Beantwoord

Geen ontvangst digitenne dvb-t2 Omrop Fryslân

  • 23 April 2019
  • 16 reacties
  • 1322 keer bekeken

Enige dagen geleden ontving ik op mijn TV met een dvbt-t2 tuner NPO1, NPO2, NPO3, Omrop Fryslân, TV Noord, TV Drenthe en TV Oost. Kraakhelder!
Sinds gisteren (22-04-2019) ontvang ik alleen NPO1, NPO2, NPO3, TV Drenthe en TV Oost.
Omrop Fryslân en TV Noord zijn verdwenen.
Ik ben woonachtig in Fryslân omgeving Surhuisterveen.
Zowel met de dvb-t2 tuner van de TV (een splinternieuwe Panasonic) als met een aparte tuner (Xoro HRT 7620) diverse malen alle tv-stations verwijderd en weer opnieuw opgeroepen. Beide tuners zijn full hd hevc.
Ik meen dat Omrop Fryslân uitgezonden wordt op kanaal 40 frequentie 626 Mhz en Groningen kanaal 46 op 674 Mhz.
Ook handmatig kunnen deze stations niet ingevoerd worden.
Het vervelendst is wel dat je in Fryslân woont maar de zender niet kan ontvangen. Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest dat KPN een inwoner van Fryslân verblijdt met buren-zenders maar helaas niet met de eigen omroep.
icon

Beste antwoord door Noordzee 23 April 2019, 18:17

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Nou, aan de ontvangers kan het net liggen, die zijn net van KPN.
Reputatie 7
Badge +28
Hallo Badgans,

Zeker die XORO is een hele goede ontvanger, dus het ligt zeker niet aan de ontvanger. Je zult de oplossing moeten zoeken in de antenne. Zet je antenne buiten en zo hoog mogelijk. Daarnaast zijn de meeste antennes richtingsgevoelig. Je kan de antenne dus het beste draaien richting Leeuwarden. De Xoro heeft een signaalmeter, dus met behulp van die signaalmeter kan je ontvangst optimaliseren.

Als het nog niet lukt, ben ik benieuwd wat je nu voor antenne gebruikt.
@John123 en @Noordzee
Al jaren lang ontvang ik met dezelfde antenne op dezelfde plaats in dezelfde richting uitmuntend de vrije zenders NPO1, NPO2, NPO3 + Omrop Fryslân. Echter zoals ik schreef : Enige dagen geleden ontving ik op mijn TV met een dvbt-t2 tuner NPO1, NPO2, NPO3, Omrop Fryslân, TV Noord, TV Drenthe en TV Oost. Kraakhelder!
Sinds gisteren (22-04-2019) ontvang ik alleen NPO1, NPO2, NPO3, TV Drenthe en TV Oost.
Omrop Fryslân en TV Noord zijn verdwenen.
Kortom 2 regionale zenders (Friesland en noord) zijn verdwenen. Zomaar in het niets.
Veronderstelling:
Zouden de zendmasten van Leeuwarden en Groningen overruled kunnen worden door Hoogersmilde?
O ja, natuurlijk heb ik de antenne getest met hem te draaien.
Zowel de Panasonic als de Xoro hebben een signaalmeter. Bij alle stations werken zij voortreffelijk. Maar als je geen Friesland en Groningen ziet bij welke draaiing van de antenne dan ook, dan bestaan zij niet volgens mijn ontvangstations. Lastig nietwaar? O ja, 4 verschillende antennes getest. Geen probleem, behalve dan de twee eerder genoemde stations. Ook deze antennes zijn al jaren lang in gebruik.
Reputatie 7
Badge +28
@badgans

Eerst even iets rechtzetten: Zowel Groningen als Friesland worden tegenwoordig via kanaal 40 (626 MHz) uitgezonden.

Als je wel Drenthe en Oost ontvangt en niet Friesland en Noord, dan is iets raars aan de hand. Ik wil je toch adviseren om deze buitenantenne uit te proberen:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/

Nog beter, maar wel duurder, is deze antenne:
https://www.funke.nl/64_1030_YagiNX.aspx

Tegenwoordig hebben de ontvangers betere filters tegen storingen.
@Noordzee
Het raadsel wordt nog groter. Bij het handmatig selecteren van de zenders krijg ik op kanaal 22 zowel TV Oost als TV Drenthe. Voeg ik daarna op kanaal 40 Omrop Fryslân en TV Noord toe dan vallen Oosten Drenthe weg.
Het omgekeerde gebeurt bij eerst kanaal 40 kiezen en daarna kanaal 22.
Voorlopig ben ik tevreden met Friesland en Drenthe.

Iedereen bedankt voor alle suggesties.
Het signaal is er wel dus, en ook sterk genoeg.
Het zit 'm dus toch weer in de vreemde manier hoe men het systeem heeft ingericht mbt de regionale zenders.
Dat heeft me al vanaf het begin van digitenne verwonderd, maar met de oude ontvangers was het met handmatig zoeken wel "op te lossen".
Na het zoeken de dubbele stations (NPO1-2-3) weer wegdoen, dan was er alleen nog het verschijnsel dat EPG's vermengd werden !

