Beantwoord

Heeft de nieuwe ontvanger een slechtere onvangst dan de oude?

  • 12 March 2019
  • 182 reacties
  • 6649 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
Onderwerp conversatie.

Ik zie veel problemen op dit forum qua ontvangst. Met dezelfde antenne minder bereik.
icon

Beste antwoord door Nadia 24 May 2019, 12:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

182 reacties

Vandaag zxv7200 geïnstalleerd bij een vriend. De zendmast is te zien vanuit zijn huiskamer. Toch bij enkele zenders 83 % .... Antenne v4. NPO is 100 %.
Reputatie 6
Badge +4
Vandaag zxv7200 geïnstalleerd bij een vriend. De zendmast is te zien vanuit zijn huiskamer. Toch bij enkele zenders 83 % .... Antenne v4. NPO is 100 %.
Bijzonder dat! Dat moet niet kunnen. Hoe ver is de mast en is dat de enige? Ik weet wel dat ik op 2 kilometer van een 120 meter hoge mast niet de volle laag krijg, die gaat nog op hoogte over mijn huis maar het is wel heel erg sterk en zéér zeker 100%.

Met de DVB-T norm kon ik nog meten dat er een relatief sterk signaal van een andere mast slechts 8 kilometer daarachter doorkwam. Dat is niet fijn maar zou geen probleem moeten geven.
Reputatie 5
Badge +4
Met dvb-t in Langweer met de zxv7200 weet ik niet omdat ik pas de zte heb toen dvb-t2 in de lucht was. Voorheen had ik altijd prima ontvangst met eenTopfield tbc 5000 en een "haaievin" buitenantenne op 3 m hoogte (dakgoot caravan) in Heerhugowaard (12 km van ALK) heb ik ook met een Topfield TF5300k altijd prima ontvangst gehad. De problemen kwamen na de omruil die ik eerst voor Friesland moest doen. Ik vind de hele toestand, voor een bedrijf als KPN onwaardig om hier de klanten mee op te zadelen. Komen ze ook nog met een prijsverhoging, minder voor meer geld. Goed bezig!
Reputatie 6
Badge +4
In theorie zou de verslechtering in Langweer kunnen liggen aan de verzwaring door DVB-T2 met 256qam? Het is naar mijn persoonlijke idee een grote gok om een paar dB meer signaalkwaliteit nodig te hebben maar of dat KPN onwaardig is? Er is voor gekozen om alles naar HD om te kunnen zetten.

In een ander topic las ik dat er een ontwikkelaar van KPN is geweest bij die klant in Apeldoorn. Er is wordt dus wel gewerkt aan onderzoek naar problemen.

Die prijsverhoging staat er volgens mij los van en de beeldkwaliteit is een sprong vooruit gegaan (als de ontvangst boven de drempel uitkomt). Misschien is HD voor veel klanten geen meerwaarde, dat kan.
Reputatie 7
Badge +28
Een aantal oorzaken is inmiddels wel bekend, maar die zijn niet zomaar opgelost.

Er zijn te weinig zendmasten. Bijvoorbeeld in Zuid-Friesland, Oost-Drenthe, Zeeuws-Vlaanderen en het noorden van de Achterhoek zijn probleemgebieden omdat daar geen zendmast staat.

De ontvangers zijn gevoelig voor storingen en mogelijk ook voor warmte.

En de afgegeven vergunningen met betrekking tot de zendvermogens zijn nog gebaseerd op de oude techniek. Die zouden best wel wat verhoogd kunnen worden zo her en der.

KPN weet van de problemen, maar verwacht geen snelle oplossing. Erik heeft aangeven dat ze eerst de omwisseling gaan afmaken en dat daarna bekeken wordt of er ergens wat te verbeteren valt.
Reputatie 7
KPN weet van de problemen, maar verwacht geen snelle oplossing. Erik heeft aangeven dat ze eerst de omwisseling gaan afmaken en dat daarna bekeken wordt of er ergens wat te verbeteren valt.
Klopt helemaal! We zetten ons nu met man en macht in voor een zo soepel mogelijke overgang van oude naar nieuwe DVB-T2 techniek. Het is erg vervelend dat het signaal momenteel verminderd lijkt te zijn, maar zodra alles letterlijk 'staat' hebben we weer volledige aandacht en focus op het finetunen hiervan.

