Gratis ontvangst op NPO 1/2/3 en de regionale zenders

  • 2 August 2019
  • 18 reacties
  • 4937 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28

Naast het betaalde aanbod van Digitenne (zie daarvoor de website https://www.digitenne.nl) is er een gratis alternatief. Ideaal voor mensen die maar weinig TV kijken of die genoeg hebben aan NPO 1/2/3 en de regionale zenders. In het verleden heette dit het Publieke Omroepen pakket. Sinds enkele jaren is ook NPO 2 Extra gratis te ontvangen. 
Woon je vlakbij de oostgrens? Dan kun je mogelijk ook nog een serie Duitse zenders ontvangen. Het probleem in Nederland is dat er in de winkels vrijwel geen ontvangers te koop zijn voor DVB-T2-ontvangst. Bij winkels als Mediamarkt, BCC en Coolblue kan je tot op heden niet slagen. Heel bijzonder! Gelukkig kun je via internet wel genoeg DVB-T2 ontvangers vinden. De goedkoopste oplossing vind je via www.amazon.de

Bij Nederlandse webwinkels zoals bol.com en conrad.nl is er een veel beperkter aanbod. Bovendien zijn de verkoopprijzen daar veel hoger. Er zijn tientallen types te koop. De verkoopprijzen beginnen vanaf ongeveer 30 euro. Het in Nederland meest gebruikte merk is XORO. Maar ook Stong, Technisat, Philips, EDISION en nog een aantal andere merken leveren deze ontvangers. Waar je goed op moet letten is dat de ontvanger geschikt is voor DVB-T2 met de specificaties h.265 en/of HEVC. Op sommige websites vind je nog wel is een ouder type, b.v. met de specificaties DVB-T2 h.264 of DVB-T. Hiermee ga je in Nederland (en Duitsland) geen ontvangst mee krijgen!. Verder zijn er types te koop die een scart-aansluiting hebben. Dat kan handig zijn als je een wat oudere TV hebt. Zelf heb ik de XORO 7619 in gebruik. Dit is een simpele (basic) ontvanger met een scart-aansluiting die een uitstekende ontvangst heeft.

Er zijn ook ontvangers op de markt met opnamefaciliteiten. Bijvoorbeeld de XORO 7620. Of nog luxer, met twee tuners on board. Dan kan je zelfs twee programma's tegelijk opnemen, de XORO 8772 heeft dat:  Ontvangers met opnamefaciliteiten zijn te koop vanaf ongeveer 40 euro. De prijzen varieren per dag. Ben je op zoek naar combi-ontvanger die nog veel meer kan? En ben je bereid om daar wat meer geld voor te betalen? Dan zij er ook hele mooie ontvangers op de markt waarmee je niet alleen kunt kijken naar DVB-T2, maar ook naar satellietbeelden of één van de duizenden TV-zenders die je via internet kunt ontvangen. Dit is momenteel één van de meest uitgebreide ontvangers: VU+ DUO 4K 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Vvraagje nog.
zijn de ontvangers met opname ook geschikt voor Digitenne abonnement ?

TV ontvangst via internet is voor op de boot minder geschikt. Dan moet je een duur abonnement met onbeperkt data hebben. Wifi onderweg is vrij zeldzaam.
Via internet zou op zich wel fijn zijn. Dan kan je immers NPO plus en Ziggo Go kijken
Reputatie 7
Badge +28
Nee, De XORO-ontvangers en andere FTA-ontvangers zijn alleen geschikt voor NPO 1/2/3, de regionale zenders en de Duitse zenders.

Dus niet geschikt voor een Digitenne-abonnement.
Reputatie 5
Badge +5

TV ontvangst via internet is voor op de boot minder geschikt. Dan moet je een duur abonnement met onbeperkt data hebben. Wifi onderweg is vrij zeldzaam.
Via internet zou op zich wel fijn zijn. Dan kan je immers NPO plus en Ziggo Go kijken

Zoals altijd, geldt ook hier dat duur en goedkoop relatief is. Digitenne biedt bijvoorbeeld alleen televisie en radio, 4G ook internet en telefonie. Voor 4G zijn maandelijks opzegbare abonnementen mogelijk, bij Digitenne kan dat alleen in combinatie met een vaste lijn internet abonnement bij KPN. Verder zal ik hier niet op ingaan want dat wordt off-topic.

