Beantwoord

Geen tot slecht digitenne signaal in Drenthe

  • 23 May 2019
  • 13 reacties
  • 803 keer bekeken

Kan iemand mij vertellen waarom Ned. 1,2,3 100% ontvangst geven en rtl 4, 5, sbs 6 rtl7 en 8 is net een flipperkast. Dan wel signaal dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet. Ik word er dol van. De overige zenders geven meestal geen problemen. En overdag heb ik een beter signaal dan in de avond.
icon

Beste antwoord door Noordzee 24 May 2019, 06:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Le Paradou,

Het zou helpen als je jouw locatie noemt, dat kan ik je een beter antwoord geven.


Eerst even wat algemene tips:

1/ Zet je antenne zo hoog mogelijk.
2/ Zet de ontvanger vrij, niet op een ander elektrisch apparaat en het liefst niet op een warme plek.
3/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
4/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via uitgebreid zenders zoeken.
5/ Draai de antenne bij aan de hand van de signaalmeter in het menu.
Hallo Noordzee,

Ik zit de het hele seizoen op een camping in Drenthe, Valthermond.
Ik ben de hele week al bezig geweest met mijn antenne. Hij staat buiten op een paal, beter richten kan niet, heb ik al ontdekt. Ik heb de fabrieksinstellingen geactiveerd, maar bij uitgebreid zoeken kreeg ik geen enkele ontvangst. Nu op de normale manier zenders gezocht. RTL 4 zit ik nu naar te kijken en lijkt wel verbeterd. Een ontvangst van 64% en niet stabiel. Valt regelmatig terug, soms tot 20%. Beeld is nog niet uitgevallen, dus dat is al een pluspunt.
Reputatie 5
Badge +4
De NPO zenders worden met dubbel vermogen uitgezonden. Het signaal is dus veel sterker
Hallo Sailorbobby,

Ik snap het. Maar waarom dan alleen de NPO zenders? Doe de rest ook zou ik zeggen, dan heb je ook geen gedonder meer met die andere zenders
Reputatie 7
Badge +28
Jouw camping zit vlak bij mijn woonplaats. Valthermond ligt in een gebied waar officieel geen Digitenne-ontvangst mogelijk is.

Zelf heb ik alleen maar ontvangst doordat ik de antenne bovenop mijn dak heb gezet.

De NPO-zenders lukken bij ons wat beter, komt ook doordat deze via een laag kanaal worden uitgezonden.

Als je echt voor een goede ontvangst wilt gaan, zou je een betere antenne kunnen aanschafffen, b.v. Een Funke Yagi.

Mogelijkheid 2 is dat je FTA-ontvanger koopt in Duitsland. DeZe ontvangers werken prima voor alleen de NPO.

Of je installeert een schotel.
Reputatie 7
Badge +28
Op dit moment is de Funke Yagi denk ik de beste oplossing.
https://www.funke.nl/64_1030_YagiNX.aspx

De afgelopen weken hebben drie andere mensen hier op het forum ( met vergelijkbare ontvangst- problemen) deze antenne aangeschaft op mijn advies.

Alle drie rapporteerde ze daarna een verbeterde ontvangst. Denk dan aan 10 tot 20 procent beter. Je gaat dus niet ineens 100% ontvangst hebben op de RTL-zenders.
Bedankt voor je advies Noordzee.
Dus de KPN bedonderd de boel een beetje want als je de postcode check doe dan zeggen ze dat Valthermond bereik heeft. Ik ga op zoek naar een andere antenne.
De NPO zenders worden met dubbel vermogen uitgezonden. Het signaal is dus veel sterker
Is dat zo ?
Dat gaat om hoogersmilde ?
Als ik hier kijk dan is er wel 1 kanaal met minder vermogen, merkwaardig, maar of deze tabel nog helemaal bijgewerkt is/wordt dat weet ik niet.
https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
( doe op toetsenbord ctrl+f (zoeken) en type "smilde" en dan kun je met de spatiebalk doorstappen )
Reputatie 7
Badge +28
@KeesYagi Nee, bij ons in Drenthe is dat inderdaad niet zo. De zendvermogens zijn in het hele land per mast en soms ook per mux verschillend.
Reputatie 7
Badge +28
@Le Paradou :
De postcodecheck van KPN is nog gebaseerd op het oude Digitenne.

Maar met goede apparatuur (antenne en kabel) kun je een eind komen.

Zo’n Funke Yagi is ook een richtantenne. Ideaal voor gebieden waar ontvangst lastig is.
We begrijpen elkaar niet helemaal ben ik bang voor, iemand anders . . .?
Reputatie 7
Badge +28
@KeesYagi : Ik begrijp jou prima en je hebt gelijk.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat bij ons in Drenthe de NPO niet met tweemaal zoveel vermogen uitzendt als de andere muxen.

Maar op andere locaties kan dat wel het geval zijn. In Alkmaar (waar Sailor Bobby vlakbij woont), is dat dus wel zo.

Mijn reactie daaronder was naar Le Paradou, ik zal dat nog even erbij zetten.
Ik heb de info van
https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
in een rekenblad gezet en wat omgebouwd en gesorteerd en zo zie ik idd opvallende verschillen in vermogen per zendmast.
Waarom zou dat zo zijn ?