Beantwoord

Heeft de nieuwe ontvanger een slechtere onvangst dan de oude?

  • 12 March 2019
  • 182 reacties
  • 6649 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
Onderwerp conversatie.

Ik zie veel problemen op dit forum qua ontvangst. Met dezelfde antenne minder bereik.
icon

Beste antwoord door Nadia 24 May 2019, 12:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

182 reacties

Ach, i.i.g. vóór de winter elk jaar de batterijen v.d. buitenthermometer vervangen door verse. Die werken dan tot zeker min 20 graden Celsius. Batterijen die zwakker (= ouder) zijn houden er eerder mee op... En of dat ook dan weer zo goed is voor dat apparaatje. De mijne gaat al zeker 12 jaar mee.
De antenne is gemaakt om signalen op te vangen, de rest niet, idealiter is de ontvanger immuun voor stoorsignalen, door de lucht door de kast of via de kabels, maar ja, in praktijk niet.
En de stoorbronnen zijn lastig te ontdekken zonder speciale apparatuur.
Vrougah, als je met je middengolf radio aan in de grote stad reed dan hoorde je de tram duidelijk aankomen door al het gekraak op de radio.
Zo kon je ook het onweer aan horen komen.
Maar die directe band met de signalen is er niet meer met het digitale gebeuren.
Ik zit met enige regelmaat in de trein met een DAB ontvanger, soms werkt die perfect en dan weer totaal niet, op hetzelfde traject.
In een trein kunnen allerlei onbedoelde zenders zitten in de vorm van frequentie regelaars, eerder hoorde je altijd een oplopende toon bij het optrekken. Dat gaat met zo veel energie dat als er maar een klein beetje de lucht in wordt geslingerd de andere signalen worden overstemd.
In de auto gebruik ik die "noodgedwongen" ook, met antenne in de auto, verre van ideaal maar die werkt eigenlijk bijna overal goed.
Met noodgedwongen bedoel ik, er zit in de deze "moderne" wagen een vaste, speciale radio, dus niet zo maar te wisselen, ben ik nog wel van plan, maar ja.
Reputatie 5
Badge +5
Grappig, ik zat aan zo'n buitenthermometer-zender te denken als mogelijke storingsbron. Toch kon ik me niet voorstellen dat die de boosdoener kon zijn; de antenne heb ik een paar jaar vlakbij de thermometer gehad. De antenne hing wel binnen, en wat ook geholpen zal hebben is dat tussen thermometer en antenne een metalen ventilatierooster zat.
@KeesYagi
Ik begrijp dat je een losse DAB+ op je dashboard hebt staan?
In de auto gebruik ik die "noodgedwongen" ook, met antenne in de auto, verre van ideaal maar die werkt eigenlijk bijna overal goed.
Met noodgedwongen bedoel ik, er zit in de deze "moderne" wagen een vaste, speciale radio, dus niet zo maar te wisselen, ben ik nog wel van plan, maar ja.

Heel veel zenders zijn toch nog via FM-ether te krijgen?
De DAB radio geeft het geluid door aan de ingebouwde radio, op die manier klinkt het veel beter cq rustiger, geen bijgeluiden, behalve de auto :-/
De ingebouwde auto radio is niet echt fantastisch nl.

Dit is de DAB radio en zender :
https://www.radiowinkel.com/a-43385581/diverse/imperial-dabman-1-compacte-dab-en-fm-zakradio-autoradio-met-bluetooth-en-fm-zender/

Je zou het een steunzender kunnen noemen, je legt 'm op een plek waar (wel) ontvangst is en dan kun je 'm op een ander apparaat ontvangen, bluetooth koptelefoon, of een FM radio (eva).
Als er nu nog een afstandsbediening bij was dan was het heulemaal mooi.

