Beantwoord

Instabiel antennesignaal zXV7200

  • 8 May 2019
  • 18 reacties
  • 527 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Ik gebruik 2 digitenne ontvangers (zXV7200) en heb bij beide last van zeer instabiel antenne signaal.
Ik heb al van alles geprobeerd, maar heb sterk de indruk dat het aan de ontvangers zelf ligt.
Heb reeds 4 verschillende antennes gekocht, maar het probleem blijft bestaan.
De antennes hangen buiten voor optimaal ontvangst en de ontvangers staan op zolder (korte antenne kabel, HDMI signaal wordt via UTP gedistribueerd)
De ene dag heb ik 100% ontvangst maar toch af en toe haperend beeld de andere dag wisselt het signaal tussen de 0 en 18 procent en is het niet om aan te zien. (dit terwijl er niks veranderd in de opstelling, sterker nog... er komt zelf niemand in de buurt van de ontvangers)
Het opnieuw insteken van de antenne stekker of het verleggen van de coaxkabel helpt soms kortstondig.
Coaxkabel is van goede kwaliteit alsmede de connectors. (jammer dat er niet gewoon f connectors worden gebruikt)
Haperend beeld is zeker niet te wijten aan de HDMI distributie, want ook op het (test) scherm op zolder zelf valt het beeld stil.
Opnieuw installeren (fabrieksinstellingen) biedt ook geen verbetering.
Ik heb zeer mijn twijfels over de kwaliteit van de ontvangers.
Iemand nog een tip ?
icon

Beste antwoord door PD3J 22 May 2019, 11:52

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag @PD3J. Wat vervelend dat je op dit moment een instabiele signaal hebt. Ik lees dat je zelf al het één en ander hebt geprobeerd. Zou je het CAS-ID nummer achter willen laten op het KPN Forum profiel, in het "Persoonlijke opmerkingen" veld. Dan kan ik het verder voor je uitzoeken. Laat je mij weten wanneer je de gegevens hebt aangevuld?
Reputatie 5
Badge +4
PD3J, jouw kwartje is ook gevallen. Het is toch erg met die miserabele doosjes.
Reputatie 7
Badge +28
@PD3J

Vervelend dat jij deze ontvangstproblemen ervaart! Zo te lezen heb je er al van alles aan gedaan. Ik neem aan dat de coax-kabel inderdaad van goede kwaliteit is, dus een kabel van 0.7 cm en niet dat dunne draadje wat je wel bij kamerantenne's ziet.

Ik heb zo'n vermoeden dat je in de buurt van jouw ontvanger een lokale storingsbron hebt. Dit zou de wisselende ontvangst verklaren. Denk dan aan een modem of een ander elektrisch apparaat. Je kan de ontvanger dus beter niet bovenop een ander elektrisch apparaat zetten.

Verder nog een vraag: Is de ontvangst op alle kanalen slecht? Want de reden waarom ik dat vraag is dat b.v. zenders als RTL 4 en SBS 6 nu nog op een storingsgevoelig kanaal (kanaal 60) worden uitgezonden. Dit gaat op 21 mei veranderen en dat zal de ontvangst van dit soort zenders behoorlijk verbeteren.
Reputatie 2
Badge
@Vikash ; Ik heb de CASnr. toegevoegd aan het profiel.
@Noordzee ; Ik merk inderdaad dat het signaal voor de fta zenders 100% is en dat het probleem eigenlijk alleen speelt bij de commerciële zenders
Reputatie 7
Badge +28
Dat vermoedde ik al. Dan is jouw probleem naar alle waarschijnlijkheid op 21 mei 2019 opgelost. Die commerciële zenders (RTL4/SBS6 e.a.) zitten nu nog op kanaal 60, maar vanaf 21 mei dus op kanaal 42. En dat is veel beter.

