Beantwoord

HD Digitenne, slechte ontvangst

  • 27 January 2019
  • 25 reacties
  • 4767 keer bekeken

Sinds van de week heb ik (noodgedwongen) HD Digitenne maar het beeld is bar en boos. Slecht als de ontvangst goed is en natuurlijk helemaal slecht als de ontvangst niet goed is. De signaalsterkte is op elk punt van de kamer even labiel … soms 80 - 90% wat een paar uur later

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door Noordzee 30 January 2019, 19:19

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Amber, welkom op het forum! Is de kwaliteit van het beeld dan slecht of hapert het/zie je blokjes? 80-90% is genoeg voor een goede ontvangst (70-75% is het minimum). Misschien viel er een deel van je bericht weg. Kun je jouw adresgegevens eens toevoegen aan je profiel? Dan controleer ik of er storingen bekend zijn.
Wat de scherpte betreft: nog niet in het hele land wordt via Digitenne HD uitgezonden. Dat is alleen nog in de Prov. Groningen en Drenthe het geval. Verder is het nog (in mijn ogen matige) Standaard Digitale (SD) kwaliteit.

12 febr. Gelderland, Overijssel en Flevoland naar HD
24 feb. Prov. Friesland
12 maart Zeeland. N-Branbant
april Limburg
juli het Westen: N-H, Z-H, Prov. Utrecht.
Hallo PeterG,

De medewerkster van KPN die ik aan de telefoon had vertelde mij dat wij al HD zouden moeten hebben. Wij wonen in Noord Brabant dus het klopt niet wat ze zei. De kwaliteit is in mijn ogen abominabel, ook al is de signaalsterkte goed, wat overigens maar heel weinig voorkomt met het nieuwe kastje wat we sinds vorige week hebben. De medewerkster vertelde mij dat het nieuwe kastje een andere frequentie heeft dan de oude card en dat dat de reden was waarom de antenne niet werkt op de plek waar die altijd gestaan heeft. Ik ben een paar dagen bezig geweest met de antenne … soms werkt het een 1/2 dag, zolang dezelfde zender aan blijft staan … soms 1/2 dag dat ik ook nog eens van zender kan wisselen, maar meestal als ik hem op een andere zender zet ben ik weer een uur bezig om een beetje beeld te krijgen. Het is werkelijk hopeloos.
Hoi Amber, welkom op het forum! Is de kwaliteit van het beeld dan slecht of hapert het/zie je blokjes? 80-90% is genoeg voor een goede ontvangst (70-75% is het minimum). Misschien viel er een deel van je bericht weg. Kun je jouw adresgegevens eens toevoegen aan je profiel? Dan controleer ik of er storingen bekend zijn.


De kwaliteit is van slecht naar zwart beeld. 80% is voldoende voor goede ontvangst maar het beeld is dan echt nog steeds zeer slecht.

Er is inderdaad een heel groot gedeelte van mijn bericht weg … snap er niets van … maar goed … Ik heb al contact gehad met de KPN en er zouden geen storingen zijn … Ik wacht nog even af tot 12 maart maar als het niet beter wordt dan houd ik het voor gezien met heel Digitenne ...
Hoi, Amber. Welke type antenne heb je? Nog de haaievin (buitenantenne). Of nog het allereerste model? Of anders? Afbeelding van haaienvin buitenantenne samen met allerseerste model binnenantenne.

Als je een te oude antenne hebt (ouder dan v4) dan kan Joran je vast een nieuwe toesturen (v5).

Het SD beeld is matig van Digitenne. Met HDMI zou het overigens gelijk moeten zijn aan de oude ontvanger met SCART RGB verbinding.
Geen idee hoe groot je tv is maar groter dan 32 inch vind ik met Digitenne nu in SD niet om aan te gluren. Gelukkig gaat het naar HD (met een betere kwaliteit dan de kabel zelfs).
Ik heb denk ik een nieuw model, maar niet voor buitenshuis.

De nieuwe televisie is ik dacht iets van 42"... , de oude televisie was kleiner dan 32" … het kan dus kloppen dat het beeld niet te pruimen is. Dan wacht ik even tot 12 maart, de datum dat digitenne hier in HD te bekijken is … ik ben benieuwd. Het signaal zal dan natuurlijk ook sterker moeten zijn anders gaat het niets worden, ook al is het dan HD.
Reputatie 7
Badge +28
De ontvangst van het nieuwe Digitenne is lastiger, dan het oude Digitenne. In jouw situatie is het belangrijk om de beste antenne te gebruiken. Dat is de Funke V5:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed

En ik raad je aan om die antenne buiten te plaatsen met behulp van deze montageset:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed

De telefonische adviezen van de KPN-helpdesk lijken nergens op, als ik jouw verhaal lees. Gelukkig zitten hier op het forum wel kundige medewerkers, die jou goed kunnen helpen.

@Joran wil jou misschien de antenne + montageset wel gratis opsturen. Of wil/kan je de antenne niet buiten kwijt? Want het buiten plaatsen van je antenne gaat je echt aan een goede ontvangst helpen!
Hallo Noordzee,

Mijn antenne is Funke DSC 550

Als het de goede antenne is zou ik Joran willen vragen mij een gratis montageset toe te sturen.

Mvrgr.
Hoi Amber, welkom op het forum! Is de kwaliteit van het beeld dan slecht of hapert het/zie je blokjes? 80-90% is genoeg voor een goede ontvangst (70-75% is het minimum). Misschien viel er een deel van je bericht weg. Kun je jouw adresgegevens eens toevoegen aan je profiel? Dan controleer ik of er storingen bekend zijn.

