Beantwoord

Heeft de nieuwe ontvanger een slechtere onvangst dan de oude?

  • 12 March 2019
  • 182 reacties
  • 6649 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
Onderwerp conversatie.

Ik zie veel problemen op dit forum qua ontvangst. Met dezelfde antenne minder bereik.
icon

Beste antwoord door Nadia 24 May 2019, 12:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

182 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Inderdaad kat in het bakkie, @DVB-T combiner

De oplossing in Spannenburg is voor KPN ook een goedkope oplossing.

Extra vermogen op de zendmast in Goes zou zowel een oplossing zijn voor Zeeuws Vlaanderen als voor de Zeeuwse kuststreek. Mogelijk kan er met Frankrijk een afspraak worden gemaakt over het zendvermogen in Noord-Frankrijk.

Blijft over een antenne bovenop een flat in Emmen. Op de hoogste flat in Emmen staan nu ook al DAB+ -antennes. Ik verwacht daar geen grote problemen voor het verkrijgen van een vergunning.

KPN moet gewoon eens wat investeren. Tenslotte loopt de vergunning door tot 2030. En nu lopen er klanten weg vanwege een slechte ontvangst.

Mogelijk wil Nadia nog eens een keertje een visje uitgooien bij de beleidsbepalers van KPN?
Reputatie 7
Leuk dat jullie hier allemaal meedenken en erover dromen hoe we het Digitennesignaal nog mooier kunnen maken 😉 Terugkomend op de vraag van @Noordzee. De eventuele storinggevoeligheid van de tuner zullen we blijvend in de gaten houden. We hebben uiteraard hier een 'lab' waar testopstellingen continu draaien met onze tuners. Niet hele schokkende dingen nog naar voren gekomen, wat ik begrijp van mijn collega's. We spannen ons heel erg in om daar waar mogelijk via nieuwe software nog wat verbeteringen erin te fietsen. Maar dat komen we later op terug 😉
Reputatie 7
Badge +28
Dank voor je reactie.

Ja, de deelnemers in dit topic zijn allemaal enthousiast, wij hebben net als jij het beste voor met Digitenne.😍

In jouw vorige reactie schreef je dat de kans op extra zendmasten klein is. Maar zou je hier toch nog eens navraag over willen doen. Met name de situatie in Spannenburg: Deze zendmast is al van KPN en werd tijdelijk gebruikt na de brand in Smilde.

Wil je ons op de hoogte blijven houden van de mogelijkheden mbt deze zendmast en andere zendmasten?
Reputatie 7
In jouw vorige reactie schreef je dat de kans op extra zendmasten klein is. Maar zou je hier toch nog eens navraag over willen doen. Met name de situatie in Spannenburg: Deze zendmast is al van KPN en werd tijdelijk gebruikt na de brand in Smilde.
Ja, de kans is niet groter geworden. Helaas! Goeie, als we een mast gaan optuigen, dan is Spannenburg een kanshebber.


Wil je ons op de hoogte blijven houden van de mogelijkheden mbt deze zendmast en andere zendmasten?
Je kent me toch? 😉 Dan kan ik het zeker niet voor me houden, ik deel het meteen!
Reputatie 7
Badge +28
Een alternatief voor extra zendmasten kan ook het verhogen van het zendvermogen zijn. @Nadia heeft op het forum al eens aangegeven dat nu bijna overal wordt uitgezonden met het maximaal volgens de vergunning toegestane vermogen.

Nu kan een vergunning in sommige situaties vast wel worden aangepast als KPN met een goed verhaal komt. Het zou fijn zijn als de technische mensen van KPN hun best willen doen om de zwakke plekken in Nederland m.b.t. de ontvangst te lijf te gaan met een hoger uitzendvermogen. KPN weet natuurlijk zelf heel goed waar er geen ontvangst mogelijk is. Er is tenslotte een postcodecheck op de website. Onlangs vond ik het oude in 2008 door KPN gemaakte dekkingskaartje terug. Ik plaats het hier ook nog maar even voor de volledigheid. Hierop is duidelijk te zien dat sommige regio's altijd al buiten het ontvangstgebied lagen. De overgang naar DVB-T2 heeft de situatie wat betreft de ontvangst zeker niet verbeterd.


