Beantwoord

Haperend beeld digitenne sinds omzetting nieuwe norm op 9 juli

  • 31 July 2019
  • 46 reacties
  • 732 keer bekeken

Reputatie 2
ik had al het nieuwe kastje en had een perfect beeld. Maar sinds 9 juli de omzetting naar uitzenden met de nieuwe norm digitenne heb ik een haperend beeld. Ik heb nog een oude buitenantenne die tot 9 juli perfect werkte. Signaalsterkte is 100%. Ik heb al teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw de zenders laten instellen, maar heeft niet geholpen.
icon

Beste antwoord door Noordzee 31 July 2019, 19:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

46 reacties

Reputatie 7
Badge +28
@wil51 @Peterv30

Voor jullie allebei dezelfde reactie.

Zenders zoeken op provincie werkt niet goed, zeker niet in Lemmer.

Probeer dit eens:
1/ Teruggaan naar de fabrieksinstellingen.
2/ Opnieuw zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.

Los daarvan adviseer ik jullie beiden de nieuwe buitenantenne. KPN stuurt klanten met ontvangstproblemen gratis de nieuwe Funke V5 + buitenmontageset.

Zouden jullie allebei het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.
Reputatie 2
Naam en adres stonden al in profiel. Klantnummer kan ik niet vinden, ik heb geen faktuur bewaard. Ik heb digitenne dat is inbegrepen met het abonnement van xs4all.
Reputatie 7
Badge +28
Ok, het wachten is nu op een moderator. Die komt hier vanzelf langs.

Een moderator kan jullie de nieuwe buitenantenne opsturen.
Hoi! Ik heb de vraag van @Peterv30 een eigen topic gegeven. Dit heeft een praktische reden.(mijn eigen overzicht) Die pak ik uiteraard ook zo op :-)

@wil51 : @Noordzee heeft je al goed ingewijd in de digitenne materie. Vaak is een goede antenne, die juist is uitgericht de oplossing. Ik stuur je een nieuwe antenne inclusief montage set. Laat je weten hoe het uitpakt? Kun je tevens een bereikbaarheidsnummer in je profiel zetten? Op die manier blijft je op de hoogte van logistieke zendingen.
Reputatie 2
Ik zie niet in mijn profiel waar ik bereikbaarheidsnummer kan invoeren.
Oh, doe maar in het onderste vrije veld. 🙂
Reputatie 2
Staat er nu bij bij persoonlijke opmerkingen
Dankjewel! Ik zet hem even in het systeem. Je kunt de antenne eind deze week verwachten. Ik hoop dat dát het gewenste effect gaat hebben.
Reputatie 7
Badge +28
In Heemstede moet de ontvangst geen probleem zijn met een buitenantenne.

We zijn benieuwd naar de ontvangst met de nieuwe antenne.
Reputatie 2
Met de oude antenne was de ontvangst altijd 100% tot de omzetting op 9 juli. Nieuwe antenne heb ik vandaag ontvangen. Maar het regent heel hard, dus monteren pas morgen.
Reputatie 5
Badge +5
@wil51 was een buitenantenne altijd al nodig? Gezien de afstand tot de zendmast in Haarlem zou ontvangst met een binnenantenne ook goed mogelijk moeten zijn, onder normale omstandigheden. Of staat de antenne op een andere zender gericht?
Reputatie 7
Badge +28
@P. Grigio De oude antennes hebben een beperkte Richtingsgevoeligheid. Wel een beetje, maar dus beperkt.

Bij de nieuwe Funke V5 is dat verschil veel groter. Bij die nieuwe antenne is het secuur uitrichten veel belangrijker geworden.

Ik heb hier zowel de oude haaienvin als de Funke V5 op het dak staan. Beide antennes gericht op Smilde.

Met de Funke V5 heb ik een duidelijk sterkere ontvangst van Smilde, maar geen ontvangst van Duitse zenders.

Met de haaienvin ontvang ik ook Duitse zenders die uit een andere richting komen.

Wat betreft de situatie in Heemstede. In principe inderdaad niet zo ver van de mast in oost-Haarlem. Maar daar tussenin is het een en al stedelijk gebied. Het plaatsen van een buitenantenne is dan geen gek idee, als de mogelijkheid er is.
Reputatie 2
Binnenantenne werkte slecht. Je bleef zoeken naar juiste plaats. Even ertegen stoten en weg was de ontvangst. Bij mijn huis hoge bomen en een hele wijk met flats in Haarlem tussen kpn toren en mijn huis. Buitenantenne gaf signaalsterkte van 100%
Reputatie 7
Badge +28
Dat vermoeden had ik al. Volgens mij (uit mijn hoofd) is dat de wijk Schalkwijk.

Als er vrij zicht is, kom je een stuk verder.Een tijdje terug had ik hier iemand uit een flat in Diemen. Die ontving Lelystad loeihard, daar tussenin zit alleen maar het water van het IJsselmeer.
Fijn om te lezen dat je nu een goed ontvangst hebt! Mocht je in de toekomst andere vragen hebben, stel ze gerust!
Reputatie 5
Badge +5
@P. Grigio De oude antennes hebben een beperkte Richtingsgevoeligheid. Wel een beetje, maar dus beperkt.

Bij de nieuwe Funke V5 is dat verschil veel groter. Bij die nieuwe antenne is het secuur uitrichten veel belangrijker geworden.

