Beantwoord

Geen signaal digitenne. Op het kastje verschijn ‘good’, ‘rA’ en ‘dL’. Wat betekent dit?

  • 17 April 2019
  • 79 reacties
  • 3153 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
in onze tv zat een kaart. Ben naar de wc gegaan, mijn man in de keuken, kom terug en alleen 1, 2 en 3 beschikbaar. Had het nieuwe kastje in huis en volgens de aanwijzigingen aangesloten. Ontvangst alleen 1,2 en 3. Zaterdag contact met een medewerker ca 1,5 uur. Zijn er niet uitgekomen, wist niet wat de codes rA en dL betekende. Moest maar een ander stopcontact uitproberen (geen resultaat) of de tv na laten kijken.
Als leverancier moet u toch weten wat die codes betekenen!
icon

Beste antwoord door TV123elende 6 June 2019, 09:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

79 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Beste @TV123elende,

Digitenne is vernieuwd, je hebt het over een Smartcard die gaat niet meer werken.
Je zal dus het Digitenne kastje moeten omruilen. (De antenne moet je houden)

Op onderstaande link kun je dat doen:

Apparatuur omruilen
Reputatie 1
Badge
Is bekend. Oude kaart uit de tv gehaald en nieuw digitenne kastje, volgens aanwijzigingen, aangesloten.
Ik wil weten wat rA en dL betekent.
Reputatie 7
Badge +22
Is bekend. Ik wil weten wat rA en dL betekent.
Die antwoord moet ik je schuldig blijven, want die weet ik ook niet. 🤔❓❓❓
Reputatie 7
Badge +28
Is bekend. Oude kaart uit de tv gehaald en nieuw digitenne kastje, volgens aanwijzigingen, aangesloten.
Ik wil weten wat rA en dL betekent.


Als je het nieuwe Digitennekastje aansluit, wordt het nieuwe Kastje geactiveerd. Dit kan je zelf controleren doordat de abonnementsstatus op JA gaat staan.

Vanaf dat moment wordt automatisch de oude smartcard uitgeschakeld. Je zal dan geen beeld meer krijgen op de meeste zenders via je oude ontvanger. (Uitgezonderd o.a. NPO 1/2/3)

Het is mij niet helemaal duidelijk of je die code's rA en dL op de oude (De TV dus) of op de nieuwe ontvanger krijgt. Als je de code's op de TV krijgt. lijkt mij dat geen probleem. Je moet gewoon voortaan Digitenne kijken via de nieuwe ontvanger.

(Wat rA en dL betekent, weet ik niet. Ik kan wel zeggen rechtsaf en direct links, maar dat is natuurlijk onzin.) 😀

Maar als je de code's op je nieuwe ontvanger krijgt :
Dan staat er iets niet goed in de administratie van KPN. Je kan dit niet zelf oplossen.

Een moderator wil graag het een en ander voor je nakijken. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kan je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

Het CAS-ID nummer kan je terugvinden in het menu-scherm abonnement, onderop je ontvanger en op de doos.
Reputatie 1
Badge
Gedaan
Reputatie 1
Badge
Zo ik al eerder heb gemeld: op de ontvanger verschijnt good, rA, dL, good, rA, dL enz.
Hoi @TV123elende . Welkom op het forum en wat jammer dat het allemaal nog niet vlekkeloos werkt! Ik ga proberen je hierbij te helpen!
Wat die codes betekenen moet ik je vooralsnog schuldig blijven maar ik lees in de notitie van mijn collega dat er nu twee digitenne tuners aangesloten zijn waarvan één prima werkt. ZOdra de werkende tuner beneden wordt aangesloten werkt het niet. Begrijp ik dat goed?
Als dat het geval is, is mijn eerste ingeving dat het iets met de tv te maken heeft. Uiteraard weet ik dat nog niet zeker.
Kun je anders een foto maken van de foutcode? Wie weet hebben we dan een goed aanknopingspunt!
Reputatie 7
Badge +28
Als het boven wel werkt en beneden niet, kan het ook wel is te maken hebben met de ontvangst. Hoe hoger een antenne is geplaatst, hoe groter de kans op een goede ontvangst.

Gebruik je op de ontvanger beneden ook een buitenantenne? Want dat is tegenwoordig vaak wel nodig met de nieuwe ontvangers.
Reputatie 1
Badge
Jarenlang staat de antenne probleemloos op dezelfde plaats. Als het aan de antenne lag dan zou ik 1, 2 en 3 niet ontvangen.
Reputatie 7
Badge +28
Digitenne wordt uitgezonden via vijf verschillende frequenties. Het is mogelijk dat je wel ontvangst hebt op een aantal kanalen, maar niet op alle kanalen. Ik adviseer jou toch een buitenantenne. Want de ontvangst van het nieuwe Digitenne is lastiger dan het oude Digitenne.

Maar heb je al geprobeerd om via het menu terug te gaan naar de fabrieksinstellingen? En dan daarna een opdracht te geven voor uitgebreid zenders zoeken. Dat wil ook wel is helpen.
Hoi.

