Beantwoord

Is Digitenne nog wel geschikt voor gebruik op boot of camper?

  • 29 August 2019
  • 19 reacties
  • 810 keer bekeken

SIns de het nieuwe uit ze systeem is de ontvangst dramatisch.
Via het oude systeem was het presies uitrichten vrijwel nooit nodig. Nu is uitrichten vrijwel onmogelijk. De sterkte, als die al meer dan 0% is, veranderd voortdurend. Dat is dus moeilijk richten. Als ik dan een keer redelijk beeld heb kan het zomaar zijn dat het maar voor heel korte tijd is Nu voor het eerst sins weken heb ik perfect beeld op Nederlandse zenders maar op geen enkele andere zender terwijl ik al 20 jaar een abonnement heb. De afgelopen maand al zwervend door het land maar een enkele keer goed beeld gehad.
De nieuwe antenne is volstrekt ongeschikt voor gebruik op een boot en de montageset al helemaal niet. Door het steeds veranderen van de plaats is het geheel mijns inziens niet meer geschikt voor op een boot.
Alle contacten met helpdesk zijn vrijwel steeds te tenenkrommend. Kan ik inmiddels een boek over schrijven.







Contacten met
icon

Beste antwoord door Hermand 29 September 2019, 18:10

Bekijk origineel

19 reacties

Sorry voor spelling foutjes in de kop

*Admin: titel van je bericht aangevuld ter verduidelijking
Reputatie 5
Badge +4
0
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen @Hermand. Wat ontzettend vervelend dit. Als je op verschillende plekken bent kan het lastig zijn om een optimaal signaal te krijgen. Wat heb je tot nu toe zelf gedaan om het probleem te verhelpen? Wat is jouw locatie en wat voor type antenne gebruik je? Staat de antenne binnen of buiten? Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode, huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kan je kwijt in het "Persoonlijke opmerkingen" veld. Laat je een berichtje achter in dit topic wanneer je dit hebt gedaan? Dan ga ik kijken of ik je kan helpen.
Vikash, mijn forum profiel is aangevuld.
Met ons bootje zijn wij dit seizoen door Zeeland gescharreld. Vervolgens door Brabant Wilhelmina kanaal Zuid Willemsvaart naar de Maas. Gorichem merwedekanaal naar Nieuwegein met de zendmast bijna in het zicht. Hollandse IJssel Gouda, ook vlakbij een zendmast.
Kortom kris kras door zuid west Nederland. Vrijwel voortdurend is Digitenne ontvangst een flink probleem. Variërend van soms doet hij het een beetje of gedeeltelijk tot helemaal niets. Regelmatig opnieuw zender zoeken, antenne draaien. Antenne wisselen, antennekabels vervangen. Kastje is al een keer vervangen. Al 2 antennes ontvangen. Helpt allemaal niets. Wat opvalt is dat bij antenne optimaliseren het signaal heel sterk varieert. Ook zonder de antenne te verdraaien kan het signaal binnen enkele minuten variëren tussen 0 en 100 %.soms kijk ik enkele uren naar een erg mooi beeld om vervolg signaal 0 % te krijgen en komt het ook niet meer terug.
De antenne is niet geschikt voor op een boot. Is niet vast te monteren zodanig dat hij draaibaar is en wegklapbaar is. Gebruik deze dus met de losse draad op de kajuit te zetten. Geen oplossing dus maar eerst maar eens een goede ontvangst te zien.
Inmiddels is uiteindelijk een andere antenne onderweg die dat wel kan. Ik ben inmiddels ook op zoek naar alternatieven. Ik ben al heel erg lang abbonnee, jaar of 20 zeker maar voortzetting daarvan lijkt toch echt zinloos te worden.
Reputatie 7
Badge +21
Welke antenne is er onderweg? @Noordzee heeft in een ander topic verteld dat er ook speciale antennes zijn voor boten. Heb je deze antenne besteld?
Reputatie 7
Badge +28
Klopt, er zijn speciale antennes die beter werken op een boot.

Maar perfect zal het niet worden. Op bepaalde plaatsen zal je geen storingsvrije ontvangst krijgen op alle zenders.

Wel zal het beter gaan werken door de combinatie van die nieuwe antenne en de frequentiewijzigingen die onlangs zijn doorgevoerd (Regio Rotterdam) en die in b.v. Zeeland nog gaat komen.

Wat ik jou nog wel kan adviseren is de aanschaf van een extra FTA-ontvanger. Zo'n ontvanger kost maar ongeveer 30 tot 35 euro en daarmee kan je veel beter de NPO ontvangen dan met de LKPN-ontvangers. Op sommige stekjes kan je dan bv nog wel gewoon naar het nieuws kijken....

