Beantwoord

Geen bereik via Digitenne (Friesland)

  • 8 April 2019
  • 64 reacties
  • 4681 keer bekeken

al jaren maken wij op camping De Rakken in Woudsend(Friesland) gebruik van digitenne en betalen hier ook uiteraard voor. Nu hebben we een nieuw kastje gekregen van kpn en willen we de t..v. weer activeren, maar helaas. Na 2 x vreselijk lang wachten( meer dan 2x een half uur) de mededeling van een medewerker van kpn ontvangen dat er slecht bereik is in Friesland. Dat is nog zwak uitgedrukt. Er is in Woudsend geen bereik meer. Hoe en wanneer lost u dit op? Sinds eind vorig seizoen zijn we niet meer op de camping geweest. We hebben dus niet kunnen controleren sinds wanneer er geen gebruik meer is.
We horen graag van u.
m.vr.gr.
fam. Keizer
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 10 April 2019, 11:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

64 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Het zijn spannende tijden in de UHF! Misschien wordt de grootste illegale DVB-T zender in Europa afgelost door een geheime DVB-T2 zender in Spannenburg...?

Reputatie 7
Badge +30

Ik ben momenteel een paar dagen in Zuid-Friesland. Vandaag kwamen we langs de zendtoren van Spannenburg. Ter plekke is de mast door mij goedgekeurd, ik zeg: ideaal voor Digitenne. Zo stond de mast erbij een paar uur geleden:

 

@Erik_

In het verleden hield je ons altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. 

Wat gaat er dit jaar nog meer gebeuren met de zendmasten?  

 

@Erik_

Wat heb je hier vanuit KPN nog aan toe te voegen? 

Helemaal niks, helaas, @Noordzee.

 

 

En wanneer was dat ?

December 2019,

Aha

Kun je eventueel terugvinden op pagina één van dit topic. 

O !, dat kun je helaas niet direct zien met deze forum software.

Je kunt de precieze datum van een reactie achterhalen door met je muis op de ‘x jaar geleden’ tekst te gaan staan, @KeesYagi.

 

Reputatie 7
Badge +28

OK @Erik_ ,

Maar kun je wel bevestigen dat Spannenburg is aangezet en per wanneer is dat gebeurd? 

 

En wanneer was dat ?

December 2019,

Aha

Kun je eventueel terugvinden op pagina één van dit topic. 

O !, dat kun je helaas niet direct zien met deze forum software.

Je kunt de precieze datum van een reactie achterhalen door met je muis op de ‘x jaar geleden’ tekst te gaan staan, @KeesYagi.

Dank, dat is mij bekend, maar handig voor de meelezers.
Ik kon niet zien waar het aangehaalde bericht vandaan kwam, er komt bij deze forum software niet automatisch een verwijzing bij te staan, zoals dat bij ander fora wel zo is, verzoek naar de forum software makers ?

 

In het antenneregister vind ik alleen FM en TDAB als ik filter op ‘omroep’. Dat wekt de suggestie dat er geen DVB-T zenders op de locatie staan.

. . .  Spannenburg is aangezet en per wanneer is dat gebeurd? 

Dat zou ergens te vinden moeten zijn, in openbare bronnen (?)
Eerste insteek : https://antenneregister.nl/
Maar, ik zie daar de DVB-T zenders helemaal niet, althans, ik zette alles uit behalve omroep, dan zie ik wel TDAB  (waar staat die T voor ?)  maar verder niets. Ook niet op andere lokaties.
Of kijk ik niet goed ? (zou best kunnen) Kun jij eens meekijken @ Noorzee ?
Eer zijn nog meer antenne kaarten, maar dit is de officiële bron (neem ik aan).

Reputatie 7
Badge +28

@KeesYagi 

Ik hoor het graag van @Erik_ . Hij zit het dichtst bij de bron. 

TDAB is Terrestrial DAB.

Als ik in het antenneregister kijk bij Zwolle Marslanden zie ik wel DVB-T vermeld staan. Het antenneregister zou leidend moeten zijn.

Het kan wel zo zijn dat de informatie in het antenneregister niet altijd up-to-date is, er zit aanmeld en verwerkingstijd tussen.

Update:

Nog een applicatie gevonden op de voormalig site van het Agentschap Telecom.

https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/index.html

 

TDAB is Terrestrial DAB.