Verder nog even een klein stukje achtergrond informatie wat goed is om te weten wat het zo lastig maakt. Het signaal wordt via een aantal frequenties verstuurd. Met de oude SD-kwaliteit beeld hadden we veel grotere bandbreedte aan frequenties waarbij de ontvangers het signaal relatief makkelijk konden oppikken. Dus voorheen was het inderdaad veel minder belangrijk om de antenne goed uit te richten. Nu, hebben we minder en (gedwongen) lagere frequenties, waardoor het afstellen iets meer moeite kost!

Toen wij van de overheid de licentie kregen om verder te gaan met Digitenne zat daar als voorwaarde aan vast dat we de helft aan frequenties terug moesten geven aan de overheid. Deze bandbreedtes zijn bestemd voor het toekomstige 5G-netwerk. Wat betekent dat we nu een hogere beeldkwaliteit in minder frequenties moeten stoppen. Dat is goed te doen, maar dat betekent wel dat de ontvanger veel gerichter moet zoeken om de signalen op te pikken. En dan is de antenneplaatsing essentieel.

Dit kan dus ook betekenen dat je de antenne aan de andere kant van de kamer moet zetten om een goede ontvangst te krijgen. Of dat je hem het beste buiten kunt monteren, misschien zelfs op een mast. Uiteraard hebben we knappe mensen in dienst die ook achter de schermen van alles berekenen en hier en daar het nog beter proberen af te stemmen. Als we heel Nederland hebben overgezet op Digitenne in HD zal dat ook meer prio krijgen. To be continued.... 🙂
Reputatie 5
Badge +4
Hallo Nadia, dit is al de tweede keer dat je zelf het beste antwoord geeft en bepaalt!
Terwijl het onderwerp niet als vraag maar als conversatie is aangemerkt.
Reputatie 6
Badge +4
Toevoeging op mijn vergelijkende test tussen de KPN ZXV7200 en mijn Strong DVB-T2 receiver.

Ik heb zojuist de Strong vergeleken met een Xoro HRT 7620. Conclusie is dat ze qua minimum signaal ruisverhouding exact gelijk zijn. Ik keek tegelijk naar twee schermen met af en toe stilstaan en blokken. De absolute gevoeligheid is bij de Strong een tikje hoger maar zoiets als 1 dB. Daarbij heb ik alleen kanaal 26 vergeleken.

De signaal kwaliteit meter van de HRT 7620 is slecht. De eerste 3 dB vanaf nul loopt de balk met kleurtjes op tot zo'n 30%. Dan met 1 dB erbij knippert deze tussen 30% en 100%. Vanaf 4 dB is de kwaliteit dan 100%. Dat is gewoon veel te snel en daarom voor perfect uitrichten ongeschikt. Het onderstreept mijn eerdere bewering dat de meters tussen verschillende ontvangers niet vergelijkbaar zijn.

De meter van de ZXV700 is de "strengste" van alle 3 ontvangers en dat is voor de functie waarvoor deze is gemaakt, uitrichten van de antenne, gewoon het beste.
Reputatie 7
Badge +28
Toen wij van de overheid de licentie kregen om verder te gaan met Digitenne zat daar als voorwaarde aan vast dat we de helft aan frequenties terug moesten geven aan de overheid. Deze bandbreedtes zijn bestemd voor het toekomstige 5G-netwerk. Wat betekent dat we nu een hogere beeldkwaliteit in minder frequenties moeten stoppen. Dat is goed te doen, maar dat betekent wel dat de ontvanger veel gerichter moet zoeken om de signalen op te pikken. En dan is de antenneplaatsing essentieel.

Ik waardeer alle inspanningen van KPN en de organisatie daarachter die het zenderpark beheert om tot een beter resultaat te komen. Laat dat duidelijk zijn. Zo ben ik echt nog niet vergeten dat dat dankzij jou en de rest van het team er nu een snellere ombouw plaatsvindt van de zendmasten met betrekking tot de frequentiewijzigingen. 👍🏼

Jouw verhaal hierboven is niet helemaal juist/volledig en ik leg graag uit wat mijn idee erover is.

