Beantwoord

Innemen en verwerken oude Digitenne apparatuur

  • 12 July 2019
  • 17 reacties
  • 553 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
In de brief waarin de omruiling van de de Digitenne ontvanger werd aangekondigd stond zeer duidelijk dat KPN de oude ontvanger en randapparatuur zou innemen en voor verantwoorde recycling zorg zou dragen.
Vraag, wanneer maakt KPN dit waar?

M.vr.gr/ J. Smit
icon

Beste antwoord door Joran 15 July 2019, 09:25

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Jan,

Vaak krijg je een retourdoos. Maar daar hoef je niet op te wachten.

Want je kunt de oude ontvanger ook kosteloos retourneren in een willekeurige doos. Als je dit doet, adviseer ik je om het verzendbewijs wat je krijgt bij het Post-NL-punt een tijdje te bewaren. Het retouradres is:

KPN
Antwoordnummer 10119
2400 VB Alphen aan den Rijn
Ik begrijp dat ik de apparatuur portvrij aan kan bieden bij een Post Nl service punt?

Het moet mij van het hart dat ik deze regeling uitermate knullig vind. Nergens wordt de Digitenne abonnee op deze mogelijkheid attent gemaakt.
Dus zullen de meeste apparaten bij het grofvuil belanden. Ik vermoed dat dit wegens de verwerkingskosten in feite ook de bedoeling is...….

M.vr.gr/ J. Smit
Badge
nou ik heb een heel ander probleem bel naar kpn geef me gegevens , antwoord mogen we niet omruilen want u zit in bewind , umm het kastje is gratis en ik mag wel €4 pm betalen maar omruilen niet ?
@Janssmitjansmit
tja, in iedere gemeente is een inzamelpunt voor oude apparaten. Als mensen het dáár niet brengen is dat niet de verantwoordelijkheid van KPN vind ik.

@feyenoordrotterdam
Dat klopt. Als bij KPN geregistreerd staat dat je een bewindvoerder hebt is alleen hij/zij bevoegd om wijzigingen aan te vragen op je abonnement. Vraag dus even aan die persoon dit te regelen voor je.
Zie ook: https://www.kpn.com/service/administratie/facturen/financiele-hulpverlening.htm/.
B.t.w. een extra ontvanger kost sinds 1 juli € 5 per maand.
Mijnheer Peter G.

U mist mijn punt. KPN voert een wijziging in waaraan de abonnee zich niet kan onttrekken. Door deze wijziging wordt de bestaande randapparatuur overbodig.
KPN heeft de wettelijke plicht zich op verantwoorde wijze over de oude randapparatuur te ontfermen, maar onttrek zich aan deze wettelijke verplichting.
Dat de meeste gemeenten een inzamelpunt hebben is ook mij bekend, maar dat is in deze context niet relevant.
Het is veelzeggend dat op mijn tweede bericht door KPN niet wordt gereageerd.

J. Smit


.
Reputatie 7
Badge +28

Het is veelzeggend dat op mijn tweede bericht door KPN niet wordt gereageerd.

J. Smit


In mijn eerste reactie schreef ik al dat je normaliter een retourdoos krijgt. Kennelijk is dat bij jou misgegaan. KPN onttrekt zich niet aan de wettelijke verplichting., Zij zorgen voor een milieuverantwoordelijke afvoer van jouw oude apparatuur.

Maar er verschijnt hier vast nog wel een moderator die jou dat ook gaat uitleggen.

Als je dat wilt, sturen ze alsnog een retourdoos. Zorg dan wel dat jouw profiel volledig is gevuld. Je kunt de oude apparatuur in de tussentijd ook zelf in een eigen doos afvoeren. Weg = Weg......
Reputatie 7
Badge +24
Dus zullen de meeste apparaten bij het grofvuil belanden. Ik vermoed dat dit wegens de verwerkingskosten in feite ook de bedoeling is.
Als je een container vol hebt van die oude digitenne kastjes, dan denk ik niet dat het geld kost om daar vanaf te komen...

Ik heb de decoders voor interactieve tv omgeruild, en moest daarbij de oude kastjes terugsturen.
Mevrouw/mijnheer Noordzee.