Ik meen dat er een software update komt om dit op te lossen ?
Zou je dit probleem alleen hebben met de "gratis" versie. Of is KPN zo "geslepen" dat de "abonnements-versie" dit probleem niet heeft?
Reputatie 7
Badge +28
We kunnen geen onderscheid maken tussen gratis en betalende klanten bij de Free-to-air zenders. Die worden onversleuteld verstuurd en zijn door iedereen op te vangen. Er is dus zeker geen sprake van opzet. Ik denk dat Noordzee's reactie de beste tip is maar ik kan niet verklaren waarom dit probleem een paar dagen geleden is begonnen. Er is geen storing bekend en ik heb hier geen andere klachten over gezien.
Reputatie 7
Badge +28
Zou je dit probleem alleen hebben met de "gratis" versie. Of is KPN zo "geslepen" dat de "abonnements-versie" dit probleem niet heeft?

Ik snap niet dat jij KPN hierbij betrekt. Want KPN gaat zeker niet over ontvangers die in TV's zitten of andere FTA-ontvangers.

Ik vermoed dat jij dit probleem ervaart met jouw TV, want bij mijn XORO krijg ik (bij goede condities) ook andere regionale zenders in mijn zenderlijst. Net als Joran heb ik geen idee waarom dit probleem pas onlangs bij jou is ontstaan. Mogelijk een software-update in jouw TV?

Geheel los van jouw situatie kan ik jou vertellen dat dit probleem bij de twee Digitenne-tuners (Rebox en ZTE) juist komende zomer wordt opgelost. Zodra alle regio's over zijn, wordt deze aanpassing in een volgende software-update uitgerold.
Reputatie 7
Badge +28
@Noordzee

Het raadsel wordt nog groter. Bij het handmatig selecteren van de zenders krijg ik op kanaal 22 zowel TV Oost als TV Drenthe. Voeg ik daarna op kanaal 40 Omrop Fryslân en TV Noord toe dan vallen Oosten Drenthe weg.
Het omgekeerde gebeurt bij eerst kanaal 40 kiezen en daarna kanaal 22.
Voorlopig ben ik tevreden met Friesland en Drenthe.

Iedereen bedankt voor alle suggesties.


@badgans :
Ik snap niet dat je nu zegt tevreden te zijn met Friesland en Drenthe.
Want die combinatie zou niet kunnen volgens jouw beschrijving.

Of krijg je nu wel alle zenders bij een volledige scan en staan sommige zenders helemaal achteraan je zenderlijst met nummers boven de 1000?
Want dat is namelijk bij mijn Xoro het geval als ik een volledige zenderscan doe.
Reputatie 7
Badge +28
@badgans

Wil je nog eens een nieuwe zenderzoekopdracht geven met jouw XORO-ontvanger?
Want ik ben ervan overtuigd dat (als je de antenne hoog genoeg plaatst) je dan vier regionale zenders in jouw zenderlijst moet krijgen. Twee van die zenders zullen dan wel helemaal achteraan de zenderlijst staan.

Laat je nog even wat weten?
Reputatie 7
Badge +28
@badgans

Is het nu gelukt?
Sinds de invoering van het "nieuwe" Digitenne signaal in Friesland, konden wij Omrop Fryslân ook niet meer ontvangen wanneer wij in Stavoren of bijvoorbeeld Lemmer waren (aan de rand van de provincie).
Daarop de door KPN aanbevolen antenne:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed
aangeschaft, met de montageset voor buiten: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/
zoals die hierboven ook door @badgans worden genoemd. Maar, dat maakte geen verschil.

Nadat we deze antenne hadden geïnstalleerd:
https://digitennes.nl/antennes/222-dvb-t-dvb-t2-digitenne-buitenantenne-odsc-100-345t-8717056973920.html
was het signaal weer 100%. Ook op de rand van de provincie.
De antenne moet inderdaad wel gericht worden. Ten minste, wanneer je Omrop Fryslân wilt ontvangen wanneer je in bijvoorbeeld Stavoren bent.
De meeste andere regionale zenders "in de buurt", zoals Noord Holland, Flevoland en zelfs Overijssel kun je gewoon ontvangen ook al staat je antenne een heel andere kant op gericht. Zelfs met de kleine/goedkope antennes.
Reputatie 7
Badge +28
@AdeG
Dankjewel voor het delen van jouw bevindingen.

Het is inmiddels wel duidelijk dat je in het Zuiden en Zuid-westen van Friesland een hele goede antenne nodig hebt.

De Funke V5 die KPN levert is beter dan de oudere types. Maar er zijn inderdaad nog betere antennes op de markt.

Jammer dat @badgans niet meer reageert. Ik heb het idee dat hij niet wil investeren in een betere antenne. Terwijl dat wel je ontvangstproblemen kan verhelpen op de KPN-ontvangers. Op de XORO-ontvangers kan je vaak wel volstaan met de Funke V5 buitenantenne.
Badge
Wanneer KPN/Digitenne zich direct aan de DVB standaard zou hebben gehouden voor wat betreft unieke ID's voor zenders, dan was dit probleem er niet geweest. Ik woon zelf op de grens van Utrecht met Gelderland en kan slechts één van de twee inlezen doordat beide zenders dezelfde service ID hebben. Dat komt bij geen enkel ander DVB systeem voor.
Reputatie 7
Badge +28
Later dit jaar komt er een software-update.

Vanaf dat moment kan je alle regionale zenders in jouw zenderlijst opnemen waar je ontvangst van kunt krijgen.

Jij gaaf dan minimaal vier regionale zenders ontvangen.

Utrecht, West, Gelderland en Flevoland.

Reageer