In de oude situatie waren in principe 40 kanalen beschikbaar. Kanaal 21 t/m 60. Dat dit in werkelijkheid minder was, omdat sommige kanalen al gebruikt worden door buurlanden snap ik. In de nieuwe situatie zijn in principe 28 kanalen beschikbaar. Kanaal 21 t/m 48. Ook hier hebben we dan wel te maken met buurlanden. KPN en de zenderbeheerder hebben deze vermindering wel heel goed opgepakt. Zo wordt er nu veel slimmer gekeken naar de invulling. Als voorbeeld geef ik hierbij dat Groningen en Friesland nu precies dezelfde kanaalnummers gebruiken. Dat scheelt ruimte elders. Dit proces is nu op veel meer plaatsen in het land gaande, een bijkomende voordeeltje is dat iedereen minimaal twee regionale zenders kan ontvangen. Zoals jij zelf schrijft is de vermindering aan frequentieruimte goed te doen en de vermindering van frequentieruimte is het probleem dan ook niet.

Bijkomende voordeel van de frequentiewijzigingen is dat de ontvangst er in principe makkelijker mee wordt. Op lage kanaalnummers blijkt de ontvangst beter te gaan dan op hoge kanaalnummers.

De problemen en oplossingen moeten dus elders gezocht worden.

Dat de antenneplaatsing nu essentieel is, ben ik wel met je eens. Maar dat is een gevolg van het feit dat de gemiddelde KPN-ontvanger er nu meer moeite mee heeft om het (verminderde?) signaal op te pikken. Ik snap best dat de zendvermogens niet onbeperkt verhoogd kunnen worden, gelet op storingen met andere regio's en buurlanden. Maar met de huidige lage vermogens is de kans op een "TROPO-storing" wel erg klein bij de KPN-ontvangers die ook nog is een slechte ontvangstkwaliteit blijken te hebben.

De oorzaak ligt hoofdzakelijk in de slechte ontvangstkwaliteit van de twee KPN-ontvangers. Op dit forum zijn talloze rapportjes geschreven van klanten die de ontvangst vergelijken met een FTA-ontvanger. Deze FTA-ontvangers hebben veel minder moeite met de ontvangst van de DVB-T2-signalen. De oorzaak van de matige ontvangst van de KPN-ontvangers laat ik hier verder even in het midden. Want het gaat nu even om een oplossing.

Nu is de slechte ontvangstkwaliteit van deze twee ontvangers op zich ook niet zo erg als er goede aanvullende maatregelen genomen worden. KPN (waaronder jullie hier op het forum) is goed behulpzaam door het gratis verstrekken van betere buitenantennes aan klanten. Hierdoor wordt een deel van de klachten opgelost. Prima weer. 👌🏽

Een ander deel van de oplossing kan bereikt worden door het plaatsen van een paar extra zendmasten. Nu is dat niet zomaar gebeurd, maar het is mij wel duidelijk dat een aantal gebieden in Nederland er nu bekaaid afkomen. Bij de introductie (jaren geleden) van Digitenne bleek ook dat er aan aantal gebieden niet goed bediend werden. Er zijn toen later een aantal extra zendmasten bijgeplaatst zoals in ieder geval Veenendaal en ik dacht ook Texel.

Op dit moment zouden een beperkt aantal extra zendmasten (met een beperkt vermogen) al heel veel problemen kunnen oplossen. Ik denk dan aan Zuid-Friesland, Zeeuws Vlaanderen, Oost-Drenthe en het noorden van de Achterhoek. Zonder uitzondering zijn dit gebieden waar veel campings staan, en waar dus ook veel naar Digitenne gekeken wordt.