Reputatie 7
Badge +28

Interessante post van Ebhoorn op Sat4All: 

Dat ging goed, tot dit weekend. Plotseling ontving ik maar 34 zenders in plaats van de gebruikelijke 64 zenders. Opnieuw gescand, resultaat: geen verbetering.  Dan: Wat is er veranderd?  Wel: ik had een DAB radio binnen 20 cm van de antenne geplaatst. De problemen deden zich ook voor als de DAB radio uitgeschakeld was. Mijn theorie:  Ook een DAB radio heeft een LC afstemkring, en wellicht gaat deze resoneren - lees: energie onttrekken - op de frequentie waar ik problemen ervaar.

The eating of the pudding: DAB readio op de oorspronkelijke plek gezet: geen ontvangstproblemen meer. Grappig.

 

@DVB-T combiner 

 

Reputatie 7
Badge +28
Ha@Noordzee, wat een betrokkenheid. Dat zie ik graag :)
Ik weet niet of dat een kort verslagje kan worden, gezien er meerdere interne en externe partijen hieraan meewerken. Zoals leveranciers en andere partners. Waarbij het lastig is wat we uit de doeken kunnen en mogen doen. Uiteraard zijn de vragen gedeeld met mijn collega's. Ik hoop daar snel op terug te kunnen komen.

 

Nadia schreef: 

De eventuele storinggevoeligheid van de tuner zullen we blijvend in de gaten houden. We hebben uiteraard hier een 'lab' waar testopstellingen continu draaien met onze tuners. Niet hele schokkende dingen nog naar voren gekomen, wat ik begrijp van mijn collega's. We spannen ons heel erg in om daar waar mogelijk via nieuwe software nog wat verbeteringen erin te fietsen. Maar dat komen we later op terug 😉

Nadia schreef: 

Ja, de kans is niet groter geworden. Helaas! Goeie, als we een mast gaan optuigen, dan is Spannenburg een kanshebber.

 

@Nadia 

Je hebt inmiddels wat korte puntjes beschreven over de software en een (hele?) kleine mogelijkheid op een extra zendmast. Maar ik mis eigenlijk nog steeds een kort verslagje van de evaluatie van de omzetting van Digitenne. Inmiddels is gebleken dat veel abonnementen opgezegd worden. Er moet toch iets gedaan worden om het tij te keren. 

Wil je alsnog een verslagje van de evaluatie met ons delen? 

 

Reputatie 7

Hey @Noordzee, interne verslagen worden nooit openbaar gepubliceerd. Vanuit het forum spelen we alle inzichten door naar het kernteam van Digitenne. Daarnaast wordt de stem van de klant via de overige contactkanalen kenbaar gemaakt in verbetervoorstellen en/of aanbevelingen die door de klantenservice worden verzameld. Met deze informatie / data + testopstellingen in het lab richten we ons op het optimaliseren van Digitenne. Dit is een ongoing proces. Maar dat geldt natuurlijk voor al onze it- telecomdiensten. Mochten er weer (grote) ontwikkelingen zijn, dan publiceren we dat hier op het forum.  

Reputatie 7
Badge +28

Dankjewel voor jouw reactie. 
 

Vanuit het bedrijfsoogpunt een logische verklaring. Maar ja, ik ben nu eenmaal nieuwsgierig, dus daarom toch maar even doorgevraagd. 
 

Er zit niets anders op dan de ontwikkelingen af te wachten. 

Reputatie 7
Badge +28

In jouw vorige reactie schreef je dat de kans op extra zendmasten klein is. Maar zou je hier toch nog eens navraag over willen doen. Met name de situatie in Spannenburg: Deze zendmast is al van KPN en werd tijdelijk gebruikt na de brand in Smilde.


Ja, de kans is niet groter geworden. Helaas! Goeie, als we een mast gaan optuigen, dan is Spannenburg een kanshebber.

 

 

 

 

Als de kans op extra zendmasten klein blijft, dan maar alle energie richten op het hier-en-daar versterken van het zendvermogen. Ook al is het effect maar relatief klein, alle beetjes helpen. 

Natuurlijk moet dan de vergunning worden aangepast en dat is ook niet zomaar voor elkaar. Maar wellicht is er op termijn wat mogelijk. Tenslotte kan KPN wijzen op veranderde omstandigheden. 

Ik doe hieronder zomaar een schot voor de boeg. Het kan best zijn dat er redenen te verzinnen zijn waarom het op de ene zendmast wellicht mogelijk is op bepaalde frequenties en bij andere niet. 