Even een kleine twee weken geduld dus nog........
Reputatie 2
Badge
Ik ben zeer benieuwd, al ben ik van mening dat de ontvangst in het gehele spectrum goed moet zijn. Waarom maak je anders een ontvanger/antenne met een (te groot) bereik?
Dat er verschil is tussen de frequenties begrijp ik, maar dit verschil is echt te groot.
(van 100% naar schommelend tussen 0 en 16%)
Reputatie 7
Badge +28
Her probleem wordt veroorzaakt door storingen van 4G-internet. Die frequenties zitten pal boven kanaal 60.

Ik herken het volledig. Hier in Drenthe hebben wij ook die ellende gehad met kanaal 60 via Smilde. De frequentie te Smilde is al een tijdje aangepast. Alle problemen waren daarna weg.

Het punt is dat na 1-1-2020 alleen nog maar frequenties t/m kanaal 48 mogen worden gebruikt.

Tegenwoordig zijn er antennes op de markt die een filter hebben voor internet-storingsbronnen. In combinatie met de lagere kanaalnummers moet dat een goede ontvangst gaan opleveren.
Reputatie 2
Badge
Ik ben bang dat ik nog even moet wachten tot de 21e ;-)
(Overigens hebben al mijn antennes een 4G filter)
Reputatie 7
Badge +21
Laat je ons weten of het na de 21e goed werkt?
Reputatie 2
Badge
Zal ik doen.
Heb overigens ook maar een yagi antenne besteld. Kijken of dit nog verbetering geeft.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb hier in Friesland( Langweer) hetzelfde probleem vooral met kan. 46, rtl4 t/m sbs6. Ook erg instabiel en bij zappen eerst geen digitenne signaal. Ook al van alles geprobeerd uren met antennes gestoeid ook de v5. Met een andere ontvanger XORO, keihard signaal. Alleen ben ik afhankelijk van de ZTE voor de commerciele zenders. Ze verhuren het alsof je overal draadloos met een kamerantenne goed kunt kijken. Dat was voorheen wel grotendeels zo en je had de keus een goede ontvanger te kopen.
Hier 9 km v.d. zendmast Haarlem:

CNN: ca. 70 % (stabiel)
RTL 4: ca 84 % (stabiel)
NPO: 100 % (ook stabiel)

's nachts, het is nu 01:35, álles 100 %.

Deze waarden had/heb ik ook met de TF6000. Nu met ZXV7200.
Reputatie 7
Badge +28
Zal ik doen.
Heb overigens ook maar een yagi antenne besteld. Kijken of dit nog verbetering geeft.


Heeft de Yagi antenne nog een ontvangstverbetering opgeleverd?
Reputatie 7
Badge +28
@PD3J

Heb je de Yagi-antenne al geïnstalleerd?
Reputatie 7
Badge +28

@Noordzee ; Ik merk inderdaad dat het signaal voor de fta zenders 100% is en dat het probleem eigenlijk alleen speelt bij de commerciële zenders



@PD3J :
Het is vandaag 21 mei 2019 en dat betekent dat in jouw regio de de frequenties van een reeks commerciële zenders zijn aangepast.

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen, zeker in combinatie met de nieuwe aangeschafte Yagi-antenne.

Het zal mij verbazen als je nu nog steeds geen goede ontvangst hebt.

Kan je even een testverslagje plaatsen?
Reputatie 2
Badge
Ik heb met de Yagi antenne een echte verbetering van het signaal bereikt.
Had voor de frequentiewissel 100% op alle zenders !
Na de frequentiewissel heb ik zelfs 100% via de Funke v5 (buiten) op alle zenders.
Tot op heden ben ik helemaal happy.
Heel af en toe nog een kleine 'blank' (1 sec zwart beeld) , maar ik weet niet of dat aan de ontvangst ligt.(mijn HDMI signaal wordt via een HDMI2UTP en UTP2HDMI convertor verdeeld/gedistribueerd naar 3TV's)
Als het zo blijft ben ik zeer tevreden.
Reputatie 7
Badge +21
Wat goed om te lezen dat het nu wel goed werkt, met beide antenne's. Mocht je in de toekomst toch nog eens onze hulp nodig hebben, dan horen we dat graag van je!
Reputatie 7
Badge +28
Fijn dat de problemen nu goeddeels opgelost zijn. 👍🏼

Reageer