Uiteraard hebben we knappe mensen in dienst die ook achter de schermen van alles berekenen en hier en daar het nog beter proberen af te stemmen. Als we heel Nederland hebben overgezet op Digitenne in HD zal dat ook meer prio krijgen. To be continued.... :)


Met deze opmerking maak je me blij. Deze knappe mensen gaan vast voor een verdere verbetering zorgen. Hopelijk zien zij ook in dat er extra zendmasten geplaatst moeten worden om de ergste problemen op te lossen.
Reputatie 6
Badge +4
Precies wat Noordzee ook schrijft, het probleem van de bandbreedte is niet de kern. Daarin voorziet DVB-T2 perfect omdat grotere gebieden op één frequentie mogelijk zijn geworden.

Extra zendmasten zou uiteraard een enorme verbetering geven maar de investering is hoog en het traject van vergunning voor de bouw van een mast ook niet eenvoudig. Nu bedenk ik mij ineens dat voor Friesland en Gelderland misschien bestaande locaties mogelijk zijn: Tjerkgaast en Ruurlo. Emmen heb ik vreemd gevonden dat daar geen zender kwam tenzij Smilde door zijn hoogte toch een deel kan bedienen.

Nu ik hier heb gelezen dat er ook bij klanten onderzoek naar de ontvanger wordt gedaan heb ik goede hoop dat daar iets uitkomt. Dit geldt ook voor de toezegging van de moderator dat er na de omzetting van de laatste regio wordt gekeken naar het geheel of er finetuning mogelijk is.

Vandaag zxv7200 geïnstalleerd bij een vriend. De zendmast is te zien vanuit zijn huiskamer. Toch bij enkele zenders 83 % .... Antenne v4. NPO is 100 %.Bijzonder dat! Dat moet niet kunnen. Hoe ver is de mast en is dat de enige? Ik weet wel dat ik op 2 kilometer van een 120 meter hoge mast niet de volle laag krijg, die gaat nog op hoogte over mijn huis maar het is wel heel erg sterk en zéér zeker 100%.

Met de DVB-T norm kon ik nog meten dat er een relatief sterk signaal van een andere mast slechts 8 kilometer daarachter doorkwam. Dat is niet fijn maar zou geen probleem moeten geven.

Het is de mast in Haarlem. Zal 1 tot 2 km zijn? Hij is duidelijk te zien. In de wijde omtrek geen andere masten.
https://digitennes.nl/informatie/7-zendmasten
Hallo Nadia, dit is al de tweede keer dat je zelf het beste antwoord geeft en bepaalt!
Terwijl het onderwerp niet als vraag maar als conversatie is aangemerkt.

Dat moet je bij de topicstart niet alleen een zinnetje toevoegen, maar bij het maken van een nieuw topic ook de KNOP conversatie gebruiken. Dán kan er geen antwoord geselecteerd worden. En komt het onderwerp ook niet in de lijst bij de moderators te staan. (die wel kunnen deelnemen aan een conversatie natuurlijk).

🔸Als je hem dus technisch op 'vraag' laat staan dan MOET er een antwoord komen anders blijft ie in het systeem van de moderators staan. En die hebben dan natuurlijk geen overzicht meer.
Reputatie 6
Badge +4


Vandaag zxv7200 geïnstalleerd bij een vriend. De zendmast is te zien vanuit zijn huiskamer. Toch bij enkele zenders 83 % .... Antenne v4. NPO is 100 %.Bijzonder dat! Dat moet niet kunnen. Hoe ver is de mast en is dat de enige? Ik weet wel dat ik op 2 kilometer van een 120 meter hoge mast niet de volle laag krijg, die gaat nog op hoogte over mijn huis maar het is wel heel erg sterk en zéér zeker 100%.

Met de DVB-T norm kon ik nog meten dat er een relatief sterk signaal van een andere mast slechts 8 kilometer daarachter doorkwam. Dat is niet fijn maar zou geen probleem moeten geven.
Het is de mast in Haarlem. Zal 1 tot 2 km zijn? Hij is duidelijk te zien. In de wijde omtrek geen andere masten.
https://digitennes.nl/informatie/7-zendmasten

Het kan vrijwel onmogelijk met een te zwak signaal te maken hebben. Voor de hand liggend zijn reflecties op gebouwen of de iets later binnenkomende signalen van Amsterdam en Wormer zeker als Haarlem net als bij mij thuis voor een belangrijk deel op hoogte over het huis gaat.