Op deze zendmasten zou wat meer vermogen zeker welkom zijn: 

Groningen 40 kW (nu 20)
Leeuwarden 40 kW (nu 20)
Smilde 70 kW (nu 40)
Haarlem 15 kW ( nu 10)
Amsterdam Zuidas 10 kW (nu 5)
Rotterdam Waalhaven 20 kW (nu 10)
Goes 30 kW (nu 10)
Doetinchem 30 kW (nu 20) 
Nijmegen 20 kW ( nu 10)
Zwolle 25 kW (nu 18,2) 

 

Zoals gezegd heb ik zomaar wat getallen voorgesteld, zonder dat ik over de benodigde technische kennis beschik met betrekking tot b.v. mogelijk gebruikte frequenties in het buitenland. 

 

@WAAE @DVB-T combiner @P. Grigio @KeesYagi Hebben jullie aanvullingen of andere zienswijzes? 

Reputatie 5
Badge +5

Zowel bijplaatsen van zenders als het verhogen van een zendvermogen lijkt mij een goed plan. Dit om de ontvangst te verbeteren, die bij een gedeelte van de kijkers is verslechterd sinds de invoering van dvb-t2.

De vraag is meer: wat is het plan van de KPN? Afgaand op de uitingen op het forum: geen zenders bijplaatsen (want te duur en vergunningen), het zendvermogen niet verhogen (vergunningen), geen andere ontvangers of spoedige update van de huidige ontvangers.

Vanwege o.m. de vaste lijn internet-abonnees, die Digitenne gebruiken als tweede of derde televisie ontvanger, heeft KPN er niet voor gekozen de uitzendlicentie terug te geven. Na de ombouw van het zenderpark naar dvb-t2 worden er waarschijnlijk geen investeringen meer gedaan in Digitenne, en worden de kosten zo laag mogelijk gehouden in de rest van de licentieperiode. Daarna is dvb-t wellicht niet meer nodig door verhoging van de snelheden op de vaste verbindingen en 5G. 

Reputatie 7
Badge +28

@Nadia 

We zijn inmiddels weer enkele maanden verder en het kampeerseizoen staat voor de deur. Tijd voor een update vanuit KPN. Ik begrijp dat je hier geen intern verslag kunt plaatsen, maar het zou wel fijn zijn om nu (enkele maanden later) hier te schrijven of er in 2020 iets gaat gebeuren met zendvermogens en/of extra zendmasten. 

Als er een intentie is voor zo'n aanpassing, zouden de vergunningen inmiddels wel rond kunnen zijn. 

Als KPN het besluit heeft genomen om totaal niet te investeren in het zenderpark : Laat dat dan gewoon weten, dan hoeven we ook verder geen energie meer in deze discussie te stoppen. Met een antwoord van een kleine kans op extra zendmasten blijft de vraag open staan en blijft de vraag regelmatig terugkomen. 

 

Reputatie 7

@Noordzee, dank voor je reactie. Het was hier al even stil.

Door het coronavirus zijn wij in Nederland net als de rest van de wereld in een uitzonderlijke situatie beland. Horeca, sport en andere vrijetijdsgelegenheden zijn gesloten. Het advies vanuit de overheid is om zoveel mogelijk thuis te blijven en fysiek (sociale) contacten te vermijden.
Ons netwerk heeft nu nog meer dan anders een bijzondere rol. Er wordt massaal gebruik gemaakt van het KPN-netwerk, we zien een sterke stijging en een verschuiving van verkeer binnen het netwerk: meer vanuit huis, minder vanuit kantoor. Ook zien een forse toename in het mobiele belverkeer en een stijging in het tv- en internetverkeer. Ons netwerk is uitgerust voor deze hoge belasting. We zetten alle zeilen bij en plaatsen onze medewerkers daar waar we ze nu hard nodig hebben. Ons grootste doel is de continuïteit en stabiliteit te blijven garanderen. Daarnaast hebben we verschillende opties om piekbelasting op te vangen en de capaciteit verder te vergroten waar we indien nodig gebruik van maken. Ons netwerk wordt 24/7 gemonitord in het Service Quality Center. Vanuit daar houden we de situatie nauwlettend in de gaten en bewaken net als altijd 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar onze infrastructuur en die van onze klanten.