Als je de ontvanger v.u. standby aan zet verschijnt er dL, rA en Good. Enkele seconden na good krijg je beeld van de zenders. Volgens mij gaat ie momenteel standaard aan op NPO 1, maar ik kan me daarin vergissen.
Voor de nieuwe ontvanger had je tot één week na ontvangst de tijd om deze aan te sluiten. Dan is en blijft ie geactiveerd.
Je smartcard (in de CI module) is nu gedeactiveerd, omdat KPN je (een week geleden?) de nieuwe ontvanger heeft toegestuurd.

(p.s. ook Humax en Cisco decoders voor de kabel geven die rA en dL. Het is zeker geen fout maar tussenfasen in het opstarten. En de term Good is toch nooit fout.... 😉 😃 )

Nu twee mogelijkheden:
Op CNN zetten. Dan zou ie het na ong. 15 minuten weer moeten (kunnen) doen.
Of een KPN moderator moet 'm nu van afstand activeren. (heb je voor een mod. al je gegevens in het profiel ingevuld? CAS-ID kan onder pers. opm.)
Reputatie 5
Badge +4
dL betekent download-hij gaat kijken of er ota (over the air) iets nieuws is
rA betekent replace antenna (maar dat is een gokje)
Reputatie 7
Badge +28
Jarenlang staat de antenne probleemloos op dezelfde plaats. Als het aan de antenne lag dan zou ik 1, 2 en 3 niet ontvangen.

Ik begrijp uit de reactie van Erwin dat jij twee ontvangers hebt. De ontvanger boven werkt boven , maar beneden niet.

Probeer anders is de ontvanger van beneden boven aan te sluiten. En dan kijken of je die ontvanger boven wel aan de praat krijgt.
Reputatie 7
Badge +22

Jarenlang staat de antenne probleemloos op dezelfde plaats. Als het aan de antenne lag dan zou ik 1, 2 en 3 niet ontvangen.Ik begrijp uit de reactie van Erwin dat jij twee ontvangers hebt. De ontvanger boven werkt boven , maar beneden niet.

Probeer anders is de ontvanger van beneden boven aan te sluiten. En dan kijken of je die ontvanger boven wel aan de praat krijgt.

Dat is een goed idee van @Noordzee, dan kunnen we eventueel uitsluiten of het aan de tv ontvanger ligt @TV123elende. 😉
Reputatie 7
Badge +28
@TV123elende :

Heb je mijn tip van gisteren al geprobeerd? :

Ik begrijp namelijk uit de reactie van Erwin dat jij twee ontvangers hebt. De ontvanger boven werkt boven , maar beneden niet.

Probeer anders is de ontvanger van beneden boven aan te sluiten. En dan kijken of je die ontvanger boven wel aan de praat krijgt.
Reputatie 1
Badge
Al lang uitgeprobeerd. Zelfs de antenne omgeruild. Resultaat: hetzelfde.
Reputatie 7
Badge +28
Ik vind het een wat vreemde situatie. Maar duidelijk is dat jij boven een werkende ontvanger hebt, en dat het beneden maar niet wil lukken.

Als die ontvanger van beneden dus boven echt niet werkt, maar daar boven dezelfde foutcode's LA en RD geeft, dan zal die ontvanger van beneden wel defect zijn. Vreemd, maar ik weet het anders ook niet.

Ik laat het verder aan @Erwin_ over, ik kan je verder niet meer helpen. Als het goed is, heeft hij jouw gegevens al.
Voor alle zekerheid: Als je de tuner met die codes boven aansluit doet hij het daar ook niet. Dat klopt toch? Zo ja, ben ik van plan om je een nieuwe tuner te sturen. Ik moet dit wel even zeker weten.
Reputatie 1
Badge
Ik heb twee tv’s. Bij de ene, die had een kastje met kaart, heb ik het nieuwe kastje probleemloos geïnstalleerd.
In mijn andere tv zal een kaart (dus geen kastje). Dit is een Philips 40PFL5606H12.
Ik was even de kamer uit en toen ik terugkwam bleek dat alleen 1, 2 en 3 beschikbaar waren. Omdat ik al een nieuw kastje had deze volgens aanwijzing aangesloten en de instelling van de tv aangepast.
Op het kastje verschijnt herhalend: good, rA, dL. Er is geen signaal. Ruim 1,5 uur aan de telefoon gezeten zonder een oplossing. Zij zijn de leveranciers van het kastje maar weten wat de codes betekenen.
Via on-line een televisie reparateur benaderd maar die bleef maar herhalen dat ik een abonnement moest hebben. Hij wilde wel mijn kaart onderzoeken voor 75 euro.
Ik las dat op 9 juli pas de omwisseling is dus heb ik de kaart weer in de tv gedaan. Echter krijg ik nu de melding ‘card probleem, check card’ met daaronder rood: exit, groen: OK, geel: cancel en blauw gevolgd door een witte balk met ‘gecodeerd programma’.
1, 2 en 3 doen het probleemloos.
Het ligt niet aan het kastje of antenne omdat ik deze met het kastje en antenne van mijn andere tv heb gewisseld met hetzelfde resultaat.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +28
Hallo,

Jij had dezelfde vraag al gesteld in dit topic:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/geen-signaal-digitenne-op-het-kastje-verschijn-good-ra-en-dl-wat-betekent-dit-471775#post754254

@Erwin_ had jou daar een vraag gesteld, Ik denk dat het beter is om zijn vraag daar te beantwoorden, dan om hier een nieuw topic te openen.