Ik weet niet of de ZXV7200 ontvanger zo'n situatie (die hij wel kan hanteren) ook als afname van de kwaliteit op de meter weergeeft. Dat deed mijn oude Kathrein DVB-T ontvanger wel met genoemde zender die 8 kilometer verder staat herinner ik mij. Desalniettemin was het wel een zéér hoge kwaliteit, stabiel maar geen volle schaal. Neemt de kwaliteit bij hem nooit kortstondig af naar nul of bijna nul?

Hij zou in ieder geval geen beeldklachten mogen hebben.
Neemt de kwaliteit bij hem nooit kortstondig af naar nul of bijna nul?

Daarvoor was ik er te kort. Ik ga het hem ook niet vragen; 't is een behoorlijke zenuwpees wat (werking van) apparatuur aan gaat. Kan ook slecht tegen verandering.
Had hiervoor een Rebox 1800t.
Reputatie 5
Badge +4

Hallo Nadia, dit is al de tweede keer dat je zelf het beste antwoord geeft en bepaalt!
Terwijl het onderwerp niet als vraag maar als conversatie is aangemerkt.
Dat moet je bij de topicstart niet alleen een zinnetje toevoegen, maar bij het maken van een nieuw topic ook de KNOP conversatie gebruiken. Dán kan er geen antwoord geselecteerd worden. En komt het onderwerp ook niet in de lijst bij de moderators te staan. (die wel kunnen deelnemen aan een conversatie natuurlijk).

🔸Als je hem dus technisch op 'vraag' laat staan dan MOET er een antwoord komen anders blijft ie in het systeem van de moderators staan. En die hebben dan natuurlijk geen overzicht meer.

De knop conversatie heb ik gebruikt maar omdat dit op het forum niet zichtbaar is heb ik het zinnetje er expliciet bij geschreven. Mijn bedoeling is meningen over de ontvanger te lezen en niet of het waar is of niet.
Ik verwacht dan ook helemaal geen groen antwoord.
Reputatie 7
Badge +28
Ik begrijp het probleem niet zo met betrekking tot dit topic, maar hier een uitleg.

Als je een topic start en je dan kiest voor conversatie, staat er achter de titel geen grijs vraagteken of groen v-tje.

Zo zijn de stickies in dit deel van het forum gestart als conversatie. Als je een paar pagina’s doorscrolt kom je ook af en toe een conversatie tegen. Herkenbaar omdat ze dus niet een groen v-tje hebben.

Wat betreft dit topic: Lange tijd was een antwoord van mij als beste antwoord beoordeeld. Nadia heeft dit afgelopen week veranderd naar haar antwoord.

Maar jij bent Zelf ooit dit topic gestart met als keuze: vraag. Dan moet er ook ooit een beste antwoord gegeven worden. Als vraagsteller kan jij dit bepalen, een moderator heeft ook deze mogelijkheid.
Reputatie 7
Hey @John123, mogelijk dat je ten tijde bij het aanmaken van het topic deze op conversatie had staan. Heel eerlijk, ik kan mij dat niet meer herinneren. Laten we ervan uit dat het zo is, dan heb ik met een reden het topic omgezet naar 'vraag'. Ik vind het geen enkel probleem om hier conversaties te laten gaan, dat is ook zeer waardevol voor ons forum. Maar kijkend naar jouw titel: 'Heeft de nieuwe ontvanger een slechtere onvangst dan de oude?' bevat dit daadwerkelijk een vraag die voorbij gaat aan alleen een mening. Hier komt ook een stukje (lastige) techniek bij kijken, gebruikers die hiermee te maken hebben willen weten óf het zo is en waarom? Inmiddels heeft het topic 90+ reacties - well done- en wordt er hier constructief gediscussieerd en meegedacht over oorzaken en verbeteringen. Dat zien we erg graag. Maar, lezers die hier komen zijn
ook opzoek naar antwoorden. Niet iedereen heeft de tijd of neemt de moeite om alle reacties goed door te lezen.