In deze uitzonderlijke tijd nemen we uitzonderlijke maatregelen. Daarom beperken we op dit moment onderhoudswerkzaamheden en updates aan het netwerk tot de hoogst noodzakelijke. Onze primaire taak is Nederland verbonden houden. 

Mocht er na deze bijzondere periode updates zijn, dan staat mijn belofte nog steeds als een paal boven water. Ik houd je hier op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +28

Hey @Noordzee, interne verslagen worden nooit openbaar gepubliceerd. Vanuit het forum spelen we alle inzichten door naar het kernteam van Digitenne. Daarnaast wordt de stem van de klant via de overige contactkanalen kenbaar gemaakt in verbetervoorstellen en/of aanbevelingen die door de klantenservice worden verzameld. Met deze informatie / data + testopstellingen in het lab richten we ons op het optimaliseren van Digitenne. Dit is een ongoing proces. Maar dat geldt natuurlijk voor al onze it- telecomdiensten. Mochten er weer (grote) ontwikkelingen zijn, dan publiceren we dat hier op het forum.  

Hi @Nadia ,

Ruim drie maanden geleden schreef je dat alle aandacht van KPN gericht was op de maatregelen die noodzakelijk waren vanwege het Corona-virus. Logisch natuurlijk, daar valt weinig tegenin te brengen. 

Maar ik zou nu toch graag wel eens een keer een antwoord vanuit KPN horen of er dit jaar nog een uitbreiding mogelijk is op het zenderpark of desnoods het her- en der ophogen van de zendvermogens. (zie een paar postings terug) 

Als dat gewoon nooit meer gaat gebeuren, geef dat dan aan. Dat is ook een antwoord. Met een antwoord van een kleine kans, dan blijft de vraag alsmaar open staan….. En ja, dan blijf ik iedere paar maanden weer terugkomen met deze vraag…. :wink:

De afgelopen weken zagen we hier op het forum weer ontvangstklachten vanuit Zuid-Friesland. Oost-Drenthe, West-Zeeland en de Achterhoek. Nog altijd zijn dit de vier grootste probleemgebieden in Nederland wat betreft de ontvangst van Digitenne.

Wil je mijn vraag over uitbreiding van het zenderpark nog maar weer eens onder de aandacht brengen van het kernteam van Digitenne? Denk je dat het lukt om binnen 14 dagen daar een echte inhoudelijke reactie van terug te krijgen?  

 

Reputatie 7

Maar ik zou nu toch graag wel eens een keer een antwoord vanuit KPN horen of er dit jaar nog een uitbreiding mogelijk is op het zenderpark

Zo te lezen zijn we daar nog niet duidelijk genoeg over geweest. Sorry daarvoor. Laat ik dan nu meteen maar de angel eruit trekken: nieuwe zendmasten plaatsten gaat niet gebeuren. 

Goed ontvangst met Digitenne is van vele factoren afhankelijk. Je hebt de masten, de zenders daarin, de frequenties die we kunnen (en mogen) gebruiken, de ontvangers, de antenne. Maar ook de plek waar je Digitenne gebruikt met de afstand tot de mast en eventuele storingsfactoren. Zit je in een bosrijke omgeving, hoge bomen vangen veel signaal af. En zelfs het weer is van invloed. Wat masten betreft, dat is wat het is. Er zullen niet zo gauw nieuwe bijkomen, het plaatsen van een nieuwe mast is namelijk heel kostbaar, zowel in geld als in tijd. De zenders daarin zijn allemaal net vorig jaar tijdens de omwisseling vernieuwd. 

De thuisapparatuur (ontvanger+antenne) is dan het volgende punt, dat is wel waar je het grootste verschil merkt. En dat zit hem voornamelijk in de frequenties. We hebben een aantal moeten teruggeven aan de overheid. Tegelijk zijn we met DVB-T2 in HD gaan uitzenden. Dat betekent meer bandbreedte, in minder frequenties. Waar het bij DVB-T niet heel nauw luisterde hoe je de antenne precies richtte om een goed signaal te krijgen is dat nu heel anders. De ontvanger is nu veel gevoeliger op dit punt. En dan kan het zijn, als je qua omgeving ook niet in een ideale situatie zit, dat je echt moet pielen met de antenne om hem goed te richten. En in sommige regio's is het (hoog) plaatsen van een buitenantenne de uitkomst voor beter ontvangst. Wat wel een mogelijke oplossing kan zijn is een andere antenne. Wie nog geen Funke V5 van ons heeft,  kan deze van ons krijgen. Maar als het ook met de V5 niet het gewenste resultaat geeft, dan is een zelf aan te schaffen model wellicht beter. Jij Noordzee hebt daar al velen mee geholpen.

