Vraag

Geschikte TV voor gratis zenders ?

• 4 oktober 2018
  • 27 reacties
  • 3619 keer bekeken

Hoi, ik heb geen beeld meer, want ze zijn over naar DVB-T2.
Ik heb alleen intresse in de gratis zenders, dan hoef ik geen extra kastje en niets te betalen voor reclame.

Nu is mijn vraag : Welke televiesies zijn goed voor de gratis zenders zonder extra kastje ?
De meeste winkels weten van niets, die zijn niet bekend met digitenne, daar heb ik niets aan.

Ik heb nog mijn antenne, kan ik dezelfde antenne weer gebruiken voor DVB-T2 ?

Welke TV kan ik kopen die rechtstreeks NPO1 2 3 onvangt ?
Heeft iemand dit al getest ?

b.v.d.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +31
Ik heb, tot nu toe, alleen nog hele kleine tv's ontdekt die geschikt zijn voor HEVC via de tuner. Echt campingmodelletjes. Op 12, 24 en 230 volt.
Er zullen vast ook grote modellen zijn die DVB-T2 HEVC ondersteunen. Dit zal in ieder geval dan alleen 4K UHD toestellen zijn overigens. Full HD tv's zijn niet te vinden die overweg kunnen met HEVC codering.
https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dvb-t2-in-nederland-welke-ontvanger-is-geschikt-voor-het-gratis-npo-pakket/
Via deze link vind je ook betaalbare losse ontvangertjes.

De vakhandel is hier niet erg op voorbereid. Mede ook omdat landelijk slechts ca. 10.000 à 20.000 mensen gebruik maken van alleen FTA zenders NPO.
Reputatie 7
Badge +19
Uiteraard mag je van mij een nieuwe TV aanschaffen welke geschikt is voor DVB-T2 H.265.
Maar een los FTA-ontvangertje is een veel goedkopere oplossing. In Nederland zijn nog niet heel veel types te koop, in Duitsland zijn er honderden types verkrijgbaar.

Zelf heb ik op de website amazon.de een FTA ontvanger aangeschaft voor 27 euro incl , verzendkosten. Onder de 40 Euro zijn er trouwens genoeg ontvangers beschikbaar. Als je een ontvanger wilt, die ook kan opnemen ben je een paar tientjes meer kwijt.

O ja, mijn ontvanger is een XORO HRT 7619. Die werkt prima met de Nederlandse zenders. Andere bekende merken zijn b.v. Strong en Technisat.

En als je een DVB-T 2 ontvanger koopt kan die op elke TV worden aangesloten. Heb je nog een TV met alleen scart-aansluiting?. Let er dan op dat de ontvanger ook voorzien is van een scart-aansluiting.
https://www.televisies.nl/hitachi/32hb4t62/
https://www.televisies.nl/philips/24pfs5242/
https://www.televisies.nl/toshiba/32l3733dg/

Deze TVs zijn full HD en zouden dat moeten kunnen.
Geen zin om terug te sturen als het niet werkt daarom wil ik zeker zijn of het wel werkt.
Reputatie 4
Badge +3
Bij geen van de TV's die je noemt staat dat ze HVEC/H.265 ondersteunen. Ze zullen waarschijnlijk niet werken. Ik denk dat er nauwelijks (FULL) HD tv's te vinden zijn die dat wel doen met de nieuwe standaard voor de NPO.. 1080P via de ether is namelijk geen onderdeel van de HD standaard voor ether televisie maar een onderdeel van de UHD specificatie. De kans is groot dat je HVEC (of H.265) dus alleen in een UHD televisie gaat vinden.

Mijn Panasonic Vierra (inmiddels niet meer leverbaar, dus ik zal je niet vermoeien met het type) heeft het aan boord (HVEC/H.265 ondersteund op de DVB-T2 tuner). Ik heb even op Tweakers gekeken en zie dat er geen enkel model is kleiner dan 43 inch (volgens hun database)
Reputatie 7
Badge +31
Ik ga met Erwinde mee. De tv's zijn Full HD, maar beschikken geen van allen over de geschikte ontvangsttuner met hevc. Je zal dus geen beeld krijgen. Als er niet nadrukkelijk HEVC danwel H.265 bij de specs vermeld staat ... niet op rekenen.

Via een Duitse webshop is er keus genoeg, maar in Nederland zijn ze eigenlijk nog niet te krijgen.
I.i.g. de 2 op mijn site vermelde toestelletjes zijn geschikt voor het NPO pakket.
DVB-T2 in Nederland; welke ontvanger is geschikt voor het gratis NPO pakket?

In NLD is de markt ook niet interessant voor toestellen met HEVC op de tuner. Omdat er niet het volledige pakket mee gekeken kan worden. Er zijn naar schatting ongeveer zo'n 20.000 huishoudens die uitsluitend NPO kijken via ethertv. De verwachting is dat het nog minder is na de (volledige) omschakeling.
Reputatie 7
Badge +19
Ik verwacht juist dat veel meer mensen gaan overstappen naar alleen FTA via de ether.
Zeker nu er zo'n mooi beeld is in HD. Want het oude signaal in SD was gewoon niet geschikt voor de huiskamer.