Als voorbeeld, dit is een duidelijke conversatie waarbij het publiek om een mening wordt gevraagd: Poll: Moet National Geographic Channel blijven? Hier kan geen antwoord op gegeven worden, dat is naar smaak van onze gebruikers of ze het er wel of niet mee eens zijn.

Maar het één sluit het ander niet uit. Het staat iedereen vrij om hier te reageren en zijn ervaring en mening met ons te delen, onafhankelijke deskundigen zoals; DVB-T combiner, PeterG en Noordzee etc. helpen hier mee om een stukje technische kennis te delen en adviezen te geven. Daarnaast geven ze ook precies aan wat hun eigen bevindingen zijn met de nieuwe Digitenne tuner.

Ik hoop dat je hier in kunt vinden :)
Reputatie 1
Badge
Ik gebruik sinds 2 weken de nieuwe ZTE-ontvanger, maar hier in Dordrecht is de ontvangst ook slecht. Wij hadden altijd al een buitenantenne vanwege storingen door veel brommers op een heel druk doorgaand tweerichting fietspad achter de woning. In de slaapkamer had ik een binnen-antenne met extra versterker. Aangezien ik in de slaapkamer niet veel meer kijk en een extra tuner geld kost heb ik maar 1 nieuwe ontvanger besteld. Ik gebruik de antenne-versterker nu in de woonkamer, maar afgelopen weekeinde viel zelfs mét antenne-versterker het signaal weg op het kanaal waar o.a. Eurosport op zit (niet op het kanaal waar de NPO-zenders op zitten). Gelukkig maar een kwartiertje, maar dit geeft toch wel te denken.
Reputatie 7
Badge +28
@JeanneVanVliet

Wat voor type buitenantenne gebruik je ?
Is dat zo'n haaienvin? Want er zijn tegenwoordig betere antenne's die beter kunnen omgaan met storingen dan die hele oude types.
Reputatie 7
Badge +28

KPN weet van de problemen, maar verwacht geen snelle oplossing. Erik heeft aangeven dat ze eerst de omwisseling gaan afmaken en dat daarna bekeken wordt of er ergens wat te verbeteren valt.Klopt helemaal! We zetten ons nu met man en macht in voor een zo soepel mogelijke overgang van oude naar nieuwe DVB-T2 techniek. Het is erg vervelend dat het signaal momenteel verminderd lijkt te zijn, maar zodra alles letterlijk 'staat' hebben we weer volledige aandacht en focus op het finetunen hiervan.

Uiteraard hebben we knappe mensen in dienst die ook achter de schermen van alles berekenen en hier en daar het nog beter proberen af te stemmen. Als we heel Nederland hebben overgezet op Digitenne in HD zal dat ook meer prio krijgen. To be continued.... :)



Hoi @Nadia,

Ik heb express even anderhalve week gewacht nadat de landelijke overgang op HD is afgerond. Maar nu kom ik bij jou op dit topic terug.

Los van het verbeteren van de ontvangers en de software, moet er naar mijn idee ook echt wat gaan gebeuren met het zenderpark. Ik weet zeker dat de problemen bij de knappe mensen achter de schermen heus wel bekend zijn, maar ik wil hier toch de voornaamste pijnregio's nog even benoemen:

Zuid-Friesland/Kop van Overijssel (ruime omgeving Lemmer)
Zuid-Oost Drenthe (ruime omgeving Emmen)
Noord-Oosten van de Achterhoek (omgeving Eibergen)
Zuid-West Zeeland (omgeving Vlissingen & Cadzand op Zeeuw-Vlaanderen)

Uit al deze streken zijn de afgelopen maanden een hele reeks topics op dit forum geweest van mensen met ontvangstproblemen. Dit is in deze gebieden niet alleen op te lossen met betere antennes, zoals elders in het land.

De oplossing kan bestaan uit een aantal extra zendmasten. Een andere oplossing is het verhogen van de vermogens van een aantal bestaande zendmasten. Ik adviseer de optie van vier extra zendmasten.

Jij hebt "beloofd" dat de problemen bij Digitenne nu prio krijgen binnen KPN. Ik zou het zeer waarderen als het nu dan ook echt voortvarend wordt opgepakt. Ik realiseer me dat het allemaal niet eenvoudig is, maar mogelijk kun je een tipje van de sluier oplichten?