Mochten er weer (grote) ontwikkelingen zijn, dan publiceren we dat hier op het forum. De laatste keer was: Digitenne software update mei/juni 2020

Reputatie 7
Badge +28

Zo @Nadia , dat is een snelle reactie. :thumbsup_tone3:  

Niet het antwoord waar ik op hoopte, maar het is in ieder geval een duidelijke reactie. 

 

Ruim een jaar geleden schreef je: 

Uiteraard hebben we knappe mensen in dienst die ook achter de schermen van alles berekenen en hier en daar het nog beter proberen af te stemmen. Als we heel Nederland hebben overgezet op Digitenne in HD zal dat ook meer prio krijgen. To be continued.... 🙂

(Zie het Beste Antwoord in dit topic.)

 

Negen maanden terug schreef je :

 de kans daarop is klein. Het netwerk van opstelpunten is redelijk verspreid over Nederland. Uiteraard zitten er plekken bij waar het ontvangst minder goed is, daar is het gebruik van een buitenantenne een must. Het klopt dat het bijplaatsen van zendmasten de ontvangstwaarschijnlijkheid zal verbeteren. Maar de investeringen zijn zeer hoog. We moeten weloverwogen beslissingen maken over de beschikbare budgetten. 

 

Nu is de hoop op extra zendmasten dus definitief weg, maar wellicht brengt de beloofde software-update nog verbeteringen. Maar dat is een heel ander onderwerp. Gaan we daar maar op wachten…. 

Noordzee :

Heb jij wel eens een vergelijking kunnen doen tussen verschillende ontvangers ?

Jij hebt meen ik ook een Vu+ , daar heb ik een prima ontvangst mee, op de KPN-ontvanger zag ik de sterke signaal sterkte wisselingen, maar die heb ik normaal niet aan staan.

Ik zou er eens een extra scherm bij moeten pakken om goede vergelijking te maken.

Reputatie 7
Badge +28

@KeesYagi 

Ik heb hier thuis prima ontvangst met de VU+ DUO 4K, met een XORO en vroeger met de diverse oude DVB-T-ontvangers. Ik heb hier thuis nooit kunnen testen met één van de huidige KPN-ontvangers. Wel eens bij andere mensen thuis in een ander deel van het land.

Ik heb KPN bij de start van de omwisseling van de ontvangers wel aangeboden om te testen met een ontvanger, maar dat mocht helaas niet omdat ik geen KPN-medewerker ben. 

De Rebox schijnt gemiddeld wel beter te werken dan de ZTE, maar dat baseer ik op waarnemingen van andere forumleden. Zelf heb ik dat nooit kunnen testen. 

  

Ik bedoel maar te zeggen, verbeteringen aan de ontvangst kant zal veel kosten efficiënter zijn ivm meer of sterkere zenders.

KPN zou jou toch wel eens een paar (2) test ontvangers kunnen doen toekomen lijkt mij.

Ik heb een 7200, die mag je best lenen, maar dan ga ik jou helpen om kpn te helpen, beide onbezoldigd, wel lijken wel . . . (een beetje maf)   :-)

Reputatie 3

Ik had voorheen goede ontvangst in de Achterhoek op de camping. Nu, met de nieuwe apparatuur,  totaal geen ontvangst in de caravan. Soms als ik de antenne buiten neerzet krijg ik af en toe ontvangst. Teleurgestel de apparatuur huur stopgezet. Ik heb de volgende oplossing gevonden. Ik heb op mijn app tv de app van Canaal Digitaal. Ik heb een abonnement afgesloten voor € 11,95 per maand. Maandelijks opzegbaar. Mijn telefoonabonnement heeft onbeperkt internet en ik gebruik hem als hotspot voor de WiFi van mijn televisie. Perfect beeld.

Reputatie 7
Badge +28

Maar ik zou nu toch graag wel eens een keer een antwoord vanuit KPN horen of er dit jaar nog een uitbreiding mogelijk is op het zenderpark

Zo te lezen zijn we daar nog niet duidelijk genoeg over geweest. Sorry daarvoor. Laat ik dan nu meteen maar de angel eruit trekken: nieuwe zendmasten plaatsten gaat niet gebeuren. 