Dit brengt me weer op dit :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/dvb-t-ontvanger-in-2-delen-voorstel-428781
Dan zijn we toch weer terug bij het onderwerp van dit gesprek 🙂
Reputatie 7
Badge +28
Zo, mijn vorige bericht heeft in de (voor mij) nachtelijke uren nog een mooie discussie uitgelokt! 😋

Maar waar het mij om gaat, is het volgende:

Hieruit blijkt overduidelijk dat de ZTE en de Rebox heel erg gevoelig zijn voor externe storingsbronnen. Ik vraag mij af hoe dat in de ontvangers te verhelpen is. Is dat hardwarematig of is het op te lossen met een aanpassing in de software?

@Nadia : Zou jij zo vriendelijk willen zijn om bij de technische mensen van Digitenne na te (laten) vragen of dit probleem in de ontvangers softwarematig is op te lossen? Of is het een probleem in de hardware? In het verleden is er al een onderzoek op locatie geweest bij een klant die last had van wisselende ontvangstsignalen. Als ik mij goed kan herinneren was dit in Den Bosch. Maar dat kan onjuist zijn.

(zie verder mijn vorige posting, ongeveer acht berichten terug.)
Reputatie 5
Badge +5
(..)
In het verleden is er al een onderzoek op locatie geweest bij een klant die last had van wisselende ontvangstsignalen. Als ik mij goed kan herinneren was dit in Den Bosch. Maar dat kan onjuist zijn.

Dat ging om dit topic denk ik? Daarin is een KPN medewerker bij de klant thuis onderzoek gaan doen.
Reputatie 7
Badge +28
Goed gevonden👍, Apeldoorn dus.
Reputatie 7
Hey @Noordzee, leuk je weer te zien 🙂 Ik zou vanuit het voorbeeld(en) nog geen onomstotelijk bewijs willen noemen. Voor een optimaal signaal is het evident dat een zo vrij mogelijk 'zicht' richting de mast het beste werkt. Misschien dat er bij het aangedragen voorbeeld, meerdere 'storingsbronnen' (te dicht) in de buurt stonden. En bij het verplaatsen van één storingbron (uitzend apparatuur zijn dat per definitie) verlichtend werkt. Uiteraard wil ik namens jou (en de andere meelezers) het een en ander navragen. Kom er later op terug 🙂
Reputatie 7
Badge +28
Fijn Nadia 👍

Als iemand anders voorbeelden weet te herinneren? Kom maar op met die links.
Reputatie 7
Badge +28
Kom er later op terug :)

Al een reactie ontvangen van de technische mensen op de onderstaande vraag?


Hieruit blijkt overduidelijk dat de ZTE en de Rebox heel erg gevoelig zijn voor externe storingsbronnen. Ik vraag mij af hoe dat in de ontvangers te verhelpen is. Is dat hardwarematig of is het op te lossen met een aanpassing in de software?

@Nadia : Zou jij zo vriendelijk willen zijn om bij de technische mensen van Digitenne na te (laten) vragen of dit probleem in de ontvangers softwarematig is op te lossen? Of is het een probleem in de hardware? In het verleden is er al een onderzoek op locatie geweest bij een klant die last had van wisselende ontvangstsignalen. Als ik mij goed kan herinneren was dit in Den Bosch. Maar dat kan onjuist zijn.

(zie verder mijn vorige posting, ongeveer acht berichten terug.)
Reputatie 7
Hah, @Noordzee. Nee, nog niet. Ik zal het nog even aanzwengelen. Bedankt voor je melding 🙂
Reputatie 7
Badge +28
Uiteraard hebben we knappe mensen in dienst die ook achter de schermen van alles berekenen en hier en daar het nog beter proberen af te stemmen. Als we heel Nederland hebben overgezet op Digitenne in HD zal dat ook meer prio krijgen. To be continued.... :)

Uiteraard wordt er na de vakantie met het kernteam alle migraties afzonderlijk geëvalueerd en overall naar het hele plaatje gekeken. Jouw vraag is dus nog veel te vroeg om te kunnen beantwoorden.