Hallo, ik heb vanmiddag net een draagbare Xoro tv gekregen via Bol.com. Een Xoro PTL 1010, met DVB T2 antenne voor de NPO zenders. Maar, hij pikt geen enkele zender op en ik zit nu met mijn handen in het haar. (omdat ik alle verpakkingsmateriaal reeds had weggegooid)

Reputatie 7
Badge +28

@Meneer Huitema 

Kijk eens in het menu naar de instelling antenne-power of zoiets. Staat die power al aan? Vermoedelijk heeft jouw antenne 5 volt spanning nodig op de antenne. 

Ja, de antenne heeft 5 volt spanning en die stond ingeschakeld. Maar verder zie ik alleen “kein signal” op het scherm.

 

Reputatie 7
Badge +28

In welke plaats ben jij nu? Dit O.a,vanwege het kanaalnummer.

Ik woon in Friesland, Bolsward. Enne, ik heb het zojuist verkeerd gezegd. Geen ‘kein signal’, want zojuist had ik de antenne niet aangesloten. Nu wel weer, en dan zoekt hij zenders, maar kan die niet vinden.

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb vroeger een vergelijkbaar type gehad en die ontvanger had een behoorlijk magere ontvangst. 
 

In Bolsward zit jij best ver van de zendmast van Leeuwarden af. Je kunt handmatig zoeken op kanaal 40, daar zitten de NPO-zenders. Ik vrees dat het op de begane grond niet gaat lukken, mogelijk kun je het op een hoge plek uitproberen? 

Als je deze ontvanger gekocht hebt voor Bolsward, dan gaat dit geen succes worden. Op andere locaties zou de ontvanger wel kunnen werken. 
 

In het zuiden en zuid-westen van Friesland is ontvangst van Digitenne met een binnenantenne vrijwel onmogelijk. Alleen met een buitenantenne bovenop het dak maak je kans op ontvangst. Ik hoop voor jou dat KPN de zendmast van Spannenburg gaat inzetten voor Digitenne. Dan wordt de kans op ontvangst een stuk groter. 

Een dikke pluim voor jou antwoord. Ik heb hem gekocht voor mijn werk als brugwachter in een klein dorpje in Friesland. Daar ga ik de antenne wel eventjes op het dak zetten, om hem uit te proberen. En anders gaat mijn Xoro in een doos in mijn kast. Maarre, bedankt voor je wijze raadgeving. Halbe Huitema.

Ik heb vroeger een vergelijkbaar type gehad en die ontvanger had een behoorlijk magere ontvangst. 
 

In Bolsward zit jij best ver van de zendmast van Leeuwarden af. Je kunt handmatig zoeken op kanaal 40, daar zitten de NPO-zenders. Ik vrees dat het op de begane grond niet gaat lukken, mogelijk kun je het op een hoge plek uitproberen? 

Als je deze ontvanger gekocht hebt voor Bolsward, dan gaat dit geen succes worden. Op andere locaties zou de ontvanger wel kunnen werken. 
 

In het zuiden en zuid-westen van Friesland is ontvangst van Digitenne met een binnenantenne vrijwel onmogelijk. Alleen met een buitenantenne bovenop het dak maak je kans op ontvangst. Ik hoop voor jou dat KPN de zendmast van Spannenburg gaat inzetten voor Digitenne. Dan wordt de kans op ontvangst een stuk groter. 

ps. Ik heb de antenne op het dak van het brughokje gezet, zo'n 3 meter hoog.  Ik kan 5 zenders ontvangen (Ned. 1,2,3, Drenthe en Oost) en heb een pracht beeld. Ik zit daar 6 kilometer onder Bolsward. Prettige paasdagen nog. :)

Reputatie 7
Badge +28

@Meneer Huitema wat mooi !

