Beantwoord

Geen signaal fta zenders NPO1, 2, 3, en regionaal

  • 15 August 2019
  • 13 reacties
  • 599 keer bekeken

Beste,

Sinds afgelopen zaterdag ontvang ik geen signaal meer van de (Nederlandse) fta zenders op mijn Vmade tv-onvanger. Op dit moment alleen de RTL4, 5, 7, SBS6 en Net5 en 7 radiozenders met een raamantenne van een Chinees merk.
Ik heb het de afgelopen dagen met meerdere antennes geprobeerd, waaronder de Funke DSC550 (V5), die nu niets meer ontvangt. Ik heb het binnen en buiten geprobeerd (laag en hoog), beneden en op zolder, met goed en slecht weer. Helaas is geen enkele fta zender meer te ontvangen. Mijn tv ontvanger blijft op 8888 staan.
Ik woon tussen Eindhoven en Oss en kon een week geleden alle zenders via de beide zendmasten goed ontvangen. Toen was de ontvangst 100% en kreeg ik alle 33 tv zenders en 29 radiozenders (fta + commercieel). De HDMI verbinding met mijn tv doet het prima want ik kan het hele menu doorlopen.
Het lijkt wel of de fta zenders niet meer door KPN worden uitgezonden. Overigens vernam ik van iemand uit de omgeving van Kampen hetzelfde probleem. Die kon ook geen fta zenders op zijn tv ontvanger ontvangen en van zijn ontvanger ook het bericht dat hij geen digitenne signaal had.
Wie kan mij verder helpen? Graag jullie reactie en tips.
Frank
icon

Beste antwoord door Noordzee 15 August 2019, 18:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Frank,

Vervelen dat je een storing hebt. Ik lees dat je de code 8888 ziet staan. Deze code is redelijk makkelijk op te lossen.

Code 8888 geeft aan dat je geen beeld of een storing hebt met je ontvanger. Je kan dit oplossen door de stappen op deze website even te volgen.

Soms ligt het aan de scart-kabel of aan de HDMI-kabel. Probeer bij deze fout ook -indien mogelijk- een andere kabel.

De instructie voor het oplossen van code 8888 op een andere manier beschreven:

1/ Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop.
2/ Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.

Als je dan het Digitenne-menu ziet:

3/ Via het menu eerst terug naar de fabrieksinstellingen. (met de Digitenne-afstandsbediening)
4/ Daarna een software-update draaien indien noodzakelijk.
5/ Dan een opdracht geven tot uitgebreid zenders zoeken.
6/ De antenne eventueel bijdraaien aan de hand van de signaalmeter in je menu.
7/ Laat de ontvanger minimaal een uur lang aanstaan, dan kan de abonnementsstatus op JA springen.

Stap 4 en 5 kan je evt. omdraaien.
De HDMI verbinding met mijn tv doet het prima want ik kan het hele menu doorlopen.
. . . .
Reputatie 7
Badge +28
Ja, dat had ik ook gelezen. Maar met code 8888 kom je normaal gesproken niet in het menu.

Mocht code 8888 opgeheven zijn, dan kan hij verder met stap 3.
Ik heb alle stappen reeds op het forum gezien en meerdere keren doorlopen. Omdat ik geen ontvanger van KPN heb en geen Digitenne abonnement zal mijn ontvanger niet op een abonnementsstatus springen ;)
terwijl de ontvanger 8888 aangeeft krijg ik op mijn tv gewoon het menu van de ontvanger te zien en kan ik de zenders gaan scannen.

Het probleem blijft dat de antenne al dagen geen enkel (free to air) signaal op kan pikken. Met de raamantenne zo nu enkele commerciele zenders (zoals boven beschreven), maar niets met de Funke DSC550 (KPN V5).
Na het resetten van de fabrieksinstellingen de zenders opnieuw wil scannen krijgt ik weer de melding dat er geen signaal is. Een update van de software draaien is niet mogelijk als de antenne niets ontvangt.

Hoe of waar kan ik controleren wat de sterkte van het fta signaal van de KPN zendmasten is?
Reputatie 7
Badge +28
Aha, met deze info kunnen we verder.

Met een ander type ontvanger heb je andere mogelijkheden. Welk type ontvanger heb je?

