Beantwoord

Geen bereik via Digitenne (Friesland)

  • 8 April 2019
  • 64 reacties
  • 4681 keer bekeken

al jaren maken wij op camping De Rakken in Woudsend(Friesland) gebruik van digitenne en betalen hier ook uiteraard voor. Nu hebben we een nieuw kastje gekregen van kpn en willen we de t..v. weer activeren, maar helaas. Na 2 x vreselijk lang wachten( meer dan 2x een half uur) de mededeling van een medewerker van kpn ontvangen dat er slecht bereik is in Friesland. Dat is nog zwak uitgedrukt. Er is in Woudsend geen bereik meer. Hoe en wanneer lost u dit op? Sinds eind vorig seizoen zijn we niet meer op de camping geweest. We hebben dus niet kunnen controleren sinds wanneer er geen gebruik meer is.
We horen graag van u.
m.vr.gr.
fam. Keizer
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 10 April 2019, 11:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

64 reacties

Hallo @1Pieterdina , haal svp om privacyredenen szm de naw gegevens weg, dit kan door r.o. binnen het topic op de 3 puntjes ... te klikken en op Bewerk te klikken.
Reputatie 2
Badge
hoi pieterdina ik had ook problemen zit een stukje verder in Hilaard buitengebied onder Leeuwarden . heb goede raad hier op forum gehad ivm zeer slechte ontvangst op het nieuwe kastje . heb de antenne verwisseld naar v 5 buiten antenne .ook gelijk kabel vernieuwd !!! bij het zoeken naar zenders ook geen regio friesland aan klikken maar direct door naar zenders opzoeken !! op regio friesland kreeg ik niks !! ook heb ik update uitgevoerd op kastje. nu perfect beeld en geluid . enigste wat er nog aan schort dat ik heel af en toe opnieuw zenders zoeken moet doen .in 4 dagen 1x gebeurd , dus daar werken wij nog aan een oplossing .buurman oud marineman radar techniek zei haal je kop van je schotel af! (had ik nog op mijn huisje ) en plaats daar je Digitenne ontvanger op ,dus gaan we nog even doen . gr ton frieslan boppe !!
Reputatie 7
Badge +30
Hoi @1Pieterdina, welkom! In principe moet het allemaal werken, maar er zijn wel wat factoren van invloed. De belangrijkste is de antenne. Ton geeft daar ook al goede tips over. Zorg dat je de antenne goed uitricht. Het kan zijn dat je deze, voor de beste ontvangst buiten moet plaatsen. Als je antenne ouder is dan de Funke v5 (DSC550) geef het even aan, dan kan ik die voor je vervangen.

Vul verder je gegevens in op je profiel met het CAS ID van de nieuwe ontvanger in het veld 'persoonlijke opmerking'. Laat hier even weten als je dit gedaan hebt. Dan kan ik voor de zekerheid controleren of de ontvanger goed geactiveerd is.
Ook ik heb de nieuwe apparatuur van KPN voor digitenne omgeruild en in eerste instantie thuis in Sneek geactiveerd met de oude binnenantenne. Met de oude antenne en ontvanger met smartcard had ik prima ontvangst, echter de ontvangst met nieuwe digitale ontvanger lukte nauwelijks. Af en toe hooguit 8 zenders. Dus KPN gebeld en een nieuwe (buiten)antenne gekregen (de Funke V5) met verlengde antenne kabel. Echter, ook met de buitenantenne heb ik thuis nooit alle zenders van KPN kunnen ontvangen. Aangezien we digitenne hoofdzakelijk gebruiken aan boord heb ik de hele installatie rin mei overgebracht naar onze boot. In de jachthaven (Sneek) ook slechte tot geen ontvangst met een gerichte buitenantenne op 4m hoogte. Afgelopen zomer hebben we gedurende ruim 8 weken een boottrip gemaakt tot zuidelijk van de grote rivieren en wat schetst mijn verbazing, nagenoeg overal buiten Friesland 100% ontvangst op alle kanalen met een prima beeld. Nergens hoefde ik de antenne te richten, kortom helemaal tevreden. Maar ja, de trip liep ten einde en we kwamen weer in het mooie Friesland en ja hoor: geen tot gebrekkig beeld en als er ontvangstsignaal was dan slechts voor maximaal 8 zenders. Ik krijg nu ik het forum doorlees zo langzamerhand het idee dat er ergens bij KPN in Friesland is goed mis is sinds de overgang naar digitale ontvangst. Ik betaal in mijn KPN abonnement nu braaf iedere maand €5,- voor een product dat alleen buiten Friesland goed werkt. Is KPN bereid hier iets aan te doen?
En ja, ik heb alle tips en trics vermeld op de diverse fora reeds (diverse) keren uitgevoerd, geen heeft mijn ontvangst in en rondom Sneek verbeterd. Hoe nu verder?
Graag uw reactie!
Reputatie 5
Badge +5
@Watersporter welkom op het forum! Dit probleem komt hier vaker ter sprake. Friesland heeft net als de twee andere noordelijke provincies, en Zeeland, maar één zendmast voor digitenne. Vóór de omzetting naar HD en de nieuwe ontvangers leidde dit al tot ontvangstproblemen op een aantal locaties, na de omzetting is dat verergerd.

