Beantwoord

Gezocht: televisie waarbij digitenne kastje altijd aan kan blijven staan zonder spontaan de tv (die in standby staat) aan te zetten

  • 19 July 2019
  • 14 reacties
  • 581 keer bekeken

Mijn moeder kan de tv alleen maar bedienen met de aan/uit (dwz vanuit standby toestand). Digitenne kan ze niet bedienen. Vandaar dat die altijd aan moet blijven. Soms start de ontvanger de tv spontaan op, vanuit de standby stand van de tv dus. Dit is uiteraard niet gewenst. Komt dit door het te warm worden van de ontvanger of is de tv te oud (hele oude acer). Daarnaast meen ik me te herinneren dat het digitenne kastje ook spontaan uit kan gaan na een dag of paar dagen. Dat is niet wenselijk.
Ook heeft ze aansluiting op de glasvezel en de mogelijkheid van interactieve televisie. Deze laatste optie gebruiken we nu niet. De kabel die het modem zou kunnen verbinden met de tv is trouwens veel te kort, dus dan moeten we een vier meter langere kabel zien te krijgen.

Is er een simpele oplossing voor dit probleem? Een nieuw tv-toestel misschien? En zo ja, welk merk en type?

Al vast bedankt voor uw reactie!
icon

Beste antwoord door PeterG 22 July 2019, 15:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Een (computer) monitor, met HDMI ingang, zo doen we dat hier al weer jaren.

https://forum.kpn.com/digitenne-12/universele-afstandsbediening-digitenne-467973#post724585

Kees: goed idee, ga ik morgen meteen proberen! Dan is een universele afstandsbediening toch niet nodig?
Hoi @martin999 . Welkom op het forum. Zo te zien heeft @KeesYagi een handige oplossing. Onze itv ontvangers zijn helaas niet zo in te stellen dat ze 'altijd' aan blijven. Dat heeft met energie besparen te maken. Als er gedurende (maximaal) acht uren geen activiteit is geweest schakelt de ontvanger in standtbye.
Ik hoop dat je iets met de tip van Kees kan.
Hoi Erwin_. Ja hoor, de tip van Kees werkt prima. Wel moet je nog zappen om naar een ander kanaal te gaan (standaard heb ik 'm op 1 gezet). Maar ik kom toch vrijwel dagelijks langs mijn moeder.

Fijn om te zien dat het werkt, kleine moeite, groot gemak.
Dank voor de terugkoppeling.

Qua zappen begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt, is dat niet te doen voor je moeder, de afstandsbediening te klein of zo ?
Dan is er daar ook mogelijk een oplossing voor :

https://www.oneforall.com/universal-remotes/urc-6810-tv-zapper#/step-1
Zo maar een voorbeeld, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar anderen hier op het forum wel, dus hopelijk kan iemand een praktijkverslag geven.

Reputatie 7
Onze itv ontvangers zijn helaas niet zo in te stellen dat ze 'altijd' aan blijven. Dat heeft met energie besparen te maken.
Fantastisch, een TV ontvanger voor Interactieve TV verbruikt bij gebruik ongeveer 5,6 watt en in "standby" ongeveer ... 5,6 watt. 😖
Meer woorden wil ik er eigenlijk niet meer aan vuil maken, maar jullie weten hoe ik er over denk.
KeesYagi: het gebruik van een afstandsbediening is moeilijk voor mijn moeder, want dementerend.
Het model van de KPN wijkt af van wat ze vroeger hadden (de zilverkleurige, wat grotere AB).
Het model dat je noemt zou verwarrend kunnen zijn voor haar, want het heeft twee standby knoppen, hoewel verder eenvoudig in opzet. De praktijk zal het leren of ze met de nieuwe KPN AB overweg zal kunnen. Weer een nieuwe AB erbij zal waarschijnlijk te verwarrend zijn.
Ah ja, op zo'n manier . .
Er zijn zappers met nog minder knoppen, of die knoppen niet programmeren, functieloos dus, aan/uit kan met de schakelaar op het verdeelblok.

