Beantwoord

Haperend beeld en geluid via Digitenne in Heerlen

  • 26 November 2022
  • 10 reacties
  • 59 keer bekeken

Reputatie 1

Geregeld heb ik haperend beeld en geluid via m'n Digitenne apparatuur. Het vreemde is dat dit zich voordoet binnen het blok waarop NPO 1, 2, 3 en de ‘regionalen’ te ontvangen zijn. Ik woon in het grensgebied (Heerlen) en ontvang de commerciëlen welke worden aangeboden, geheel foutloos en zonder enige hapering. Ook komen er heel veel buitenlandse zenders  via mijn buiten geplaatste antenne binnen. En ook deze zenders allemaal zonder enig probleem. Echter kijk ik in hoofdzaak naar de NPO en regionale zenders en de ontvangstperikelen begin ik een beetje moe te worden. Mijn ontvanger heb ik al verschillende keren naar de fabrieksinstellingen teruggezet en weer opnieuw laten scannen. Zowel ‘per provincie’ als uitgebreid, het probleem blijft zich al meer dan een jaar voordoen. Via de chat binnen Whatsapp heb ik al meerdere malen aan de bel getrokken, maar een oplossing is er nog steeds niet.

Wie herkent dit probleem? En wie heeft er een oplossing?

icon

Beste antwoord door Noordzee 27 November 2022, 19:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @epkat ,

Heb je de antenne al optimaal uitgericht? De richting van de antenne is belangrijk. Je kunt gebruik maken van de signaalmeter uit het menu.

Wordt het signaal niet beter en heb je een moderne TV? Dan zou je een CI+-module kunnen overwegen? Lees meer daarover hier: 

Welke tv’s zijn geschikt? 

De Insteekkaart werkt alleen op een recente tv met een ingebouwde DVB-T2 tuner die geschikt is voor H.265 High Efficiency Video Coding (HEVC) en een CI+ingang heeft. 
Weet je dit niet?
Controleer dan de handleiding van je tv (of zoek online naar de specificaties van je tv)

Reputatie 1

Dag Noordzee. Dank voor het meedenken. Met de buitenantenne zie ik in alle ensembles (ook de buitenlandse) 95 - 100% signaal. De Nederlandse muxen zijn allemaal 100%, dus aan de antenne ligt het niet. Ik vind het echt opvallend dat juist de mux waarin de NPO zenders zitten de enige is met problemen. Schiet mij dan maar lek als ik daarvoor geen verklaring heb.

Reputatie 7
Badge +28

Het enigste wat ik dan kan bedenken is dat er een storingsbron is op die frequentie. Je zou kunnen kijken of er ergens een modem of ander elektrisch apparaat iets te dichtbij de TV/ontvanger staat.
 

Maar je kunt dus mogelijk ook het CI-+-module proberen, mogelijk heb je dan minder last van storingen? 

Reputatie 1

Goedemiddag. Allereerst een ‘sorry’ voor de late reactie. Kwam geheel plotseling iets tussen. Ik kijk m.b.v. een ZXV7200 en er staat zeker geen modem of andere stoorbron in de buurt (test uitgevoerd met een z.g. hoogfrequent ‘sniffer’). En buiten dat, het is uitsluitend de ‘mux’ waarin de zenders van de publieke omroep zich bevinden waar de storing zich voordoet. Al het andere (ook de buitenlandse zenders) komen storingsvrij binnen.
Tussen het stopcontact en de snoeren van de tv en ontvanger zit bovendien een netontstorings filter. Ik ben al zo ver gegaan dat ik mijn hele woning spanningvrij heb gemaakt en de tv met ontvanger middels een batterij en omvormer heb gebruikt. Ook dan heb ik het eerder genoemde probleem.
Ik blijf nog wel ‘even’ zoeken denk ik.

Reputatie 7
Badge +28

Je hebt duidelijk al flink wat uitgetest. Ik zou je toch een andere ontvanger willen adviseren. 
 

Buiten de door mij genoemde CI+-module in een TV, kun je zo’n module ook in een eigen ontvanger gebruiken. Zelf heb ik een XORO 8761 in gebruik en die ontvanger werkt bij veel mensen beter dan de KPN-ontvanger. Je moet alleen bereid zijn om zelf in een ontvanger te investeren. In Duitsland lijkt de ontvanger uitverkocht, maar ik vond hier nog wat: 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5440791

https://www.multitronic.fi/fi/products/2166881

De ontvanger biedt daarnaast nog andere voordelen, zoals het zelf indelen van je zenderlijst en de mogelijkheid om opnameapparatuur erop aan te sluiten. Maar met dat laatste heb ik zelf geen ervaring. 

 

Reputatie 1

Mooie tip v.w.b. de ontvangers. Nog niet vermeld, maar hier staat een oude, maar heel goede, Grundig 32GLX4000 en dat oude ding heeft geen slot voor welke module dan ook. Ik ben dus aangewezen op een externe ontvanger die HDMI en/of SCART aan kan. En die laatste raakt ook uit de mode. En de ontvangers die worden aangeboden functioneren niet i.c.m. Digitenne. De gebruiker gegevens worden namelijk in de KPN ‘leenontvanger’ geprogrammeerd en zodoende ben ik als het ware genoodzaakt om de KPN Digitenne ontvanger te gebruiken. Ik kijk dan wel in hoofdzaak FTA zenders (dus NPO) maar af en toe wil ik ook wel 's naar RTL4 nieuws kijken. 
Enfin, ik blijf nog wel even bezig… 😁

Reputatie 7
Badge +28

Je begrijpt mij dan niet goed. Met mijn XORO 8761 ontvanger met daarin het CI+-module kijk ik naar alle zenders van Digitenne. In mijn hobbykamer staat ook een TV met scartaansluiting. Daarvoor heb ik deze kabel aangeschaft: 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1375725/digitenne-35mm-videokabel-rca-scartconvertor/?pageCount=1&pos=1107

Kortom: Ook bij jou is dit gewoon mogelijk! 
 

(Dat kabeltje heb je bij een TV met HDMI natuurlijk niet nodig.) 

Reputatie 1

Ai… mijn verontschuldiging. Inderdaad heb ik aanvankelijk niet goed gekeken. Intussen nu wel. Ik ga er verder op in; m.a.w. ik ga over tot aankoop.

Dank voor jouw meedenken en vriendelijke groet.

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan 👍 Succes met de XORO! 
 

Denk er aan wel aan dat je (na de ontvangst van de XORO en de test of de NPO-zenders daar goed op werken) jouw huidige ontvanger moet omwisselen voor het CI+-module. Dat kun je bij KPN regelen, bv via 0800-0402. 

Reputatie 1

Ja ja, dat zag ik al op de website. Maar dank voor de tip.