Een oplossing zou kunnen liggen in het bijplaatsen van zendmasten, maar dit zal in ieder geval niet op korte termijn gebeuren. Wel wordt de omzetting geëvalueerd door KPN, daarin worden ook problemen met de ontvangst betrokken. Daar kan een moderator wellicht meer over vertellen.
@P. Grigio Dank voor uw reactie, dit bevestigt mijn vermoedens.
Blijft het wel een beetje wrang dat ik al maanden voor een slechte/onvolledige dienst het volle pond betaal. Nu gaat het mij niet direct om die €5,- p/mnd maar wel om het principe. In alle contacten die ik de afgelopen tijd met KPN heb gehad is dit nooit door hun erkend / toegegeven. Enige coulance zou zo'n groot bedrijf als KPN sieren................
Ben benieuwd naar een reactie van KPN.
Reputatie 5
Badge +5
Het is wel opmerkelijk dat KPN nooit iets heeft gezegd over de ontvangst in Sneek. Vanwege een ander topic heb ik een aantal postcode / huisnummer combinaties uit Sneek ingevuld in de postcodecheck op de Digitenne website, en daar kwam uit dat er op die locaties waarschijnlijk geen bereik is. Dit had de klantenservice natuurlijk ook kunnen nagaan.
Reputatie 7
Badge +28
De problemen in het zuiden van Friesland zijn mede een gevolg van het verplaatsen van de zendmast van Irnsum naar Leeuwarden.

Fijn natuurlijk voor de mensen daar, maar niet voor de watersporters in het zuiden van de provincie.

Zoals P.Grigio ook benoemt, is KPN heel goed op de hoogte van de problemen in jouw regio en nog een aantal andere regio’s. Er zijn hier op het forum best veel verzoeken langs gekomen om wat te doen aan de slechte ontvangst in sommige gebieden.

Op dit moment loopt er een evaluatie en we wachten in spanning de resultaten af. Check af-en toe dit topic voor het laatste nieuws.

Wat betreft jouw abonnement voor 5 euro per maand. Wist je dat dit maandelijks opzegbaar is en daarna weer eenvoudig opnieuw af te sluiten is? Dat geeft wel wat gedoe met terugsturen van de apparatuur, maar dan betaal je alleen voor de maanden waarin je profijt hebt van Digitenne.
De uitslag van de evaluatie zal naar verwachting gaan aantonen dat de ontvangst in de ZW-hoek van Friesland inderdaad niet aan de kwaliteitseisen van KPN voldoet. Maar dan zijn we er nog niet, dan zal er waarschijnlijk een mast bijgeplaatst moeten worden en dan komen er investeringskosten om de hoek kijken. Die zullen dan eerst op de meerjarenbegroting geplaatst moeten worden en voordat het in het meest positieve geval ooit tot plaatsing komt zijn we waarschijnlijk een (fors) aantal jaren verder........

