Beantwoord

Geen NPO 1, 2 en 3 met Digitenne

  • 28 April 2019
  • 7 reacties
  • 5332 keer bekeken

Sinds een paar dagen ontvang ik geen NPO 1 t/m 3 meer, wel de andere zenders.

Ik heb een nieuwe ontvanger (begin april omgeruild: ZXV7200) en deze al terug gezet naar de fabrieksinstellingen, daarna met uitgebreid zoeken de zenders opnieuw gezocht. Maar nog steeds geen NPO, wel de zenders vanaf RTL4 zijn te bekijken.

Ik dacht dat je NPO altijd moest kunnen ontvangen? Wat doe ik verkeerd?
icon

Beste antwoord door Noordzee 29 April 2019, 19:00

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Coba2019,

Ik denk dat je niets verkeerd doet. De door jou gevolgde procedure is prima.

NPO 1/2/3 zitten in Kronenberg op kanaal 54. Je zou nog is een handmatige zoekopdracht op kanaal 54 kunnen geven.

Maar het probleem ligt waarschijnlijk aan de antenne. Wat voor antenne gebruik je? Zet die antenne zo hoog mogelijk en probeer de richting van de antenne wat te draaien. Gebruik hiervoor de signaalmeter in het menu van jouw ontvanger.
Reputatie 7
Badge +22
NPO 1/2/3 zitten in Kronenberg op kanaal 54.

@Noordzee, heeft KPN niet zo'n lijst ergens staan? Want ik weet niet op dat moment dat het op kanaal 54 is, zou handig zijn als er zo'n lijst is. Want dan kunnen we klanten nog beter helpen. Of klanten op de link laten klikken dat ze het kunnen downloaden als wij de link plaatsen. 😉
Reputatie 7
Badge +28
Nee Dennis, nu nog niet. Maar dat komt er wel aan. Even geduld nog. Tot die tijd gebruik ik mijn eigen bronnen.
@Noordzee op kanaal 54 geen enkel signaal hoe ik buitenantenne ook draai. Bij Antennewizard valt mij op dat als ik Limburg kies er geen signaal is, bij Noord-Brabant wel.

Ik heb ook de nieuwe antenne voor Digitenne besteld en gekregen. Vandaag heb ik die buiten geprobeetd, maar die vangt nog minder signaal op dan de oude buitenantenne. Dus terug naar oude buitenantenne en via uitgebreid zoeken maar weer alle zenders gezocht. Alles werkt nu dus op oude antenne, alleen geen NPO.

Trouwens ik heb van te voren niet aan buitenantenne gezeten en toch ineens NPO verdwenen.
Reputatie 7
Badge +28
@Coba2019

Raar dat het jou niet lukt om in Kronenberg de NPO te ontvangen!

Aan de andere kant is in zowel Limburg als Noord-Brabant nog niet de ideale situatie aanwezig. In beide provincie's gaan nog frequentiewijzigingen plaatsvinden en wordt de ontvangst daardoor beter mogelijk.

Jij woont tussen de zendmasten van Velo en Helmond in. Normaliter zou Venlo beter moeten binnenkomen.

Situatie Venlo
De NPO wordt nu nog via kanaal 54 uitgezonden. OP die frequentie is het heel goed mogelijk dat je storingen ervaart. Het signaal is waarschijnlijk niet stabiel. Het is goed mogelijk dat je bij goed weer wel ontvangst hebt, maar bij minder goed weer dus niet.

Wil je Venlo via kanaal 54 kunnen ontvangen?, dan moet de Funke V5-antenne goed uitrichten naar Venlo.

De ontvangst gaat dadelijk wel verbeterd worden na de frequentiewissel. Ik weet alleen niet wanner die wissel gaat plaatsvinden. Volgens mij duurt dat nog wel even.

Situatie Helmond
Jij schrijft dat je wel signaal uit Brabant ontvangt. De NPO zendt uit via Helmond op kanaal 33. Je kan dus is proberen of een scan op alleen 33 een ontvangst oplevert. Kijk dan wel in je menu op de signaalmeter terwijl je de Funke V5 verandert van richting. Want je moet die antenne dan goed uitrichten richting Helmond.

In Helmond gaat op 21 mei nog een frequentiewissel plaatsvinden, maar dat betreft alleen een aantal commerciële zenders.

Kortom :
Na de frequentiewisselingen ga je zeker ontvangst krijgen van de NPO via Venlo, tot die tijd wordt het een beetje hobbyen.

Overigens wordt via zowel Helmond als Venlo zowel TV Limburg als Omroep Brabant meegezonden. Het maakt dus niet uit via welke zendmast jij dadelijk ontvangst gaat hebben.
@Noordzee Vandaag met kompas in de hand wat uitgetest. Zendmast Venlo gaat niet lukken want dan moet antenne aan achterkant huis gehangen worden en tv staat aan voorkant. Dan moet ik wel heel veel meters kabel extra gebruiken en dat komt signaal niet ten goede denk ik. Buitenantenne hangt daarom nu ook aan voorkant. Daarom is Helmond waarschijnlijk beter nu.

V5 antenne vandaag even provisorisch buiten op Helmond gericht. Via kanaal 33 inderdaad voldoende ontvangst en NPO zenders.

Zodra ik meer tijd heb zal ik V5 buiten monteren op Helmond en dan zou NPO probleem opgelost moeten zijn. Alleen kijken of dan de andere zenders ook gevonden worden want dat heb ik nog niet kunnen testen vandaag.
Reputatie 7
Badge +28
Mooi, daarmee is jouw vraag in ieder geval beantwoord. Je hebt weer de mogelijkheid om de NPO-zenders te ontvangen. 👍🏽

Die andere zenders ga je ook heus wel ontvangen via Helmond. Met een goed uitgerichte Funke V5-buitenantenne moet dat makkelijk kunnen.

En zeker na 21 mei als de frequentiewisseling in Helmond geweest is.

Voor de volledigheid nog even de huidige kanaalnummers in Helmond:

33 - 60 -31- 30 -56

Na 21 mei is het :

33 - 42 -31 - 30 -28

Als uitgebreid zoeken geen succes heeft, kan je nog altijd kanaal voor kanaal zoeken.

Succes met de montage, ik neem aan dat je de buiten-montageset daarvoor gaat gebruiken:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed

Reageer