Meer info, klik op : Extra FTA-ontvanger
De nieuwe antenne is een krijgertje En ongeveer 10 jaar oud weinig gebruikt. Merk Konig type KN-DVBT-OUT111. Aangesloten met een dikke kabel
RG 58 75 Ohm. ( +/- 10 meter)
Inmiddels gebruikt in Gouda. Rijpwetering. Lisse, Haarlem en nu in Ouderkerk a/d Amstel. Ontvangs is nu steeds goed. Nog niet 1 keer antenne gedraaid. In Haarlem alleen opnieuw zenders gezocht. Daar ook klein beetje storing. Ik denk door omliggende bebouwing en/of verkeer. Ben nu weer best tevreden.
Antenne is draaibaar en kan neergeklapt worden. Prima voor op de boot dus.
Waardoor het nu wel goed is weet ik niet.
De geleverde KPN antenne is m.i. in elk geval niet geschikt voor op de boot. De dunne meegeleverde kabel lijkt mij ook een stuk minder dan de nu gebruikte kabel. Kan dat ?
Of een nieuwe eigentijdse antenne nog veel winst op kan lleveren ? Weet iemand dat ?
Herstel
Kabel is RG 59
Reputatie 7
Badge +28
Als je nu goede ontvangst hebt, zou ik het voorlopig zo laten.

Inmiddels is in de regio Rotterdam de ontvangst trouwens ook verbeterd door de frequentiewijziging van vorige week. In Zeeland gaat later deze maand de ontvangst van de NPO nog verbeterd worden.

En wat betreft jouw antenne. Als je echt een speciale bootantenne wilt aanschaffen kan je b.v hiervoor kiezen: bootantenne

En wat betreft de kabel: Ik ben ook niet zo'n fan van dat dunne kabeltje wat bij de indoor-antenne bijgeleverd zit. Zelf gebruik ik een coax-kabel van 0,7 cm dik. Die krijg je ook geleverd als je bij KPN een buitenmontageset besteld.
Buitenmontageset
Reputatie 5
Badge +5
(..)
Inmiddels gebruikt in Gouda. Rijpwetering. Lisse, Haarlem en nu in Ouderkerk a/d Amstel. Ontvangs is nu steeds goed. Nog niet 1 keer antenne gedraaid. In Haarlem alleen opnieuw zenders gezocht. Daar ook klein beetje storing. Ik denk door omliggende bebouwing en/of verkeer. Ben nu weer best tevreden.
Antenne is draaibaar en kan neergeklapt worden. Prima voor op de boot dus.
Waardoor het nu wel goed is weet ik niet.

Wat scheelt is de hoeveelheid zendmasten in dat gebied. Zowel in Haarlem als Gouda staat er een, in Rijpwetering en Ouderkerk staat de dichtstbijzijnde zender op minder, en in Rijpwetering op iets meer dan 10 kilometer. De afstanden zijn te zien op deze site.
Reputatie 5
Badge +5
(..)
Inmiddels is in de regio Rotterdam de ontvangst trouwens ook verbeterd door de frequentiewijziging van vorige week. In Zeeland gaat later deze maand de ontvangst van de NPO nog verbeterd worden.

Toevoeging daarop: deze maand worden ook de frequenties in het zuidelijk deel van Noord-Holland gewijzigd. Volgende maand zijn Utrecht en Zuid-Holland (Den Haag, Gouda en noordelijk daarvan) aan de beurt.
Reputatie 7
Badge +28

De geleverde KPN antenne is m.i. in elk geval niet geschikt voor op de boot.


@Hermand
Daar heb je helemaal gelijk in. Deze antenne is behoorlijk richtingsgevoelig en dat gaat op een boot niet werken.


Ontvangs is nu steeds goed. Nog niet 1 keer antenne gedraaid.


Fijn dat je nu tevreden bent!


Alle contacten met helpdesk zijn vrijwel steeds te tenenkrommend. Kan ik inmiddels een boek over schrijven.