Een vriend van mij (ook uit Sneek) heeft dezelfde ontvangstproblemen ervaren en heeft onlangs de hele set naar KPN geretourneerd met het idee om het wellicht vanaf volgend voorjaar weer aan te vragen, uiteraard afhankelijk van zijn vaarbestemming ;-)

Wel treurig dat dit momenteel de enige mogelijkheid is om met een product van zo'n gerenommeerde organisatie om te gaan. Dat zou toch anders moeten kunnen, b.v. per postcodegebied waarvan erkent wordt dat er slechte ontvangst is een korting op het abonnement aanbieden o.i.d.? Hoe moeilijk kan het zijn?
Kleine aanvulling: ik heb zojuist ook de postcodecheck uitgevoerd voor mijn huis adres en voor de jachthaven,. Het zal geen verrassing zijn dat ik krijg te lezen: "LET OP:Op het ingevulde adres heeft u waarschijnlijk GEEN bereik. U kunt Digitenne wel op een andere locatie gebruiken. Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met de bestellijn: 0800-0402"
Reputatie 7
Badge +28
Ja, dat is in jouwe wijde omgeving zo. Tot zelfs voorbij Lemmer. Ook in zuid-oost Drenthe, noord-oost Groningen, zuid- en west Zeeland en het noord-oosten van de Achterhoek is er geen bereik. En waarschijnlijk zijn er nog wel wat gebieden.
Reputatie 5
Badge +5
@Watersporter als je een aantal adressen in die omgeving probeert, valt daaruit af te leiden dat vanaf ongeveer 20 kilometer van de zendmast in Leeuwarden de uitkomst 'geen bereik' is.
Reputatie 1

Hm, als ik postcodecheck laat zoeken op de Digitenne site van KPN, kom ik op het bestelformulier terecht.

 

Zijn ze bang dat we vóór bestellen ontdekken dat Digitenne op ons adres flut is?

Reputatie 7
Badge +28

Is meer ter waarschuwing. 
 

in jouw laatste bericht (6 maanden geleden) gaf je anders aan dat je een goede ontvangst had in Suameer. 

Reputatie 1

Ha Noordzee!

Ik heb inderdaad al lange tijd niet meer gepost op dit forum. Was het nogal zat (KPN/Digitenne, niet jullie hier op het forum).

Heb allerlei dingen geprobeerd. Heb veel geduld gehad, maar na een tijdje van wat goede ontvangst leek, toch weer problemen.

Signaal wisselend tussen 0 en 100%, hickups, hangende beelden, wel geluid maar geen (bewegend) beeld. Vanalles dus.

Heb nog steeds de antenne binnen staan. Waarom? Omdat ik er vrij zeker van ben dat de antenne buiten plaatsen niets gaat oplossen. Even leek het erop dat de ontvanger spanningsloos maken (30 à 60 sec) het probleem oploste, maar dat was na een paar minuten weer voorbij. Alles resetten en opnieuw configureren? Lijkt ook een poosje te helpen maar dan later toch weer dezelfde ellende.
Moet ik weer alle kanalen laten scannen.

Als ik opnieuw de zenders laat opzoeken en ik kies voor een provincie, dan geven Friesland en Groningen hetzelfde resultaat. Allebei 100% signaal maar geen van beide ook maar 1 zender in kanaal 46.
Ik lijk op de grens tussen beide te zitten, terwijl de afstand tot Leeuwarden maar zo'n 10 km is en tot Groningen zeker 40 km. Rara hoe kan dat?

Mijn veronderstelling is dat die zenders in Leeuwarden uitermate zwak zijn.
Of staat er soms een stalen muur tussen Leeuwarden en Suameer? Lijkt me niet.

Opnieuw gescand en nu uitgebreid. Gaat beter en ook kanaal 46 wordt meegenomen.
Maar welke zenders heb ik nu te pakken? Friesland (Fryslân dus)? Groningen? Een mix?
Hoe kan ik zien van welke zender het signaal komt?

Mijn conclusie: KPN is een minne organisatie. Zij doen waartoe zij bereid zijn, wat niet is wat hun klanten graag zouden zien.
Wij mogen betalen voor inferieure service, net zo veel als anderen elders in het land die wel goede kwaliteit geboden krijgen.

Ik word hier niet blij van.

P.S.: Het kan toch niet aan de ontvanger liggen? ZXV7200.

Reputatie 7
Badge +28

Hai @dodo2u ,

Een heel verhaal zo na een half jaar, dus dan ook een uitgebreide reactie….. :sunglasses:

Wat betreft uitgebreid zoeken. Dat is altijd de beste optie. Dan krijgt jouw ontvanger per frequentie het sterkste signaal binnen. Het zoeken op provincie is nog steeds niet lekker geprogrammeerd in de software. Dit gaat pas in de loop van 2020 opgelost worden. Maar ook daarna is uitgebreid zenders zoeken altijd de beste optie. 