Als er eind september nog geen nieuws bekend gemaakt is, in het hoofdtopic, dan weet ik natuurlijk waar ik jou kan bereiken... (Hier in dit topic dus....)

Tot die tijd laat ik dit onderwerp rusten en mag jij vast ook nog wel een paar weekjes er tussen uit. ⛱️



Ha @Nadia ,

Het is tijd om dit onderwerp weer op te pakken. De zomervakantie is alweer een tijdje voorbij, de herfst is ook in Nederland begonnen.

Namens alle meelezers (en zoals inmiddels bekend leest Jarco Kriek van Totaal TV hier ook mee) vraag ik jou om een kort verslagje met ons te delen over de evaluatie van het kernteam over het nieuwe Digitenne.

Naast de mooie punten aan de overgang op DVB-T2 is er wat mij betreft ook ruimte voor verbeteringen. Wil je naast het verslagje ook (een duidelijk) antwoord geven op de volgende vragen?:

1/ Op welke termijn komen er een paar extra zendmasten bij en in welke regio's?

(Zoals algemeen bekend zijn er in Nederland een aantal regio's waar geen of zeer slechte ontvangst is van Digitenne. Een paar steunzenders met beperkt vermogen kunnen al wonderen verrichten. De regio's waar dit het hardste nodig is, zijn eerder in dit topic door mij benoemd.)

2/ Komt er een derde type ontvanger bij?

(De huidige ontvangers hebben nogal wat mankementen en je zou zo'n nieuwe ontvanger kunnen verhuren aan klanten die veel problemen ervaren met hun huidige ontvanger.)

3/ Komt de insteekkaart (CI-CAM) weer terug?

(Er is best vraag naar en er komen steeds meer TV's op de markt waarin zo'n insteekkaart kan werken.)

4/ Komt de mogelijkheid voor het opnemen van programma's weer terug?

(Ook daar is geregeld vraag naar.)
Reputatie 5
Badge +5
Wat die laatste vraag betreft: onlangs is door een moderator aangegeven dat de mogelijkheid tot opnemen wordt onderzocht. Ik weet zo snel niet meer in welk topic.
Reputatie 7
Badge +28
Ja, dat had Joran geschreven. En Erik had 1,5 jaar terug al geschreven dat de insteekkaart mogelijk ooit weer terugkomt. Maar voor nu lijkt het me handig als alle vragen hier centraal beantwoord worden.
Tenslotte zijn deze onderwerpen tijdens de evaluatie ongetwijfeld aan bod gekomen.

Nee het zou juist beter moeten zijn dan met de oude norm.
Het signaal is compacter de fout correctie is strakker.
Dat er zo veel klachten zijn komt geheel door de geleverde ontvanger van KPN.
En een adere keus heb/krijg je niet.

Theo
OOOHhh Jawel....keus is er altijd!
bv opzeggen !

en dan als een schotel niet mogelijk is en kpn fon gooit je er regelmatig en de hotspot van kpn ook uit wat wou je dan
Reputatie 7
Ha @Noordzee, wat een betrokkenheid. Dat zie ik graag :)
Ik weet niet of dat een kort verslagje kan worden, gezien er meerdere interne en externe partijen hieraan meewerken. Zoals leveranciers en andere partners. Waarbij het lastig is wat we uit de doeken kunnen en mogen doen. Uiteraard zijn de vragen gedeeld met mijn collega's. Ik hoop daar snel op terug te kunnen komen.
Reputatie 5
Badge +5
In het algemeen lijkt het me vooral goed om zo duidelijk en transparant als mogelijk te zijn richting de klant. Duidelijkheid over wat wel of niet mogelijk is vooraf, is beter dan teleurstelling bij de klant achteraf.
Reputatie 7
Helemaal mee eens, @P. Grigio. Transparant en duidelijk communiceren is essentieel. Het forum alleen al is daar een mooi voorbeeld van. Dit is dé plek waar vraag en antwoorden samenkomen. Onder begeleiding van (ervarings)deskundigen en moderators. Hier deel je ervaringen met elkaar uit. En alles wat bij ons de 'aandacht' verdient komt bij de juiste afdeling en collega's terecht. Zo praat je niet alleen met andere klanten maar ook direct met de organisatie.