Een bedrijf als Ziggo verliest al jarenlang abonnee's. De reden hiervoor is dat steeds minder mensen TV kijken belangrijk vinden en zeker geen tientallen euro's per maand daarvoor over hebben. Zeker de jeugd is aan het afhaken.

En alleen TV kijken naar de NPO/RPO via een ontvangertje van enkele tientjes is een prima alternatief.

De kans is redelijk groot dat wij hier thuis ons abonnement bij CanalDigitaal gaan opzeggen en overgaan naar alleen FTA via DVB-T2 in combinatie met FTA via de satelliet.
Want van zenders als RTL en SBS worden wij niet warm. Die kunnen we missen als kiespijn....
Reputatie 1
Ik heb een Philips 55POS9002 4K TV. Deze heeft DVB-T2, HEVC (H.265).
Hiermee ontvang van de zender Munster alle publieke Duitse zenders (14 stuks) in perfect HD.

Nu nog een paar weken wachten en Regio 2 is aan de beurt. Ik laat nog even weten of dit ook werkt met NL1,2,3.
Reputatie 7
Badge +19
@John 77

De kans is redelijk groot dat jouw TV beeld gaat geven. Ik zag in de handleiding dat 1080P ook wordt ondersteund.
Bij geen van de TV's die je noemt staat dat ze HVEC/H.265 ondersteunen.

In de handleiding bedoel je of op die website ?
Reputatie 7
Badge +31
Bij de technische gegevens op de website voor al die typen. Er staat wel dvb-t2, maar geen hevc. Dat is wel van belang. Want met een T2 tuner zonder hevc heb je geen beeld.
Van geen van die tv's is al een handleiding online (althans niet waar ik altijd kijk: https://www.gebruikershandleiding.com/)

Via een Duitse webshop heb je zeer grote kans om met zekerheid een toestel met T2 HEVC (H.265) aan te schaffen.
Amazon.de (in het Nederlands)
Ik heb begrepen dat ze in duitsland een groen logo op TVs hebben die dit kunnen,
dat zou het een heel stuk makkelijker maken.

Volgens mij gaat het ook wel werken met de TVs die ik zei,
Maarja de tegenstrijdige antwoorden heb je altijd op een publiek forum.

Erwin geeft verder geen commentaar meer dus ik denk dat hij het mis heeft dan maar.

@ John77 hoever woon jij van de grens ?, denk je ik kan in groningen stad ook duitsland ontvangen ?
Dat is ook nog een probleem : sommigge ontvangers zijn op 1 land ingesteld, helemaal geen duitse TV mee te ontvangen,
hoe noem je die optie in TV land dat die regio vrij ontvangst heeft ?

Phillips vind ik een slecht merk, al vaker door opgelicht.
Samsung neemt de telefoon niet op, of hangt je weer op, daar koop ik ook niets van.
Blijft niet veel over.

En dan hebben ze niet eens een scart of hoofdtelefoon-aansluiting.
Ik was altijd zeer blij met mijn DGM ( digimate ) TV, met alles erop en eraan, alleen hun maken geen TVs meer.
Reputatie 7
Badge +31
Er zijn in Nederland straks zó weinig mensen die nog via hun tv-toestel DVB-T(2) kijken, dat het voor fabrikanten geen interessante markt is specifiek voor FTA NPO.
Dan slaag je via Duitsland denk ik beter aangezien daar wél een CAM kan worden gebruikt. En dus veel meer tv's die T2 HEVC ondersteunen. Hier i.i.g. eens de Duitse website voor ethertelevisie.
http://www.dvb-t2-portal.de/

Als je tv nog goed is is een los ontvangertje qua prijs zeker te overwegen. Die zijn, zonder opnemen, al v.a. ca. € 40 te krijgen.
Ja dat is tog al 40 euro korting op mijn nieuwe TV.
Ik zie mij al zitten met 2 afstandbedieningen...
Reputatie 7
Badge +31
Je moet sowieso letten op dat het een 4K televisie is. Gewone Full HD televisies hebben zeker NIET de juiste standaard voor de digitale etheruitzendingen.
4K televisies zijn er overigens niet kleiner dan 40 inch. Niet alle 4K tv's (en zeker oudere 2017 of oudere modellen) hebben dan weer mpeg4 hevc aan boord. Wel mpeg4 maar zonder hevc krijg je geen beeld; alleen geluid.

Verder zijn er nog campingmodelletjes tot 24 inch (wel Full HD) die ook de nieuwe ethertelevisie (mpeg4 hevc) ondersteunen. (hevc = h.265)

Tussen 24 inch en 40 (het o zo populaire 32") zou ik het niet zoeken als ik jouw was.

