer.

Reputatie 1

Interessant.
Wel een lager vermogen :
https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/cgi-bin/dav.cgi?action=input_submit&kanaal=Alle&vhf_uhf=UHF&provincie=Friesland
https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/index.html  kies UHF voor digitenne  )

Ik kan vooralsnog niet ontdekken wanneer die zenders er bij zijn gekomen.
Ook niet middels dit :
Tjerkgaast site:https://radio-tv-nederland.nl
In een zoekmachine.
Dan kom ik op : https://radio-tv-nederland.nl/nieuws/2015-mrt.html
Maar dat gaat over DAB
Het lijkt wel of de site niet erg meer wordt bijgehouden trouwens.
De mooie fotoserie over de herbouw van de mast in Hoogersmilde zie ik ook niet meer.

 

Staat toch duidelijk in het overzicht dat Digitenne in Tjerkgaast zit, zie ook hier Overzicht van alle DVB-T (ether) zenders in Nederland (radio-tv-nederland.nl)

Is een fantastische site die helemaal up to date is!

Die link wel ja, de eerste de je had gepost niet. 😜

Op : https://www.radio-tv-nederland.nl
Zie ik nu :

Met ingang van 1 januari 2022 melden we geen nieuws meer.
Voor oude berichten vanaf 2002 t/m 2021 zijn terug te vinden in het nieuws archief.

Dat mistte ik dus. Jammer, nu wordt het wel lastig om te zien wat er veranderd is.
In het archief kan ik niets vinden over Tjerkgaast aangaande DVB-T of digitenne.

Na wat inventief zoeken wel weer dit gevonden :
https://fmtvdx.eu/zendmast/smilde/herstel/hoogersmilde_toren_129.html
( staat dus op een ander domein )
Dit is een van de vele pagina’s er over, een bovenliggende pagina zie ik zo snel niet.

Reputatie 7
Badge +28

Wonder boven wonder. In het verleden hebben diverse klanten gepleit van een zender in de mast van Spannenburg. Dit lijkt nu alsnog te gaan gebeuren zo vlak voor het kampeerseizoen. En dat is natuurlijk goed nieuws. ook al is het met laag vermogen, de antenne staat op 100 meter hoogte, dus daar gaan ze in de directe omgeving heus wel van profiteren.

@sailorbobby : Kun jij eens kijken hoe het signaal bij jou op de camping nu is? 

Reputatie 7
Badge +28

Ik ben momenteel een paar dagen in Zuid-Friesland. Vandaag kwamen we langs de zendtoren van Spannenburg. Ter plekke is de mast door mij goedgekeurd, ik zeg: ideaal voor Digitenne. Zo stond de mast erbij een paar uur geleden:

 

@Erik_ 

In het verleden hield je ons altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. 

Wat gaat er dit jaar nog meer gebeuren met de zendmasten?  

 

Ik moest even 2 keer kijken, dus voor de meelezers die hetzelfde hebben, de mast hier boven heeft 2 namen Spannenburg of Tjerkgaast.
( dat komt bij meerdere masten voor trouwens, Lopik/IJsselstein bv. )

Noordzee : Als ik een oude bericht aanhaal dan zet ik er voor de duidelijkheid ook de verwijzing naar de oorspronkelijke plaats er bij, en/of de datum.

 

Reputatie 7

Tis in de volksmond wel echt Spannenburg, Wordt iig mijn leven lang al de Toer fan Spannenburg genoemd, ligt vlak naast Tsjerkgaast. Was een mooie afsnijroute wel richting Sneek vanaf Afslag Oosterzee toen de altijd vastlopende roltonde bij De Jouwer nog bestond 😋

Reputatie 5
Badge +4

Wonder boven wonder. In het verleden hebben diverse klanten gepleit van een zender in de mast van Spannenburg. Dit lijkt nu alsnog te gaan gebeuren zo vlak voor het kampeerseizoen. En dat is natuurlijk goed nieuws. ook al is het met laag vermogen, de antenne staat op 100 meter hoogte, dus daar gaan ze in de directe omgeving heus wel van profiteren.

@sailorbobby : Kun jij eens kijken hoe het signaal bij jou op de camping nu is? 

Het kampeerseizoen is nog niet begonnen,dus in april hoop ik een dijk van een signaal van spannenburg te krijgen. is tenslotte redelijk dicht bij Langweer. zou het mijn laatste jaar op de camping dan toch nog wat worden?

Reputatie 7
Badge +28

Ik ben momenteel een paar dagen in Zuid-Friesland. Vandaag kwamen we langs de zendtoren van Spannenburg. Ter plekke is de mast door mij goedgekeurd, ik zeg: ideaal voor Digitenne. Zo stond de mast erbij een paar uur geleden:

 

@Erik_

In het verleden hield je ons altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. 

Wat gaat er dit jaar nog meer gebeuren met de zendmasten?  

 

@Erik_ 

Wat heb je hier vanuit KPN nog aan toe te voegen? 

 

. . .Zo stond de mast erbij een paar uur geleden . . .

 

En wanneer was dat ?

Reputatie 7
Badge +28

 

. . .Zo stond de mast erbij een paar uur geleden . . .

 

En wanneer was dat ?

December 2019, maar dat is verder toch niet belangrijk? Kun je eventueel terugvinden op pagina één van dit topic. 

. . .Zo stond de mast erbij een paar uur geleden . . .

 

En wanneer was dat ?

December 2019,

Aha

maar dat is verder toch niet belangrijk?

nou ja / psja, wat is belangrijk

Kun je eventueel terugvinden op pagina één van dit topic. 

O !, dat kun je helaas niet direct zien met deze forum software.
Het had ook uit een ander onderwerp kunnen komen.

Maar, het verbaasd blijkbaar wel dat er zo maar “stiekem” een zendlocatie bij is gekomen.
Mooi natuurlijk, maar is dat ergens aangekondigd of terug te vinden ?
En zijn of worden er nog meer bijgeplaatst ?

Reputatie 7
Badge +28

Aha

 

Maar, het verbaasd blijkbaar wel dat er zo maar “stiekem” een zendlocatie bij is gekomen.
Mooi natuurlijk, maar is dat ergens aangekondigd of terug te vinden ?
En zijn of worden er nog meer bijgeplaatst ?

En dat probeer ik nu precies via @Erik_ te weten te komen. Tenslotte is hij voor ons binnen KPN de “antenne” voor Digitenne-nieuwtjes.