De migratie van DVB-T naar de nieuwste techniek: DVB-T2 was een enorme operatie. Daar lag natuurlijk heel wat in theorie over gedocumenteerd. Berekeningen en formules van te voren gedaan en proeftuinen ingericht. In de praktijk is het altijd spannend of het allemaal uitkomt 🙂
Reputatie 7
Hallo allemaal, ik heb wat meer informatie aangaande de vragen die door @Noordzee zijn gesteld.

1/ Op welke termijn komen er een paar extra zendmasten bij en in welke regio's?
Er is geen sprake geweest van bijplaatsen van extra zendmasten, de kans daarop is klein. Het netwerk van opstelpunten is redelijk verspreid over Nederland. Uiteraard zitten er plekken bij waar het ontvangst minder goed is, daar is het gebruik van een buitenantenne een must. Het klopt dat het bijplaatsen van zendmasten de ontvangstwaarschijnlijkheid zal verbeteren. Maar de investeringen zijn zeer hoog. We moeten weloverwogen beslissingen maken over de beschikbare budgetten. Daarnaast, om een Digitennemast te plaatsen zijn speciale vergunningen voor
nodig, van onder andere de gemeente. De aanvraag daarvoor is een tijdrovend proces, dit duurt zeker maanden en soms langer dan dat.

2/ Komt er een derde type ontvanger bij?
Er zijn momenteel geen plannen voor een derde tuner. Uiterlijk begin 2020 komt er een software update voor alle tuners. De tunes kunnen nu 100% geoptimaliseerd worden voor alleen T2- ontvangst. Het ontwikkelen en testen van de software kost nog wat tijd.

3/ Komt de insteekkaart (CI-CAM) weer terug?
De introductie van de insteekkaart is nog niet zo eenvoudig. We hebben op kleine schaal insteekkaarten getest. Waar we tegenaan lopen is een zeer lastig proces voor
het ondersteunen van deze kaarten. Het blijkt niet eenvoudig en soepel te zijn en zeer gebruiksonvriendelijk. Er is ontzettend veel variatie op de markt aan tv’s die DVB-T2 en/of HEVC hebben. De kans dat een klant een TV heeft die niet geschikt is, is nog steeds zeer groot. Het helpen van klanten met problemen met een insteekkaart is dus erg lastig.

4/ Komt de mogelijkheid voor het opnemen van programma's weer terug?
Daar is nog geen besluit over genomen.

Dit is op dit moment alle informatie die ik heb opgehaald en kan geven. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan vermelden we dat uiteraard aan jullie!
Reputatie 7
Badge +28
Dankjewel Nadia voor de uitgebreide reactie.

Om te beginnen wil ik even benadrukken dat een kritische reactie niet gericht is op jou of andere moderators. Jullie zetten je altijd op een goede manier in om Digitenne-problemen op te lossen!

Wat betreft de antwoorden op de vragen drie en vier kan ik nu kort zijn. We wachten de toekomst af of er wellicht ooit nog wat mogelijk is.

Wat betreft vraag twee over de problemen met de ontvanger (waar ook dit topic over gaat) wil ik nog wel het een en ander zeggen en vragen.

Hah, @Noordzee. Nee, nog niet. Ik zal het nog even aanzwengelen. Bedankt voor je melding :)

Twaalf dagen geleden ging je achter de vraag aan over storingsbronnen. Ik weet dat je het niet vergeten bent, maar het antwoord op die vraag is ook best belangrijk voor de evaluatie.

De sofwareupdate laat vrij lang op zich wachten, bovendien weten we nu dus nog niet of dit gaat helpen met het probleem van de externe storingen.