De oude binnenantenne en de haaienvin (die wil51 gebruikte) zijn inderdaad niet heel richtinggevoelig. Als ik ze gebruik als buitenantenne kan ik met beiden tv kijken via zowel een lokale zendmast als een in een andere provincie, zonder de antenne te hoeven draaien. Heemstede is 5 tot 7 kilometer van de zendmast Haarlem. Op die afstand zou richten helemaal het probleem niet moeten zijn.

Wat betreft de situatie in Heemstede. In principe inderdaad niet zo ver van de mast in oost-Haarlem. Maar daar tussenin is het een en al stedelijk gebied. Het plaatsen van een buitenantenne is dan geen gek idee, als de mogelijkheid er is.

Stedelijk gebied hoeft op zich ook niet het probleem te zijn. Ik zit op ongeveer dezelfde afstand van de zendmast, ook in de stad, maar met een binnenantenne.
Reputatie 5
Badge +5
Binnenantenne werkte slecht. Je bleef zoeken naar juiste plaats. Even ertegen stoten en weg was de ontvangst. Bij mijn huis hoge bomen en een hele wijk met flats in Haarlem tussen kpn toren en mijn huis. Buitenantenne gaf signaalsterkte van 100%
Die hoge bomen zijn wellicht het verschil tussen goede ontvangst binnen, of een buitenantenne moeten gebruiken.
Reputatie 2
De nieuwe buitenantenne en opnieuw zenders instellen heeft niet geholpen. Signaalsterkte met nieuwe antenne is ook 100%. Nog steeds blijft het beeld af en toe enkele seconden bevriezen.
Reputatie 7
Badge +28
Jammer!

Dit probleem komt helaas vaker voor.

Ik ga er vanuit dat je eerst nog even bent teruggegaan naar de fabrieksinstellingen voor een soort van reset.

De oorzaak ligt waarschijnlijk in een lokale storingsbron. De nieuwe ontvanger is daar erg gevoelig voor.

Wat zou je er aan kunnen doen?:

1/ Zet de resolutie van jouw ontvanger op 576P.
2/ Verplaats jouw ontvanger een stukje. De ontvanger moet niet direct bij een elektrisch apparaat staan zoals een modem of een led-lamp.
3/ Ook niet op een warme plek.
4/ Zorg dat de kabel niet over elektrische apparatuur loopt.
5/ Kijk eens of het verplaatsen van jouw antenne nog een verbetering oplevert.

Best lastig allemaal, maar hopelijk heb je hier wat aan.
Reputatie 2
Alles nog eens bekeken. De ontvanger staat op de slaapkamer. Digitenne wordt alleen gebruikt voor de tweede TV. Geen apparaten behalve de TV in de buurt. Ik zie nu dat de signaalkwaliteit om de paar minuten van 100 naar 0% gaat. Dat duurt paar seconden en dan is de de kwaliteit weer 100%. Dat is op alle zenders, Veranderen van de stand antenne maakt niets uit. Paats antenne veranderen is niet mogelijk. En voor de omzetting heeft het jaren lang zonder storing gewerkt met de antenne op die plaats. Ik ben dus niet blij dat KPN de techniek heeft veranderd. En als ik de berichten op het forum zie, zijn het veel mensen met dezelfde problemen.
Reputatie 7
Badge +28
En als ik de berichten op het forum zie, zijn het veel mensen met dezelfde problemen.


Ja, daar heb je wel gelijk in. Het probleem wat jij beschrijft ligt aan de ontvanger. Andere types ontvangers hebben dit niet.

Ik heb dan eigelijk nog maar één alternatief voor jou. Ga voor jouw tweede TV gebruik maken van een FTA-ontvanger. Je ontvangst dan daarop NPO 1/2/3 en een aantal regionale zenders.

Meer daarover:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/gratis-ontvangst-op-npo-1-2-3-en-de-regionale-zenders-477354
Reputatie 2
Als het probleem aan de ontvanger ligt moet KPN daar wat aan gaan doen. Als zoveel mensen nu problemen hebben met de ontvangst kan KPN dat niet negeren.
Reputatie 7
Badge +28
In dit topic wordt uitgebreid gediscussieerd over de nieuwe ontvanger:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/heeft-de-nieuwe-ontvanger-een-slechtere-onvangst-dan-de-oude-469873

Ik wil je uitnodigen om daar ook jouw bevindingen te delen.
Reputatie 1
Ik lig nu in Echtenerbrug, aan het Tjeujemeer, vrije omgeving, met een buitenantenne, heb al uitgebreid laten zoeken, maar ontvangst is diep diep bedroevend , heb dit nog nooit meegemaakt! Wat een verdrietig produkt
Reputatie 7
Badge +28
In het zuiden van Friesland is het vrijwel onmogelijk om beeld te krijgen via een KPN-ontvanger. Dit is al geruime tijd bekend bij KPN. Binnenkort volgt een evaluatie en we hopen dat er daarna wat aan gedaan wordt.

Het advies voor nu als je TV wilt kijken : Een stukje verder varen .....

of....

Koop een FTA-ontvanger voor erbij. Want met een FTA-ontvanger kan je ook TV-kijken in gebieden waar het met de KPN-ontvanger niet lukt:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/gratis-ontvangst-op-npo-1-2-3-en-de-regionale-zenders-477354