Wat masten betreft, dat is wat het is. Er zullen niet zo gauw nieuwe bijkomen, het plaatsen van een nieuwe mast is namelijk heel kostbaar, zowel in geld als in tijd. 


@Nadia

Dan heb ik nog een ander idee waar dan geen nieuwe zendmast voor nodig is. 

Zend via de mast van Lelystad een extra regionale transportstream uit richting Friesland. Deze mast staat pal aan het IJsselmeer en kan over het water goed uitgericht met gemak het zuiden van Friesland halen. Nu al hebben we hier forumleden die in het zuiden van Friesland wel met een buitenantenne Omroep Flevoland en Gelderland kunnen ontvangen, maar niet Omroep Friesland. 

Daarmee kunnen we wellicht de ontvangst van Digitenne in het Zuiden van Friesland verbeteren. 
 

Wil jij dit idee voorleggen aan het kernteam van Digitenne? 

n.b. Vanuit Oss en Veenendaal worden ook meerdere transsportstreams uitgezonden. 

Reputatie 7

Wil jij dit idee voorleggen aan het kernteam van Digitenne? 

@Noordzee, verzonden! :sunglasses:  

Reputatie 7
Badge +28

Maar ik zou nu toch graag wel eens een keer een antwoord vanuit KPN horen of er dit jaar nog een uitbreiding mogelijk is op het zenderpark

Zo te lezen zijn we daar nog niet duidelijk genoeg over geweest. Sorry daarvoor. Laat ik dan nu meteen maar de angel eruit trekken: nieuwe zendmasten plaatsten gaat niet gebeuren. 

Wat masten betreft, dat is wat het is. Er zullen niet zo gauw nieuwe bijkomen, het plaatsen van een nieuwe mast is namelijk heel kostbaar, zowel in geld als in tijd. 


@Nadia

Dan heb ik nog een ander idee waar dan geen nieuwe zendmast voor nodig is. 

Zend via de mast van Lelystad een extra regionale transportstream uit richting Friesland. Deze mast staat pal aan het IJsselmeer en kan over het water goed uitgericht met gemak het zuiden van Friesland halen. Nu al hebben we hier forumleden die in het zuiden van Friesland wel met een buitenantenne Omroep Flevoland en Gelderland kunnen ontvangen, maar niet Omroep Friesland. 

Daarmee kunnen we wellicht de ontvangst van Digitenne in het Zuiden van Friesland verbeteren. 
 

Wil jij dit idee voorleggen aan het kernteam van Digitenne? 

n.b. Vanuit Oss en Veenendaal worden ook meerdere transsportstreams uitgezonden. 

Wil jij dit idee voorleggen aan het kernteam van Digitenne? 

@Noordzee, verzonden! :sunglasses:  

 

@Nadia 

Zowel jij alsmede  (vast ook) de leden van het kernteam zijn inmiddels weer terug van vakantie. Is het idee van de extra transportstream daar in goede aarde gevallen? Ik ben benieuwd naar de terugkoppeling. En per wanneer de extra transportstream aangezet kan worden. 

Reputatie 4
Badge +2

Ik had voorheen goede ontvangst in de Achterhoek op de camping. Nu, met de nieuwe apparatuur,  totaal geen ontvangst in de caravan. Soms als ik de antenne buiten neerzet krijg ik af en toe ontvangst. Teleurgestel de apparatuur huur stopgezet. Ik heb de volgende oplossing gevonden. Ik heb op mijn app tv de app van Canaal Digitaal. Ik heb een abonnement afgesloten voor € 11,95 per maand. Maandelijks opzegbaar. Mijn telefoonabonnement heeft onbeperkt internet en ik gebruik hem als hotspot voor de WiFi van mijn televisie. Perfect beeld.

 

Het is een oplossing die ik ook overweeg, gewoon een onbeperkt (min of meer) internet abonnement via 4g, plus de Ziggo App. Heb dat wel gebruikt alleen de Gb’s vliegen er doorheen. Moet je wel een goed 4g abonnement hebben of prepaid.

TV zonder internet heeft de voorkeur!

Met een betere antenne en betere kabel en meer antenne hoogte moet het kunnen.

EN een betere ontvanger . . . ?

Evt. een koop ontvanger voor de vrije kanalen.

Anders : schotel ?