@DVB-T combiner @John123
Reputatie 7
Ha @Noordzee! We hebben de laatste én grootste regio net succesvol overgezet naar DVB-T2! Yes, de champagne ontkurkt 🙂
Het kernteam dat zich twee jaar lang met de Digitenne migratie heeft beziggehouden heeft ervoor gezorgd dat de hele overgang zo soepel mogelijk is verlopen. En daar komt nogal wat bij kijken. Dat betekent niet dat we nu stil gaan zitten en achterover leunen. Binnenkort gaan er eerst een aantal frequentiewijzigingen plaatsvinden. Het afsluiten van DVB-T gaat ook nog door. Daarnaast is de zomervakantie begonnen, een aantal van mijn Digitenne collega's zullen afwezig zijn. Ook softwarepartners genieten van hun zomerstop. Het is daarom voor organisaties een bewuste keuze om (grote) wijzigingen, software upgrades, omzettingen etc. nooit in de (grote) vakanties te plannen.

Daarnaast wil ik je op het hart drukken dat we ons er zeer bewust van zijn wat de Digitenne omzetting heeft opgeleverd. Mede dankzij dit forum. Velen kunnen nu genieten in HD-beeldkwaliteit, maar met deze nieuwe techniek moet je wel wat zorgvuldiger de antenne uitrichten om de beste kwaliteit op te vangen. Dat er hieruit voortvloeiend Digitennegebruikers hulpvragen stellen, dat is logisch. Het forum is daarvoor een uitstekend kanaal. En met zo'n grote verandering ook allemaal op voorhand ingecalculeerd.
Veel gebruikers hebben al jaren Digitenne thuis, en ga dan maar weer eens even opnieuw een nieuwe tuner installeren. Dat vergt even wat tijd. Dat er daarmee ook nog een aantal gebruikers problemen blijven ondervinden, is zeer spijtig. We gaan daar uiteraard mee aan de slag. En hopelijk vinden we daar een gepaste oplossing voor.

Het verhogen van het vermogen zal niet zomaar gaan. We zitten nu binnen de richtlijnen die de EU heeft gesteld. Het (veel) verder ophogen is niet toegestaan. Daar je andere (buitenlandse)antennes anders verstoort.

Wanneer er weer een software(update) wordt uitgevoerd, laat Erik dat de community weten in het topic Verandering bij Digitenne.
Reputatie 7
Badge +28
Bedankt voor jouw snelle reactie. 👍🏽


Het verhogen van het vermogen zal niet zomaar gaan. We zitten nu binnen de richtlijnen die de EU heeft gesteld. Het (veel) verder ophogen is niet toegestaan. Daar je andere (buitenlandse)antennes anders verstoort.

Wanneer er weer een software(update) wordt uitgevoerd, laat Erik dat de community weten in het topic Verandering bij Digitenne.



Dat het verhogen van de vermogens meestal niet meer mogelijk is, was bij mij al bekend. Maar je gaat niet in op mijn kernpunt, het plaatsen van een beperkt aantal extra zendmasten in de regio's waar nu de grootste problemen zijn. Niet geheel toevallig zijn dat gebieden waar veel toeristen komen.

Het gaat mij in dit topic ook niet om de software-updates. Die volg ik inderdaad in het genoemde topic.


Nadia schreef:
Daarnaast is de zomervakantie begonnen, ook een aantal van mijn collega's zullen afwezig zijn. Ook softwarepartners genieten van hun zomerstop. Het is daarom voor organisaties een bewuste keuze om (grote) wijzigingen, software upgrades, omzettingen etc. nooit in de (grote) vakanties te plannen.


Ik snap uiteraard ook dat in de zomervakantie alles op halve kracht draait. Dat is in elk bedrijf zo. Maar er zijn vast al mensen langer bekend met de problemen in de vier genoemde regio's. Voor het zoeken naar een oplossing hoeft ook niet gewacht te worden totdat de frequentiewijzigingen zijn afgewerkt, want die zijn allemaal in de Randstad. In de Randstad staat dusdanig veel zendmasten, dat daar geen hele grote problemen zijn te verwachten.


