Beantwoord

Geen signaal meer op FTA Digitenne sinds 11-02-2019

  • 12 February 2019
  • 32 reacties
  • 16158 keer bekeken

FTA staat voor Free To Air. Het was tot 11-02-2019 mogelijk om met de in de tv ingebouwde DVB-T2 hd ontvanger, zonder decoder van digitenne de televisiezenders NPO1;2;3 en een regionale zender te ontvangen en ook radiozenders, gratis dus. Gisteravond viel het signaal uit en is ook niet teruggekomen. Natuurlijk eerst de antenne gecheckt en een andere tv+antenne(ook geen signaal meer).
Mijn vraag die die ik nu al 2 uur probeer beantwoord te krijgen is:
Is er gisteren 11-02-2019 iets gewijzigd waardoor de FTA zenders niet meer FTA zijn?
icon

Beste antwoord door PeterG 12 February 2019, 13:14

Bekijk origineel

32 reacties

Hoi Jan-D en PeterG, bedankt voor tips over sprietantenne en Funke V5 antenne. Vroeger gebruikte ik op mijn oude buis-TV een Digitenne kastje met Funke V3 antenne in de woonkamer en had goede ontvangst. Zoals eerder gezegd kan ik geen digitale zenders vinden met de oude Funke V3 antenne op mijn nieuwe Smart TV met DVB-T2 ontvanger. Weet jullie waarom? Wat is het verschil tussen de V3, V4 en V5 antenne? Zijn het allemaal actieve antennes (met voeding). Ik probeer eerst een sprietantenne en als ik nog geen kanalen kan vinden koop ik maar een V5 antenne. Goed plan? Bij voorbaat bedankt voor hulp. Groet Skule
De zender Sittard bleek stuk te zijn, die deed het dus niet.

Is nu gerepareerd. Je zou dus ook NPO weer moeten krijgen in Limburg. Evt. na herscan.
Reputatie 7
Badge +28
@PeterG : @Skule geeft aan dat Nijmegen zijn/haar woonplaats is. In Nijmegen staat ook een zendmast.

Om antwoord te geven op de vraag van Skule : Een Funke V5 werkt veel beter dan de oude Funke V3. Zelf heb ik ook onlangs de V5 aangeschaft om een betere ontvangst te krijgen.

Je kan de antenne hier kopen:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed

En de montageset voor buiten:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/

De Funke V5 is inderdaad ook een actieve antenne, net als de voorgangers.
Hoi Noordzee, bedankt voor hulp. Gebruik je de Funke V5 antenne direct op een TV met ingebouwde DVB-T2 ontvanger (zonder Digitenne kastje)? Zijn er andere gebruikers die een V5 direct op de TV aansluit? Ik bestel een V5 en kijk of zenders kan vinden. Groet Skule
Reputatie 7
Badge +28
Graag gedaan Skule,

Zelf heb ik een aparte ontvanger ertussen zitten. Maar als het goed is heeft jouw TV in het menu een instelling voor het aan-en uitzetten van 5 volt antennevoeding. Die instelling moet je dan op JA zetten.
En indien de tv geen 5 volt voor de antenne ondersteunt, een power inserter kost gemiddeld € 12.
https://www.google.com/search?q=power+inserter
Hoi Peter/Noordzee/Jan,
YES! Het is gelukt om FTA/NPO te ontvangen door mijn oude Digitennekastje te gebruiken als voeding voor mijn oude Funke V3 antenne:) Digitennekastje koppel ik aan TV via coax. Antenne staat binnen op een hoge kast om goed signaal te krijgen. Met de oude DVB-T was het niet nodig om antenne hoog te plaatsen. V5 antenne geeft niet beter beeld. Leuk dat het gelukt is zonder provider NPO te ontvangen. Bedankt alle hulp!

Vriendelijke groet, Skule

Reageer