Kortom: Graag weer verder gaan in dat andere topic.

*Admin: Reactie samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 1
Badge
Ik had het probleem ook voorgelegd aan een tv reparateur maar het enige waar hij op inging was dat ik een abonnement moet hebben. Het was toch duidelijk dat ik een abonnement heb als ik op 1 tv wel alle progamma’s kan ontvangen maar op de andere niet. Hij wou wel voor 60 euro mijn kaart onderzoeken.
Het moet aan de instelling van mijn tv zijn, ik heb alles onderzocht en uitgeprobeerd zonder enig resultaat.
Ik vind het een kwalijke zaak van KPN dat zij een verandering doorvoeren (een kastje zonder kaart) maar als er dan problemen ontstaan mag je het zelf oplossen.

*Admin: Reactie samengevoegd met bestaand topic

@TV123elende Jammer dat je dat gevoel krijgt. Dat is zeker niet mijn intentie. Zoals ik in mijn vorige antwoord schreef wil ik best een nieuwe tuner sturen als wij het idee krijgen dat daar de fout zit.
Toch snap ik het nog niet helemaal. Excuus daarvoor.
Je schrijft: Het ligt niet aan het kastje of antenne omdat ik deze met het kastje en antenne van mijn andere tv heb gewisseld met hetzelfde resultaat.\
Hoe bedoel je dat precies? Je hebt het kastje met die gekke codes aangesloten op een andere tv en toen deed ie het weer niet? Want dat duidt er op dat die tuner niet goed is. Althans dat zou dan mijn vermoeden zijn. Kun je dit bevestigen?
Als de tuner het op een andere tv wel doet, dan is de kans aanwezig dat het iets met je televisie te maken heeft.
Reputatie 1
Badge
Ik heb 2 tv’s en 2 nieuwe kastjes. De ene tv A had een kastje met daarin een kaart, deze met nieuw kastje zonder kaart gaf geen problemen. De andere B zat de kaart in de tv. Na aansluiting van het kastje (wel de kaart uit de tv gehaald) kwamen de genoemde problemen. Om uit te sluiten dat het aan het kastje lag, het kastje van A aangesloten op tv B en visa versa. Na wisseling geen problemen met tv A maar nog steeds hetzelfde probleem met tv B. Ook nog de antennes gewisseld.
Het verschil tussen de twee tv’s is dat de ene A een kastje had met kaart en de andere een kaart in de tv.
Via source de instelling gewijzigd. Oude situatie met kaart en antenne direct in de tv ‘tv’ en met het kaartloze kastje op HMDI poort.
Ik heb de kaart weer in de tv gedaan (wordt pas op 9 juli gewijzigd) maar dat werkt ook niet meer. Misschien met het optimaliseren van het signaal?
Ik erger me rot en wij hebben geen kabel aansluiting dus wij kunnen niets anders.
Reputatie 1
Badge
Beide kastjes geven geen problemen bij tv A, degene met het kastje met kaart.
Beide kastjes geven geen problemen bij tv A, degene met het kastje met kaart.
Het ligt dus niet aan de ontvangers van KPN. Maar instelling/aansluiting tv B.
Bij tv B helemaal geen beeld? Wel 1,2,3 ? Staat B, de Philips, wel op HDMI in? Zit de antenne, ronde coax plug, wel in de ontvanger en niet in de televisie!?

Hoi, je blijft dus 1,2 en 3 en verder niets houden op de Philips televisie begrijp ik. Kan het zijn dat je ontvangst toevallig dan via die TV is? Want dat klopt met het verwijderen van de Module met smartcard, dan kan je wel NPO krijgen nog.

Ook op de Philips 40PFL5606H12 móet je kiezen voor de HDMI ingang. De antenne MOET je uit de televisie halen en in de ontvanger die door KPN is geleverd stoppen. Heb je dat wel gedaan, of zit de antenne nog in de Philips televisie??
Ik was even de kamer uit en toen ik terugkwam bleek dat alleen 1, 2 en 3 beschikbaar waren. Omdat ik al een nieuw kastje had deze volgens aanwijzing aangesloten en de instelling van de tv aangepast.
Op het kastje verschijnt herhalend: good, rA, dL. Er is geen signaal


Indien bovenstaande allemaal juist is:
Doet de ontvanger met alle zenders het wel (ook) op de Philips 40PFL5606H12? (dit is een vrij essentiële vraag) (Antenne's wisselen heeft geen zin als die het eerst wel deed)

Enne, de antenne (ronde coax-plug) moet dus wel uit de televisie en in de kpn-ontvanger.