Dat vermoedde ik ook, maar het is een lijst van vaste zenders, dus een beetje dubbelop, en er is geen SDAB of CDAB, alhoewel, ja in Zwitserland of Oostenrijk is(was) er een kabelnet met DAB radio er op, met speciale ontvangers ! Maar dit ter zijde.

Als ik in het antenneregister kijk bij Zwolle Marslanden zie ik wel DVB-T vermeld staan. Het antenneregister zou leidend moeten zijn.

Aha, dan keek ik toch niet goed, maar bij de Spannenburg/Tjerkgaast mast zie ik het niet.
Bij de AT wel, zoals eerder hier vermeld :

 

Reputatie 7
Badge +28

TDAB is Terrestrial DAB.

Als ik in het antenneregister kijk bij Zwolle Marslanden zie ik wel DVB-T vermeld staan. Het antenneregister zou leidend moeten zijn.

Het kan wel zo zijn dat de informatie in het antenneregister niet altijd up-to-date is, er zit aanmeld en verwerkingstijd tussen.

Update:

Nog een applicatie gevonden op de voormalig site van het Agentschap Telecom.

https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/index.html

 

Dit is nog een extra bevestiging dat de zendmast van Spannenburg aanstaat. 

Maar nog steeds hoor ik ook graag een bevestiging van @Erik_ 

Ben ook benieuwd per wanneer deze zendmast is aangezet. 

En waarom is deze belangrijke informatie niet bekend gemaakt op het forum?

 

Graag dan ook de kennisbank bijwerken:

 

 

Verder meld ik ook nog drie correcties:

Hier een overzicht van de regionale omroepen die elke mast uitzendt.

Masten

Regionale Omroep 1 Regionale Omroep 2
Groningen / Leeuwarden Omrop Fryslân TV Noord
Deventer / Enschede / Hengelo / Smilde / Zwolle RV Drenthe TV Oost
Almere / Apeldoorn / Arnhem / Doetinchem / Lelystad / Nijmegen / Oss* / Veenendaal* TV Gelderland Omroep Flevoland
Breda / Den Bosch / Eindhoven / Heerlen / Helmond / Loon op Zand / Maastricht / Oss* / Roermond / Roosendaal / Sittard / Venlo Omroep Brabant L1
Goes / Gorkum / Krimpen a/d IJssel / Rotterdam / Sliedrecht / Vlaardingen Omroep Zeeland RTV RIjnmond
Alphen a/d Rijn / Den Haag / Gouda / Leusdden / Lopik / Maarssen / Oegstgeest / Utrecht / Veenendaal* / Zoetermeer TV Utrecht RTV West
Alkmaar / Amsterdam / Den Burg / Enkhiuzen / Haarlem / Hilversum / Hoorn / Wormer NH TV  

 

Enkhiuzen → Enkhuizen 

Leusdden → Leusden 

Gorkum → Gorinchem

Reputatie 1

Zo te zien op de fotos op de eerder genoemde website staat er twee antenne setjes, zover ik kan inschatten 1 op oost en 1 op west.
Blijkbaar gerichte signalen speciaal voor de bootjes?

tjerkgaast-overzicht2.jpg (1668×1000) (radio-tv-nederland.nl)

Reputatie 7
Badge +30

OK @Erik_ ,

Maar kun je wel bevestigen dat Spannenburg is aangezet en per wanneer is dat gebeurd? 

Ik kan inderdaad bevestigen dat Spannenburg, of eigenlijk Tjerkgaast zoals wij er intern aan refereren, actief is. Ik weet alleen niet per wanneer, wij zijn hier niet apart over geïnformeerd. Vandaar dat de kennisbank ook nog niet aangepast was. Ga ik gelijk even doen.

Reputatie 7
Badge +28

Nou @sailorbobby ,

Het is nu bevestigd, en ik ben dan ook benieuwd naar jouw ontvangstrapport over een paar weken. 

Wel even de antenne bijdraaien richting Spannenburg! 

Reputatie 5
Badge +4

Na draaien van de antenne zou het dan subliem moeten werken , beter laat dan nooit.

voor mij helaas te laat ,eind dit jaar wordt de camping door de grootverdieners ontruimt

zo als nog vele campings in het land !