Omdat in Nederland een abonnement met ethertelevisie altijd met een ontvanger komt zijn tv-fabrikanten niet zo gewoon om de tunernorm uitgebreid te vermelden. Voor kabel (mpeg4 h.264) moeten ze sowieso voldoen.
Ik heb nu ook een 24 inch, dat zou mooi zijn.
Welke toestellen zijn dat presies ?

4L, nee ik zie net in amazon.de dat ze er netjes bijzetten :
Geïntegreerde triple-tuner DVB-T2 (Codec H.265/HEVC),

https://www.amazon.de/Telefunken-D32F294R4CW-Fernseher-Smart-Triple/dp/B07HBFD4S9/ref=sr_1_2?s=home-theater&ie=UTF8&qid=1539186432&sr=1-2&refinements=p_36%3A-25000%2Cp_n_feature_five_browse-bin%3A10983949031%2Cp_n_feature_two_browse-bin%3A497886011%2Cp_n_size_browse-bin%3A9590314031%2Cp_89%3ATelefunken%2Cp_n_feature_thirteen_browse-bin%3A12419551031
Reputatie 7
Badge +31
Jep. Voor Duitsland lijkt me dat ook evident omdat men daar ook mét abonnement een eigen ontvanger (tv of stb) dient aan te schaffen.

Op mijn site heb ik geschikte tv's tot 24 inch vermeld. Die link heb ik al eerder gegeven maar bij deze nogmaals:
DVB-T2 in Nederland; welke ontvanger is geschikt voor het gratis NPO pakket?
Reputatie 1

@ John77 hoever woon jij van de grens ?, denk je ik kan in groningen stad ook duitsland ontvangen ?

Ik woon (gelderland/achterhoek) ongeveer 5km van de Duitse grens af.
Het is nu nog even wachten hier tot regio 2 over is. Nogmaals, ik laat nog even weten hier of mijn 4k UHD TV ook overweg kan met NPO1/2/3 maar denk het wel.
Oh, Telefunken made in turkije.
Laat maar zitten.

Bij NL winkels hebben ze hele andere merken dan bij amazon.de
Ik vind dat hele amazon en bol.com ook zo een apart iets, liever bij gewone winkels halen.
He bedankt John, ik denk ik woon minimaal 50 KM bij de grens weg, dat is minder.
Reputatie 7
Badge +31

Ik woon (gelderland/achterhoek) ongeveer 5km van de Duitse grens af.
Het is nu nog even wachten hier tot regio 2 over is. Nogmaals, ik laat nog even weten hier of mijn 4k UHD TV ook overweg kan met NPO1/2/3 maar denk het wel.
Als je de Duitse zenders nu krijgt is het met NPO straks ook geen probleem. Is ook DVB-T2 HEVC 1080P HD.

p.s. via http://npostart.nl kun je ook gratis naar de npo zenders kijken. Daar is niet echt ether tv voor nodig.
Dat hele NPO website gebeuren is waardeloos.
Als ik eens uitzending gemist zoek, heb ik moeite iets te vinden,
en ze knippen er ook stukken uit.

Gewoon een antenne in je TV is vrijheid.
1 ding snap ik niet, waarom zenden ze hier die duitse zenders alleen betaald uit ?
Kunnen ze niet gewoon ook gratis maken ?, geldwolfen dat het zijn bij KPN.
Reputatie 7
Badge +19
@Gratis TV

Ik zou KPN niet zomaar uitschelden, zij bieden een pakket Betaal-TV-Zenders aan en niemand verplicht jou om dat af te nemen.
Zelf zou ik ook het liefste alle TV-zenders gratis hebben, maar dat betekent dat je er dan voor kiest om bepaalde zenders niet meer te kijken.

Een optie is: NPO gratis via DVB-T2 en de Duitse en Engelse zenders gratis via de satelliet. Dat kost dan wat investering, maar daarna kijk je gratis.

Wil je de makkelijke weg?: Neem dan een abonnement op Digitenne of een andere aanbieder......
Dat kost je alleen maandelijkse kosten en verder niets.
Ze kunnen het gratis geven, anders krijgen ze geen cent,
Net als phillips die een gloeilamp ontwikkeld die kapot gaat, zorgen ze bij KPN dat je elke maand geld overmaakt.
Reputatie 7
Badge +31
Hmm, jij neemt een dienst af van een bedrijf en wil er vervolgens niet voor betalen???
Je hebt dus al gratis stroom en kennelijk ook internet (anders was je hier niet) want je wil nergens voor betalen? 😁

Het gaat hier volgens mij nog steeds over Digitenne. Daarmee kun je bij de grens met Duitsland Duitse zenders (gratis n.b.) krijgen.
Ook met een sat-ontvanger kun je in heel Europa GRATIS een zooi Duitse zenders uit de ether halen.

Duzzz: je kunt ze gewoon gratis krijgen maar daar dien je éénmalig wat moeite voor te doen.

Reageer