De wisselende signaalsterkte duidt op een externe storingsbron. De ontvanger en de antenne mogen niet te dicht staan bij andere elektrische apparaten. Denk dan aan een modem, LED-Lamp, DAB+-Radio, een Buitenthermometer of in deze periode de kerstverlichting.  

Op 10 km van Leeuwarden moet je een dijk van een ontvangst kunnen hebben, zeker als je de antenne buiten plaatst. Maar dat is dus niet persé nodig. 

De kwaliteit van de ZXV-ontvanger laat inderdaad wel wat te wensen over. Mogelijk komt daar volgend jaar verbetering in, als er eindelijk weer een nieuwe softwareversie gaat komen.

Los daarvan kan het zijn dat jij een minder goed exemplaar in bruikleen hebt. Mochten de klachten aanhouden, vraag dan hier op het forum om het omruilen van jouw ontvanger. 

Maar probeer eerst nog wat experimenteren met de plek van de ontvanger en de antenne. Mogelijk kun je de storingen wegnemen. 

Reputatie 7
Badge +28

@dodo2u 

Heb je al wat geprobeerd? Of is het een idee om eens een andere ontvanger te proberen? 

 

Allen,

Ik heb een maand of twee geleden gebeld met KPN en na enig aandringen een medewerker met bevoegdheden aan de lijn gekregen. Uiteindelijk kwam idd het hoge woord er uit: er is in Friesland een te lage antennedichtheid en er zal minstens één antenne bijgeplaatst moeten worden, anders is het probleem onoplosbaar!

Na enig aandringen heb ik uit coulance 50% korting gekregen op mijn digitenne abonnement door voor 2019: een teruggaaf van €30,-

In 2020 nog maar eens ‘kijken’ hoe het gaat………

 

 

 

Reputatie 7
Badge +28

@Watersporter

Ik ben het met je eens dat er in Friesland te weinig antennes staan. De makkelijkste oplossing is om een zender aan te zetten in de mast van Spannenburg. Irnsum is eventueel een alternatief. Als er een zender In Spannenburg zou komen te staan, hebben de watersporters en kampeerders in het zuiden van Friesland ook weer wat meer kans op een goede ontvangst. 

Dit idee van een extra zender in Friesland is al eerder op het forum geopperd, maar het zou mooi zijn als moderator @Erik_ zie hier intern hard voor wil maken. 

Reputatie 7
Badge +28

Ik ben momenteel een paar dagen in Zuid-Friesland. Vandaag kwamen we langs de zendtoren van Spannenburg. Ter plekke is de mast door mij goedgekeurd, ik zeg: ideaal voor Digitenne. Zo stond de mast erbij een paar uur geleden:

 

@Watersporter

Ik ben het met je eens dat er in Friesland te weinig antennes staan. De makkelijkste oplossing is om een zender aan te zetten in de mast van Spannenburg. Irnsum is eventueel een alternatief. Als er een zender In Spannenburg zou komen te staan, hebben de watersporters en kampeerders in het zuiden van Friesland ook weer wat meer kans op een goede ontvangst. 

Dit idee van een extra zender in Friesland is al eerder op het forum geopperd, maar het zou mooi zijn als moderator @Erik_ zie hier intern hard voor wil maken. 

Hallo digitenners

Het klopt idd dat de dekking daar matig is .Ik zit aan het IJsselmeer in Makkum op een park in een chalet . Aanvankelijk altijd matige ontvangst om dat de antenne (een compacte jagi buitenantenne met ingebouwde versterker ) net aan langs een mega hoog en groot dok kijkt richting de leeuwarden zendmast . de antenne staan op 3 meter en heeft vrij zicht  (op het dok na dan ).

Ik had altijd ca 60 procent signaal wat vaak zakte naar 40 procent . maar ik kon er prima naar kijken en had alle zenders uit het pakket prima .

Na de veranderingen waar iedereen het over heeft was het idd helemaal waardeloos . signaal schommelde enorm tussen geen signaal en 60 procent en had daarom vaak geen of slecht beeld .

er schommelde of beweegt niets in de buurt en ook mijn antenne is optimaal kwa kabels en andere zaken . Het dok staat ook nogal vast ...LOL