Het beschikbaar stellen van een derde type ontvanger (die geen last heeft van storingen) op kleine schaal zou best prettig zijn. Dit is niet zo maar gerealiseerd, maar wellicht kan er eens over nagedacht worden.

En dan het (wat mij betreft) allerbelangrijkste punt : Extra zendmasten

Al vanaf het begin van Digitenne is er geen landelijke dekking van Digitenne. De nieuwe ontvangers hebben de ontvangstproblemen groter gemaakt. Dit forum heeft het afgelopen jaar vol gestaan met meldingen over slechte ontvangst. Met name in Zeeland (De kust en Zeeuws Vlaanderen), Drenthe (Zuid-Oost Drenthe) en Friesland (heel Zuid Friesland) zijn veel problemen gemeld, Niet raar, want in deze drie provincies staat maar één zendmast. Los daarvan zijn in al deze gebieden veel campings en andere vakantieverblijven. Het zal KPN toch ook duidelijk moeten zijn dat een goede ontvangst in deze regio 's meer dan gewenst is.

Natuurlijk vergen extra zendmasten wat investeringen. Maar in Friesland werd in het verleden de zendmast van Irnsum gebruikt. Daar zou zo weer een antenne in geplaatst kunnen worden. In Emmen staan twee zendmasten die nu al gebruikt worden voor DAB+. De situatie in Zeeuws Vlaanderen is mij niet bekend. En wat betreft vergunningen: Logisch dat een extra zendmast niet direct geregeld is. Maar als de zendmasten voor Pasen 2020 zouden functioneren zou dat handig zijn i.v.m. het volgende vakantieseizoen.

In het verleden zijn na klachten extra zendmasten geplaatst in Veenendaal, Nijmegen en Leusden. Het kan dus wel!

@DVB-T combiner : Wil jij ook wat schrijven over de mogelijkheden met betrekking tot extra zendmasten. Jij hebt er meer inzicht in met betrekking tot het gebruik van bestaande faciliteiten.
Reputatie 6
Badge +4
@Noordzee Hoewel het niet aan ons is vind ik het wel leuk om over te dromen. Voor zuid Friesland staat een prachtige toren in Spannenburg:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Toren_van_Spannenburg

Het is een mooie locatie tussen de meren en ik denk wel in het doelgebied. Voor Zeeland weet ik ook niets en Drenthe heb je al ingevuld.
Reputatie 5
Badge +4
@Noordzee Hoewel het niet aan ons is vind ik het wel leuk om over te dromen. Voor zuid Friesland staat een prachtige toren in Spannenburg:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Toren_van_Spannenburg
Het is een mooie locatie tussen de meren en ik denk wel in het doelgebied. Voor Zeeland weet ik ook niets en Drenthe heb je al ingevuld.


Zeker een prachtige hoge toren, ik kan hem zien vanaf de meren rond Langweer!
Reputatie 7
Badge +28
Een extra zender in de toren van Spannenburg gaat heel watersporters blij maken. 👍
Reputatie 6
Badge +4
Is wel een kat in het bakkie daar een mast en zender op te plaatsen. In het artikel staat dat dit in het verleden al eens de bedoeling was..

In Zeeland zou echt gewoon meer vermogen gemaakt moeten worden want was is nou 10kW met 256qam terwijl Duitse zenders meestal 50 kW maken met 64qam! Dat is een netto achterstand van zeker een factor 10. Ik weet wel dat het argument storing met het buitenland dan wordt gegeven. Daarvan zou ik die precieze kwestie wel eens willen uitzoeken want ik heb de indruk dat KPN hierin niet op zijn strepen gaat staan.

De mast hoger bouwen is op zich niet nodig maar zal wel helpen en vormt denk ik geen probleem v.w.b. het buitenland maar is bouwkundig een grote ingreep.

Misschien is het een idee om het huidige ronde zenddiagram aan te passen t.b.v. meer richting Zeeuws Vlaanderen te zenden en wat minder richting??