Verder nog iemand met een goed idee hier over ?
Met dementie blijft/wordt alles lastig. Een kennis belt me nu om de haverklap op dat dit niet werkt en dan weer dat niet (telefoon/computer/televisie). Maar vrijwel steeds weer blijkt het probleem 'bedienen' te zijn. Voor apparaten die 'ie al jaren heeft.

De afstandsbediening voor Digitenne lijkt me niet al te moeilijk. Die krijgt ze vast 'in de vingers'. Er zijn ook geen knoppen met dubbele functie. Leg uit 1 t/m 6 en het volume. Of alleen zappen en het volume.


De huidige Digitenne afstandsbediening.
De plek van de knoppen, o.a. cijfers, is inderdaad heel anders dan bij de afst.bed. van de oude Topfield ontvangers. Maar cijfers blijven cijfers.

De Digitenne ontvanger kan 24/7 aan blijven. Er zit geen functie op dat ie na 4 uren niet bediend te zijn weer uit (standby) gaat. Dat heb ik er nog niet op ontdekt i.i.g.
Hoi PeterG: ik probeer het met de huidige afstandsbediening. Misschien lukt het haar met de Vol en Ch knoppen...

Heb je het probleem weten op te lossen martin999 … ? Ik zit nu in dezelfde situatie (en met m’n handen in het haar). Mijn moeder kijkt nog analoog, dat signaal gaat op 10 maart stoppen, en er moet dus een andere tv komen. Nú is het al zo dat ik elke avond bel om te helpen de tv op het gewenste kanaal te krijgen. Uiteindelijk lukt dat dan. En ze kijkt veel teletekst. Ik ben dus heel bang (en verdrietig) dat haar tv-kijken binnenkort afgelopen is. En verder is er niets meer … Welke niet-slimme tv met een simpele afstandbediening kan ervoor zorgen dat zij gewoon kan blijven kijken?

Reputatie 7
Badge +28

@JannyHoekstra

 

Heeft jouw moeder dadelijk Digitenne of interactieve TV van KPN? 

De afstandsbediening van Digitenne (xie hieronder) werkt best eenvoudig, veel makkelijker is het niet te maken. 


8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

Als jouw moeder Interactieve TV kijkt van KPN, dan kun je eventueel deze speciale afstandsbediening bestellen: 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/233229/comfort-afstandsbediening-voor-interactieve-tv/?nextchapterfeed

De Comfort+, speciaal ontwikkeld voor onze Interactieve TV klanten die behoefte hebben aan een afstandsbediening met duidelijkere knoppen

  • Comfort+ afstandsbediening voor Interactieve TV
  • Comfort+ afstandsbediening voor Interactieve TV
  • Comfort+ afstandsbediening voor Interactieve TV

Comfort+ afstandsbediening voor Interactieve TV

 

Kijkt ze nu analoog naar Ziggo : Dan zit je hier verkeerd. Dit is het KPN-forum. 

  

@JannyHoekstra

Je vraag heeft betrekking op Ziggo, niet op KPN. Gelukkig kun we (ikke) m.b.t. Ziggo ook vragen beantwoorden.

Als je een tv(tje) koopt met DVB-C (hebben ze eigenlijk allemaal tegenwoordig) dan kan ze gewoon met 1 afst.bed. blijven kijken. Wel die van de nieuwe tv. Ze zal dus iets moeten wennen aan de knoppenindeling.

Stel de DVB-C (digitale) ontvanger in met de netwerkcode 4444 en freq. 164.00 (oud-upc gebied) of 474.00 (‘oud’ ziggo gebied). Dan krijgt ze de hier vermelde zenders in die volgorde.

Bij de huidige tv zou een losse ontvanger moeten en dan moet ze met 2 apparaten en 2 afst.bed. tv moeten kijken. Een nieuwe toestel voor digitale ontvangst is dan handiger.

Ga naar een fysieke winkel als bv BCC. Dan kun je de verkoper vragen of je ook de afst.bed. even een blik waardig kan gunnen.

De afstandbediening van het ziggo kastje voor kabeltv is zeer duidelijk en eenvoudig en die kan je instellen dat hij altijd aan is en niet op standbye gaat.

Mijn moeder snapt het goed en die is ook af en toe de weg kwijt.