Schrijf je in dat boek ook een hoofdstuk over dit forum ?
Helaas terug bij af.
Inmiddels zijn wij weer op terugweg richting Zeeland / Brabant. Vanaf Gouda richting Hollands meren een echte geschikte antenne met een goede kabel aangebracht te hebben was de ontvangst best goed. De antenne leek vrijwel niet richting gevoelig. In Ouderkerk aan de Amstel zelfs goede ontvangst terwijl de antenne per abuis nog plat lag . Helaas op terugweg weer vanaf Ijsselstein (doorslag) vrijwel geen ontvangst. Ook niet in Vianen en Gorichem. Kortom verlaat ik het gebied waar de ontvangst best goed was en arriveer weer het gebied waar de ontvangst slecht tot onmogelijk was. Een betere antenne kan dat blijkbaar niet voorkomen.
In deze laatste plaats, Gorichem, is de ontvangst van alle Nederlandse zenders, zowel NPO als RTL en de regionale zenders, zeer wisselend maar per saldo zeer slecht tot onmogelijk. Dit terwijl in Gorichem de ontvangst van alle andere zenders best redelijk is.
Duidelijk is dat enerzijds antenne en kabel goed moeten zijn en bij gebruik op een boot voldoet de KPN nu verstrekte (buiten) antenne daar niet aan.
Verder lijkt Digitenne met het huidige en sterk verminderde bereik niet geschikt voor mobiel gebruik. Dat terwijl het op boten erg veel gebruikt wordt.
Reputatie 5
Badge +5
Het is opmerkelijk dat de ontvangst in een aantal van deze plaatsen slecht is; in IJsselstein en Vianen zit je vlakbij de zender in eerstgenoemde plaats, en in Gorinchem staat er ook een. Was dit na opnieuw zenders zoeken?
Reputatie 6
Badge +8
Vraagje. Waarom kies je niet voor een satellietontvanger?

Is wel van de KPN concurrent maar naar mijn idee toch veel beter geschikt voor TV kijken als je vaak van plek verhuist zoals met een boot.
Ik neem aan dat je dan wel steeds opnieuw zenders scant. Dit gaat bij Digitenne niet vanzelf!
Vrijwel per zendmast (!) moet er opnieuw gescand worden.
Reputatie 7
Badge +28
@Hermand

Als je in IJsselstein (vlakbij de zendmast van Lopik) geen ontvangst hebt, is er toch wat raars aan de hand. En zoals @P. Grigio al opmerkte, zou in Gorinchem ook prima ontvangst moeten zijn.

Ik zou anders toch eens overwegen om te investeren in een beter antenne.
.
En wat betreft jouw antenne. Als je echt een speciale bootantenne wilt aanschaffen kan je b.v hiervoor kiezen: bootantenne


Ik kan mij voorstellen dat je bovenstaande antenne wat duur vindt, maar deze zou het overwegen waard kunnen zijn. Een aantal andere booteigenaren hebben hier op het forum goede ervaringen met ons gedeeld.
Reputatie 7
Badge +28
Vraagje. Waarom kies je niet voor een satellietontvanger?

Is wel van de KPN concurrent maar naar mijn idee toch veel beter geschikt voor TV kijken als je vaak van plek verhuist zoals met een boot.


Ik heb hier thuis zowel schotel-TV als DVB-T2. Persoonlijk lijkt mij een schotel op een boot niet zo goed idee. Een schotel moet heel nauwkeurig worden uitgericht. Als er een beetje deining is op het water, gaat het mis.
terug bij af viel toch nog wat mee.
Na Gorichem is het op de verdere reis toch redelijk gegaan.
Ik denk dat de hier genoemde reacties wel een goed beeld geven van de huidige Digitenne. Dus een goede niet richting gevoelige antenne aan een goede kabel. Na montage van genoemde eigen antenne met goede kabel is de ontvangst best vaak goed, maar op sommige, wellicht op wat ongelukkig plaatsen niet altijd las ik. Dat strookt nu ook met mijn ervararingen. Denk dan aan direct naastgelegen opgaande bebouwing. In Nieuwegein (ik noemde dat per abuis Ijsselstein) lag ik vlakbij het Gemeentehuis en het stadstheater. Beide best hoog en deze staan tussen de zender van IJsselstein en de boot met de antenne op 2m70 boven de waterlijn. Ook in een jachthaven met voornamelijk zeilboten om de heen met hoge aluminium masten om je heen is er minder ontvangst.
Ik las hierboven dat er aan de zendantennes nog verbeteringen te verwachten zijn. Dat geeft nog hoop en wacht daarom het volgende vaarseizoen nog even af.
Dank voor al jullie opbouwende reactes. Hier kan ik echt wat mee.
Beter dan de helpdesk die niet verder komt dan hun vaste vragenlijstje. Als dat niet helpt krijg je antwoorden als b.v.: zonder postcode kan ik u echt niet helpen nadat je al hebt uitgelegd wat ongeveer de ligplaats is maar dat je in een vaart ligt met alleen weiland en koeien om je heen. Of: slechte ontvangst van commerciële zenders is niet onze verantwoordelijkheid, enz. Hier zal ik overigens geen boek over schrijven.
Een schotelantenne lijkt mij op een klein bootje een lastig obstakel. Waar ik nog wel naar wil kijken is een onbeperkt data abonnement. Dan via mobiele telefoon en chromecast tv kijken naar Ziggo go via mijn huisabonement en NPO plus.
Groet
Hermand

Reageer