Beantwoord

Hoe krijg ik een insteekkaart voor Digitenne in plaats van een ontvanger?

  • 10 May 2022
  • 25 reacties
  • 473 keer bekeken

Reputatie 1

Namens een 80-jarige abonnee van Digitenne ben ik begin februari begonnen met de vraag of ik een kastje kon omruilen voor een insteekkaart. Reden? Met een insteekaart heeft deze mijnheer nog maar 1 afstandsbediening nodig ipv 2.  Er is telefonisch contact geweest op 11 februari, 17 februari, 23 februari, 25 februari, 28 februari, 3 maart, 7 maart, 10 maart. 16 maart, 25 maart, 30 maart, 8 april 13 april, 20 april en 10 mei.  In totaal 15 maal contact gehad -en misschien vergeet ik er nog wel 'n paar- en iedere keer was er weer een ander verhaal. “We gaan het regelen; Er stond nog een bestelling open is zelfs 4x gebruikt; Mijn collega heeft het niet goed gedaan is ook een aantal malen genoemd; Maandag is de kaart bij u binnen,; Vrijdag is de kaart bij u binnen” etc.  Terugbel afspraken die niet zijn nagekomen enz. enz. Inmiddels ben ik 3 maanden onderweg met deze simpele vraag. Ongelofelijk, wat een totaal gebrek aan service. Vorige week had ik een dame van de klantenservice aan de lijn die “deze belachelijke gang van zaken ook zeer betreurde maar het nu voor ons ging regelen” want ik was begrijpelijkerwijs nogal boos geworden over het gebrek aan service en daadkracht bij KPN. Zij deelde me mede dat er een leveringsproblemen waren met de insteekkaarten maar dat die kaart vorige week afgeleverd zou worden. Na 3 werkdagen zou de kaart op de mat ploffen, volgens haar. Maar ook zij is helaas haar toezegging niet nagekomen. Deze gang van zaken is toch ongelofelijk? 

Maar hoe dan ook, nog steeds geen insteekkaart voor deze bejaarde man van 80 jaar dus vandaag maar weer eens gaan bellen met KPN. Ook deze dame vond het beneden alle peil dat dit allemaal zo lang moest duren maar ze ging even informeren of de insteekkaarten inmiddels beschikbaar waren. Na de gebruikelijke lange wachttijd deelde deze dame mij mede -nadat ik 3 maanden aan het lijntje ben gehouden- dat er geen insteekkaart afgegeven mocht worden. Was wel mogelijk bij een nieuw abonnement maar niet bij een bestaand abonnement.  Dat wisten ze bij KPN blijkbaar niet de afgelopen 3 maanden, ook klantenservice had hier blijkbaar geen weet van? Nog nooit zo'n schertsvertoning meegemaakt. 

Dus wat te doen? Zijn abonnement opzeggen en opnieuw afsluiten lijkt de enige optie om aan een insteekkaart te komen. Wat 'n schandalige vertoning!

icon

Beste antwoord door PeterG 10 May 2022, 23:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Wat fijn dat je dit wilt regelen voor je kennis.

Er was tot vandaag een probleem in het bestelsysteem waardoor bestaande klanten de ontvanger niet konden omruilen voor een module. Dat is deels getackeld.

Ik lees dat je vandaag nog contact hebt gehad.

Nou net sinds vandaag, 10 mei, is het wel mogelijk voor bestaande abonnee's om álle ontvangers in een abonnement om te ruilen tegen een module. Dat hadden ze moeten weten vind ik. 

Ik neem aan dat je buurman alleen een Digitenne abonnement heeft met één ontvanger? Dan moet omruilen nu kunnen. Alleen zou de lopende order nog de boel kunnen verstieren, maar daar moeten ze omheen kunnen werken.

NOTA BENE: de kpn moderators hier op het forum verrichten soms wonderen! Vul de gegevens van je buurman in in je forumprofiel. Dan kunnen ze even in zijn abo kijken.

Wel een ding: is de tv geschikt voor de ontvangst van de zenders in het systeem DVB-T2 HEVC ? Want die module doet dat niet, dus de tv zelf moet geschikt zijn.

Wat is het merk en typenummer van zijn TV? Dat voorkomt mogelijk de teleurstelling dat de zenders met de module erin helemaal niet gaan werken.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Josecoach, heb je bovenstaande post ook gelezen? Als jij de gegevens invult van de abonnementhouder ga ik eens kijken of we het het in gang kunnen zetten. 