Daar U schrijft dat er vast nog wel een moderator verschijnt enz. neem ik aan dat U dit niet bent maar een zelfbenoemde ,,expert" die er behoefte aan heeft aanmatigende opmerkingen te maaken. Veel plezier er mee.
Overigens, ik wacht dus nog steeds op een KPN reactie d.m.v. een Moderator.

J. Smit

Dus zullen de meeste apparaten bij het grofvuil belanden. Ik vermoed dat dit wegens de verwerkingskosten in feite ook de bedoeling is.Als je een container vol hebt van die oude digitenne kastjes, dan denk ik niet dat het geld kost om daar vanaf te komen...

In Nederland regeltjes land kost de verwerking van afval behoorlijk wat.
Met name waar het hier om gaat electronisch materiaal zijn er regelgevingen
Het is goed dat het centraal ingezameld wordt zodat daar bepaald kan worden herbruiken of verder verwerken.

Gezien deze ontvangers voor Nederland onbruikbaar zijn heeft de inzamelaar twee opties doorverkopen naar een ander land of ontmantelen. Grote kans dat al deze kastjes de shredder in gaan en uiteindelijk in Oostenrijk terecht komen in plaats van Afrika met onze troep op te zadelen.

Ik ben ook reuze benieuwd naar een acceptabele uitleg hoe deze e-waste wordt verwerkt.

Naast de Digitennekastjes gaan er naar hetzelfde antwoordt nummer een hele berg nutteloos geworden Amino's a140 en a540 van de Telfort klanten om nog maar te zwijgen over de glasvezel kastjes die bij deze klanten worden vervangen. KPN is wat dat betreft een goede leverancier voor de e-waste verwerkers.
Reputatie 7
Badge +24
Waar het blijft weet ik niet. Het ging mij even om de kosten. Een witgoedzaak die oude wasmachines en andere huishoudelijke apparaten inneemt, die belt gewoon een paar x in het jaar de oudijzerboer en die komt dan gewoon kosteloos zn vrachtwagentje vol laden. Die lijn doortrekkende naar die digitenne kastjes denk ik dat het voor kpn ook niks kost om dr vanaf te komen. Maar goed, dat antwoordnummer kost wel geld, en dat inzamelcentrum ook. Al die kastjes komen binnen in kartonnen doosjes, dat moet denk wel allemaal uitgepakt worden...
De witgoedhandelaar zal er daarbij vanuit gaan dat het verder verantwoord wordt verwerkt, of deze intreseert het niks zolang het maar niks kost.

Die luxe heeft KPN niet als 'groene' provider deze moeten verantwoord omgaan met het door hun veroorzaakte e- waste, de inzameling via het antwoordnummer zal dan ook het nodige kosten maar dat is pas 1 stap die niet iedereen zal volgen. De verwerker waar ook de terug gestuurde huidige goede apparatuur binnen komt zoals de hier genoemde 4K ontvanger zal inderdaad alles moeten uitpakken en controleren op de staat voor deze weer mag worden uitgegeven daar zal een tarief voor zijn vastgesteld.
Voor de Digitenne kastjes zal een andere regeling gelden.

We zullen daar vast weinig van horen KPN zal de porto en eerste verwerkings kosten op zich nemen de overige stappen zal bij het verwerkings bedrijf liggen die als ze het goed doen er grondstoffen van maken en daarmee dus geld opbrengen.
Als je voor het oude systeem kooptuners had krijg je geen terugstuurverzoek van KPN. Is dat bij jouw ook het geval?
Reputatie 7
Badge +28
Hallo Jan,

Vaak krijg je een retourdoos. Maar daar hoef je niet op te wachten.

Want je kunt de oude ontvanger ook kosteloos retourneren in een willekeurige doos. Als je dit doet, adviseer ik je om het verzendbewijs wat je krijgt bij het Post-NL-punt een tijdje te bewaren. Het retouradres is:

KPN
Antwoordnummer 10119
2400 VB Alphen aan den Rijn



Het is veelzeggend dat op mijn tweede bericht door KPN niet wordt gereageerd.