Je ontvangt dan deze zenders uit Smilde of misschien Zwolle. En dus niet vanuit Leeuwarden. Maar fijn dat je  daar TV kunt kijken. 👍

Ja, en ik ben verwonderd over de goede beeldkwaliteit van zo'n eenvoudig toestelletje.  Alleen balen dat ik onze nationale zender, Omrop Fryslân, niet kan krijgen. Maar ja, that's life.

 

Hallo Noordzee,

Ik heb je aanbevelingen van een jaar geleden gelezen. Ik zoek iets, waarmee ik de gewone zenders gratis kan ontvangen in ons huisje in de kop van Noord-Holland. Er is daar geen WIFI, maar wel een schotelantenne, waarmee ik gratis Duitse, maar geen Nederlandse zenders kan ontvangen. Adviseer je dan nog steeds dezelfde apparaten?

Groet,

Boyky  

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Boyky ,

Ja, eigenlijk wel. 
 

Voor de ontvangst van NPO 1,2,3 en TVNH kun je volstaan met een goedkope FTA-ontvanger. Op de website Amazon.de heb je voldoende keus. Er komen ook steeds meer TV’s op de markt waarmee je directe ontvangst van deze zenders kunt krijgen. 
 

Wil je niet meer dan één ontvanger voor de combinatie Duitse satellietzenders en de NPO via de ether, dan kom je uit op een duurdere combinatieontvanger. Maar dat is misschien wat overkill voor een vakantiehuisje? 

Hallo Noordzee,

Bedankt voor je info. Ik neem deze, denk ik: 

B UBISHENG DVBT-2 Receiver Full HD 1080P 4K ( HEVC/H.265 HDMI SCART, USB 2.0), DVBT2 Receiver, DVB-T2 Receiver, DVB T2 Reciver HD Receiver, TV Receiver, DVBT 2 Resiver, Empfänger Schwarz

Marke: B UBISHENG

 

3,9 von 5 Sternen    30 Sternebewertungen

 

Jetzt: 22,99 € GRATIS-Lieferung für qualifizierte Erstbestellung nach Deutschland und Österreich. Wählen Sie diese Option an der Kasse. Details
  • B UBISHENG DVB-T2/H.265 TV-Receiver für digitales terrestrisches Fernsehen > Ohne teure Kabel-/Satellitenrechnungen bezahlen zu müssen > Bildsignale werden in FullHD über HDMI in brillianter Auflösung bis zu 1080p 1080i oder in SD über SCART-Anschluss
  • Eigenschaften - Untertitel - EPG { Elektronischer Programmguide } / Mehrsprachiges Menü -- Multimedia Wiedergabe: image (Jpeg), audio (Mp3), Filme
  • PVR Aufnahmefunktion - Mit dem Fernseher-Receiver verpasst du dank der PVR Aufnahmefunktion und dem Timeshift nie wieder deine Lieblingsserie. Einfach aufnehmen oder pausieren und wieder fortsetzen
  • Multimediaplayer - Medienwiedergabe von externen Speichermedium wie USB-Stick oder ext. Festplatte (Nur Abspielen) Möglichkeit Ihre Lieblings Video, Audio und Bild Dateien auf dem großen Bildschirm zu genießen
  • Lieferumfang - √ 1x DVB-T2 TV Receiver√ 1x Fernbedienung ( Batterien außer ) √ 1x HDMI Kabel √ 1x Bedienungsanleitung — Wenn Sie ein Problem haben sollten bitte kontaktieren Sie uns

Hoe lijkt je dat, voldoet aan alle voorwaarden, is goedkoop én kan ook nog eens opnemen? 

 

Zeg het me als je het niks vindt!

 

Gropet,

 

Boyky.

Reputatie 7
Badge +28

@Boyky 

Lijkt me een prima aankoop voor dat geringe bedrag. Je ziet nu wel hoe goedkoop deze ontvangers in Duitsland zijn. Hier kan je geen buil aan vallen. 

Eerlijk gezegd had ik nog nooit van dat merk gehoord, maar dat zegt niets. 

 

 

Oké, bedankt!