Reputatie 7
Badge +28

@Josecoach 

Over de insteekkaarten van Digitenne kan ik het volgende melden:

Voor bestaande Digitenne klanten is het nu mogelijk om de insteekkaart te nemen. Voorwaarde is wel dat alle ontvangers die je nu dan hebt allemaal overgaan naar een insteekmodule. Een combi van tv-ontvangers en insteekkaarten is helaas op dit moment nog niet mogelijk. Heb je dus in totaal 1 ontvanger en wil je die omruilen dan is dat geen probleem. 

Het bestellen van de insteekkaart, doe je via de klantenservice. (gratis nummer 0800-0402)

Is het nu alsnog gelukt via 0800-0402? 

Reputatie 1

Nee helaas, deze mijnheer heeft 2 ontvangers en wil er slechts één omruilen voor een insteekkaart.

2 kastjes omruilen voor insteekkaarten kan natuurlijk ook maar dat lijkt wat overdreven.

Het is toch nauwelijks te bevatten, voor mij als leek, dat die ruil alleen kan plaatsvinden als je slechts 1 kastje hebt?  

En ja, bellen met 0800-0402 ken ik, daar ben ik al 3 maanden mee bezig. Vanaf 11 februari 2022 al 17x telefonisch contact gehad over dit onderwerp zonder dat het echt opschoot. Maar nu gloort er dan toch eindelijk wat licht aan geinder verte. 

Dat zou hier ook geen optie zijn. 1 van de 2 tv's met Digitenne is niet geschikt voor het huidige Digitenne uitzendsysteem DVB-T2 HEVC.

Hij is uit 2013 en heeft '’slechts'’ DVB-T2 H.264 aan boord. Dat gaat het dus helemaal niet worden.

Wel is het mogelijk dan zelf een kastje te kopen waar je de 2de module in stopt.

@Noordzee . Losse ontvangers waar een module in kan zijn vrijwel niet te vinden. Bij Amazon.de vrijwel allemaal FTA of met geïntegreerde CAS voor het Duitse Freenet systeem abonnement.

Reputatie 7
Badge +28

@PeterG 

Alleen hier staan er al 16 te koop: 

https://www.amazon.de/Xoro-HRM-8761-CI-Receiver/dp/B07BBB48PY

 Over de (on) mogelijkheden van hoe de dingen rondom geluid zijn geregeld verbaas ik mij al jaren, alles wordt beter behalve als het om geluid gaat, regeling, kwaliteit. ( televisies maar ook telefoons )

Dat gezegd hebbende, het verbaasd mij dat de vaste reageerders hier nog niet hebben opgemerkt dat het wel mogelijk is om met de afstand bediening van KPN het geluidvolume te bedienen.

. . . Reden? Met een insteekkaart heeft deze mijnheer nog maar 1 afstandsbediening nodig ipv 2.  E

Maar wacht, terwijl ik dit schrijf bedenk ik, het gaat over digitenne en dat heeft wel een geregelde audio uitgang ?

Dan gaat het misschien over het kiezen van de juiste ingang op de TV ?

Kan dat niet automatisch ingesteld worden ? Welke TV (monitor) gaat het om ?

Of HDMI-cec aanzetten, of dat is nu juist het punt met de ontvanger van KPN ?

Neem me niet kwalijk als ik de dingen onnodig nog ingewikkelder maak maar wellicht is er een oplossing dichter bij.

Reputatie 7
Badge +28

@KeesYagi 

Het gaat hier inderdaad om Digitenne. Je krijgt bij het CI+-module ook helemaal geen afstandsbediening. Je gebruikt gewoon de afstandsbediening van de TV. Heel makkelijk en gebruiksvriendelijk. 

Jaha, dat begrijp ik, maar dat kan met een los kastje ook (zou moeten kunnen).

@PeterG

Alleen hier staan er al 16 te koop: 

https://www.amazon.de/Xoro-HRM-8761-CI-Receiver/dp/B07BBB48PY

@Noordzee . Ik heb ze allemaal gecheckt. Heeft me ruim een uur gekost. Fotos bekeken; info gelezen.

Op 3 na hebben ze GEEN ci+ module slot. Een enkeling nog een smartcardslot (geen idee wat je daar tegenwoordig nog aan hebt). En de meeste hebben een geïntegreerde CA voor aanmelding op het Duitse Freenet.

Reputatie 7
Badge +28

@PeterG 

Ik bedoelde het aantal beschikbare XORO 8761 ontvangers op die link. Inmiddels nog 15, dus er is er net eentje verkocht.  