J. Smit
In mijn eerste reactie schreef ik al dat je normaliter een retourdoos krijgt. Kennelijk is dat bij jou misgegaan. KPN onttrekt zich niet aan de wettelijke verplichting., Zij zorgen voor een milieuverantwoordelijke afvoer van jouw oude apparatuur.

Maar er verschijnt hier vast nog wel een moderator die jou dat ook gaat uitleggen.

Als je dat wilt, sturen ze alsnog een retourdoos. Zorg dan wel dat jouw profiel volledig is gevuld. Je kunt de oude apparatuur in de tussentijd ook zelf in een eigen doos afvoeren. Weg = Weg......



Mevrouw/mijnheer Noordzee.

Daar U schrijft dat er vast nog wel een moderator verschijnt enz. neem ik aan dat U dit niet bent maar een zelfbenoemde ,,expert" die er behoefte aan heeft aanmatigende opmerkingen te maaken. Veel plezier er mee.
Overigens, ik wacht dus nog steeds op een KPN reactie d.m.v. een Moderator.

J. Smit





Ook een manier om op mijn goed bedoelde advies te reageren. 😪

Veel plezier nog met jouw verdere kruistocht tegen KPN. Ieder zijn leven.......
Als je voor het oude systeem kooptuners had krijg je geen terugstuurverzoek van KPN. Is dat bij jouw ook het geval?
Dat is een goed punt de inname plicht geld uiteraard alleen voor de via KPN/Digitenne gehuurde en of in het verleden gekochte kastjes niet voor hardware van andere leveranciers.
Reputatie 7
Badge +28
Hier op het forum zijn al heel wat reactie's geweest van mensen die vroegen of ze verplicht waren om hun koopapparatuur terug te sturen nadat ze daar door KPN over waren aangeschreven.

Ik heb het idee (maar dat is een aanname!) dat er totaal niet op gehandhaafd wordt of er wel of niet wordt teruggestuurd. Want KPN kan verder toch ook niets meer met die ouwe kastjes.
Voor in het verleden gekochte kastjes heeft KPN wat ik zo lees de mogelijkheid tot terugsturen geboden dat zal genoeg zijn. De huurkastjes zullen wellicht niet eens gehandhaafd worden (ook een aanname) om dezelfde reden de klant kan er niet veel meer mee. Zelfs huidig materiaal lijkt niet te worden gehandhaafd genoeg te vinden op MP.
Reputatie 7
Badge +28
Excuses voor de late reactie @Jansmitjansmit. Het uitblijven van een reactie komt doordat het wat drukker bij ons is dan gebruikelijk. Omdat we nieuwe vragen op volgorde oppakken duurde het wat langer dan normaal.

Ik vermoed dat @PeterG het bij het goede eind heeft. Koopapparatuur is eigen bezit en wat je daar mee doet is aan jou. Je mag dit overigens wel kosteloos naar ons retourneren, wij zorgen dan voor het recyclen. Het retouradres werd eerder al genoemd. Je kunt de ontvanger ook gratis bij de milieustraat inleveren.

Als het om een huurontvanger gaat is er wel iets misgegaan. Deze ontvangers horen altijd met een ruilafspraak te worden gewisseld. Wij nemen de oude ontvanger in, je krijgt een nieuwe ontvanger mee. Als dat het geval is, zal ik dan een retourdoos opsturen? Dan wil ik je vragen je profiel aan te vullen met je adresgegevens en klantnummer. Laat hier een reactie achter zodra dat is gebeurd en dan zorg ik dat er binnen een paar dagen een retourdoos in huis is.

Mevrouw/mijnheer Noordzee.
Daar U schrijft dat er vast nog wel een moderator verschijnt enz. neem ik aan dat U dit niet bent maar een zelfbenoemde ,,expert" die er behoefte aan heeft aanmatigende opmerkingen te maaken. Veel plezier er mee.Overigens, ik wacht dus nog steeds op een KPN reactie d.m.v. een Moderator.


Ik wil hier nog wel even op inhaken. Op dit forum zijn zowel KPN medewerkers als klanten aanwezig. Dit is een open forum waar iedereen aan mee mag doen. In deze reactie val je iemand aan die alleen constructief en behulpzaam heeft gereageerd op jouw vraag. Ik wil je vragen dit in het vervolg te laten.

Reageer