Beantwoord

Geen NPO 1,2 en 3 in omgeving Lagewald achter Nijmegen

  • 13 May 2023
  • 5 reacties
  • 83 keer bekeken

Ik sta in Lagewald achter Nijmegen. Heb 3 weken geleden de digitenne buitenantenne gericht met een ontvangst van 48 tot 64%. Ik kon alle zenders vinden. Afgelopen weekend kreeg ik de melding "Geen digitenne". In de week opvolgend had ik weer wel ontvangst. Nu op vrijdagavond wederom "Geen digitenne" melding. In dit forum het advies van KPN opgevolgd en uitgebreid zoeken gebruikt. Ik krijg dan “100" zenders waarvan vele met de melding dat je internet nodig hebt. Maar eigenaardig is dat ik vanaf RTL 4 enz. alle commerciële zenders en buitenlandse zenders kan ontvangen. Blijkbaar heb ik in tegenstelling tot de melding dus wel digitenne maar geen NPO 123. Als ik zenders wil zoeken per provincie dan krijg ik de melding "Geen digitenne" en kan ik ook geen commerciële zenders vastleggen.

Mijn rebox antenne kan volgens de leverancier een ontvangst hebben van 80km, ik heb dan ook gekeken of ipv Gelderland ik beter Limburg of Noord Brabant kan kiezen. Waar je dan op moet richten is onduidelijk. Misschien een idee voor de kpn om een kaart te publiceren met punten waar de digitenne zenders staan zodat je beter kan richten.

Wat kan ik nog meer doen om dit op te lossen. 

 

icon

Beste antwoord door Noordzee 14 May 2023, 20:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Ronald G53 ,

Lagewald is in de buurt van Nijmegen en daar zul je met die mooie antenne ontvangst moeten krijgen op alle zenders mits je de antenne uitricht naar Nijmegen. 

Zet de antenne wel op een mooie hoge plek. En die te dicht bij een potentiële storingsbron zoals een modem.  

Ga anders eerst in het menu van jouw ontvanger even terug naar de fabrieksinstellingen en geef dan een opdracht uitgebreid zenders zoeken. De NPO-zenders zitten op RF-kanaal 26 en die zou je makkelijk moeten kunnen binnenhengelen. 

 

Je vroeg om een dekkingskaart. Dit is een oude kaart , maar nog prima bruikbaar voor jouw omgeving: 

 

@Noordzee, bedankt voor je reactie. Het antwoord is een veel voorgestelde reactie op soort gelijke meldingen. De antenne staat op een mast dus hoog genoeg, fabrieksinstelling heb ik uitgevoerd en uitgebreid zoeken ook. Ik krijg dan veel zenders maar geen 1,2,3. Ik ontvang dus wel, waarom krijg ik, maar mijn buurman ook, geen 1,2 en 3 en werkt het zoeken via "Gelderland" niet, dan zie ik de melding "geen digitenne" terwijl via uitgebreid zoeken "wel digitenne" zenders zichtbaar zijn.  Hopelijk heb je daar een verklaring voor. 

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan @Ronald G53 ,

Ik kan er ook niets anders van maken. Zoals je op de kaart kunt zien, is de mast van Nijmegen de dichtstbijzijnde zendmast. Ontvangst via Den Bosch of Venlo is vrijwel uitgesloten. 

Zenders zoeken via een provincie werkt inderdaad niet altijd even lekker. Daarom geef ik standaard het advies van uitgebreid zenders zoeken. 

Als aanvulling op mijn eerdere reactie, kun je de procedure herhalen nadat je de antenne een stukje gedraaid hebt. Het is dan een beetje uitproberen totdat het wel is gelukt.

 

Lukt het echt niet?

Dan zou je eventueel kunnen proberen om de NPO-zenders rechtstreeks via jouw TV te ontvangen. Dan moet het wel een moderne TV zijn van enkele jaren oud die DVB-T2/HEVC ondersteunt. En dan heb je ook een power-inserter nodig die vijf volt levert aan de antenne. Een beetje technisch verhaal. Als je dat wilt proberen, geef ik wel een meer uitgebreide uitleg. 

Wat ook kan is om voor enkele tientjes een FTA-ontvanger te kopen. Bijvoorbeeld via amazon.de. Daar kun je voor ongeveer 30 euro slagen voor een ontvanger die (alleen) de NPO-zenders beter ontvangt dan de KPN-ontvanger.  

 

Ik heb nog even verder onderzoek gedaan, de zendmast staat op maar elf kilometer afstand en er zou een redelijk sterk ontvangstsignaal moeten zijn op RF-kanaal 26 van 56dB : 

514 E26 v HOL RTS NPO Gelderland / Flevoland Nijmegen/Electrabel (gel) 11km 303° 15 15 56dB ⓘ

   

 

@Noordzee , bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Ik ga inderdaad de power - inserter bestellen mijn tv kan DVB-T2/HEVC zenders ontvangen. Je advies over een andere ontvanger zegt mij ook voldoende over de kwaliteit van het digitenne kastje. Kan ik zelf ook de gegevens van diverse zenders opzoeken?

Ik ga overwegen een Rebox ontvanger te plaatsen ipv het standaard kastje. Bedankt. 

Reputatie 7
Badge +28

Hier staat meer informatie over de zendmasten en de frequenties: 

 

Hier kun je bv een power-inserter kopen: 

https://www.cardwriter.nl/rebox-usb-power-inserter-voor-actieve-dvb-t2-anten.html

 

En wellicht ten overvloede :

Met een FTA-ontvanger ga je geen ontvangst krijgen van de Digitenne-zenders.

Wat voor nu de oplossing kan zijn, is de NPO-zenders via jouw TV en de andere zenders via jouw huidige ontvanger.  Â