Reputatie 1

Als bovenstaand bericht voor mij bestemd is, snap ik er niet veel van. 😀 Hij is uit 2013?

Zijn TV stamt uit 2020 maar hij heeft de TV pas 3 maanden geleden gekregen van zijn dochters. Het is een Samsung EU32T5300/CW.

Reputatie 7
Badge +28

@Josecoach

Dat bericht van PeterG gaat over zijn eigen TV uit 2013. Doet dus niet ter zake wat betreft de TV van jouw vader.  

Overigens weet ik niet zeker of zijn (jouw vaders) TV wel gaat werken met Digitenne. Ik zie nergens op internet staan dat de TV HEVC ondersteunt (DVB T2 h.265). Ik lees ook op internet ook dat de TV wel in 2020 is uitgebracht, maar dat het model uit 2014 stamt. 

https://www.samsung.com/nl/tvs/full-hd-tv/t5300-32-inch-full-hd-smart-tv-ue32t5300cwxxn/

Citaat : 

Wordt verkocht als 2020 model, maar is technisch van 2014 zoals aangegeven door de technische Samsung helpdesk medewerker. Door deze verouderde technologie dient de TV op maximaal 5 meter van de router te staan om verbinding te kunnen maken via wifi. Echter dat zijn specificaties die niet meer van deze tijd zijn. Een misser dus dit toestel.

 

De TV staat ook niet op de officiële lijst van KPN :

https://digitenne.kpn.com/insteekkaart/

 

Helaas dus slecht nieuws, want je kunt rechtstreekse ontvangst via het CI+-module wel vergeten met deze TV.

Reactie van Samsung :

Dit model tv is feitelijk een 2020 model, je zou het echter kunnen zien als een toestel met lagere specificaties die in een veel lagere prijsklasse zit. 

 

Kortom : Voor weinig geld hebben de dochters jouw vader een verouderde TV kado gegeven.  

Het is een Samsung EU32T5300/CW.

Toch maar goed dat ik het even gevraagd hebt. Staak je moeite. Deze tv gaat geen zenders geven met de module want hij beschikt niet over de juiste ontvanger voor het in Nederland (en het hele vaste land van de E.U.) geschikte tuner met DVB-T2 HEVC.

Hij beschikt '’slechts'’ over de oudere DVB-T2 H.264 tuner. Daarmee gaat je 80 jarige geen zenders krijgen. Met deze tv is een losse ontvanger helaas echt nodig.

Bij de technische specs op de samsung site zelf staat niet het noodzakelijk HEVC vermeld.

https://www.samsung.com/nl/tvs/full-hd-tv/t5300-32-inch-full-hd-smart-tv-ue32t5300cwxxn/

Ook op de digitennepagina staat ie niet (wel veel Samsungs maar niet deze).

https://digitenne.kpn.com/insteekkaart/

Gaat 'm dus niet worden met de module.

Wat sneu is dat we je dit maanden geleden via het forum al kunnen laten weten.

Reputatie 1

“Wat sneu is dat we je dit maanden geleden via het forum al kunnen laten weten”.

Tja, als ik toen de vraag had gehad…….🙄

Maar bedankt voor de antwoorden, ik ga maandag maar even bellen met KPN want die zijn nog druk bezig met het regelen van een insteekkaart die blijkbaar geen nut heeft.  

. . . .nog maar 1 afstandsbediening nodig ipv 2.

Waar is de 2e afstandsbediening nu voor nodig ?

 

Reputatie 1

Een voor de TV, een voor Digitenne.  Dat had vervangen kunnen worden voor een afsyandbediening van de TV. 

Klopt. Met Digitenne met een ontvanger van kpn heb je 2 ab's nodig.

Die van de tv minimaal voor aan- en uitzetten van de tv.

Volume kan via die van Digitenne. Volume van tv dan op de helft of driekwart zetten.

Helaas is de tv van meneer niet geschikt voor dvb-t2 hevc. En dus ook niet voor module.

. . . .nog maar 1 afstandsbediening nodig ipv 2.

Waar is de 2e afstandsbediening nu voor nodig ?

 

Een voor de TV, een voor Digitenne. 

Dat begrijp ik ja :-)
Maar ik wou weten welke functie(s) je mist om dan daar een mogelijke oplossing voor te zoeken.