Ik kan aan mijn profiel niets meer toevoegen dan wat er nu is ingevuld.

Hoi Amber, welkom op het forum! Is de kwaliteit van het beeld dan slecht of hapert het/zie je blokjes? 80-90% is genoeg voor een goede ontvangst (70-75% is het minimum). Misschien viel er een deel van je bericht weg. Kun je jouw adresgegevens eens toevoegen aan je profiel? Dan controleer ik, of er storingen bekend zijn.Ik kan aan mijn profiel niets meer toevoegen dan wat er nu is ingevuld.

Sorry … niet verder gekeken dan mijn neus lang is …. maar er is geen storing ….
Kennissen van mij hebben ook die antenne, KPN noemt dat de v4. Hadden met de DVB-T ontvanger een redelijk, maar niet geheel een hele avond storingsvrij, beeld.
Na vervanging door de nieuwe HD ontvanger met antenne op dezelfde plek: geen ontvangst.

Bij hen de antenne ca. 4 meter horizontaal (inderdaad) verplaatst. 100 % ontvangst op alle zenders. Overigens nog wel DVB-T bij hen.

Maar het kan dus nodig zijn je antenne te verplaatsen.

En zoals ik al zei: op een 42 inch is het beeld van DVB-T behoorlijk onscherp. Zeker als je kijkafstand gelijk is gebleven t.o.v. je vorige tv, vast een 26 inch. DVB-T is vrijwel gelijk aan analoge kabel. Pas met DVB-T2 HEVC in HD zal je een mooi beeld ervaren.
Reputatie 7
Badge +28
Ik zal in ieder geval de V5 opsturen maar... je profiel is helemaal leeg. Kun je dat nog eens checken? Dus profiel, even postcode, huisnummer en klantnummer invullen en onderaan op Opslaan klikken.
Hallo @Joran,

Ik heb de gevraagde gegevens ingevuld.

@PeterG Ik heb de antenne al alle hoeken van de kamer laten zien zonder gewenst resultaat. Soms voor een paar uur maar meestal dat nog niet eens … ook ik heb hem horizontaal gehad en op die manier deed hij het ook af en toe maar meestal niet …

mvrgr.
@Joran Dit topic kan verplaatst naar "digitenne". Het staat nu in 'interactieve tv'.
Reputatie 7
Badge +28
De Funke V5 die @Joran gaat opsturen, werkt veel beter dan de V4. Dat ga je vast merken. Mijn advies blijft om de antenne zo mogelijk buiten te plaatsen. Dar heb je dan de montageset voor nodig.
Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag @AmberMagnolia. Ik neem het even over van Joran. Bedankt voor het aanvullen van je gegevens. Ik heb zojuist een nieuwe antenne verstuurd. Binnen twee werkdagen heb je deze antenne in huis, laat je ons weten of dit het probleem verhelpt?
Reputatie 7
Badge +21
@AmberMagnolia Heb je de antenne al ontvangen en is daarmee het probleem verholpen? We horen graag van je!
@Vikash Bedankt! Ik heb de antenne binnengekregen en uitgetest. Tot zover zijn er zenders die een constantere redelijke ontvangst hebben en een aantal zenders die echt zonder signaal blijven … dus voor een aantal zenders is het beter voor een aantal zenders veel slechter … de kwaliteit is niet goed maar daarvoor moet ik wachten tot het 12 maart is en hier de digitenne HD wordt.
Reputatie 7
Badge +21
Wat goed om te lezen dat het ontvangst op sommige zenders is verbeterd. Heb je de ontvanger al eens gereset? Op het moment dat je de ontvanger reset zullen de zenders opnieuw gezocht worden. Wellicht verhelpt dit het probleem op de andere zenders. Het kan ook helpen om de antenne te draaien. Mocht het na 12 maart nog niet verbeterd zijn, dan horen we dat graag van je!
Reputatie 7
Badge +28
Nadat je teruggegaan bent naar de fabrieksinstellingen, dan daarna de optie kiezen uitgebreid zenderzoeken. Dat al kan schelen, omdat je dan van elke zendergroep (mux) het sterktste signaal ontvangt.

En verder is het toch noodzakelijk dat je je antennne buiten plaatst voor een ongestoorde ontvangst.
Daar is een montageset voor:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed
Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag @AmberMagnolia. Hoe is de kwaliteit van het beeld op dit moment? Merk je al verschil?
Reputatie 7
Badge +21
We hebben helaas geen bericht van je ontvangen. Ik ga er vanuit dat het probleem inmiddels verholpen is. Mocht dit niet het geval zijn, dan horen we dat graag van je!
Als je op dit forum slechte ervaring neer zet. Wordt deze vrijwel direct verwijderd. Netjes hoor KPN. En ja digitenne is nog steeds niet goed..
Reputatie 5
Badge +5
@Ronald007 ik zie wel dat eerdere reacties in een ander topic staan:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/slecht-bereik-op-camping-met-digitenne-478319#post809912
Reputatie 7
Badge +21
Als je op dit forum slechte ervaring neer zet. Wordt deze vrijwel direct verwijderd. Netjes hoor KPN. En ja digitenne is nog steeds niet goed..
Wat vervelend dat Digitenne niet goed werkt bij jou. Ik zou je willen vragen om een reactie achter te laten in jouw eigen topic. Slechte ervaringen worden niet verwijderd door ons. We helpen jou graag bij het zoeken van een oplossing.

Reageer