Ik ben gaan zoeken naar een oplossing en ging richten op andere zenders .Dus ruim 100 graden om naar Overijssel gericht wat 2 keer zo ver is krijg een prachtig bijna constant signaal ..ca 80 tot 90 procent  .Ook hier kilometers ver vrij zicht in die richting ..perfect  en wij zijn hier blij met de ontvangst .Maar ik werd nieuwsgierig en keek op de kaar en zag Flevoland ook nog iets dichterbij zijn .De antenne gewoon laten staan en wat wil nu ..jawel ik heb nonstop 100 procent signaal .en dat op die afstand .Ik vind dat best wel ok en heb dan ook geen commentaar op Digitenne behalve dat de Wieringenmast een prima plek zou zijn voor Digitenne om het IJsselmeer gat te dichten .Wieringen had vroeger ook een tv zender naar ik me herinner .. bezuinigingen ? Anyway de antenne die ik gebruik is echt 100 keer beter dan de KPN antenne want daar ontving ik helemaal niets mee in Makkum . dus op zoek naar een andere ...In eerste instantie na de aankoop van deze Yagi in Uitgeest op mijn werk binnen de  beide antennes vergeleken en gericht naar Zaandam  .. het verschil was enorm ,ca 40 procent met de kpn antenne en Jawel 100 procent weer met de  nieuwe jagi ..zelfde plek en hoogte opgesteld .

KPN Digitenne Funke YagiNX High Performance Buitenantenne

http://www.digitennewinkel.nl/kpn-digitenne-funke-yaginx-high-performance-buitenantenne.html

 

Dus iedereen met ontvangst problemen op de vlakte of waar dan ook ...pak eens een andere mast dan je eigen meest dichtstbijzijnde ...en evt koop deze antenne (nee ik heb er geen baat bij ..LOL)

Pas goed op allemaal met mr Covid …

vg Marc 

 

 

Reputatie 6
Badge +4

Goede zaak dat er nu een grotere antenne wordt verkocht! Helaas in twee varianten, 4G met filter na 790 MHz en 5 G met filter na 694 MHz versie. De laatste zou het moeten zijn maar ik ben bang dat dit allemaal nog op gang moet komen.

 

In Wieringermeer stond inderdaad een analoge TV zender maar bij de wijziging naar digitaal na 2006 vielen masten in gebieden zonder grote bevolkingsdichtheid af. In die tijd was de inzet om grote aantallen nieuwe klanten van de kabel binnen te halen. Zo heeft Markelo ook geen Digitenne maar Roermond is er uiteindelijk wel gekomen. Hoogezand is ook verdwenen evenals Irnsum die naar Leeuwarden ging.

Reputatie 7
Badge +28

@Marc v Hamersveld 

Mooi om jouw verhaal te lezen. 👍

De website waar jij naar toe linkt voor de Yagi-antenne geeft aan uitverkocht. 
Voor jou en de meelezers: Ik had deze antenne al eerder in het vizier. In onderstaand artikel staat een link naar de website waar deze antenne nog wel verkrijgbaar is: 

https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099

Reputatie 6
Badge +7

Ha Noordzee!

……...

Signaal wisselend tussen 0 en 100%, hickups, hangende beelden, wel geluid maar geen (bewegend) beeld. Vanalles dus

Ik word hier niet blij van.

P.S.: Het kan toch niet aan de ontvanger liggen? ZXV7200.

Ik hoop dat je dit nog leest @dodo2u 

Ja dit kan zeker aan je ontvanger liggen. Ik zou hem om laten ruilen voor het andere model van kpn, de Rebox 2800

Hallo allemaal,

Ik heb mijn vorige post beëindigd met de opmerking: “In 2020 nog maar eens ‘kijken’ hoe het gaat…….”

Vandaag, 28 april 2020, KPN nog maar weer eens gebeld op 0800-0402 en gevraagd of ze bereid zijn nogmaals de ‘coulanceregeling’ ( i.c. €30,- retour op de jaarlijkse factuur van digitenne) toe te passen. Wel, dat viel allemaal nog niet mee. Na uiteindelijk 5x doorverbonden te worden met uiteindelijk een medewerker die wél bevoegd was hier een besluit over te nemen was het na een 57 minuten durend telefoongesprek gepiept: ook in het jaar 2020 krijg ik € 30,- korting op mijn digitenne-abonnement.

Ik heb meteen gevraagd in mijn logboek te vermelden dat ik me opnieuw meld in 2021 als de ontvangstkwaliteit dan ook nog niet is verbeterd. Hopelijk kan het dan in een telefoongesprekje van een paar minuten worden geregeld. We'll see!

Alle lezers veel digitennekijkplezier gewenst, vooral in ZW-Friesland ;-(