Mijn vraag nu aan jou, @Nadia :
Ik hoef echt niet te horen dat er over twee weken begonnen wordt met de bouw van een zendmast. Maar ik zou wel graag willen weten of er geld beschikbaar is voor het optuigen van een paar zendmasten, zodat er ook in de vergeten gebieden van Nederland dadelijk naar Digitenne gekeken kan worden. En zo ja, wanneer die uitbreiding dan ongeveer gaat plaatsvinden? Dus bijvoorbeeld eind dit jaar of begin 2020.
Reputatie 7
Mijn vraag nu aan jou, @Nadia :
Ik hoef echt niet te horen dat er over twee weken begonnen wordt met de bouw van een zendmast. Maar ik zou wel graag willen weten of er geld beschikbaar is voor het optuigen van een paar zendmasten, zodat er ook in de vergeten gebieden van Nederland dadelijk naar Digitenne gekeken kan worden. En zo ja, wanneer die uitbreiding dan ongeveer gaat plaatsvinden? Dus bijvoorbeeld eind dit jaar of begin 2020.

Ik snap dat je mij erg hoog hebt staan @Noordzee, ik moet je helaas teleurstellen. Ik ga niet over zulke hoge budgetten :p

Zonder gekheid. Daarover is nog niks bekend. Er wordt na elke wijziging, klein of groot, een evaluatie gehouden. Uiteraard wordt er na de vakantie met het kernteam alle migraties afzonderlijk geëvalueerd en overall naar het hele plaatje gekeken. Jouw vraag is dus nog veel te vroeg om te kunnen beantwoorden.

De wijziging naar DVB-T2 is zeer goed verlopen. Er zijn vele klanten die weer met plezier Digitenne in een veel beter beeldkwaliteit ontvangen. Je zult begrijpen dat hier 'probleemgevallen' zich melden. En dat kan zelfs in de vakantieperiode weer even voor een relatieve piek zorgen. Omdat Digitenne naar andere regio's meegaat op vakantie en opnieuw de zendmast moet scannen en goed uitrichten van de antenne van belang is.

Naast de software updates, frequentiewijzigingen etc. zullen er ook alle andere grote plannen met Digitenne gepubliceerd worden in het eerder genoemde topic. Ik hoef je niet te vragen die in de gaten te houden, want je bent er uiteraard mee bekend 😉
Reputatie 7
Badge +28

Zonder gekheid. Daarover is nog niks bekend. Er wordt na elke wijziging, klein of groot, een evaluatie gehouden. Uiteraard wordt er na de vakantie met het kernteam alle migraties afzonderlijk geëvalueerd en overall naar het hele plaatje gekeken. Jouw vraag is dus nog veel te vroeg om te kunnen beantwoorden.


Ik weet zeker dat jij een vinger aan de pols houdt, daar ken ik jou inmiddels goed genoeg voor... ☺️
Als er eind september nog geen nieuws bekend gemaakt is, in het hoofdtopic, dan weet ik natuurlijk waar ik jou kan bereiken... (Hier in dit topic dus....)

Tot die tijd laat ik dit onderwerp rusten en mag jij vast ook nog wel een paar weekjes er tussen uit. ⛱️
Reputatie 5
Badge +5
Onderwerp conversatie.

Ik zie veel problemen op dit forum qua ontvangst. Met dezelfde antenne minder bereik.

Deze topicstart kan ik niet anders dan onderschrijven. Uit het vervolg van het topic heb ik veel kunnen halen. Opvallend punt vond ik de ZTE decoder die geleverd wordt door KPN: die blijkt op zich niet slechter te testen dan een FTA decoder. Die uitkomst had ik niet verwacht.
Wat uit een andere test van @DVB-T combiner kwam was wel te verwachten: de V5 antenne kan niet meekomen met een echte buitenantenne. In lijn met de topicstart kan ook gesteld dat deze nieuwe antenne niet meer bereik oplevert. De meerwaarde van een V5 als binnenantenne heb ik nog nergens kunnen zien. Dat KPN deze levert begrijp ik dan weer wel; dat is met een bedrijfseconomisch motief.