Het Digitenne-seizoen staat weer voor de deur

  • 1 April 2021
  • 11 reacties
  • 921 keer bekeken
Het Digitenne-seizoen staat weer voor de deur
Reputatie 7
Badge +19

Kleine schapenwolkjes zweven rond in de blauwe lucht; de koperen ploert straalt en werpt haar warme stralen richting de aardbol. Ideaal weer om de caravan uit de stalling te halen, de boot te water te laten of het vakantiehuisje zomerklaar te maken.
 


Elk jaar is het opstarten van het vakantieseizoen ook het moment waarop onze klanten na lange tijd weer gebruik gaan maken van hun Digitenne tv-ontvanger. Vaak heeft die ook een winterslaap gehouden. Nu kan die ontvanger daar prima tegen, maar heeft ’ie wel even tijd nodig om uit zijn winterslaap te komen. Ik vertel je er graag meer over, zodat je zonder gedoe weer van jouw Digitenne kan genieten :sunny:


Het activeren van je Digitenne ontvanger

Een Digitenne ontvanger wordt door de lucht geactiveerd. Elk CAS-ID (het registratienummer van jouw tv-ontvanger) wordt elk uur in een ‘carrousel’ uitgezonden; elk uur komen dus álle CAS-ID’s die actief mogen zijn in het netwerk door de lucht langs. Daarom vragen we je om de ontvangst te controleren, en daarna de ontvanger een uur op NPO1, 2, 3 te laten staan – en intussen niet te zappen. Dat geeft de ontvanger namelijk de tijd om de activatie binnen te halen, waardoor je weer naar de commerciële zenders kan kijken. 
 

Gaan alle Digitenne ontvangers uit zichzelf werken?

Het zorgen voor een goede ontvangst is een eerste vereiste. Als je goede ontvangst hebt, gaat de rest vanzelf. Nu zijn wij niet per definitie een heel geduldig volk, maar de crux zit hier écht in het wachten, zodat de ontvanger alle gegevens weer inlaadt. Heb je geen beeld of geen optimaal signaal, dan helpen deze stappen je verder.

 

Is ontvangst echt zo belangrijk?

Ja! Daarmee staat of valt of jouw Digitenne ontvanger werkt. Het verbeteren van de ontvangst gebeurt niet alleen door het draaien van de antenne, maar ook door het verplaatsen van een antenne. Zet ‘m gerust eens aan de andere kant van de kamer of zet de antenne eens buiten neer. Experimenteer hiermee vooral tot de meest optimale locatie voor de antenne is gevonden. De antenne wizard helpt je daarbij, maar die kijkt vooral naar de ontvangstkwaliteit op de NPO en de regionale omroep. Het kan best zijn dat de optimale plek voor je antenne voor één van de andere zenders net even anders is. Je kunt dat gemakkelijk controleren door op de ‘ant’ knop te drukken als je afgestemd bent op 4, 9, 12 of 13. Dan heb je alle streams te pakken. Op die manier vind je de beste plaats voor jouw antenne!
 

Hoe zit dit voor nieuwe Digitenne ontvangers?

Voor nieuwe klanten en tv-ontvangers geldt precies hetzelfde. Ontvangst is nummer één! Met de Digitenne postcodecheck controleer je het signaal op jouw adres of locatie. Je nieuwe Digitenne ontvanger wordt door ons geactiveerd, daar hoef je zelf niets voor te doen.
 

Storing met Digitenne

Ervaar je toch een storing met Digitenne? Bekijk dan de onderstaande pagina's voor hulp hierbij!

  • Op kpn.com hebben we handige hulppagina met Digitenne tips en trics, compleet met filmpjes hoe je installeert en de antenne moet plaatsen

Onze behulpzame forumgebruiker Noordzee helpt je hier graag met de volgende issues:


11 reacties

Weten of de heractivatie al werkt?

Ga, zonder van zender te wisselen, naar menu. En kijk onder Abonnement status en basisabonnement.

Reputatie 1

Beste Alexandra,

Wanneer gaat Digitenne in de regio Texel van kanaal wisselen en om welke kanalen gaat het?

@fmdabdx 

Er staat helemaal geen wisseling van kanalen of frequenties op stapel. Alles blijft zoals het is.

Reputatie 1

Heel apart dat je blijkbaar niet op de hoogte bent van een kanaal wissel

Kijk op vakantie tv met Digitenne zoals je gewend bent (kpn.com)

Reputatie 7
Badge +28

@fmdabdx

Was mij ook niet bekend hoor : 

Zender opnieuw zoeken op Texel

Ben je van plan om dit jaar richting Texel te gaan? Let dan even op het volgende. Als je Digitenne gebruikt op Texel, de kop van Noord-Holland of het westen van de provincie Friesland, dan moet je misschien de zenders opnieuw zoeken. Dit komt omdat we in de buurt van Texel van frequentie moeten wisselen. In de stappen die je hierboven vindt, lees je vanaf stap 2 hoe je een zender opnieuw zoekt.

Reputatie 7
Badge +28

Beste Alexandra,

Wanneer gaat Digitenne in de regio Texel van kanaal wisselen en om welke kanalen gaat het?

Leuke uitzoekvraag voor @Alexandra ! :sunglasses:

 

Reputatie 7
Badge +30

Beste Alexandra,

Wanneer gaat Digitenne in de regio Texel van kanaal wisselen en om welke kanalen gaat het?

Welkom @fmdabdx! Precieze datum is nog niet bekend, maar het zal in ieder geval dit jaar zijn. Zodra we een datum, en wat er aan kanalen verandert, weten zullen we dat hier ook bekendmaken.

@fmdabdx

Ik was er idd niet van op de hoogte. Dit soort zaken moeten wel een beetje tot mij komen. Want die blog toestand heb ik een tijd (enkele weken) gevolgd, maar berichten met technische wijzigingen mbt vaste dsl en ftth net kan ik toch niet volgen. Dan kom ik daar gewoon niet meer.

Via de hoofdpagina van KPN Beleef zou ik ook niet getriggerd zijn/worden dat bericht te openen!

Beetje gek inderdaad dat er niet bij staat wanneer die kanaalwissel is. 

Maar op zich toch niet erg als je dat niet weet? Zodra je geen beeld hebt ff opnieuw scannen!

KPN Beleef kom ik dus nooit. Want volg al https://www.overons.kpn/nl/nieuws en https://www.overons.kpn/nl/pers .

Goedemorgen Alexandra, helaas werkt mijn digitenne nog steeds niet. Ontvanger staat al een aantal dagen aan op 1, met goed ontvangst, en zonder te schakelen naar een andere zender.

Zijn er nog opties, want anders is het wel een duur abonnement voor 3 zenders. ;-)

Ik hoor weer graag van je.

 

Gr. Marc Eggermont.

Reputatie 7
Badge +17

@Marc Eggermont Ik heb gelijk even voor je gekeken en zie dat jouw Digitenne nog niet is geactiveerd. Ik heb het CAS-ID in jouw profiel nu geactiveerd. Het is belangrijk dat de Digitenne ontvanger nu nog een uur op NPO1 staat, zodat de activatie ook binnen gehaald kan worden. Hopelijk kun je hierna alle zenders bekijken.

Dankjewel Denise voor de moeite. 

Gr Marc 

Reageer