Staat er in jouw ontvanger een optie zoals : Antenna Power?
Dan moet je deze AAN zetten.

Jouw antenne heeft namelijk 5 volt spanning nodig.

Tussen Eindhoven en Oss is voldoende signaal aanwezig om de FTA-zenders te ontvangen.
Dat kan het probleem niet zijn. Het signaal gaat via kanaal 33.
Meer info daarover:
https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
Ter aanvulling op mijn bovenstaande reactie het volgende:

Zoals Noordzee terecht schrijft: "Code 8888 geeft aan dat je geen beeld of een storing hebt met je ontvanger" geven de stappen op deze website geen afdoende oplossing omdat de V5 antenne geen enkel signaal oppikt. Ik heb ook nog een oude V4 liggen die hetzelfde resultaat geeft.

Een week geleden hadden beide antennes een resultaat van 100%, nu 0%.
Zeer vreemd...🤔
Reputatie 7
Badge +28
Maar die instructie is speciaal geschreven voor de KPN-ontvangers. Jij hebt een andere ontvanger.

Welk type ontvanger heb je?

Staat er in jouw ontvanger een optie zoals : Antenna Power?
Reputatie 5
Badge +5
@FrankWit in deze en latere reacties in dat topic nog iemand die noordelijk van Eindhoven geen FTA zenders ontvangt. Helaas heeft hij tot nu toe ook nog geen oplossing gevonden.
Reputatie 7
Badge +28
Het verschil met dat topic is dat die persoon een KPN-ontvanger heeft.

@FrankWit heeft een FTA-ontvanger die tot een week geleden 100% ontvangst had.

Mijn vermoeden is dat de antenne geen 5 volt meer krijgt aangeleverd.

Is het mogelijk om een andere ontvanger aan te sluiten op jouw antenne als test?
Een update op gisteren:

Ik heb een Vmade K6 en ja, het antennelampje brandt.
Vandaag de antenne (V5) maar aan mijn dakkapel gehangen en op Oss gericht vanwege minder bebouwing ertussen. een andere optie zou de mast van Helmond kunnen zijn maar hemelsbreed zit daar meer bebouwing tussen.

De ontvanger naar fabrieksinstellingen gereset, en alle mogelijke zenders laten zoeken.
In het begin 7 commerciële zenders gevonden (geen fta zenders in Brabant, signaalsterkte van de kanalen 30 t/m 33 is bijna de hele dag 0%) en een uur aan laten staan.

Door deze handelingen vier keer te herhalen krijg ik sinds een uur geleden bijna alle zenders, waaronder NPO1, 2, 3, Omroep Brabant en Omroep Limburg. Eindelijk.
Met de V4 op de vensterbank hetzelfde resultaat.

Ik ben benieuwd hoe lang dit goed blijft gaan, want het signaal varieert voortdurend van 0% tot 100%.
Vooral de vijf fta zenders blijven een zwak signaal overhouden.
Ik heb een ODSC100 antenne gekocht waarvan ik verwacht dat die NPO1, 2, 3 en regionaal beter zal ontvangen. Ik zal het morgen eens gaan uitproberen.

Vooralsnog ben ik een tevreden mens.
Bedankt voor het meedenken.
Reputatie 7
Badge +28
Er moet toch ergens een zwakke schakel zijn.

Aks jouw FTA-ontvanger goed werkt, zou het nog aan de kabel kunnen liggen. Is het een 0,7 cm dikke coax-kabel? Zijn de pluggen goed bevestigd aan de kabel?

Of anders zou het nog aan een storingsbron kunnen liggen, bv een modem of een led-kamp.
Reputatie 7
Badge +28
Een update op gisteren:

Ik heb een ODSC100 antenne gekocht waarvan ik verwacht dat die NPO1, 2, 3 en regionaal beter zal ontvangen. Ik zal het morgen eens gaan uitproberen.

Vooralsnog ben ik een tevreden mens.
Bedankt voor het meedenken.



@FrankWit
Laat je nog even weten of jouw nieuwe antenne een verbetering oplevert?
Reputatie 7
Badge +28
@FrankWit

Hoe is het nu met de ontvangst van de FTA-zenders ?
Staat de nieuwe antenne al?