Het is zeker mogelijk om 1 AB te gebruiken als  de boel eenmaal aan staat, dan heb je die vd TV (eigenlijk monitor nu dus) niet nodig.
Bij digitenne heb je gelukkig nog wel een geregelde audio uitgang, bij itv heb je dat gedoe met het koppelen vd tv wat in theorie leuk is maar ik praktijk nog al eens een gedoetje is.
Aan de andere kant, waarom heeft de digitenne afstandbediening deze optie niet ? Dat zou in dit geval ook een oplossing zijn.
Nog mooier, beide opties op beide systemen  maken en dan ook een geregelde en ongeregelde audio uitgang, is ook de oplossing voor koptelefoon gebruikers.

Weer terug naar de eigenlijke vraag.
Als eerst zou ik willen weten of de tv (monitor) direct beeld gaat geven bij aanzetten, vanuit stand-by of met de echte schakelaar (als die er al op zit) anders een tussen schakelaar gebruiken.

Het digitenne kastje heeft geen HDMI-CEC ? (wie vult aan ? )
Dat is om er voor te zorgen dat de TV de juiste ingang kiest.

NB, ik ben van mening dat elk apparaat (als optie) een mogelijkheid moet hebben om terug te keren naar een vooraf ingestelde toestand, bij POPO, spanning er af en er weer op.
Have You Tried Turning It Off And On Again?
Maar die truuk gaat dus vaak niet meer op :-/


In mijn "functie" als technische ondersteuning van "niet technische personen" ben ik vaak best druk om het zo in te richten dat alles met een druk een knop aan gaat en dat je dan niet alsnog het apparaat van stand-by moet halen, ingang kiezen enz.
Maar dat maken de fabrikanten steeds lastiger.

Zie ook :

een eerder soortgelijk geval

Het digitenne kastje heeft geen HDMI-CEC ? (wie vult aan ? )

@KeesYagi . Nee. Werkt het eerder tegen (iig de zxv7200). Kan dan niet meer de versterker bedienen met de tv-ab. Gebruik dus een CEC killer op de Digitenne ontvanger of ik zet HDMI CEC uit op de TV (de '’centrale'’ voor CEC tenslotte).

*Indien de Digitenne ontvanger op de grote 'hoofd'-tv zit. Want heb ook een iTV decoder en de iTV app in de tv.

Dat begrijp ik niet, HDMI-CEC zorgt er voor dat de TV/monitor die ingang kiest.

Nou, HDMI CEC doet wel wat meer dan alleen dat, @KeesYagi .

Zorgt er ook voor dat apparaten grotendeels ook met elkaars ab werken.

Ik vind het een K…. systeem en heb 't uit staan. Heb ik de ab van de tv in mijn hand; ga radio luisteren, zet tv uit … gaat ook de versterker steeds uit. Vreselijk dat CEC.

Ja, op zo’n manier, overmatige behulpzaamheid, dat bedoelde ik dus ook in mijn eerdere bijdrage.

Het zal in bepaalde gevallen tegenwerken, maar bij een eenvoudige opstelling zo als in dit geval kan het een oplossing zijn.

Reputatie 1

Allen,

KPN heeft inmiddels de insteekkaart geleverd dus dat probleem is uit de wereld, gelukkig.  Maar waar een aantal onder u al bang voor was, de recent bij Mediamarkt aangeschafte Samsung TV -model 2020- blijkt niets meer dan een "nieuwe” oude TV met software uit 2014. En daar werkt de kaart dus niet bij.  Dus nu maar richting Mediamarkt verder gaan. 

U allen bedankt voor de hulp en bijstand, ik ben een stuk wijzer geworden dankzij jullie informatie.😊

Reputatie 1

Bedankt voor jullie energie en meedenken, is zeer gewaardeerd zoals al eerder gezegd.

Uiteindelijk is de kaart dus binnengekomen maar, wat een aantal van jullie al aangaf, deze 'nieuwe’ Samsung TV kan niet met deze techniek omgaan. Ondanks het feit dat deze TV 'model 2020’ is genaamd -staat zelfs op de nota-  is het feitelijk een TV met oude software. Typisch gevalletje van misleiding door Samsung.  Ik heb een klacht ingediend bij Mediamarkt maar die zeggen, niet ten onrechte, dat ‘model 2020’ een toevoeging is van Samsung dus zij zien geen reden om iets te doen. Ook bij Samsung een klacht neergelegd maar die reageren gewoon nergens op.

Wij dachten het goede te doen maar zijn op het verkeerde been gezet door Samsung.  Jammer. 

Nogmaals dank voor jullie meedenken, ik heb er veel van geleerd.